تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817036582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست تشريح برنامه‌هاي ستاد تفسير در نمايشگاه قرآن مطرح شد:هدف اصلي ستاد تفسير آشنايي عموم مردم با مفاهيم قرآن كريم است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در نشست تشريح برنامه‌هاي ستاد تفسير در نمايشگاه قرآن مطرح شد:هدف اصلي ستاد تفسير آشنايي عموم مردم با مفاهيم قرآن كريم است
گروه ادب: اعضاي «ستاد تفسير» مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در نشستي، هدف اصلي اين ستاد را آشنايي عموم مردم و اقشار مختلف جامعه با فهم و تفسير قرآن كريم عنوان كردند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) در اين مراسم كه با حضور «علي مطهري» معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «محمدرضا كرباسي» عضو شوراي ستاد تفسير و «حسن كاشي» عضو ستاد اقامه نماز شب گذشته 31 شهريور برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمين «محمدرضا كرباسي» با اشاره به برنامه‌هاي ستاد تفسير مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني گفت: يكي از موارد مهجوريت قرآن، پرهيز از تعمق و تفكر در معاني آيات و تفسير آيات قرآن مجيد است؛ با اين‌كه پس از ‌پيروزي انقلاب اسلامي تلاش‌هاي بسيار ارزشمندي كه در راستاي خدمت به قرآن انجام شده است، اما بازهم اين هدف و اين مهم آن‌چنان كه شايسته است مورد توجه قرار نگرفته؛ آن‌چه مسلم است، اين هدف با توجه به تفسير قرآن مجيد و توجه به معاني بلند آيات و توجه به معاني بلند كلام‌الله مجيد حاصل مي‌شود.

او افزود: حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين قرائتي از ديرباز به دفاع از تفسير و ترويج تفسير در جامعه پرداخته‌اند. حدود ده سال قبل ايشان جلساتي در محضر علما داشتند و محققان را دعوت كردند تا بيش از گذشته به تفسير قرآن بپردازند؛ در اين راستا و با اين هدف مقدس ستاد تفسير قرآن مجيد تشكيل شد و در چهار زمينه اين فعاليت توسعه، ترويج و تشويق به تفسير را در جامعه انجام داد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين كرباسي به فعاليت‌هاي ستاد تفسير اشاره كرد و گفت: نخستين فعاليت اين ستاد مسابقات سراسري تفسير قرآن مجيد به‌صورت تك‌نگاره‌هاي به قلم حجت‌الاسلام و المسلمين قرائتي تدوين شده بوه، كه هشت دوره اين مسابقات در هشت‌سال به‌صورت عمومي برگزار شد و در حد خود قدمي در راستاي ترويج تفسير برداشته شد. مرحله دوم فعالت زماني آغاز شد كه اين ستاد متوجه حوزه‌هاي علميه شد و احساس كرديم روحانيون جوان اين مسئوليت را احساس كنند كه بايد در خدمت تفسير باشند، اين حركت سرعت بيشتري خواهدگرفت و مسابقات تفسير در حوزه‌هاي علميه برگزار مي‌شود.

عضو ستاد تفسير مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني ادامه داد: دو فعاليت ديگري كه در سال‌هاي اخير آغاز شد، فعاليت آموزشي طلاب جوان است و يك طرح آموزشي 5 ساله به‌عنوان طرح تربيت مربي تفسير و بيان تفسير كه در استان‌ها و به‌صورت استاني و يكي طرح تخصصي تفسير قرآن مجيد به‌صورت يك‌ساله در قم بود كه برخي از اين برنامه‌ها توسط ستاد و برخي توسط ارگان‌هاي ديگر برگزار مي‌شود.

كرباسي در پاسخ به اين پرسش كه در كلاس‌هاي تفسير، تفسير قرآن آموخته مي‌شود يا بيان تفسير گفت: در بعضي آموزش‌ها تفسير و در برخي ديگر علم تفسير مبناي آموزش است. در دوره‌هاي آموزشي ما كه دو سال آن آغازشده، سعي كرده‌ايم هم به تفسير و هم به بيان تفسير بپردازيم، به اين شكل كه افرادي كه گزينش مي‌شوند، كساني هستند كه با منطق تفسير آشنايي دارند و در مطالعات طلاب ما وجود دارد، اين‌ها گزينش مي‌شوند و بعد علم تفسير در دور‌ها آموزش داده مي‌شود و اصول و قواعد در دوره‌ها راه‌كار عملي و اجرايي را نشان مي‌دهد و در مرحله بعد دوره مطالعاتي را به پايان مي‌برند و خود وارد تفسير قرآن مي‌شوند.

او ادامه داد: در دوره تخصصي كه به‌صورت يك‌ساله برگزار مي‌شود، برنامه به‌صورت تخصصي بوده، ولي باز قواعد و قوانين تفسير و روش‌هايي براي نگارش تفسير و سپس در قالب برنامه‌هايي مانند فيلم‌نامه‌نويسي كه مي‌تواند كاربرد داشته باشد به‌شكل‌هاي مختلف ارائه خواهدشد.

عضو ستاد تفسير در پاسخ به اين پرسش‌كه تا چه اندازه در اين حوزه نيازسنجي شده است؟ تصريح كرد: مسلماً مخاطب‌شناسي از اصول اوليه است كه در هر آموزشي بايد رعايت شود و ما در آموزش‌هاي خود ستاد، مخاطب‌شناسي مي‌شود و هم آموزش داده مي‌شود در سطوح مختلف براي مثال براي كودكان و نوجوانان روش تفسير خاصي به كار برده مي‌شود؛ البته در ستاد همان جنبه عمومي يعني مردم ملاك است.

سپس «علي مطهري» معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني درباره برنامه‌هاي ستاد تفسير گفت: با توجه به اين‌كه ستاد تفسير به اين نتيجه رسيد كه اگر بخواهد بحث تفسير را در جامعه عمومي كند و توجه انديشمندان و عموم مردم را به اين حوزه باز كنيم بهترين كار اين است كه از طلاب و روحانيوني كه به‌دليل ارتباطي كه در جامعه وجود دارد بتوانيم استفاده كنيم به همين دليل اغلب طرح‌ها با مشاركت روحانيون مطرح شده است.

مطهري آشنايي طلاب را با مباحث تفسيري ضروري دانست و گفت: در اين طرح سعي براين است تا طلاب آمادگي داشته‌باشند تا در مجالس از منابع تفسيري استفاده كنند و به اين نحو عموم مردم را با مباحث تفسيري آشنا كنند. براي اين منظور يك دوره جامع 5ساله به اين صورت كه طلاب نخست گزينش مي‌شوند و طلابي كه پايه ششم هستند براي شركت در اين آزمون دعوت مي‌شوند و كلاس‌هايي به‌صورت مستمر در استان برگزار مي‌شود.

او تأكيد كرد: پس از اين جلسه يك سير مطالعاتي به طلاب داده مي‌شود و در طول يك سال اين مباحث را دنبال كنند. پس از آن افرادي كه در اين طرح شركت كرده‌اند، گزارش تصويري از كار خود بفرستند و كار توسط استادان داوري و نقاط قوت و ضعف يادآوري مي‌شود و پس از اين دوره كارورزي برگزار و مباحث طول يك سال بررسي مي‌كنند.

معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني با اشاره به دور‌هاي برگزارشده براي طلاب توسط ستاد تفسير بيان كرد: در مرحله مقدماتي 13 دوره در 9 استان برگزار كرديم و پس از ماه مبارك رمضان مراحل تكميلي كار برگزار خواهدشد.

او با ارائه گزارشي از فعاليت ستاد تفسير بيان كرد: ستاد تفسير يك بنياد علمي نيست؛ براي مثال هدف بنياد نهج‌البلاغه، تدوين يك شرح كامل از نهج‌‌البلاغه است، ولي ستاد تفسير به اين دليل نامگذاري شده است كه مجموعه‌اي از نيروهاي قرآني در جامعه چه در مراكز حوزوي و چه دانشگاهي و چه ارگان‌هاي غيرحوزوي دعوت شدند به‌هرحال يك مؤسسه‌اي كه هدف اوليه آن ترويج قرآن و تفسير و مردم ما توجه به قرآن داشته باشند و تفسير در جامعه جايگاه خودش را پيدا كند.

معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: هدف ستاد تفسير اين است كه مردم ما زماني كه قرآن مي‌خوانند توجه به معنا داشته باشند و فعاليت‌هاي قرآني بيشتر از پيش باشد، اما اين حرف كه اين ستاد فعاليت علمي به‌طور كل نداشته است حرف درستي نيست، ما به‌شكل ديگري اين فعاليت صورت گرفته و در تمامي دوره‌هاي آموزشي يكي از محورهاي اصلي موضوع تحقيق بوده، يعني به كساني كه در اين دوره‌ها شركت مي‌كنند موضوع تحقيق داده مي‌شود و منابع مطالعاتي در اختيارشان گذاشته خواهدشد.

او افزود: از جهت ديگر اگرچه فعاليت ما، فعاليت اجرايي است اما محصول كار، محصول علمي است؛ به‌عنوان مثال يكي از كارهايي كه اين ستاد در تعامل با حوزه علميه قم داشته اين است‌كه در سال گذشته بيست‌و‌هشت كلاس تخصصي بيان تفسير را در حوزه علميه قم راه‌اندازي كرديم كه در گذشته نبوده و امسال در آغاز سال تحصيلي جديد بنا است اين تعداد به عدد 50 برسد و 50 نفر از علما و مراجع اعظام تقليد و متخصصان تفسير كه تا به‌حال بنا به‌دلايلي كمتر به تفسير اهميت لازم را مي‌دادند، اين انگيزه در آن‌ها تقويت شود و متعهد شدند يكي از كلاس‌هاي درسي تفسير قرآن مجيد باشد.

مطهري اظهار كرد: قرآن كريم چون كلام خداوند است و يكي از موضوعاتي كه بايد از آن پرهيز شود بحث تفسير به‌رأي است، لذا پرهيز از تفسير به‌رأي يكي از عوامل اصلي بوده در گذشته علما از آن فاصله گرفته‌اند.

«حسن كاشي» عضو ستاد تفسير درباره عملكرد وزارت آموزش و پرورش و كتب درسي گفت: ستاد تفسير از لحاظ ساختار و مأموريتي كه براي خود تعريف و با برگزاري مسابقات ماهيت خود را اعلام كرده و افكار عمومي ستاد تفسير را مي‌شناسند و ايده مسابقه 1442 از مسابقه سراسري گرفته شده است.

او با بيان اين مطلب كه يكي از موضوعاتي كه ستاد تفسير بايد به آن بپردازد وارد كردن تفسير به جامعه است بيان كرد: يكي از موضوعاتي كه در سال‌هاي اخير به آن پرداخته شده وارد كردن مفاهيم قرآن به سطح جامعه است و تلاش شده تا مبلغان مفاهيم ديني را با اقشار مختلف جامعه آشنا كند.

كاشي تصريح كرد: وظيفه اصلي ستاد تفسير تربيت نيروي مفسر و اين نيروها به‌گونه‌اي گزينش مي‌شوند كه در سطوح مختلف شناسايي و به اين سمت حركت كنند.
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن