تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815582189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محسن آرمين: علي(ع) افتخار شيعه، انسانيت و اسلام است متوليان حكومت‌ ديني بايد متوجه آفات باشند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: محسن آرمين: علي(ع) افتخار شيعه، انسانيت و اسلام است متوليان حكومت‌ ديني بايد متوجه آفات باشند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

محسن آرمين گفت: علي(ع) افتخار شيعه، انسانيت و اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه در دومين شب از شب‌هاي قدر در مراسم احيا در جبهه مشاركت ايران اسلامي سخن مي‌گفت، افزود: كمتر مكتبي را مي‌توان پيدا كرد كه رهبرانش نه تنها مورد احترام باشند، بلكه الهام‌بخش انسان و انسانيت در طول تاريخ نيز باشند؛ به طوري كه انسان در چهره آنان ارزش‌ها و ايده‌آل‌هاي خود را مجسم مي‌كند و ما از اين جهت بايد به پيروي از انسان‌هاي بزرگي همچون مولا علي(ع) افتخار كنيم.

وي در ادامه با اشاره به اين كه هر مكتب، ايده و فكري در كنار نقاط قوت مي‌تواند آسيب‌پذيري‌هايي نيز داشته باشد، افزود: ما همه مسلمانيم و جامعه ديني از نظر ما مطلوب است؛ جامعه‌اي كه در آن دروغ نباشد، همه متدين باشند و گناه نكنند؛ اما اين جامعه ديني آسيب‌پذيري‌هايي هم دارد كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها رياست.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: اين متوليان حكومت‌ها هستند كه بايد متوجه آفات باشند؛ در غير اين صورت ناگزير حكومت‌ها گرفتار كاستي‌هايي خواهند شد كه ضررهاي بسيار جدي براي آنان به همراه خواهد داشت؛ به عنوان مثال يكي ديگر از اين آفات نگاه صرفا قدسي به حكومت است؛ چون منتسب به دين و امر قدسي است، مي‌تواند رنگ قدسي بگيرد و قدسي بودن به معناي آن است كه هيچ انتقادي به آن وارد نيست.

آرمين ادامه داد: دين از نظر ما امري مقدس است؛ اما حكومت ديني نبايد به جاي دين بنشيند.

وي در ادامه با طرح پرسش‌هايي درباره حفظ سلامت حكومت ديني گفت: به نظر من اين پاسخ‌ها را بايد در نگاه حضرت علي(ع) جست‌وجو كرد.

آرمين در ادامه گفت: البته من مدعي نيستم مي‌توان رد پاي دموكراسي، همه نهادهاي مدني و مصطلحاتي را كه حاصل تجربه بشري امروز است، در متن دين جست‌وجو كرد، اما معتقدم اموري مانند دموكراسي، پارلمان، راي و انتخابات مقولات مدرني است و انسان امروز پس از يك تجربه طولاني به آن دست پيدا كرده و ادعاي اين كه اين مفاهيم را در دين داشته باشيم، منطقي نيست؛ اما مي‌توان ادعا كرد يا در پي اثبات اين بود كه آيا اين مقولات جديد با آموزه‌هاي ديني سازگاري دارد.

وي در ادامه سخنراني خود به بحث و بررسي پيرامون يك حكومت خوب از منظر حضرت علي(ع) پرداخت و گفت: امروز مي‌دانيم دموكراسي حاصل دستاورد بشري است و حكومت مبتني بر دموكراسي كم‌هزينه‌تر و با راندمان بيشتر است و خسارات كمتري را به دنبال دارد؛ اين يك حقيقت است كه بشر امروز به آن رسيده، اما نكته ظريفي كه در زندگي حضرت علي(ع) صرف نظر از انديشه‌هاي ايشان وجود دارد، زندگي سياسي اين حضرت است كه براي ما بايد الگو باشد.

وي ادامه داد: پس از رحلت پيامبر(ص) سه خليفه انتخاب شدند تا به حضرت علي(ع) رسيد، اما ايشان همواره بر اين نكته كه خواست و رضايت مردم در انتخابشان مطرح بوده تاكيد داشتند و در نهج‌البلاغه نيز در موارد متعددي به افراد مختلفي كه بيعت با ايشان را شكستند نامه‌هايي نوشتند و تاكيد كردند كه اين مردم بودند كه مرا انتخاب كردند و با من بيعت كردند و اين بدين معناست كه ايشان مشروعيت قانوني حكومت خود را انتخاب مهاجران و انصار مي‌دانستند.

آرمين در ادامه با بيان اين كه حضرت علي(ع) معتقد بودند امكان ندارد همه مردم بر يك خليفه اتفاق نظر داشته باشند، ادامه داد: حضرت معتقد بودند خلافت با حضور همه مردم و تشكيل يك شوراي همگاني امكان‌پذير نيست، بلكه ايشان معتقد بودند راهي براي تعيين خليفه وجود ندارد مگر آن كه نمايندگان مسلمانان و كساني كه امين مردم هستند جمع شوند و خليفه‌اي را انتخاب كنند.

وي در ادامه با تاكيد بر اين كه اهميت بيعت در نزد حضرت علي(ع) به حدي بود كه هر گونه توسل به زور و شيوه‌هاي غير اخلاقي را مردود مي‌دانستند، خاطرنشان كرد: در يكي از نامه‌هايي كه حضرت به طلحه و زبير نوشته‌اند مي‌فرمايند تمايلي به حكومت نداشتند و اين مردم بودند كه به ايشان راي دادند و عموم مردم نيز به زور پول با وي بيعت نكردند. در واقع منظور حضرت علي(ع) اين بود كه حكومتي كه بر اساس زور و با اغوا و فريب از مردم راي بگيرد در منطق عمومي مشروعيت ندارد.

آرمين در ادامه تاكيد كرد: حضرت علي(ع) معتقد بود حكومت ساخته دست بشر است و حاكم در معرض اشتباه قرار دارد؛ به همين دليل ايشان در دوران خلافت خود از مردم مي‌خواستند تا با ايشان مشاورت كنند و ايشان مي‌فرمودند هيچ حكومتي از نصيحت، انتقاد و همكاري مردم بي‌نياز نيست. ايشان در خطبه 214 نهج‌البلاغه فرموده‌اند مبادا چنين گمان ببريد كه تحمل حرف حق براي من سخت و يا عمل به حق براي من مشكل است. اگر كسي شنيدن حرف حق برايش سخت باشد عمل به آن نيز برايش سخت‌تر است و يا در بخش ديگري از نهج‌البلاغه مي‌فرمايند خدا مسووليتي بر دوش مردم نهاده و آن انتقاد از حاكمان و همكاري در امور سرنوشتشان است و كساني كه مي‌گويند تصرف در امور عمومي حق مردم نيست بايد پاسخ به اين فرموده حضرت علي(ع) را بدهند.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نامه حضرت علي(ع) به مالك اشتر گفت: ايشان در بخشي از اين نامه به مالك اشتر تاكيد مي‌كنند كه به دنبال اين نباش كه گذشتگان خود را تخطئه كني، هم‌چنين مي‌گويند ملاك اين كه چه كسي صالح است يا نه بر اساس قضاوت مردم و رضايت و عدم رضايت آنان از حكومت است و اين صالح بودن يا نبودن حكومت را مشخص خواهد كرد و يا در جاي ديگري به مالك مي‌فرمايند به گونه‌اي رفتار كن كه مردم درباره تو به درستي قضاوت كنند.

آرمين ادامه داد: وظيفه حكومت نسبت به جامعه موضوع ديگري است كه حضرت در نامه خود به مالك اشتر تاكيد مي‌كند و اين كه تا چه حد يك دولت مي‌تواند در امور جامعه دخالت كند. ما در آموزه‌هاي اسلامي نيز رد پاي ايده‌هايي را داريم مبني بر اين كه حكومت حق دخالت در حوزه خصوصي را ندارد؛ چنانچه حضرت نيز به مالك اشتر فرمودند" بدترين افراد در نزد تو بايد كساني باشد كه بيشتر به دنبال عيب‌جويي و (مچ گيري) از مردم هستند. در ميان مردم عيب‌ها ، كاستي‌ها و نقص‌هاي زيادي وجود دارد اما اين والي و حاكم است كه بايد عيب‌ها را بپوشاند " ؛ بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه حكومت ديني حكومتي نيست كه به دنبال كشف گناهها باشد. حضرت علي (ع) به مالك اشتر تاكيد مي‌كند مبادا به دنبال كشف عيوب مردم باشيد؛ خداوند خود درباره باطن قضاوت و حكم خواهد كرد.

آرمين هم‌چنين به بررسي نقد از ديدگاه حضرت علي(ع) پرداخت و گفت: در ديدگاه حضرت انتقاد بايد با نيت خير باشد نه با قصد تخريب و بايد همراه با پيشنهاد باشد.

وي در ادامه لازمه ارائه برنامه از سوي منتقدان دولت را دسترسي به آمار درست دانست.

آرمين ادامه داد: حضرت امام(ره) مي‌فرمودند حتي تخطئه هم از مواهب الهي است و حضرت علي(ع) نيز به مالك اشتر فرمودند" كساني بايد در نگاه تو ارجمندتر باشند كه زبانشان به كلام حق تلخ‌تر از ديگران است" در بخش ديگري از نامه نيز فرموده‌اند " اگر مي‌خواهي با مردم صحبت كني محافظان و طرفدارانت را بيرون كن تا مردم بدون لكنت زبان با تو صحبت كنند." پيامبر (ص) نيز فرموده‌اند" جامعه‌اي رستگار نخواهد شد مگر آن كه ضعيفي بدون لكنت زبان بتواند حق خود را بگيرد"؛ اين يعني حكومت ديني.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي هم‌چنين گفت: بايد ديد در امر حكومت چه چيز مهم‌تر است، برخي معتقدند هدف هايي مانند آنچه اجراي حكم الهي خوانده مي‌شود و غيره مهمتر است و بايد از هر امكاني براي رسيدن به آن استفاده كرد اما نظريه مقابلي هم وجود دارد و آن اين كه آن چه مي‌تواند وجه تمايز حكومت صالح از ناصالح باشد روشي است كه حاكمان براي نيل به اهداف خود از آن استفاده مي‌كنند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن