تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816454025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 3 محافل قرآني‌، مكتب‌هاي بيداري


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 3 محافل قرآني‌، مكتب‌هاي بيداري
خبرگزاري فارس: با آنكه پنبه در گوش گذاشته بود تا از محفل پيامبر كه برگشت، در ميان قوم خود او و سخنانش را تكذيب كند، زمزمه‌هايي كه به گوشش از آن محفل رسيد ديوانه‌اش كه نه، به قول خودش از خواب بيدارش كرد. ابوذر را مي‌گويم، يار ديرين پيامبر كه با شنيدن جملاتي كه از دهان جوان قريشي بيرون مي‌آمد، دگرگون شد. به‌راستي كدام كلمات ابوذرها را از خواب بيدار كرد كه اينگونه در راه حقيقت به‌پا خواستند. اين شب‌ها خيلي‌ها به‌دنبال اين راز به جستجو برمي‌خيزند. بي‌آنكه بدانند از كدامين راه بايد رفت.


به‌ گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، قرآن، اين مصحف آسماني، امانتي بزرگ در دست امت رسول‌الله براي رهايي از مشكلات و معضلات اجتماعي است، معجزه‌اي كه نه تنها مسلمانان كه پيروان ساير اديان را نيز به تواضع و كرنش در برابر خود واداشته است. از اين روست كه همواره بزرگان بر آموزش آن تاكيد كرده‌اند و در اين راه نياز است تا گاهي نظري بر آموزگاران و آموزشگاه‌هاي قرآني انداخته شود تا با بررسي و آسيب‌شناسي دوره‌هاي آموزشي قرآن، آ‌ن‌هم در جامعه‌اي ديندار و مذهب‌محور همانند ايران اسلامي كه تمام قوانين خود را بر اساس اين كتاب آسماني بنا نهاده است، گام‌هاي استوارتري در اين راه برداشت.
نظر حسين‌زاده، مسئول مهد قرآن شهرستان شوشتر، با بيش از 15 سال سابقه در اجراي فعاليت‌هاي قرآني شاگردان زيادي را در اين عرصه تربيت كرده است، او درباره چگونگي جذب جوانان به امور قرآني، مي‌گويد: نيروهاي ثبت‌نامي بايد از طريق فرد الگو براي شركت در برنامه‌ها پيشنهاد شوند كه اين افراد الگو همان موفقان امر فعليت‌هاي قرآني هستند.
با اين همه وي مشكلات مالي را اصلي‌ترين مشكل پيش‌روي فعاليت‌هاي قرآني در كشور مي‌داند و مي‌افزايد: گاهي‌اوقات مسائل مالي فعاليت‌هاي قرآني در كشور با بي‌توجهي روبرو است و بسياري از نيازهاي مادي با كمك‌هاي مردمي اجرا مي‌شود. از آنجايي كه اين كمك‌ها مستمر نيست، وجودشان باعث شتاب‌دهي و يا نبودشان در شرايطي باعث از رونق افتادن اين فعاليت مي‌شود.
حسين‌زاده مي‌گويد: در طول سال افراد مختلفي براي قرآن‌آموزي جذب فعاليت‌هاي قرآني مي‌شوند اما متاسفانه در ميان راه ريزش نيروها بسيار زياد است و اين امر باعث از رونق افتادن فعاليت‌هاي قرآني مي‌شود. در اين راستا با تشويق‌هاي فراوان و برگزاري اردوهاي مكرر سعي در عدم پراكندگي و ريزش نيروها داريم اما اين امر آن‌گونه كه بايد محقق نمي‌شود.
اين استاد قرآن ادامه مي‌دهد: اساتيدي كه به امر آموزش مي‌پردازند در ادامه راه قرآن‌آموز‌ها تاثير فراوان دارند و همه تلاش ما نيز برآن است كه در آغاز هر سال از طريق بهره‌گيري از اساتيد مجرب كشوري و تبادل تجربيات با كانون‌هاي موفق قرآني در كشور، مربياني با آموزه‌هاي جديد تربيت كنيم.
به‌رغم اين مشكلات، اين مهم نبايد فراموش شود كه استمرار در امور فرهنگي و قرآني باعث تاثيرگذاري اين آموزه‌ها مي‌شود.
مهدي مكوندي، استاد قرآن‌آموز موفقي كه شاگردانش در مسابقات تفسير قرآن كشوري مقام اول را در كشور به خود اختصاص داده‌اند، در ارتباط با روش‌هاي عضوگيري در كانون قرآنش مي‌گويد: در پايان هر سال تحصيلي با تبليغات گسترده در مدارس دانش‌آموزان به شركت در فعاليت‌هاي قرآني ترغيب مي‌شوند. در طول سال تحصيلي نيز با حضور در مدارس و توجيه برنامه‌ها براي دانش‌آموزان، اين مسئله به آنان يادآور و اطلاعاتي در اين زمينه به آنها ارائه مي‌شود.
وي مي‌افزايد: يكي از عوامل مهمي كه در شركت جوانان و نوجوانان در كلاس‌هاي قرآن بسيار بااهميت است، جلب اعتماد خانواده‌ها براي آموزش صحيح به فرزندانشان است و چنانچه والدين مطمئن شوند كه اوقات فراغت فرزندانشان به‌گونه‌اي مفيد گذرانده مي‌شود، آنها را به شركت در اين برنامه‌ها ترغيب مي‌كنند.
مكوندي مشكل اساسي در اجراي برنامه‌هاي قراني را حضور مستمر و پايدار قرآن‌آموزان در اين دروه‌ها، مي‌داند و مي‌افزايد: براي حفظ نيروي جذب شده تلاش فراواني مي‌شود اما آنچنان كه بايد در اين زمينه موفق عمل نكرده‌ايم و در بسياري موارد نيرويي كه تلاش زيادي براي او انجام شده است از مجموعه جدا مي‌شود. البته حضور نيروهاي باتجربه و موفق نيز باعث ترغيب جوانان به حضور در اين محافل مي‌شود و يا ايجاد حس رقابت ميان قرآن‌آموزها از طريق برگزاري مسابقات كه نتايج مثبتي را در پي دارد.
*اين استاد موفق عوامل موفقيت شاگردان خود را در كشور تكيه براستعدادهاي جوانان مي‌داند و تاكيد مي‌كند: بايد در برنامه‌ريزي‌ها بسيار دقيق باشيم و مديريت زمان را از دست ندهيم، به استعدادهاي جوانان و نوجوانان اعتماد كنيم و به آنها اجازه مطرح‌شدن بدهيم و همه اين مسائل نياز به نهادينه‌شدن دارد.
مكوندي ايجاد هدف‌هاي كوتاه‌مدت و طولاني‌مدت را در برنامه‌ها بسيار مثبت ارزيابي كرده و مي‌گويد: در تحقق اين اهداف بايد برنامه‌ريزي بلند‌مدت وجود داشته باشد و در راه تحقق اين ايده‌ها تلاش شبانه‌روزي كرد.
وي نيز با تاكيد بر مشكلات مادي در اين راه مي‌افزايد: دولت بايد در جهت نشر امور قرآني در كشور هزينه پرداخت كند كه در اين راستا فعاليت‌هايي انجام شده اما هنوز در اين استان اجرايي نشده است.
حسين براتي، مسئول دبيرخانه نظارت بر كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان خوزستان درباره تعداد كانون‌هاي قرآن كه زيرنظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فعاليت مي‌كنند، مي‌گويد: در استان خوزستان بيش از160 كانون فرهنگي هنري وجود دارد كه در اين كانون‌ها فعاليت‌هاي قرآني با محوريت امور تفسير و مفاهيم قرآني انجام مي‌شود.
وي به اعضاي اين كانون‌ها اشاره مي‌كند: در استان خوزستان نزديك به 5 هزار نفر عضو كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد هستند كه اين آمار در نوع خود قابل‌توجه است.
براتي خاطرنشان مي‌كند: تامين منابع مالي براي اجراي فعاليت‌هاي فرهنگي از اولويت‌هاي اين راه به شمار مي‌آيد و تامين نشدن هزينه‌هاي لازم طبيعتا تعطيل شدن اين برنامه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.
نماينده ستاد عالي نظارت بر كانون‌هاي فرهنگي مساجد استان خوزستان به ‌نوع اختصاص بودجه به كانون‌هاي فرهنگي مساجد اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: در سال دو نوع بودجه به مساجد درارتباط با فعاليت‌ها اختصاص مي‌يابد. يكي بودجه ساليانه‌اي است كه در ابتداي هر سال در اختيار كانون‌ها قرار مي‌گيرد و ديگري اعتباري است كه در ابتداي تابستان در راستاي فعاليت‌هاي اوقات‌فراغت به كانون‌ها پرداخت مي‌شود و اين مبالغ بسيار ناچيز هستند. با اين‌همه در طول سال با در اختيار قرار‌دادن بودجه‌هايي از ساير رديف‌ها به اين مسئله، از فعاليت‌هاي اجرا شده حمايت كرده و از تعطيلي آنها جلوگيري مي‌كنيم.
براتي در اين ميان نقش استاد را بسيار تعين‌كننده دانسته و مي‌گويد: از آنجايي كه اساتيد در واحدهاي قرآني و كانون‌هاي فرهنگي ثابت نيستند، از لحاظ هزينه‌كردن اعتبارات به‌صرفه نيست كه فردي را براي مدت كوتاهي آموزش داده و بعد از مدتي از مجموعه جدا شود و در همين راستا سالانه براي مسئولان كانون‌ها برنامه‌هاي مفصلي درباره نحوه برنامه‌ريزي و مديريت فرهنگي برگزار مي‌شود كه ثمرات بسيار مثبتي را به‌همراه دارد.
سيد مصطفي موسوي رشيد، مسئول دارالقرآن استان خوزستان نيز در اين باره مي‌گويد: دفاتر و كانون‌هاي قرآني كه زير‌نظر سازمان تبليغات اسلامي خوزستان فعاليت مي‌كنند در طول سال دودوره كلاس برگزار مي‌كنند و پس از آن با برگزاري محافل قرآني و مسابقات و آزمون پايان‌دوره به قرآن‌آموزان مدرك ارائه مي‌شود.
وي اين دوره‌ها را شامل روانخواني، مفاهيم، روخواني، حفظ و مباحثي همچون تفسير،اخلاق در قرآن، خانواده در قرآن و ... عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: اين دوره‌ها در 5 سطح مقدماتي، متوسط، خوب، تخصصي و فوق‌تخصصي برگزار مي‌شود و دارندگان اين گواهينامه‌ها درصورت تاييد صلاحيت در زمينه آموزش و دارا بودن اطلاعات كافي و وافي مي‌توانند به‌عنوان مربي در اين مراكز مشغول به فعاليت شوند.
موسوي‌رشيد تعداد مراكز و مؤسسه‌‌هاي قرآني فعال در استان خوزستان را 15 مركز عنوان كرده و مي‌گويد: درحال حاضر30 نفر در استان متقاضي دريافت مجوز هستند و براي20 متقاضي ديگر نيز مجوز صادر شده و در حال ثبت هستند.
وي استقبال نسل چهارم انقلاب از قرآن را باتوجه به تشكيل محافل قرآني طي 2 سال گذشته مثبت ازيابي مي‌كند و عقيده دارد حضور قاريان بزرگ كشوري و بين‌المللي در اين محافل به جذب جوانان در كانون‌هاي قرآني بساير موثر است.
مسئول دارالقرآن خوزستان با اعلام رضايت از برنامه‌ريزي‌هاي مادي در اجراي برنامه‌هاي اين سازمان مي‌گويد: در برگزاري محافل قرآني در كنار يادمان‌هاي شهدا، برپايي اردوهاي تفريحي- آموزشي براي قرآن‌آموزان اين مراكز و برگزاري مسابقات قرآني را از جمله اقدامات موثر در راستاي جذب و پايداري اعضاي مراكزقرآني عنوان كرده و ادامه مي‌دهد: نقش مدرسان را در اين زمينه نبايد كم‌اهميت ديد و در همين راستا امسال با برگزاري دوره‌هاي مختلف و پياپي آموزشي و آزمون‌هاي مكرر62 مدرس جديد براي فعاليت در مراكز و موسسات قرآني اين سازمان در سراسر استان تربيت و آماده به‌كار شدند.
موسوي‌رشيد مي‌افزايد: در كنار برنامه‌هاي كشوري همچون نورالهدي كه در ماه مبارك رمضان در سراسر كشور اجرا مي‌شود، دارالقرآن خوزستان برنامه‌هايي را با استفاده از خلاقيت اعضاي شوراي دارالقرآن وبا همكاري مساجد، حسينيه‌ها، مراكز دولتي و غيردولتي براي ايجاد شور و اشتياق در ميان جوانان ونوجوانان اجرا مي‌كند كه اميدواريم همه اين برنامه‌ها بتواند در بهره‌گيري جامعه از آموزه‌هاي اين كتاب آسماني موثر باشد.
گزارش از مجتبي نارنج‌پور و مريم باقري از اهواز
انتهاي پيام/ف
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن