تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802526342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش محوري روحانيت در اتحاد ملي و انسجام اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقش محوري روحانيت در اتحاد ملي و انسجام اسلامي
خبرگزاري فارس: چنان كه تجربه هاي سياسي و اجتماعي در نهضت هاي صد ساله اخير به دست مي دهد ايران منهاي روحانيت يا اسلام منهاي روحانيت هرگز نمي تواند ايده اي تضمين كننده براي حيات و سرنوشت كشور و دين باشد زيرا با فرو ريختن دژ ديرينه و نفوذناپذير روحانيت متعهد شيعه هيچ دست و صنف و سازمان و حزبي نمي تواند انسجام ملي يا اسلامي ايرانيان را فراهم آورد.


نقش محوري روحانيت در اتحاد ملي و انسجام اسلامي

« در تمام اين مراحل (نهضت ) روحانيت نقش اول را داشت . يعني دانشگاهي ها بودند روشنفكرها همه شان نه البته دانشگاهي ها دانشجوها تقريبا اكثرا هميشه همه ...نقشي داشتند. لكن آن كه ملت را بسيج كرد آن روحانيون بودند...آن كه من هميشه به ملت ايران سفارش كردم كه اين دژ محكم (روحانيت ) را از دست ندهيد ... (1) اعلام خطري كه به ملت مي كنم اين است كه جرياني در كار است كه روحانيت را كنار بگذارند و جرياني دركار است كه شما را از روحانيت جدا كنند . » (2 )
چنان كه تجربه هاي سياسي و اجتماعي در نهضت هاي صد ساله اخير به دست مي دهد ايران منهاي روحانيت يا اسلام منهاي روحانيت هرگز نمي تواند ايده اي تضمين كننده براي حيات و سرنوشت كشور و دين باشد زيرا با فرو ريختن دژ ديرينه و نفوذناپذير روحانيت متعهد شيعه هيچ دست و صنف و سازمان و حزبي نمي تواند انسجام ملي يا اسلامي ايرانيان را فراهم آورد.
از همين روست كه حضرت امام خميني (ره ) نه به دليل روحاني بودن يا مرجع ديني بودن خود بلكه به دليل تجربه ها و مشاهده هاي تاريخي اش بدين حقيقت دست يافته كه جدايي مردم از روحانيت متعهد به اخلاق و رفتار نبوي دين و جامعه را به روزگار طاغوتي باز مي گرداند.
مبارزه علمي و عملي جوانان در راه انسجام اسلامي
« من در اين جا به جوانان عزيز كشورمان به اين سرمايه ها و ذخيره هاي عظيم الهي و به اين گل هاي معطر و نوشكفته جهان اسلام سفارش مي كنم كه قدر و قيمت لحظات شيرين زندگي خود را بدانيد و خودتان را براي يك مبارزه علمي وعملي بزرگ تا رسيدن به اهداف عالي انقلاب اسلامي آماده كنيد... مبارزه علمي براي جوانان زنده كردن روح جست و جو و كشف واقعيت ها و حقيقت هاست . و اما مبارزه عملي آنان در بهترين صحنه هاي زندگي وجهاد و شهادت شكل گرفته است . ونكته ديگري كه از باب نهايت ارادت وعلاقه ام به جوانان عرض مي كنم اين است كه در مسير ارزش ها و معنويات از وجود روحانيت و علماي متعهد اسلام استفاده كنيد و هيچ گاه و تحت هيچ شرايطي خود را بي نياز از هدايت و هم كاري آنان ندانيد . » (3 )
كانون انسجام اسلامي در داخل كشور را بايد نسل جواني دانست كه بر پايه ايمان و خودباوري توانسته است الزام هاي همبستگي روحي و رفتاري خود را با ملت و حاكميت عدالت گستر اسلامي حفظ كند. اگر دشمن بر اثر غفلت مسئولان ومديران نظام از جوانان و تغذيه فكري و فرهنگي آنان يا شيوه هاي نادرست در برخورد با كنش هاي جواني قدرت و اميدي براي نفوذ در نسل نو پيدا كند انسجام اسلامي امت دچار تزلزل خواهد شد.
زيرا بدون جوان و انرژي او نمي توان از وحدت جمعي مردم سخن گفت. جوانان در حقيقت محرك دست اندركاران براي سياست گذاري ها و برنامه هاي بهتر و بنيادي تر و سازنده تر مي باشند.
از طرفي حضور جوان در بخش ها و شاخه هاي مديريتي نظام و جامعه سهم به سزايي در خدمت رساني موثر و سريع دولت به ملت خواهد داشت . تجربه هاي جهاد سازندگي و اساسا نهادها و ارگان هايي كه در متن انقلاب تولد يافتند به دست مي دهد كه جوانان در جمهوري اسلامي پايه گذار بسياري از خدمات و جريان هاي اجتماعي بوده اند چرا امروز نبايد از اين عنصر تاثيرگذار در خط انسجام اسلامي ملت مسلمان سود جست و آنان را رها ساخت
حضرت امام خميني (ره ) در اين گفتار پدرانه خويش به مبارز بودن نسل نو اشاره مي كند يعني جوانان مسلمان ايراني را بر خلاف تبليغات عصر استبداد ستم شاهي يا سياست تهاجم فرهنگي غرب عناصر كوشا و توان مند براي ساختن زندگي وجامعه اي پيشرفته و متعالي و ارزش گرا مي شناساند.
تقسيم مبارزه جوانان مسلمان ومنسجم در راه انقلاب و اسلام به بخش هاي علمي و عملي از جانب رهبر فقيد انقلاب اسلامي نمودار ضرورت سامان يابي شخصيت نسل امروز در ابعاد زندگي است . اگر مفهوم انسجام اسلامي به درستي درك و تحليل شود به دست مي‌آيد كه نه عمل و كوشش منهاي تفكر و تعقل و تعليم سودمند است و نه علم و دانش مهارت و تخصص منهاي جهاد ودفاع از ارزش ها و آرمان هاي ديني و سياسي .
يك جوان مسلمان آن گاه مي تواند در جريان منسجم امت اسلامي نقش تعيين كننده اي داشته باشد كه دو بال علم و عمل در همه عرصه هاي مورد نياز را به دست آورده باشد.
اين كه دشمنان اسلام و مسلمانان به آساني از طريق رسانه هاي ماهواره اي به جذب جوانان مسلمان مي پردازند دليلي جز فقدان بينش و تلاش اسلامي جوانان ندارد. استعمار در طول تاريخ شبيخون خود را آشكار ساخته است كه موفقيت مهاجمان در سرزمين هاي اسلامي مشروط به مبارز نبودن جوانان اسلام در صحنه هاي علم و عمل است .
به منظور سلامت و مصونيت نسل نو در برابر تهاجم فرهنگي غرب و آمريكا و صهيونيست هاي جهاني ـ كه اكنون سخت شتاب گرفته است ـ مي بايد دريچه هاي ارزش ها و معنويت اسلام و قرآن كريم را به روي آنان گشود.
شكي نيست كه مسئوليت هدايت گري جوانان به سمت مسئوليت ها و بهره گيري آنان از قابليت هاي جواني بر عهده روحانيت و علماي متعهد اسلام است . امروزه همه انديشه ورزان جهان اسلام از ايران گرفته تا دوردست ترين سرزمين قبله توحيد مي بايد بيشترين همت و مجاهدت خود را نسبت به دختران و پسران مسلمان آشكار سازند. هرگونه بي توجهي و غفلت ورزي و فرصت سوزي در برابر نجات جوانان مسلمان در عين حال كه گناهي نابخشودني است انسجام ملت اسلام را ناممكن مي سازند و طبعا سلطه دشمنان قرآن بر جوامع اسلامي را مستحكم مي كند.
حضرت امام خميني (قدس سره ) در حالي كه از ارادت و علاقه رهبر انقلاب اسلامي نسبت نسل جوان امروز ايراني و غير ايراني مسلمان سخن مي راند نيازمند بودن آنان به عالمان پارسا و كوشاي اسلام را خاطر نشان مي سازد. اين نيازمندي را بايد در دو عرصه هدايت ديني و هم كاري سراغ گرفت . يعني امام يك ارتباط الفت آميز ميان روحانيت و جوانان را خواستار است ارتباطي كه هم تغذيه كننده انديشه و ايمان جوان مسلمان باشد و هم زمينه ساز همدلي و هم كاري جوانان مسلمان با روحانيون سخت كوش و با تقوا.
بنيان گذار جمهوري اسلامي از نسل نو مي خواهد كه احساس بي نيازي نسبت به به نهاد روحانيت و رهبري ديني و معنوي عالمان پژوهش گر و فعال در صحنه خدمت به مردم نداشته و خود را براي هم كاري با آنان مهيا سازد. بنابراين تكليف روحانيت است كه آنان را بگفتار و كردار نبوي جذب كند.
سخن مقام معظم رهبري در اين باره شنيدني و نكته آموز است:
« ما روحانيون در پي اين هستيم كه مخاطبي پيدا كنيم و آنچه را كه از رسالت الهي بردوش ماست به آن مخاطب برسانيم . اگر اين نباشد كه روحانيت معنايي ندارد. بالاخره اين فكر « العلما ورثه الانبيا » يك فكر رايج و قطعي در همه مفاهيم ديني است ... پس اصل قضيه اين است كه اين رسالت و اين پيامبري را در اين سطح نازلي كه ما بر عهده داريم تحقق بخشيم به اين كه به مخاطبان خودمان برسانيم . خوب امت ها مختلفند مخاطبان و شنوندگان پيام و رسالت پيامبران مختلفند بهترين شان كساني هستند كه جوان باشند كه اين تبليغ شما براي مدت سي سال چهل سال پنجاه سال در زندگي او اثر بكند... پس جوان بودن يك امتياز است براي طول مدت استفاده . دوم اين است كه همين جوان بودن امتياز است براي خوب فراگيري و شكل گيري ذهن به آنچه كه ما به او مي دهيم . فرق مي كند كه كسي ذهن شكل گرفته اي داشته باشد يا اين كه ذهن آماده شكل گيري داشته باشد. چون اين امتياز دوم را دارد. امتياز سوم اين است كه جوان حق پذير است و آنچه به او گفته بشود... گوش مي كند براي ياد گرفتن و عمل كردن ... مخاطب شمالله امتياز ديگري هم دارد و آن اين كه با سواد و اهل معرفت است ... امتياز پنجم اين است كه آينده كشور در دست اوست . » (4 )
همان گونه كه از كلام رهبر معظم بر مي آيد مخاطب شناسي مهم ترين رسالت روحانيت امروز شيعه است به ويژه روحانيتي كه با نظام جمهوري اسلامي ايران پيوند عاطفي و معرفتي و سياسي دارد يعني افزون بر نگرش سياسي بودن آيين اسلام همراهي با نظام را يك تكليف ديني و الهي مي شمارد.
روحانيت شيعه كه روحانيت متعهد و مبارز خوانده مي شود به منظور تحقق رسالت وجودي خويش ناگزير از شناخت مخاطبان پيام و كلام انبيايي خود است تا بتواند وارث پيامبران بودن را در عينيت جامعه نشان دهد.
شكي نيست كه به تعبير رهبر بزرگوار انقلاب در ميان مخاطبان امروز روحانيت هيچ گروهي را نمي توان سراغ گرفت كه به لحاظ تاثير پذيري از عالمان وارسته دين و نيز تاثيرگذاري بر روند انسجام اسلامي ملت مسلمان ايران منزلت اجتماعي جوانان تحصيل كرده دانشگاهي را داشته باشد زيرا از يك سو آمادگي فهم و تامل در آموزه هاي حيات بخش اسلام را دارند و از سوي ديگر در طي چند دهه از عمر مثبت و مفيد علمي خويش مي توانند تغذيه كننده گروههاي اجتماعي ديگر به ويژه نسل آينده باشند.
بنابراين روحانيت متعهد شيعه و حوزه هاي علميه امروز ايران مي بايد به جايگاه مهم خود در انسجام مسلمانان جامعه امروز ايراني پي برده و با پيوند منطقي و عميق روحاني ـ دانشجو ـ سعي در استحكام همدلي دانشگاهيان و دانشجويان با امت اسلام داشته باشند.
بدون ترديد صهيونيسم جهان از ظهور اين واقعيت مي هراسد كه پيوند جوانان و روحانيت ايران مجال هرگونه تفرقه افكني و بدگماني بين اقشار مسلمان كشور را بگيرد و اساسا تفكرهاي الحادي و شبهات عقيدتي ايمان سوزانه در دانشگاه ها به انزوا كشانده شود.
فعال شدن عناصر انديشه ور و پژوهش گر حوزوي در قبال تهاجم فرهنگي دشمنان تنها راه مقابله باتوطئه هاي سياسي و فكري و اقتصادي آنان بوده و از گسترش بي هويتي و بي مبالاتي جوانان مسلمانان ايراني نسبت به ارزش هاي اخلاقي و اسلامي پيش گيري خواهد كرد.
نبايد حوزه هاي علميه شيعه از اين نكته غفلت بورزند كه يك روحاني موفق و جذاب در بين جامعه جوانان ايراني كسي است كه حقيقت روحانيت و معنويت اسلام و تشيع و عترت را در رفتارهاي فردي و جمعي اش به نمايش گذارد. از اين رهگذر است كه مي توان روحانيون را سفيران راستين انسجام اسلامي در ايران و جهان اسلام به شمار آورد.
« دانشگاه هاي ما به حضور شما آقايان علما و حضور روحانيون احتياج دارد و روحاني اي كه بايد در اين دانشگاه ها برود حتما بايد خصوصياتي را در خود به وجود بياورد... شرط اول اين است كه از لحاظ معرفت آدم با دست پر به ميان اين مجموعه برود. الحمدلله اين حاصل است آقايان همه از فضلا هستند. دوم اين كه او (دانشجو) روحانيت شما را باور كند. روحانيت هم به لباس نيست . اي بسا صاحب لباسي كه روحاني حقيقي نيست واي بسا غير صاحب لباسي كه حقيقتا روحاني است بايد روحاني باشد اهل معنا اهل روح با روح و با معنويت سروكار داشته باشد. بايد سخن او باطني باشد از باطني بيرون بيايد. اگر سطحي و ظاهري و زباني و صوري بود اثر نخواهد گذاشت ... بايد از قلب بيرون برآيد آن هم متوقف است برايمان و توجه و معنويت و روحانيت ... بايد به ذخيره فياض تمام نشدني ذكرالله پناه برد به نماز به نافله به توجه به خدا به تضرع ... اين دانشجوها مثل فرزندان شما هستند بايد برخورد با اين جماعت دانشجو مثل برخورد با فرزند باشد... الان هم در اين جماعت دانشجويي كه قريب يك ميليوني دانشجو در سراسر كشور داريم بايد بدانيم كه اكثر قاطع اين ها همان جوان هاي مومن خودماني هستند بچه هاي مومن دل هاي پاك صاف و حق پذير بچه هاي خوب » . (5 )
اشارت اخلاقي و عارفانه رهبر معظم انقلاب به قلب ها و باطن ها و منبع فياض ذكر الله ـ كه دل هاي مومنانه را آرامش مي بخشد و از حقيقت و حكمت سرشار مي سازد و اندام ها را به طريق مستقيم عبوديت حق متعال مي راندـ چه مفهومي دارد بي گمان بايد بدين مساله توجه مستمر داشت كه انسجام و همدلي دو فرد مسلمان يا دو دسته و ملت مسلمان بر پايه وارستگي و سلامت قلب هاست . اگر دل هاي مسلمانان داخل و خارج كشور به خصوص مبلغان و معلمان و سفيران روحاني شيعه از معنويت ياد حق گسسته باشد نمي توان از گروه كوچكي هم توقع انسجام الهي داشت .
از اين منظر است كه مسئوليت روحانيت در سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي را بايد در خور تامل تلقي كرد. در حقيقت بار سنگين دعوت بزرگ و حماسه ساز رهبر معظم انقلاب اسلامي بر دوش عالمان و حوزه هاي علميه است . آنان بايد مانند هميشه پيشتاز جريان انسجام اسلامي امت و پرچم دار وحدت كلمه در جهان اسلام باشند. يك گام بلند روحانيت در ارتباط با دانشجو و دانشگاه اين است كه به تبعيت از رهبري انقلاب نگرشي واقع بينانه و پدرانه و دلسوزانه نسبت به جوانان تحصيل كرده اين مرز و بوم اسلامي داشته باشند. بر اين اساس ـ كه خوش بيني و مهرورزي را به همراه داردـ مي توان آرزوي حضرت امام خميني (قدس سره ) در پيوستگي علمي و عملي جوانان به روحانيون پارسا و متعهد امروز را برآورده ساخت و انسجام اسلامي در داخل كشور را متجلي نمود.
چنان كه از كلام امام خميني (قدس سره ) به دست مي آيد هدف نهايي پيوند و الفت حوزه و دانشگاه در تمام سطوح آن اين است كه اين دو گروه برجسته و شاخص اجتماعي آمادگي پيوستن هماهنگ خود به صفوف انسجام اسلامي ملت را فراهم سازند.
« طلاب علوم ديني و دانشجويان با هم روابط دوستانه و فعالانه داشته باشند و براساس به دست آمدن استقلال و آزادي و خلع يد غاصبان از حقوق ملت در تمام ابعادش به ساير طبقات ملت بپيوندند . » (6 )
« امروز دانش آموزان بايد سعي كنند تاريخ انقلاب اسلامي مان را و نقش وحدت بين خودشان و دانشگاهيان را با روحانيون بياموزند زيرا اگر روحانيون شما را و شما روحانيون را بشناسيد و با هم تفاهم كنيد مطمئن باشيد كه جناح هاي غرب زده و شرق زده از منافقان و چپ گرايان و ديگر خراب كاران و منحرفان بر شما و كشور اسلامي تان طمع نخواهند كرد و اگر هم طمع كنند با شكست قطعي مواجه خواهند شد . » (7 )
همان سان كه رهبر فقيد انقلاب اسلامي يادآور شده است انسجام اسلامي ملت مسلمان ايران در گرو شناخت تاريخ انقلاب اسلامي و نيز نقش وحدت ملي و ديني در جامعه است . فراز و نشيب هاي تاريخي خيزش بزرگ مردم به روشني نقاط ضعف و قوت را كه همان پراكندگي و هم گرايي اصولي است نشان مي دهد. بدين گونه دست يابي به آثار اتحاد اقشار گوناگون جامعه اسلامي ايران ممكن و سودمند خواهد بود.
اساسا شناخت هاي مرتبط با انسجام اسلامي و رفع موانع اين راه تاثير بسياري در استمرار همدلي ها و خنثي سازي تهديدهاي خارجي دارد. از اين رو دستگاه تبليغي كشور وظيفه دارد كه اقدام هاي موثري در ارايه شناخت هاي واقع گرايانه از انقلاب اسلامي و تاريخ و رموز پيشرفت و پيروزي آن داشته باشد.
بي گمان شناخت هاي متقابل گروه هاي اجتماعي از يك ديگر مي تواند راه تفاهم و الفت را هموار سازد و از گرد و غبار اختلاف ها و بدبيني ها و بي اعتمادي ها و نزاع ها بكاهد. افزون بر آن بر اثر هوشياري همه گروه هاي دوستدار انقلاب و فعال در صراط انسجام اسلامي دسته هاي هم سو با سياست استكباري دچار ناكامي شوند.
پاورقي :
1 ـ صحيفه امام ج 11 ص 460
2 ـ همان ج 14 ص 191
3 ـ همان ج 21 ص 96 ـ 97
4 ـ ديدار رهبري با نمايندگان نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها 1376 7 16
5 ـ همان
6 ـ صحيفه امام ج 3 ص 486
حضرت امام خميني :
امروز دانش آموزان بايد سعي كنند تاريخ انقلاب اسلاميمان را و نقش وحدت بين خودشان و دانشگاهيان را با روحانيون بياموزند زيرا اگر روحانيون شما را و شما روحانيون را بشناسيد و با هم تفاهم كنيد مطمئن باشيد كه جناح هاي غرب زده و شرق زده از منافقان و چپ گرايان و ديگر خرابكاران و منحرفان بر شما و كشور اسلاميتان طمع نخواهند كرد و اگر هم طمع كنند. يا شكست قطعي مواجه خواهند شد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

منبع:http://www.avayeamin.com
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن