تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814199280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاكيد اروپا براي ازسرگيري مذاكرات با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تاكيد اروپا براي ازسرگيري مذاكرات با ايران
اتحاديه اروپايي با ابراز تاسف از آن چه آن را خودداري ايران از توقف فعاليت‌هاي حساس هسته‌‌اي‌اش ‌خواند، بر تعهد خود بر يافتن راه حلي ديپلماتيك براي حل مساله هسته‌‌اي ايران تاكيد كرد.


به گزارش ايسنا، فرانسه، رييس دوره‌‌اي اتحاديه اروپايي روز پنجشنبه در بيانيه‌اي ايران را به همكاري نكردن با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي متهم كرد و از اين كه ايران از تعليق فعاليت‌هاي حساس هسته‌‌اي‌ خود خودداري كرده و شرايط براي آن همكاري كه آژانس به منظور پاسخ‌گويي به سوالات باقي مانده درخواست كرده است را فراهم نمي‌كند، ابراز تاسف كرد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، در اين بيانيه با اشاره به مساله مطالعات ادعايي، ادعا شده است كه اتحاديه اروپايي در نگراني مديركل آژانس درباره پاسخ‌ ندادن ايران به سوالات مربوط به فعاليت‌هاي احتمالي طراحي و توليد تسليحات اتمي شريك است. اتحاديه اروپايي علاوه بر آن از ايران خواست از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل براي تعليق فعاليت‌هاي حساس هسته‌‌اي خود پيروي كند تا مذاكرات بتواند آغاز شود. اتحاديه اروپايي در ادامه حمايت خود را از بسته مشوق‌هاي پيشنهادي كه خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اين اتحاديه در ژوئن 2006 به ايران ارائه كرده است، تكرار كرد.
در پايان اين بيانيه آمده است: اتحاديه اروپايي هم‌چنان به حل مساله هسته‌‌اي ايران از طريق مذاكرات بدون هر گونه تاخيري متعهد باقي مانده است و برتعهد محكم خود بر رويكرد دوسويه (مشوق‌ها و تحريم‌ها) تاكيد مي‌كند.
سولانا در ماه ژوئن از جانب پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) به علاوه آلمان، يك بسته مشوق‌هاي اقتصادي و سياسي را به ايران پيشنهاد داد تا تهران در ازاي آن فعاليت‌هاي غني‌سازي‌اش را متوقف كند.
ايران بارها تاكيد كرده است كه فعاليت‌هاي غني‌سازي‌اش را تعليق نخواهد كرد، چرا كه ماهيت فعاليت‌هاي هسته‌‌اي ايران كامل صلح‌آميز است و تهران طبق معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌‌اي حق انجام فعاليت‌هاي هسته‌‌اي صلح‌آميز را دارد.
اين درحالي است كه شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز پنجشنبه ادعا كرد كه ايران به درخواست‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل پايبند نبوده است و با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز همكاري نكرده است. وي مدعي شد: بنابراين، توافق حاصل شده است كه براي دور جديدي از تحريم‌ها اعمال فشار شود و در اين‌باره مذاكره خواهيم كرد.
خبرگزاري شينهوا گزارش داد: با وجودي كه روابط ميان آمريكا و روسيه در پي بحران گرجستان تيره شده است، مك كورمك توضيح داد كه واشنگتن به دنبال همكاري روسيه براي حل مشكلات مربوط برنامه هسته‌‌اي ايران و كره شمالي است. سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: ما به تعامل با روسيه درخصوص اين مشكلات ادامه خواهيم داد. نمايندگان آمريكا، فرانسه، روسيه، چين، انگليس و آلمان ديروز در واشنگتن با يكديگر ملاقات ‌كردند.
ديپلمات‌ها و مقام‌هاي آمريكايي مي‌گويند كه شش كشور به دنبال اعمال تحريم عليه ايران بر سر برنامه هسته‌‌اي‌اش هستند، اما چين و روسيه در اين مسير مانع‌تراشي مي‌كنند.
مقام‌‌هاي عالي رتبه شش كشور پيش از برگزاري نشست مشترك در نيويورك ابراز اميدواري كردند كه در ديدار وزيران امور خارجه شش كشور در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك، استراتژي در خصوص تهران را هماهنگ كنند.
بنابراين گزارش، چين و روسيه در نشاني از اختلاف نظر با ديگران در اولين دور از مذاكرات كه صبح جمعه برگزار ‌شد حضور نيافتند؛ اما ديپلمات‌ها گفتند كه انتظار دارند هر شش كشور در نشست دوم حضور داشته باشند. يك مقام عالي‌رتبه آمريكايي كه به دليل حساس بودن اظهاراتش از افشاي نام خود خودداري كرد، گفت: مساله مهم در اينجا چهارمين قطعنامه تحريم است، اما اين امكاني است كه نيازمند همكاري روس‌ها، چين و اروپايي‌ها است.
وي افزود: در حال حاضر روسيه يك مشكل است. و بايد با آن روبه‌رو شد، اما اين به معناي آن نيست كه ما نمي‌خواهيم با آنها كار كنيم؛ اما اين بايد در بوته آزمايش گذاشته شود.
يك ديپلمات عالي‌رتبه اروپايي گفت: در حالي كه روسيه از تاكتيك‌هاي معمول ايجاد تاخير استفاده خواهد كرد، چين حتي در رسيدن به يك قطعنامه‌ بسيار تلطيف شده‌ شوراي امنيت بسيار سرسخت خواهد بود.
وي به خبرنگاران گفت: شرط مي‌بندم كه اين قطعنامه‌ سازمان ملل حتي اگر بتوانيم به آن برسيم به دليل مخالفت روس‌ها و چيني‌ها بسيار ضعيف و به شدت نمادين خواهد بود. وي افزود: چين هرگونه تحريم‌ تجاري برجسته عليه ايران را نخواهد پذيرفت و روسيه نيز به تحريم تسليحاتي ايران نخواهد پيوست و به احتمال زياد نتيجه افزايش تعداد افراد و شركت‌هاي ايراني تحت تحريم است.
ديپلمات‌ها و مقام‌‌هاي آمريكايي درباره حمايت فوري مسكو حتي از يك قطعنامه‌ ضعيف ابراز ترديد كرده و گفته‌اند كه تنش‌هاي آمريكا - روسيه در پي تهاجم مسكو به گرجستان كه ماه گذشته صورت گرفت مي‌تواند ايجاد مشكل كند. يك ديپلمات غربي كه خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ ما با فهرست (تحريم‌هاي) دلخواهمان پيش مي‌رويم و روس‌ها با دستوراتشان براي جلوگيري از آن پيش خواهند رفت.
وي دوباره همكاري روسيه در محدود كردن برنامه هسته‌‌اي ايران گفت:‌ اين (محدود كردن ايران) چيزي نيست كه فقط مطلوب آمريكا باشد.
يك ديپلمات دست‌اندركار اين موضوع گفت كه معتقد است روسيه نمي‌خواهد به 1+5 پشت كند. اين ديپلمات گفت:‌ ايران ممكن است قرباني اين توهم شود كه 1+5 از هم پاشيده است و به اين دليل ما بايد متحد باشيم و در اين خصوص زمان حايز اهميت است.

سولانا: راه گفت‌و‌گو باز است
رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي مدعي شد كه گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران، روسيه و چين را بسيار نگران كرده است.
به گزارش ايسنا، خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي روز پنج‌شنبه‌ در حاشيه نشست وزيران خارجه اين اتحاديه با همتايان خود در كشورهاي آسيا مركزي در پاريس، مدعي شد؛ گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي «براي ايران خوب نيست». سولانا، اما از فشار فرانسه براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران حمايتي نكرد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وي افزود: نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل به ارزيابي وضعيت فعلي اختصاص خواهد يافت. در همين حال، سولانا در مصاحبه با روزنامه اسپانيايي لا وانگوارديا اعلام كرد: راه گفت‌وگو با ايران همچنان باز است و راه مجازات‌هاي مصوب شوراي امنيت نيز وجود دارد.
وي در پاسخ به سوالي درباره انتقاد اسرائيل از اتحاديه اروپايي به خاطر رفتار ملايم با ايران و تاكيد اين رژيم به اتخاذ مجازات‌هاي سخت‌تر عليه تهران گفت: تحريم‌ها همچنان اجرا مي‌شوند و اعضاي شوراي امنيت در نشست بعدي خود درباره تدابير آتي به رايزني خواهند پرداخت.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن