تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809724097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاتر برخاسته از درون جامعه، ماندگار است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: تئاتر برخاسته از درون جامعه، ماندگار است
سيدي زاده- كمتركسي است كه در خراسان شمالي نمايش «مترسك هاهم آدمند»را ديده باشد و بازي خوب و قدرتمندانه «برات خيرآبادي»را در نقش مترسك فراموش كرده باشد. وي كه متولد١٣٥١ اسفراين است از كلاس سوم ابتدايي كار تئاتر را آغاز كرد و كسب مقام برتر كارگرداني و بازيگري در جشنواره دفاع مقدس استاني خراسان شمالي درسال قبل مهر تاييدي بر تكامل بازيگري او داشت. در اسفراين با او به گفت وگو نشستيم.

نقش هايي كه بازي كرديد در ذهن تماشاچيان تئاتر ماندگار شده است رمز اين موفقيت در چيست؟
در انتخاب نقش وسواس زيادي دارم نقشي را مي پذيرم كه بتوانم با اجراي آن حرف دل مردم و حرف دل هنرمندان را بزنم. نقش هايي در تئاتر ماندگارند كه از بطن جامعه برخاسته باشد نقشي كه بتواند تحولي درفرهنگ، و نگاه مردم ايجاد كند در اذهان باقي مي ماند.

براي سوژه يابي هم به سراغ مردم مي رويد؟
تئاتر خياباني،گام موثري است كه مي تواند در ارتباط برقراركردن با مردم برداشته شود. عنايت خاص مسئول جديد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين به هنر تئاتر موجب شده است گروهي درصدد سوژه يابي باشند معضلات و مشكلات مردم را در شهر شناسايي مي كنند عبارت ها و گفت وگوهايي كه بين مردم رد و بدل مي شود را يادداشت كرده و نمايش نامه را مي نويسند و اجراي اين نمايش با استقبال خوب مردم هم روبه رو مي شود. با آن متن احساس بيگانگي نمي كنند اگرچه نياز هست مردم نمايش هايي كه براي جشنواره كار مي شود را نيز ببينند.

رمزماندگاري نمايش «مترسك ها هم آدمند»در خاطره مردم همين بود؟
بله. حرف دل مردم بود حرفي بودكه بردل ها نشسته بود و يك نفر فرياد كرد، جسارت نشان داد و اين نمايش علاوه بر اين كه در اذهان ماندگار شد روزهاي تمرين و اجراي آن بهترين لحظات زندگي خود ما هم شدكه همه عوامل صفا و صميميت آن روزها را جزو خاطرات شيرين خود مي دانند.

درنمايش گلي براي ايوا، ايفاي نقش مصطفي، فردي كه عقب مانده ذهني بود مشكل نبود؟
مطالعه كتابخانه اي و ميداني و مشاهده چنين فردي از نزديك مرا در رسيدن به نقش خيلي كمك كرد و در روي سن خودم را فراموش كرده بودم و جالب بودكه يكي از تماشاچيان پرسيده بود من چقدر از بهزيستي ماهانه كمك مي گيرم؟

چه مشكلي در راه اجراي عمومي نمايش هايي كه به جشنواره راه پيدا مي كنند وجود دارد؟
مشكل اساسي كه تئاتر شهرستان دارد كمبود اعتبار است.

گاهي براي هزينه تئاتري كه كارگرداني مي كنم مجبورم ٢قسط بانكي ام را عقب بيندازم تا هزينه آن را تامين كنم. برآورد ساده اي اگر در همين استان انجام شود متوجه مي شويدكه هزينه حداقل١٠سال تئاتر اسفراين برابر با اعتباري نيست كه يك سال اخير در تئاتر بجنورد هزينه شده است. براي پوستر نمايشي در بجنورد بيش از ٢٠٠ هزارتومان هزينه مي شود ولي من بايد يك كاغذA4 را ٤ قسمت كنم تا بتوانم خودم را راضي كنم كه پوستر در شمارگان بيشتري توزيع كرده ام.

گاه آن قدر در مضيقه بودم كه خانمم چندين شبانه روز مشغول دوخت لباس بازيگرانم بود كه لااقل هزينه دوخت را پرداخت نكنم.

آيا استقبال خوب مردم به خاطر نداشتن سينماست؟
خير. حتي اگر٢ سالن سينما هم داشته باشيم مردم براي تئاتر جايگاه خاصي قائلند. مردم از دادن شعار، تراكت نويسي، پرده نويسي در رساندن پيام خسته شده اند تاثير تئاتر را در بالابردن فرهنگ و آشنا شدن با دردهاي جامعه درك كرده اند از اين رو استقبال خوب است.

بنابراين چه توصيه اي به مسئولان فرهنگي استان داريد؟
بله. بايد توجه و عنايت خاصي به شهرستاني ها داشته باشند در شهري چون اسفراين كه سينما ندارد استقبال از تئاتر چشمگير است. آتش عشق به تئاتر در دل هنرمندان اسفراين شعله ور است و تنها حمايت متوليان فرهنگي مي تواند آن را برافروخته نگه دارد.

خود شما چقدر به تئاتر عشق مي ورزيد؟
مريض روبه مرگ هم باشم متوجه شوم در اسفراين نمايشي روي سن در حال اجراست خودم را ملزم به ديدن آن مي كنم حتي اگر تئاتر دانش آموزي باشد.

ويژگي هاي يك بازيگر خوب چيست؟
داشتن دانش تئاتر، مطالعه مداوم، اعتقاد و التزام به حضور در صحنه هاي تمرين، نزديك شدن و لمس كردن نقشي كه مي خواهد به ايفايش بپردازد.

مشوق شما در تئاتر چه كسي بود؟
بسياري ازهنرمندان تئاتر اسفراين، شاگردان آقاي حاج علي اكبر آسيايي هستند وقتي در كلاس سوم ابتدايي كار را با ايشان آغاز كردم چنان در ايجاد انگيزه و عشق به تئاتر سنگ تمام گذاشتندكه از سر به دركردني نيست. (مي خندد) براي همين هم در موقع عقد با خانمم شرط كردم كه با بازي من در تئاتر مخالفت نكند كه خوشبختانه خوب همياري كرده اند.

تئاتر در جامعه اسفراين چه جايگاهي دارد؟
در چند سال اخير تحول خوبي را شاهد بوديم. زماني در به در دنبال بازيگر بوديم به خصوص بازيگر زن كه حكم كيميا را داشت ولي امروزه نگاه مردم اسفراين به تئاتر تغييركرده است. روزگاري آرزو داشتيم همان طوركه مردم در روزهاي تعطيل به پارك مي روند براي ديدن نمايش هم به سالن ها بيايند ولي امروزه به محض اين كه بشنوند نمايشي درحال اجراست سالن هاي نمايش گنجايش علاقه مندان را ندارد. مردم بافرهنگ اسفراين،تاثير تئاتر درانتقال پيام را درك كرده اند.

مسئولان چقدر براي اين تاثير ارزش قائلند؟
بسياري از مسئولان به تاثير در انتقال پيام پي برده اند نمايشي را براي جهاد كشاورزي اجرا كرديم كه پس از چندين اجرا بسياري از مسئولان جهاد، اعلام كردند تاثير اين نمايش بيشتر از آموزش چندين جلسه مروجان كشاورزي بود.

چه كار جديدي را آغاز كرديد؟
كارگرداني يك نمايش خياباني به نام «نامعادله»نوشته آقاي ميرزايي از هنرمندان گنبد و يك كار صحنه اي را به نام «امشب شب تو نيست» نوشته آقاي شمس را آغاز كرده ام.

در ٢نمايش «ملودي شهرباراني» به نويسندگي و كارگرداني آقاي حسن زاده و نمايش «گل ياس» به كارگرداني خانم جلالي، بازي مي كنم.

توصيه شمابه هنرمندان عرصه تئاتر؟
ما مرهون بزرگ ترها هستيم بايد هنرمندان اسفراين قدركساني چون آقايان آسيايي، شاهد، فرحي، استيري وكاملي را كه بناي اوليه تئاتر اسفراين را خوب گذاشتند بدانند و اميدوارم كه مسئولان فرهنگي استان هم از علم و تجربه اين عزيزان در رشد تئاتر استان بهره ببرند. تشكيل انجمن هاي نمايش با هر نامي كمك بزرگي در رشد تئاتر خواهد داشت. چرا كه با تفويض اختيار به آن ها باري از دوش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ها برداشته مي شود و از سويي استقلال انجمن ها موجب مي شود هنرمندان اين عرصه به خودباوري برسند و تلاش بيشتري داشته باشند.

دربسياري ازشهرستان ها يك نفر در تئاتر گريمور است در نمايشي ديگر طراح صحنه مي شود و در كار ديگر كارگرداني مي كند اين تخصصي نشدن كارها ضربه به تئاتر نمي زند؟
اگر پول باشد و در شهرستان يك گريمور ثابت داشته باشيم او مي تواند در همه نمايش ها كار گريمش را با دقت و به شكل فني انجام دهد. طراح لباس، طراح نور و دكور هم اگر تخصصي باشد نورعلي نور است ولي وقتي يك جعبه گريم نداريم هنوز از زغال، رنگ گواش و... استفاده مي كنيم چاره اي جز اين نيست.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن