تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819515878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدي تيشن راهي به سوي آرامش ماندگار


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: مدي تيشن راهي به سوي آرامش ماندگار
طنين- يكي از قديمي ترين و پر طرفدارترين شيوه هاي پناه بردن به آرامش، مدي تيشن است كه حجم آمادگي مربوط به برگزاري كلاس هاي آن خود بيانگر همين مساله است. زندگي ماشيني و مدرن امروز و افزايش انواع استرس ها فرد را همواره طالب ارامشي مي كند كه مي خواهد در پناه آن روز خود را سپري كند در مقاله اي كه پيش رو داريد سعي شده تا با استفاده از منابع مختلف همه چيز را درباره مدي تيشن بگوئيم. هزاران سال است كه مدي تيشن به عنوان روشي براي رسيدن به تعادل جسمي، رواني و ذهني در جوامع مختلف بشري سابقه و كاربرد دارد. مدي تيشن يا مراقبه در كشور ما ايران از سابقه اي طولاني برخوردار است. جملاتي مانند «درويشي را ديدم كه سر به جيب مراقبه فرو برده و در دامن مكاشفه غوطه ور شده بود.»، در كتب قديم ما زياد به چشم مي خورد. طبق تعريف «فرهنگ نامه پزشكي جايگزين» اثر دكتر سگن، مدي تيشن واژه اي عمومي است كه به هر روشي كه شخص براي رهايي از افكار مزاحم به منظور ارتقا» ذهنش به سطحي بالاتر و متفاوت يا رهايي از افكار دنيوي انجام مي دهد، اطلاق مي گردد. مدي تيشن، بودني است با شادماني و سر زندگي. زيرا هسته هستي شادماني است. مدي تيشن روشي است براي رسيدن به كل هستي، مدي تيشن يعني شاد بودن در حضور خويشتن و در وجود خويشتن. مدي تيشن كار است كه شرقي ها در برابر روانكاوي غربي ها انجام مي دهند. آنها تلاش مي كنند كه انساني در برابر انساني ديگر بنشيند و درون خود را براي او باز كند، در حاليكه در مدي تيشن شما درون خود را در برابر خودتان مي گشاييد نه ديگري. و اين تنها راهي است كه مي توان شجاعانه و كاملا با حقيقت در آن قدم برداشت. در مراقبه نشيني و در تنهايي، روزي به ارزش هاي موجود در تنهايي پي خواهيد برد. اين تنهايي گريز از مردم و انزوا و تك روي نيست، بلكه خلوت نشيني پر بركتي است براي رسيدن به آرامش موجود در عميق ترين قسمت هاي وجودي خودتان.
آيا براي مدي تيشن زمان و مكان معيني لازم است؟
در اكثر روش ها پيشنهاد مي كنند كه دوبار مدي تيشن، هر بار به مدت 15-20 دقيقه در روز مناسب و كافي است. در سيستم هاي عرفاني به ساعات قبل از طلوع خورشيد بسيار اهميت داده مي شود. بسيار خوب است كه بتوانيد مكان خاصي را براي انجام مدي تيشن اختصاص دهيد. زيرا در اين مكان به مدي تيشن عميق تر و آرام تري دست پيدا خواهيد كرد.
فوايد مدي تيشن
مدي تيشن با ايجاد يك حالت آرامش طبيعي سبب كاهش عمومي بسياري از شاخص هاي فيزيولوژيك و بيوشيميايي مي گردد. مانند كاهش ضربان قلب، كاهش فشار خون، كاهش تعداد تنفس، كاهش بازتاب مقاومت آني پوست، كاهش كورتيزول پلاسما ( يك هورمون اصلي استرس) و افزايش موج آلفا در الكتروانسفالوگرافي(موج مغزي آلفا در حالت آرامش توليد مي شود).
مدي تيشن و تفكر مثبت
تنها تفاوت مدي تيشن و تمركز مثبت دراين است كه ما تمركز فكر بر روي اشياي خارجي را ياد مي گيريم. هنگامي كه ما وارد تمركز كامل مي شويم گذشت زمان را احساس نمي كنيم. درست مانند اينكه زمان متوقف شده است. هنگامي كه ذهن در تمركز است هيچ زماني وجود ندارد. زمان چيزي نيست اما يك تعديل در ذهن است. زمان لحظه ها و تمام مشاهدات خارجي همگي ساخته و پرداخته ذهن هستند. تمام خوشي هايي كه به وسيله ذهن به آن مي رسيم موقتي و زود گذر هستند. براي دستيابي به آرامش واقعي و شادماني ابدي ابتدا مي بايست بدانيم كه چه طور ذهن آسوده مي گردد. چه طور تمركز كنيم و چگونه به آن سوي ذهن و انديشه نفوذ كنيم. با تمركز بر روي خود و درون ما به تمركز كامل و عميق نايل خواهيم شد. اين ماهيت مدي تيشن است.
چهارده نكته براي مدي تيشن
اول اينكه نظم در محل و زمان تمرين اهميت به سزايي دارد. وقتي كه شرايط (زمان و مكان) منظم باشد ذهن به آرامي با حداقل تاخير فعال مي شود. به عبارت بهتر هميشه سعي كنيد مدي تيشن را در يك ساعت به خصوصي از روز و در يك نقطه مشخص انجام دهيد. بهترين زمان از نظر موثر بودن صبح زود و غروب است. يعني هنگامي كه اتمسفر آكنده از نيروي روحي زيادي است.
دوم اينكه حتي المقدور اتاق جداگانه براي مدي تيشن داشته باشيد. با تكرار مدي تيشن امواج نيرومندي در آن محل به وجود مي آيد. همچنين فضاي آرامش و خلوص مي بايست احساس شود.
سوم در حين نشستن سعي كنيد رو به جهت شرق يا شمال قرار بگيرد تا از فوايد نيروهاي مغناطيسي بهر ه مند گرديد. به حالت آزاد و ثابت بنشينيد حالت نشست مي بايست حالت لوتوس (نيلوفر) باشد.
چهارم ستون فقرات گردن كاملا عمود بوده و هيچ گونه فشاري بر آن وارد نشود.
پنجم قبل از شروع مغزتان دستور بدهيد كه به مدت معيني (از نظر زماني) آرام باشد. گذشته حال و آينده را فراموش كند.
ششم آگاهانه تنفس را منظم كنيد به مدت پنج دقيقه تنفس شكمي را انجام دهيد تا هواي باز به مغزتان برسد. پس به طور تدريجي مغز را آسوده كنيد.
هفتم تنفس (دم و بازدم) را هماهنگ كنيد سه ثانيه دم و سه ثانيه بازدم. با منظم كردن عمل تنفس جريان پرانا و نيروي حياتي منظم مي شود.
هشتم در ابتدا اجازه دهيد كه فكرتان منحرف شود بدين ترتيب ذهنتان به موارد گوناگوني مشغول مي شود و اما بالاخره تمركز خواهيد يافت.
نهم براي ساكن شدن ذهن به خودتان فشار نياوريد زيرا با اين عمل امواج مغزي افزايش يافته و مدي تيشن به تاخير مي افتد.
دهم يك نقطه كنوني براي استراحت ذهن انتخاب كنيد. اشخاصي كه به طور ذاتي عقلاني (ذهني) هستند مي توانند براي اين منظور اجناچاكرا را كه محلي است بين دو ابرو انتخاب نماييد. براي بقيه اشخاص( اشخاصي كه تحرك پذير و هيجاني هستند) استفاده آناهاتا يا چاكراي قلب توصيه مي شود هرگز اين نقطه را تغيير ندهند.
يازدهم بر روي اشياي بيرنگ و خنثي تمركز نموده و پس از بستن چشم ها آن شي را تصور كنيد. اگر مانترا استفاده مي كنيد آن را در روان خود تكرار و تنفس هماهنگ نماييد. چنانچه مانتراي مشخص ندارند از كلمه (حق) و (هو) استفاده نماييد. چنانچه شخص دوچار خواب آلودگي شد مانترا با صداي بلند تكرار كند.
دوازدهم تكرار باعث خلوص و پاكي انديشه خواهد شد. در صورتي كه امواج صوتي كه امواج صوتي با امواج مغز همراه بوده اين عمل بدون آگاهي از معناي آن باشد. تكرار لفظي از طريق تكرار ذهني و رواني به زبان تله پاتيك پيشرفت خواهد نمود. و در آنجاست كه انديشه پاك خواهد شد.
سيزدهم با تمرين مدي تيشن دو گانگي از بين رفته و ساماندهي و خود برتر جانشين خواهد شد. با ادامه آن ديگر بي حوصله و بي تاب نخواهيد شد.
و بالاخره در ساماندهي شخص در حالتي از خوشي و سعادت به سر مي برد كه آگاهي شخص آگاه و دانسته همگي به يك مورد اطلاع مي شود و در اينجاست كه خود برتر به وجود مي آيد. اگر روزي نيم ساعت عمل مدي تيشن را انجام دهيد قادر خواهيد بود به زندگي با قدرت روحي و آرامش بيشتري بنگريد.
 جمعه 29 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن