تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821319223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك فوق تخصص گوارش: سرطان معده، شايع‌ترين سرطان در تهراني‌هاست بيش از 50 درصد افراد جامعه دچار ورم معده هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك فوق تخصص گوارش: سرطان معده، شايع‌ترين سرطان در تهراني‌هاست بيش از 50 درصد افراد جامعه دچار ورم معده هستند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

يك فوق تخصص گوارش گفت: سرطان معده شايع‌ترين سرطان دستگاه گوارش در ميان تهراني‌هاست و بيش از 50 درصد افراد جامعه دچار ورم معده هستند.

دكتر سيد محمود اسحاق حسيني، فوق تخصص گوارش در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشكي تهران با تاكيد بر اين كه نوع مواد غذايي در ايجاد سرطان معده موثر است، اظهار داشت: مواد غذايي نيترات دار مانند فست فودها و غذاهاي شور در ايجاد سرطان معده نقش مهمي دارند.

وي افزود: نيترات‌هاي موجود در غذا به وسيله باكتري‌ها به نيتريت تبديل مي‌شوند و اين مساله فرضيه ساز سرطان معده است.

دكتر اسحاق حسيني در ادامه با اشاره به عوامل ديگر ايجاد كننده سرطان معده از جمله سيگار گفت: مورد ديگري كه سرطان معده را در سراسر كشور و به خصوص در تهران گسترش داده ميكروب هيلكوباكتري پيلوري است كه عامل ايجاد زخم معده و زخم اثني عشر و زمينه ساز ورم‌هاي معده نيز هست.

وي در ادامه با تاكيد به اين كه انتقال اين ميكروب بسيار آسان و از طريق آب، غذا و دست‌هاي آلوده است، تصريح كرد: در صورت ريشه كن نشدن اين ميكروب و ادامه پيدا كردن ورم معده، اين پروسه التهابي تبديل به سرطان معده مي‌شود، اما فقط در سه تا چهار درصد افرادي كه از اين طريق به سرطان مبتلا مي‌شوند، احتمال مرگ وجود دارد.

دكتر اسحاق حسيني با اشاره به اين كه بيش از90 درصد ميكروب هليكوباكتر در طول درمان ريشه‌كن مي‌شود، گفت: افراد مي‌توانند براي اطمينان، از تست‌هاي معمول اين باكتري مانند تست تنفسي اوره استفاده كنند.

وي در ادامه، الگوي غلط تغذيه، دخانيات و بيماري‌هاي معده مانند پوليپ‌ها را از عوامل مهم در ايجاد سرطان معده دانست و افزود: سرطان معده در مراحل ابتدايي هيچ نشانه‌اي ندارد، اما علائمي مانند دردهاي مبهم شكمي، سيري زودرس، دردهاي بالاي شكم به خصوص در مردان بالاي 50 سال داراي سابقه مثبت بيماري سرطان در خانواده را بايد جدي گرفت و سريعاً به پزشك مربوطه مراجعه كرد.

وي در ادامه با اشاره به اين كه زخم معده تبديل به سرطان معده نمي‌شود ولي مي‌تواند نمادي از سرطان معده باشد، افزود: زخم‌هاي معده معمولاً در حدود يك سانتي متر و به شكل گرد بوده و اطرافشان منظم است، ولي زخم‌هاي سرطاني در اندازه‌هاي بزرگتر و به اشكال‌ ناهمگون و در جاهاي متعدد مشاهده مي‌شوند و نظم چين‌هاي معده در سرطان به هم مي‌خورد.

وي در ادامه با اشاره به اين كه حجم بالاي معده مانع از بروز زودرس اين سرطان مي‌شود، گفت: در كشور ما مردم به دليل بي توجهي به سلامتي خود معمولاً سرطان معده را با يك توده شكمي مي‌شناسند، در حالي كه اين حالت نشان دهنده درگير شدن كبد در سرطان است و در اين حالت اميد به زندگي افراد فقط 10 درصد است.

انتهاي پيام
 جمعه 29 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3050]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن