تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805651713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احياي حيات طيبه


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: احياي حيات طيبه
يكي از روش‌هاي كارآمد مرحوم علامه كرباسچيان در القائات تربيتي و اخلاقي‌اش، نقل خاطرات و برجستگي‌هاي زندگي بزرگان بود؛ با تكراري بي‌ملال، كه از ابزارهاي استخدامي وي در نهادينه‌كردن نكته‌هاي ظريف و طرفه‌هاي لطيف به شمار مي‌رفت. او علاوه بر آن كه خود زاهدانه مي‌زيست، جاي جاي و مكرر، به زندگي بزرگان و ابدالي اشاره مي‌كرد كه در فخر فقر و عزت قناعت، دولت گزيده بودند و ملكت درويشي را به درگه پادشاهان خواسته و داشته، بي‌آبرو نكرده بودند.‌

ما آبروي فقر و قناعت نمي‌بريم‌

با پادشه بگوي كه روزي مقدر است‌

اين نقل شيرين را از كلاس دهم در درس‌هاي اخلاق از او به ياد دارم:

آنگاه وقتي علامه ، از شخصيت كم‌نظير و ملكت معنوي مرحوم شيخ توصيف مي‌كرد، مي‌ديديم عجبا! بزرگان سلف چه سان بر سر سفره‌ي دنيا هماره گرسنه مي‌نشستند و نيم سير برمي‌خاستند و ما در ذهن خود، در آن سادگي و پاكي دوران نوجواني، چنين مي‌انديشيديم كه لابد راهيان خلف نيز بر همين نسق، يك پهلو بر مركب دنيا خواهند نشست و صبورانه زمام خواهند گرفت و مهربانانه بر پهلوي آن، مهميز خواهند نواخت و مقتصدانه توسن خواهند تاخت! آنجا بود كه معني لطيف‌تر و حكيمانه‌تري را از ياد گرفتيم و آن اينكه، تنوع در زندگي لزوما و هميشه، زيادكردن و يا تعويض نيست، بلكه نيز مي‌تواند نوعي تنوع باشد. گويند فرد فربهي براي درمان چاقي، نزد پزشك رفت و پرسيد: چه بخورم تا لاغر شوم!؟ پزشك گفت: اگر اينجا سوال از به ميان آوري، آنگاه زودتر به درمان خواهي رسيد!

قرآن مي‌فرمايد: 1 از امام اميرالمومنين عليه‌السلام سوال شد كه منظور از حيات طيبه چيست؟

ايشان در پاسخ فرمودند: 2 همين مضمون در كلامي از امام هادي عليه‌السلام مورد تاكيد قرار گرفته است كه عنوان قنوع (قناعت) يافته است.3 قناعت به معني اكتفا و بسندگي به مقدار لازم و كافي از امكانات زندگي است كه در روايات ما از نشانه‌هاي عقل شمرده شده است. فرد قانع، يعني انسان عاقلي كه بهره‌اش از دنيا در حد حفظ آبرو و محافظت از شان و جايگاه اجتماعي است؛ اين نكته با حرص و ولع و زياده‌خواهي در تعارض است. بدين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه بودن، نتيجه‌ي است و اگر خداوند به كسي عقل پرنور عطا كند، در واقع قناعت را به او ارزاني داشته است و او را به حيات طيبه، احيا كرده است.

امام موسي بن جعفر عليه‌السلام به يكي از ياران خود مي‌فرمايند:
چرا كه، هر كس عاقل باشد، به آنچه او را كفايت كند دلبندگي ‌آورد، قناعت مي‌كند و هر كس كه به مقدار نيازش اكتفا كرد، بي‌نياز مي‌شود و هر كه به قدر كفايت قناعت ننمود، هرگز به بي‌نيازي نمي‌رسد.4>

شايد سعدي شيراز در ترجمان همين نكته‌ي نفيس بالا، چنين گفته باشد كه:

آن شنيدستي كه در اقصاي غور بار سالاري در افت---اد از ستور؟

گفت چشم تنگ دنيادار را يا قناعت پر كند يا خاك گور5!‌

...‌ در رمضان‌هاي كودكي، در پي چندين روز روزه‌ي سرگنجشكي، به عشق شب‌هاي احيا، شب‌شماري مي‌كرديم. بهره‌ي ما از آن شب‌ها، بيداري كنار بزرگترها بود و يادگيري پاره‌اي آداب و اعمال؛ كه لابد بايد در روزهاي بزرگسالي به كارمان مي‌آمد. انصاف بدهم، آن شب‌ها رنگ معنويت خود را هنوز پاك نباخته است؛ ليك اگر باتجربه‌ي بزرگسالي خود، راه بازگشتي بدان دوران بيابم، خود را چندان در قيد و بند كليشه‌هاي جاري نگاه نمي‌دارم و شايد در جستجوي معني جديد و دقيق‌تري از احياء، به مفهوم حيات طيبه رهنمون شوم و لااقل امسال، بهره‌ي عملياتي‌ام از شب احياء، رهيافتي به باشد كه در اينصورت، مرا احياء كامل دست داده است. آنگاه خرسندتر خواهم بود، كه بالاخره از آن جلد قرآن كه همه ساله بر سر گذاشته‌ام، نكته‌اي از مفهوم آن نيز، كه قناعت و زندگي پاكيزه است، وارد زندگي‌ام شده است.

آن كه گويند به عمري شب قدري بوده است‌

مگر آن است كه با دوست به پايان آرند

پي‌نويس:

1- نحل، 97

2- نهج‌البلاغه، حكمت 229

3- بحارالانوار، 71 ، 345

4- كافي، 1 ، 17

5 - گلستان سعدي، باب قناعت‌




 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن