تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798568476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوك به روايت شوك آفرين


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شوك به روايت شوك آفرين
در روزهاي گذشته مستندي با عنوان شوك از شبكه سوم سيما و در دو قسمت پخش شد. اين برنامه در حالي روي آنتن رفت كه انتقادات و حمايت‌هاي بسياري را از سوي مردم و گروه‌هاي مختلف جامعه به همراه داشت. در عين حال سؤالات و ابهامات بسياري را نيز در اذهان عمومي باقي گذاشت. در گفتگويي با حميد نوبهار تهيه‌كننده جوان اين مستند، به برخي از اين موراد پرداختيم:

اين برنامه چگونه كليد خورد؟

طرح اين مستند به كارگرداني فرشاد شكيبي چند ماه پيش به گروه اجتماعي شبكه 3 ارائه و از آن استقبال شد. با توجه به نامگذاري سال 87 به نام نوآوري و شكوفايي مستند "شوك" نگاهي جديد به مقول‌هاي به روز اجتماعي دارد و به عرفان‌هاي نوظهور مي‌پردازد.

البته اين نخستين بار است كه رسانه چنين موضوعي را دستمايه كار خود قرار مي‌دهد. عرفان‌هاي نوظهور شامل گروههاي‌ شيطان‌پرست و... مي‌شود. تحقيق و نگارش متن مستند "شوك" حدود 3 ماه طول كشيد. در واقع به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به نياز جوانان اين مستند را بسازيم و در زمينه عرفان‌هاي نوظهور روشنگري كنيم. بخش عمده تحقيق و نگارش اين مستند بر عهده حجت‌الاسلام دكتر محمدجواد ادبي بود و اميدواريم با اعتمادي كه مسئولان به ما كردند برنامه‌اي جذاب و روشنگرانه بسازيم.

هدف نهايي شما و تيم همكارتان از تهيه اين برنامه چه بود؟

اين برنامه براي جوان‌ها و نوجوان‌ها و خانواده آن‌ها تهيه شد، تا اينكه بتوانيم زنگ خطري را براي آن‌ها از انحرافات موجود در اجتماع به صدا درآورده باشيم.

عده‌اي معتقدند، اگرچه هدف شما از ساخت اين برنامه هدف خوب و متعالي بود اما متأسفانه در اين ميان شما به تبليغ بيشتر و معرفي برخي ازگروه‌هاي انحرافي پرداختيد.

خوب، من بايد به اين عده از منتقدين كه اينگونه فكر مي‌كنند، بگويم كه قصد ما معرفي اين گروه‌هاي انحرافي نبود، بلكه ما در پي نشان دادن پوچي، نيستي و بي‌محتوايي اين گروه‌ها و خطر آن‌ها براي جامعه و جوانان بوديم. خوب اين هدف را با اين تصاويري كه ديديد به تصوير كشيديم، شما فكر مي‌كنيد معرفي و نمايش يك گروه به عنوان گروه غيراخلاقي، فاسد و منحرف تبليغ براي اين گروه‌هاست؟!

اما درد دل و حرف اعضاي گروه‌هاي رپ هم وجود دارد. اين‌ها مي‌گويند كه در اين برنامه قصد خراب كردن گروه‌هاي ضاله و شيطان پرستان و... را داشتيد اما ما رپ خوان‌ها را هم كنار آن‌ها سوزانديد، در حالي كه ما يك گروه موسيقي مثل ساير گروه‌ها هستيم و اين ظلمي بود به ما. جواب شما به اين گروه چيست؟

تا جايي كه ما دقت كرديم و گروه‌هاي موسيقي رپ مثلاً ايراني را ديديم، متأسفانه انواع انحرافات اجتماعي دراين گروه‌ها موج مي‌زند، اعتياد، قرص‌هاي روان گردان، نوع لباس‌هايي كه در گروه‌هاي رپ استفاده مي‌شود، نشانه‌ها و علاماتي كه اينها استفاده مي‌كنند (كه شايد ناخواسته است و در اين فيلم نمايش داده شد) همه وهمه بيانگر انحرافات بود و خطري براي جوانان و جامعه ما. در واقع ما در اين برنامه انحرافات را مشخص كرديم و نشان داديم، در كنار آن هم گروه‌هايي كه به نوعي خود را ملبس به اين لباس‌ها كرده بودند، نمايش داده شدند، خوب ديگر ما كاري نداشتيم به اينكه اسم اين گروه موسيقي چيست، رپ؟ متال؟ و... پس مشكل از ما نبوده از خود اين گروه‌هاست.

اين درست اما عده‌اي هم معتقدند كه رپ فارسي يك گروه موسيقي غيراخلاقي نيست و حتي داراي خواننده‌هاي خوب و درست و حسابي هم هست كه به اجراي موسيقي‌هاي خوب با مضامين اخلاقي و يا بيان درد جوانان ايراني پرداخت اما يك سري از كساني كه از اين موسيقي سر در نمي‌آورند، باعث خراب كردن اين گروه شدند لذا نبايد در اين برنامه كلاً بنيان اين موسيقي را مورد تهاجم قرار مي‌داديد.

ببينيد ما موسيقي‌هاي بسياري از اين گروه جمع‌آوري كرديم و حتي از كساني كه اينها به آنها اعتقاد دارند مثل ياس و... اما متأسفانه همه مثل هم بودند، شما آقايي ملقب به ياس را با همان لباس ها، علائم و نشانه‌ها در قسمت دوم اين مستند مي توانيد ببينيد، خوب حالا به فرض هم يك اجرا با مفاهيم مثلاً اخلاقي از اين گروه وجود داشته باشد، اين نمي تواند مهر تأييد را به اين گروه بزند و به اصطلاح با يك گل بهار نمي‌شود، چراكه عرف برنامه‌هاي اين گروه، برنامه‌هايي مبتذل و خطرناك براي جامعه است.

در چند جاي اين مصاحبه از وجود اطلاعات كافي دراين زمينه صحبت به ميان آورديد، منبع تحقيقات شما كجا بوده و اصلاً مي توان به اين اطلاعات اطمينان كرد؟

منبع اين اطلاعات، مركزتحقيقات ناجا بوده كه مركزي است بسيار قوي، داراي نيروهاي متخصص در زمينه‌هاي تحقيقاتي كه بدون شك، يكي از نقاط قوت در برنامه ما بوده است.

قرار نيست در اين مصاحبه چيزي سانسور شود و يا گفته نشود. برخي از افراد منتقد به برنامه شما معتقدند كه سرنوشت موسيقي رپ هم مثل موسيقي پاپ است، در ابتداي ورود به بازار موسيقي كشور، مورد تهاجم و مانع‌گذاري بر سر راهشون مي‌شود. اما پس از گذشت چند سال حتي كلاس‌هاي آموزشي اين موسيقي را هم مي‌شود گوشه وكنار شهر ديد. نظر شما چيست؟

ببينيد پاپ يك سبك موسيقي است، يعني براي كار كردن در سبك پاپ نياز به دانش موسيقي و موسيقي‌داني است، اما رپ چيست؟ نيازي به سواد موسيقي ندارد، شعرها خيلي ضعيف است، اين‌ها را من نمي‌گويم، خود اعضاي گروه‌هاي رپ و يا كارشناسان مي‌گويند. اصلاً توي فيلم شما دقت كنيد، يكي از همين رپ‌خوانها مي‌گويد كه "ما روزي آلبوممان بيرون مي‌آيد و بازار را پر كند كه مردم توانايي شنيدن فحش را داشته باشند"، خوب فكر مي‌كنيد حماقت نيست به اين موسيقي اجازه فعاليت داده شود؟ حالا كشورهاي غربي هر غلطي مي‌كنند به خودشان مربوط است، ما ايراني هستيم، كرامت نفس داريم، در برابر هر چيزي تن در نمي‌دهيم.

يك مطلبي كه مخالفين مطرح مي‌كنند، اين است كه افرادي كه شما با آن‌ها مصاحبه كرديد، ساختگي و بازيگراني بيش نبوده‌اند چرا كه كسي حاضر نيست جلوي دوربين بايستد و اين صحبت ها رو اعتراف كند.

ببينيد ما كه يك موضوع توهمي رو مطرح نكرديم، فعاليت گروه‌هاي انحرافي، يكي از واقعيت‌هاي جامعه ماست، لذا پيدا كردن اين آدم‌ها كار سختي نيست، اگر قبول نمي‌كنيد كافي است يك بار امتحان كنيد.

فكر مي‌كنيد اين برنامه توانست مقبوليت مردم و مسئولين را بدست آورد؟

ببينيد وقتي چنين مستندهاي اجتماعي به بيان دردي از اجتماع بر مي‌آيند، به ناچار به دل مردم مي‌نشيند. طي اين مدت پس از پخش برنامه، تماس‌هاي بسيار مردم در حمايت از اين برنامه و پخش مجدد آن با صدا وسيما صورت گرفته است. از طرف ديگر نبايد از حمايت‌هاي بي ادعا و خالصانه مسئولين شبكه و مسئولين نظام چشم پوشيد كه جا دارد از ايشان تشكر كنم. اما يك سري از گروه‌ها هم از اين برنامه ناراحت شدند، البته اين‌ها كسي نبودند جز گروه‌هايي كه منافع خود را با پخش اين برنامه در خطر مي‌ديدند كه خوب قطعاً ما به دنبال رضايت اين‌ها در برنامه نبوديم.

شهيد مطهري در كتاب جاذبه ودافعه امام علي(عليه السلام) هم مي‌گويند وقتي كسي با هدف رسيدن به حقيقت كاري را انجام دهد، عده‌اي جذبش مي‌شوند و عده‌اي هم دفع. اصولاً اين كه يك نفر هم براي موافقين و مخالفين جذاب باشد، نكته مثبتي نيست بلكه نشان دهنده يك اشكال است. ما خوشحاليم كه توانستيم منافع مخالفين را كه در پي منحرف كردن جوانان برومند اين مملكت هستند، هدف بگيريم و به خطر بيندازيم.

پس از ساخت و پخش اين فيلم، آيا عليه شما تهديدي از سمت اعضا يا مديران اين گروه ها صورت گرفته است؟

جالب اينكه كليپ‌هاي رپ بسياري بلافاصله پس از پخش اين مستند عليه ما ساخته شد كه فكر مي‌كنم اين كليپ‌ها به راحتي در بسياري از سايت‌ها در دسترس است. شبكه ماهواره‌اي صداي امريكا هم بيكار ننشست و در برنامه‌اي به نقد شوك پرداخت و يا تهديدات به شكل‌هاي ديگر. اما مهم اين است، ما به اين تهديدات اصلاً توجهي نمي‌كنيم، چرا كه خوب مي‌دانيم كاري كه مي‌‌كنيم درست است و البته تهديدات هم همگي پوشالي بوده است.

قصد ادامه فعاليت در زمينه معضلات اجتماعي را دارد يا به همين كار بسنده مي‌كنيد؟

به ياري خدا و با حمايت مسئولين سازمان صداوسيما، آقاي ضرغامي، آقاي پورمحمدي رئيس شبكه 3 و آقاي شريعت‌پناهي مدير گروه اجتماعي و معارف شبكه 3 و با اقبال مردم، قصد دارم تا فعاليت اين حوزه را با قدرت دنبال كنم. اين را براي خودم يك تكليف شرعي مي‌دانم.

با اين سن كم در سينماي ايران و بين اين همه مستندساز فرهنگي و اجتماعي خوب كشور، چطور توانستيد قد علم كنيد و اين مستند پر طرفدار را بسازيد؟

فكر مي‌كنم، توفيق در ساخت اين مستند فقط لطف خدا بود و بس. در اين ميان همكاري خوب مسئولين ساخت اين برنامه هم بي‌تأثير نبود. بايد تشكر كنم از مسئولين كه به جوانان اعتماد كردند و به ما ميدان دادند، ما هم سعي كرديم با تلاش به اين اعتماد پاسخ دهيم، كه فكر مي كنم الحمدلله تا حدودي موفق شديم.

پيام شما براي جوان‌هاي ايراني هم سن و سال خودتان؟

هميشه دوست داشتم در حلقه جوان‌هاي هم سن وسال خودم راه پيدا كنم و با آن‌ها صحبت كنم. باور كنيد بنده تمام جوانان ايراني را دوستان نزديك خودم مي‌دانم. همه ما به يك سري از اصول و ارزش‌ها معتقديم و شايد خيلي اوقات ناآگاهانه از يك سري از نمادها استفاده مي‌كنيم و آن‌ها را ترويج مي‌دهيم يا براي گروه‌هايي كار مي‌كنيم كه همه آن‌ها دنبال منافع خود هستند و به محض اينكه نيازشان به ما تمام شود، ما را مانند مهره‌هايي سوخته كنار مي زنند. در اين وضعيت، تنها چيزي كه مي تواند ما را به مسير حقيقت برگرداند يك تلنگر است، يك تذكر به خود. ثانياً ارزش يك ايراني خيلي بيشتر از اينهاست كه بخواهد دنبال گروه‌ها و جريان‌هاي انحرافي غربي برود. من در اين كار به صافي دل جوانان ايراني بيشتر پي بردم و به تمام كساني كه به يك شكلي فريب خورده بودند، گفتم بهترين كاري كه مي توانند بكنند اين است كه به ماهيت و اصالت ايراني و اسلامي خودشون برگردند. ما يك ايراني مسلمان و شيعه هستيم. خيلي از اين جوانان در جريان ساخت برنامه مي‌خواستند توجيه كنند كه فعاليت برخي از اين گروه‌ها بي اشكال است اما دوست من، يعني ارزش جوان شيعه ايراني اينقدر پايين آمده كه بگويد اين كار را انجام مي‌دهم چون مشكلي نداره؟ نه! ما جوانان بايد دنبال كارهايي باشيم كه نه تنها مشكل ندارد بلكه به درد اين مملكت و به درد اسلام بخورد و حتي در اين ميان كارهايي كه كمتر نفع دارند رو حذف كنند. صحبت خودمو با اين شعر از استاد سخن سعدي (يك مسلمان ايراني) پايان مي‌دهم كه مي‌فرمايد:

سعدي اگر عاشقي كني و جواني، عشق محمد بس است و آل محمد

نظرات كاربران:
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن