تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820913918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين بار جوانان بسكتبال به سمت رقابت‌هاي جهاني حركت مي‌كنند يك طلا و آن سوي دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اين بار جوانان بسكتبال به سمت رقابت‌هاي جهاني حركت مي‌كنند يك طلا و آن سوي دنيا
جام جم آنلاين: مسابقات بسكتبال جوانان آسيا 2 هفته پيش با قهرماني ايران به پايان رسيد و جوانان قزاقستان و سوريه در رديف‌ هاي بعدي قرار گرفتند. تلخ ‌ترين اتفاق مربوط به اين دوره، سقوط هواپيماي حامل بازيكنان تيم قرقيزستان بود كه همه اهالي توپ و تور را متاثر كرده بود.


از اتفاقات غيرمنتظره بازي‌ها نيز مي‌توان به سقوط چيني‌ها تا رده پنجم و حضور قزاق‌ها در اولين فينال خود در بسكتبال آسيا اشاره كرد.

و در پايان اين رده‌بندي رقم خورد:

1- ايران 2- قزاقستان 3- سوريه 4- ژاپن 5- چين 6- كره جنوبي 7- فيليپين 8- لبنان 9- تايوان 10- اردن 11- عربستان 12- هنگ‌كنگ 13- هند 14- امارات 15- مالزي‌

همان توپ آخري كه فربد فرمان درون سبد سوريه انداخت، تيم بسكتبال جوانان ايران را به فينال بيستمين دوره رقابت‌هاي جوانان آسيا رساند. بسكتبال ما در رده جوانان به رديف تيم‌هاي پرافتخار آسيا وارد شده و جزو 4 كشور صاحب عنوان بازي‌هاست.

در تاريخچه و عمر 38 ساله برگزاري رقابت‌هاي بسكتبال جوانان آسيا، فيليپيني‌‌ها با 6 قهرماني قطب سنتي دوره‌هاي آغازين به شمار مي‌آيند، اما پس از آنها، جوانان چيني در 8 دوره قالب عناوين قهرماني، قدرت بلامنازع خود را ثابت كردند.

تيم كره جنوبي دارنده 3 بار مقام قهرماني است و پس از كره‌اي‌ها، جوانان كشورمان در رتبه‌ چهارم جاي دارند. تيم‌هاي ما در سال هاي 2002، 2004 و 2008 به فينال رسيدند و 2 بار از سكوي قهرماني بالا رفتند.

تيم ژاپن نيز يك بار طعم قهرماني را چشيده است. در بازي‌هاي دوره اخير كه در تهران برگزار شد، قهرماني تيم بسكتبال جوانان ايران غيرمنتظره نبوده است. چون در عمر 3 سال و نيم فعاليت جوانان، شايستگي‌هاي زيادي از سوي آنها آشكار شده و موفقيت‌هاي پرشماري را نصيب بسكتبال ايران كرده بود. حركت تيم جوانان از ابتدا براساس كار پايه‌اي هدفمند طراحي شد.

وقتي باشگاه‌ها محصول آماده را ترجيح بدهند و حلقه‌ سازندگي در اين بخش مهم و سرنوشت ساز مفقود شود، اميدي به كسب نتيجه در كار پايه‌اي نيست؛ اما براي جبران اين نقيصه بيشتر فدراسيون‌ها از جمله فدراسيون بسكتبال موظف و ملزم به تيمداري مي‌شوند و سعي مي‌كنند اهداف بلند مدت را در برنامه كاري خود قرار دهند.

كار فدراسيون‌ها تيمداري نيست، اما شرايط موجود ورزش اقتضا مي‌كند همان‌گونه كه در دوره‌هاي پيشين مربياني مثل سعيد فتحي يا مهران شاهين‌طبع سنگ بناي فعاليت‌هاي پايه‌اي بسكتبال را در مديريت مهرداد آگين يا علي غضنفري به بسكتبال كشور گذاشته بودند.

محمود مشحون دنباله‌رو همان حركت‌هاي گذشته است تا به اين ترتيب كم كاري ديگر بخش‌ها را جبران كند. در بسكتبال نه باشگاه‌ها بلكه آموزش و پرورش هم مثل گذشته در سازندگي دخيل نيست بنابراين فدراسيون حق دارد وارد شود، بازيكن سازي كند و شيوه تيمداري را پيش بگيرد.

حتي اگر كمي پيشتر برويم، قوانيني است كه اين روزها گفته و شنيده مي‌شود و اين‌كه بازيكنان از قبل پرورش يافته در فدراسيون، بدون نظر اين فدراسيون حق امضا يا ثبت قرارداد با تيمي ندارند. اما اشاره كرديم تيم فعلي جوانان ايران از توانمندي‌هاي بسياري برخوردار است و چند روز پيش از پايان رقابت‌ها مقام قهرماني اين تيم پيش‌بيني مي‌شد. دليل كارهاي ساده معلوم است.

تيمي كه حيات آن به 3 سال و نيم پيش باز مي‌گردد. دارنده مقام دوم تورنمنت بين‌المللي قبرس، مقام اول تورنمنت بين‌المللي دهه فجر در سال‌هاي 85 و 86 ، مقام اول غرب آسيا، مقام اول تورنمنت بين‌المللي نخست‌وزيري مالزي (با حضور تيم‌هاي بزرگسال) و مقام اول بازي‌هاي 3 به 3 آسيا در ماكائو است بنابراين اين تيم و جوانانش شب نخوابيدند كه صبح چشمان خود را به سوي قهرماني باز كنند، بلكه تلاش‌هاي زيادي براي كسب موفقيت انجام شده است.

اردوهاي شناسايي، آماده‌سازي، هماهنگي و تداركاتي تيم جوانان به 42 مرحله رسيده بود و تعدادي از مربيان داخلي همراه ويچسلاو شابلينسكي، كورتمن، اونيكا و ترومن هر كدام در يكي دو اردو كادر فني را تا پيش از آمدن نبوشا رايچوويچ همراهي كردند.

مربيان استان‌هاي مختلف از جمله اصفهان، فارس، خراسان رضوي، چهارمحال و بختياري و تهران كه البته انتظارات از پايتخت‌نشينان بيشتر است، در كسب قهرماني جوانان سهيم هستند؛ چون تا پيش از شناسايي نفرات تيم از سوي كادر فني، بازيكنان جوان و شايسته كارپايه‌اي را در تيم‌هاي شهر و استان خود آغاز كرده بودند.

در موفقيت و كسب قهرماني هميشه كار يك مجموعه ديده مي‌شود نه يك فرد و گروه خاص. نبوشا رايچوويچ، سرمربي صرب تيم بسكتبال جوانان ايران قراردادي 6 ماهه با فدراسيون بست اما چنانچه به كار اين مربي بپردازيم، مي‌بينيم او تنها 2 ماه وقت مفيد براي آماده‌سازي پيش از مسابقه تيمش داشته است.

نبوشا شخصيت دوست داشتني و صميمي داشته، اما به لحاظ فني حتي پايين‌تر از بسياري از مربيان داخلي بوده است. با آن كه صربستان روزگاري تحت نام يوگسلاوي واحد و يكپارچه مهد بسكتبال دنيا بود؛ اما نبوشا كار فني ضعيفي در طول مدت حضورش با تيم جوانان كشورمان ارائه كرد. بسياري از كارشناسان معتقدند نزديك بود روي اشتباه‌هاي اين مربي تيم قهرمان جايگاه خود را در بيستمين دوره پيكارهاي جوانان آسيا از دست بدهد.

نبوشا رايچوويچ پيش از بازي‌هاي تهران، ابتدا تيم را به مدت 10 روز در اردوي صربستان در اختيار داشت. انجام بازي‌هاي دوستانه، كمك نسبي به شناخت مرد صرب از تيم كرده بود. در مرحله دوم، حضور نبوشا را بايد در رقابت‌هاي غرب آسيا ارزيابي كنيم.

مسابقاتي كه براي تيم ايران به واسطه ميزباني مرحله نهايي و قهرماني مقتدرانه در سال گذشته جنبه تشريفاتي و تداركاتي داشته است. نبوشا در هيچ كدام از اين ميادين محك جدي نخورد. تيم نيز بازي‌هاي تحت فشار و با دلهره برگزار نكرد تا مربي صرب زواياي ديگر تيم جوانان را بررسي و ارزيابي كند. وقتي تيم ما در بازي‌هاي تهران از مسابقه كره جنوبي در كارش گره احساس كرد.

نبوشا نتوانست در حد يك مربي و تصميم گيرنده عالي فني گره‌هاي كار را بگشايد و ديديم در بازي بعد مقابل فيليپين، ضعيف‌ترين تيم گروه، نتيجه را واگذار كرديم يا با بخت و اقبال بلند در 4 ثانيه آخر تيم سوريه را شكست داديم. البته نبود تجربه كافي و بازي كردن برابر ديدگان تماشاگران پرشمار و قرار گرفتن در سطح توقعات و انتظارات جامعه آن هم به دنبال موفقيت‌هاي اخير بسكتبال، دغدغه و دلشوره‌هايي را براي بازيكنان جوان ما به وجود آورده بود كه نبايد از كنار اين نكات بي‌تفاوت گذشت.

تيم ايران در فينال به آرامش مطلوب رسيد و هماني كرد كه بايد شكست دادن قزاقستان قوي‌ترين تيم مسابقات آن هم با اختلاف فاحش و هدايت و كنترل برتري از ابتدا تا انتهاي زمان بازي، نشان از توانمندي‌هاي جوانان دارد.

كمي جهاني‌تر شويم‌

بازي‌هاي جوانان آسيا به پايان رسيد و ما خوشحاليم از اين كه تيم بسكتبال جوانان ايران قهرمان شد و علاوه بر اين عنوان چشم‌نواز، راهي پيكارهاي جهاني 2009 در آن سوي دنيا شده است. سال 2003 هم جهاني شده بوديم و به يونان رفتيم، بنابر اين دومين تجربه جهاني ما بايد با اولين حضورمان تفاوت داشته باشد.

ابتدا نگاهي به تيم مي‌افكنيم. در گارد راس رامين هنرمند و محمدرضا فلاحت بازي مي‌كنند. 2 سال پيش، محمد امجد با نظر كادر فني وقت تيم جوانان، علاوه بر بازي در پست‌هاي 2 و 3 به اين پست هم انتقال داده شد تا چنانچه شرايط جسماني و قدي هر كدام از بازيكنان گارد راس جواب نداد، امجد با اعتبار فيزيكي و تكنيكي مطلوب خود تيم را تحت چنين شرايطي ياري دهد.

يك سال و نيم پيش هم به دليل تعدد بازيكنان پيراموني، تصميمي گرفته شد، مبني بر اين كه محمد جمشيدي، بازيكن شهركردي تيم جوانان تمرينات ويژه گاردراس را دنبال كند تا در صورت كسب سهميه جهاني، تغييراتي پس از رقابت‌هاي جوانان آسيا در تيم ايجاد شود.

اگر اين كارها صورت مي‌گرفت تيم جوانان در رقابت‌هاي جهاني صاحب يك گاردراس 188 سانتي‌متري (امجد) و يك گاردراس 195 سانتي‌متري (جمشيدي) مي‌شد كه البته اين برنامه‌ها با تغييراتي كه در كادر فني از سال گذشته تا پيش از بازي‌ها صورت گرفت، بي نتيجه ماند.

رامين هنرمند و محمدرضا فلاحت در رقابت‌هاي تهران خوش درخشيدند، هر چند هنرمند به دليل آسيب ديدگي‌هاي پي در پي پيش از رقابت‌ها به گاردراس دوم تبديل شده بود، اما در فينال ارزش‌هاي خود را به اثبات رساند.

فلاحت با سختكوشي به اين مرحله رسيده است. اين بازيكن از نوجوانان رقابت سختي را با بازيكنان رقيب داشته و در بازي‌هاي تهران ثابت كرد، اعتماد مربيان از ابتدا تاكنون به او بي‌مورد نبوده است. محمد امجد، مهدي شيرجنگ، عماد سلماني، محمد جمشيدي و پوريا كاظمي بازيكنان پيراموني تيم هستند.

جز توضيحاتي كه درباره امجد نوشتيم، اين بازيكن خويشتندار و منطقي است. امجد و سلماني نوسانات زيادي در رقابت‌هاي تهران داشتند. با اين حال، هر كجا تيم به آنها نياز داشت، به ياري‌اش شتافتند و تاثيرگذار بازي كردند.

مهدي شيرجنگ بهترين پرتاب‌كننده پرتاب‌هاي 3 امتيازي تيم ماست. از ويژگي‌هاي اين بازيكن قدرت پرتاب حتي با مدافع است. ويژگي ديگري كه اين بازيكن دارد، بازي نفوذي اوست كه كمتر در بازيكنان شوتزن ديده‌ايم. جمشيدي و كاظمي زياد بازي نكردند؛ اما جمشيدي با قامت بلندش و استعدادي كه دارد، پشتوانه خوبي براي اين تيم بشمار مي‌رود، به شرط آن كه با افزوده شدن ارسلان كاظمي به مجموعه بازيكنان پيراموني، فكري براي جابه جايي پست جمشيدي شود. بازيكنان 4 و 5 تيم ايران نياز به بازنگري دارند.

در حال حاضر، مي‌توانيم تنها روي فربد فرمان و محمد حسن‌زاده حساب ويژه باز كنيم؛ اما اين دو هم بايد از هم اكنون به فكر افزايش حجم عضلاني و قواي جسماني خود باشند. فرمان حسن‌زاده و در صورت افزوده شدن ارسلان كاظمي، 3 تن از بهترين‌هاي بسكتبال تا مدت‌هاي مديد خواهند بود. رامتين زارع شيرازي، سورن ديربوغوسيان و داوود صابوني 3 تن ديگر از بازيكنان اين پست‌ها بچه‌هاي پرتلاشي‌اند بويژه زارع شيرازي كه خوب تمرين مي‌كند؛ اما گرفتاري‌هاي ناشي از هيجان و استرس زياد مانع از بروز همه توانايي‌هاي اين بازيكن مي‌شود.

در مجموع تيم بسكتبال جوانان ايران علاوه بر تغيير و جابه‌جايي در برخي پست‌ها به افزايش قدرت بدني از طريق بدنسازي نيازمند است. برگزاري بازي‌هاي تداركاتي متعدد بيشتر از آنچه براي تيم ملي بزرگسالان پيش از المپيك پكن صورت گرفت، آمادگي و تجربيات اين تيم را تا بازي‌هاي جهاني افزايش مي‌دهد.

حضور توامان هر يك از اين نفرات و ديگر بازيكنان شايسته كه توانايي محلق شدن به تيم را دارند در بازي‌هاي ليگ برتر هم گام موثري در جهت پيشرفت و اعتلاي نفرات تا رقابت‌هاي 2009 نيوزيلند است.

شادكامي در دهه چهارم‌

رقابت‌هاي بسكتبال جوانان آسيا از سال 1970 آغاز به كار كرد. اولين حضور بسكتبال ايران در اين رقابت‌ها به سال 1974 باز مي‌گردد. در اين دوره ما ششم شده بوديم.

عناوين هشتم، دوازدهم و سيزدهم تا پيش از سال 1990 در كارنامه تيم‌هاي جوانان ديده مي‌شود؛ اما از سال 1990 تاكنون وضعيت ما در ميان تيم‌هاي پايه‌اي بسكتبال قاره كهن به اين ترتيب بوده است كه بهترين عناوين را در دهه چهارم شاهديم.

1990 كسب عنوان دهم مربيان: وحيد ابوالحسني سرمستي‌

1992 كسب عنوان نهم مربيان: علي محمدزاده محمدرضا نوري‌

1996 كسب عنوان دهم مربيان: سعيد فتحي شاهرخ درياني عباس مرشدي‌

1998 كسب عنوان پنجم مربيان: سعيد فتحي مهدي گرامي‌

2000 كسب عنوان نهم مربيان: خورخه كبراريرز ابوالفضل ياوري‌

2002 كسب عنوان نايب قهرماني مربيان : محمد ايزدپناه مهران حاتمي سعيد بلبل‌آبادي‌

2004 كسب قهرماني مربيان: مهران شاهين‌طبع امير آقاجان علي قنبري‌

2006 كسب عنوان هفتم مربيان: فردريك اونيكا محمدرضا نوري امير آقاجان‌

2008 كسب عنوان قهرماني مربيان: نبوشا رايچوويچ ‌ محمدرضا نوري علي اثني‌‌عشران‌

تيم بسكتبال جوانان ايران مراحل تمريني و اردويي بسياري داشته است و مربيان با اين تيم كار كردند؛ اما نگارنده از ابتدا و به مدت 3 سال با تيم بود و 3 ماه پيش از شروع رقابت‌ها استعفا كرد. اين تيم در مجموع در 107 مسابقه رسمي و دوستانه تا پيش از بيستمين دوره رقابت‌هاي بسكتبال جوانان آسيا شركت كرده بود.

با احتساب بازي‌هاي تهران تيم جوانان تا قهرماني آسيا در 70 مسابقه رسمي به ميدان رفت كه در 61 مسابقه برنده و 9 بازي بازنده از ميدان خارج شد. باز هم اين نتايج مويد اين نكته است كه موفقيت جوانان شايسته بسكتبال ما يكشبه به دست نيامده است.

نبوشا رايچوويچ:
قدر اين استعدادها را بدانيد

نبوشا رايچوويچ، سرمربي صرب تيم بسكتبال جوانان ايران پيش از عزيمت به كشورش در گفتگو با «جام‌جم» خطاب به مسئولان بسكتبال ايران گفت كه قدر بازيكنان تيم جوانان و استعدادهاي بسكتبال كشور را بدانند.

نبوشا كه در روزهاي پاياني اقامتش در ايران با همسرش به گشت و گذار در تهران مي‌پرداخت، تيم فعلي را قدرتمندترين تيم آسيا قلمداد كرد، اما گفت كه نبايد صعف‌‌هاي تيم تا پيش از مسابقه‌هاي جهاني ناديده گرفته شود. اين مربي صرب اعتقاد دارد مربيان ايراني حجم بيشتر تمرين‌هاي خود را بايد روي كارهاي انفرادي، تكنيكي و اصول دفاعي قرار دهند.

نبوشا درباره آينده تيم بسكتبال جوانان معتقد است بسياري از نفرات تيم كنوني مي‌توانند در سال‌هاي آينده به تيم ملي بزرگسالان برسند. او پيش از رفتن صحبتي درباره مذاكره مسوولان بسكتبال براي تمديد قراردادش نكرد. به احتمال زياد آينده كاري نبوشا به نظر افرادي همچون زوران رادويچ يا رايكوترومن هم بستگي دارد.

محمد رضاپور
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن