واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: احياي گفتمان امام(ره) در شرايطي كه برخي آن را متروك ميخواندند
سخنگوي دولت با اشاره به روي كار آمدن دولت نهم تأكيد كرد:
سخنگوي دولت با اشاره به نگاه گفتماني دولت نهم گفت: به نظر من موضع مباني اين دولت و گفتمان اين دولت از همه موارد حساستر و جديتر است و بايد روي اين مساله متمركز شد.
به گزارش ايسنا، دكتر غلامحسين الهام طي سخناني در همايش تبيين اقدامات و سياستهاي كلي دولت نهم در حوزههاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي ادامه داد: در صحبتهاي اخير مقام معظم رهبري به خصوص در ديداري با اعضاي دولت نهم، اعضاي معزز خبرگان رهبري و همچنين مسوولان نظام، نسبت به گفتمان انقلاب تاكيد زيادي داشتند و در واقع ما بايد خودمان را با اين مباني كه مقام معظم رهبري تبيين كردند و بر آن تاكيد ويژهاي داشتند، محك بزنيم.
وي با اشاره به تاييدات مقام معظم رهبري در ارتباط با مباني گفتماني دولت اظهار كرد: ما رهبري را ملاك مشروعيت خود و نظام ميدانيم و در واقع نگاه ما بايد اين باشد كه آنچه كه ايشان فرمودند در واقع مطالبه ايشان از دولت و ملت است و در واقع دولت بايد اينچنين باشد.
وي در عين حال گفت: ما نبايد از تاييداتي كه ايشان فرمودند دچار غرور شويم و از مباني كه ايشان بر آن تاكيد داشتند، غفلت كنيم و چشممان را بر روي ضعفها ببنديم. اين خطرناكترين پديده است.
سخنگوي دولت با بيان اينكه " محور حركت ما بايد توجه به مطالبات رهبري يعني در واقع احياي گفتمان امام (ره) باشد" ادامه داد: افتخار دولت اين است كه اين گفتمان را بازسازي و احيا كرده است.
سخنگوي دولت افزود: اين گفتمان در زماني احيا شد كه عدهاي ميخواستند آن را متروك جلوه دهند و در واقع آن را متروك ميخواندند و عدهاي نيز دنبال اين بودند كه بگويند دوره اين تفكر گذشته و به بايگاني تاريخ رفته است. ولي شما ديديد در اوج تخريبهايي كه صورت ميگرفت دولتي برانگيخته شد كه با همت ملت و اراده ملت با جهتگيري درست، خط بطلاني بر اين تفكرات كشيد. خط بطلاني كه ميگفت دوره امام(ره) گذشته است.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه " در دهه اول انقلاب و دهه سوم انقلاب توجه جديتري به مباني انقلاب و گفتمان امام(ره) شده است" گفت: ايشان فرمودند كه در مقطعي داشت تفكرات سكولاريستي در حوزه فكري كارگزاران حكومت نفوذ ميكرد و اين در واقع يعني خطر استحاله شدن نظام و از بين رفتن نظام از درون كه جلوي آن گرفته شد.
وي با بيان اينكه " نظام انقلابي ما بر مبناي دين، اسلام و قرآن شكل گرفته و به همين دليل مورد حمايت ميليوني مردم قرار گرفته است" گفت: جوانان ما به خاطر اين انديشهها در عرصه دفاع مقدس در برابر دشمن قرار گرفتند و جان خود را اهدا كردند. اين جوانان براي چه رفتند؟ آيا اينها براي تفكرات سكولاريستي جان دادند يا به خاطر قرآن و اسلام و انديشههاي امام(ره)؟
الهام با بيان اينكه " دولت، قوه مقننه و ديگر سطوح عالي تصميمگيري بايد توجه جدي به گفتمان انقلاب و مطالبه مقام معظم رهبري در اين ارتباط داشته باشند" گفت: ما بايد مراقب نفوذ و بازگشت اين انديشههاي سكولاريستي باشيم و به خطر بازگشت اين انديشهها توجه كنيم و در اين ارتباط دولت، قوه مقننه و قضاييه و مديران نقش موثري دارند.
وي با بيان اينكه " مشروعيت ما به اسلام است" ادامه داد: اگر كسي در عمق باور خود اين مساله را قبول ندارد و در سمتي قرار گرفته، بايد بداند كه غاصب است. اگر در هر سطح از سطوح اجرايي كشور باشد و اين باور را نداشته باشد، بايد گفت غاصب است و هر تصرف او غاصبانه است.
وي گفت: بعضيها ميگويند فلاني و فلاني ايدئولوگ دولت نهم هستند؛ در صورتي كه ايدئولوگ دولت نهم امام (ره) است و ايدئولوژي آن انقلاب اسلامي و انديشههاي امام و رهبري است. اين دولت متعلق به افراد و اشخاص نيست.
سخنگوي دولت با بيان اينكه " تمام عزم دولت نهم بر اين بوده كه در راستاي انديشههاي امام و رهبري و گفتمان انقلاب اسلامي حركت كند" گفت: يك عدهاي هستند كه سعي ميكنند بگويند خط رهبري يك جور است و خط دولت نهم يك جور ديگر، و اينها همان كساني هستند كه يك زماني ميگفتند رييسجمهور دفتردار رهبري است و در واقع آنها با اينگونه سخنان با ديدگاه خود ميخواستند جايگاه رييسجمهور را به گونهاي تخطئه كنند و اينجوري حرف ميزدند و همان افراد اكنون بحث شكاف بين رييسجمهور و رهبري را مطرح ميكنند و ميگويند كه خط آنها از هم جداست.
وي همچنين با اشاره به اينكه " در زماني خطر غربباوري در مجموعه بدنه دولت در حال نفوذ بود و اين امر متوقف شد" گفت: در آن مقطع عدهاي بودند كه خود را مقلد غرب ميدانستند و اين خطرناك بود.
وي ادامه داد: اين غربباوري به جايي رسيده بود كه حتي عدهاي در آستانه انتخابات صحبت از اين ميكردند كه بيگانگان بيايند و ناظر بر انتخابات اين كشور باشند.
وي گفت: البته هنوز عدهاي هستند كه با غربيها فالوده ميخورند و گزارشات درون نظام را دست بيگانه ميگذارند و به اين امر افتخار ميكنند. اين شرم را بايد به كجا برد؟ كسي كه با بيگانه و دشمن به گونهاي گپ ميزند كه با خودي گپ نميزند، به دنبال چيست؟
الهام همچنين با اشاره به روحيه استكبارستيزي دولت نهم و تاكيد مقام معظم رهبري بر اين مساله، گفت: من خود بارها شاهد بودم كه ايرانيان خارج از كشور وقتي با ما روبهرو ميشوند ميگويند كه ما به ايراني بودن خود افتخار ميكنيم. بر عزتي كه در حال حاضر در عرصهجهاني داريم افتخار ميكنيم و اينكه ميگويند شما به رفتار و سلوكتان در عرصه سياست خارجي ادامه دهيد و اين موجب افتخار ملي براي ما شده است.
وي ادامه داد: چندي پيش در فرودگاه امام(ره) با خانمي مواجه شدم، آن خانم به من گفت كه من اطلاعي از داخل ندارم، ولي شما در سياست خارجي، عزت را به ايرانيها داديد و اين سياست خارجي را حفظ كنيد. ما احساس سربلندي ميكنيم.
وي گفت: نفوذ اين تفكر يعني استكبارستيزي و ايستادگي باعث ايجاد غرور ملي و سربلندي شده و اين تفكري است در برابر غربباوري.
سخنگوي دولت گفت: اين امر فراتر از جامعه ايران، جامعه جهاني را نيز در بر گرفته است. امام(ره) هميشه ميفرمودند كه جهان تشنه اسلام ناب است و اكنون ما اين تشنگي را مشاهده ميكنيم.
وي همچنين به شعار عدالتخواهي و به عملكرد دولت نهم در زمينه عدالت اشاره كرد و گفت: اين شعارها مباني اين دولت را تشكيل داده است و ما افتخار ميكنيم كه كارگزار چنين حكومتي هستيم و ما بايد اين مباني و گفتمان را حفظ كنيم و اين جزو واجبترين مسووليتهاست. ما متعلق به اين گفتمان هستيم.
وي به بحث خدمت به مردم و اهميت آن اشاره كرد و گفت: روح خدمت به مردم بايد در اعماق وجود ما باشد و اگر فكر كنيم حاكم بر مردم هستيم آن روز، روز سقوط ماست. ما نوكر مردم هستيم و اين تابلويي است كه رييسجمهور نيز پيش روي ما گذاشت و ما بايد در راستاي خدمت به مردم حركت كنيم.
الهام خاطرنشان كرد: من رييسجمهور را ميبينم كه از هيچ چيزي به اندازه درهاي بسته منزجر نيست. او ميگويد درها را نبايد به روي مردم ببنديم و بايد به مردم خدمت كنيم و در واقع اين مردم هستند كه در خدمت را به روي ما باز كردند و ما بايد به آنها خدمت كنيم.
وي گفت: ما بايد فرهنگ خدمت را احيا و هرچه داريم عرضه كنيم. ما مكلف به تكليف هستيم و بايد اين تكليف را انجام دهيم.
وي با بيان اينكه " از اول انقلاب، عدهاي از ليبرالها اسم سازش و تسليم را عقلانيت سياسي گذاشتند" گفت: ما معتقديم كه براي اداره امور تدبير بايد داشت و حكومت بدون تدبير نميچرخد، ولي تدبير به معناي سازش و تسليم نيست. عدهاي ميگويند در كارهاي اين دولت عقلانيت وجود ندارد. اگر عقلانيت آنها تسليم و سازش است، اين دولت اين عقلانيت را قبول ندارد.
سخنگوي دولت گفت: معتقدم مردم زمان ما از مردم دولت امام علي(ع) بهتر هستند؛ چراكه مردم در دوران حضرت علي(ع) او را تنها گذاشتند ولي مردم ما اين كار را نكردند. ما بايد در برابر سختيها بايستيم و تكليف خود را انجام دهيم و به مردم خدمت كنيم.
سخنگوي دولت گفت: از يك كارگزار تا يك دهدار و تا شخص رييسجمهور همه بايد در تعامل با مردم با شرح صدر مواجه شوند و با انصاف كار كنند.
به گزارش ايسنا الهام خاطرنشان كرد: راجع به كاركردهاي دولت در اين چند وقت گزارشات متنوعي در اختيار قرار گرفته است؛ هم در گزارشي كه رييس محترم جمهور در محضر مقام معظم رهبري ارائه دادند و هم مصاحبههايي كه در ايام هفته دولت قبل و بعد از آن ارائه دادند، اعلام اين گزارشات مورد توجه قرار گرفته است. با اين حال هجمه بسيار وسيعي از نقدها، هجمهها و مخالفتها نيز وجود داشت، چنانچه مخالفين و منتقدين دولت به حد كافي از خجالت دولت درآمده و از چيزي فروگذار نكردهاند.
وي با بيان اينكه " بحمدالله فضا در حال حاضر فضاي آزادي است و در نتيجه مسائل مختلف قابل ارزشگذاري و داوري است" اظهار كرد: اگر اين گزارشها به طور درست مورد توجه قرار گيرد، افكار عمومي ظرفيت داوري و ارزيابي خواهند داشت.
وي در ادامه نقش رسانه ملي در اين راستا را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: من با رسانههاي عمومي در اين زمينه كار ندارم؛ چراكه رسانههاي عمومي غير از صداوسيما رسانههايي هستند كه بر اساس مباني مختلفي كه دارند كاركردهاي حزبي، گروهي و گفتماني دارند و آنچه كه از اين رسانهها مورد انتظار است، فقط انتقال صادقانه اطلاعات است و بيشتر از اين از اينگونه رسانهها انتظاري نيست.
سخنگوي دولت صدق در انتقال موضوعات را لازمه قوام و همزيستي ملي در هر جامعهاي دانست و گفت: ممكن است كساني رويكرد دولت را در مسائل مختلف اقتصادي همچون توزيع سهام عدالت، بنگاههاي زودبازده يا مسائلي چون سفرهاي استاني، بحث هستهيي را قبول نداشته باشند. البته اين اشكالي ندارد، منتهي نبايد واقعيتها را ناديده گرفت و يا آنها را تحريف و يا تبديل كرد و بر آن اساس به ارزيابي مسائل پرداخت.
الهام گفت: اگرچه افراد در هنگام نقادي مباني خودشان را پيش رو قرار ميدهند و اين اصلا اشكالي ندارد، جامعه ما ظرفيت نقادي را به طور قوي دارد و آن را هم ميپذيرد اما نكتهاي كه شهيد مطهري در خصوص مباني فكري ميفرمودند را بايد مورد توجه قرار داد مساله مورد توجه ايشان اين بود كه عيب ندارد اگر حتي در دانشكده الهيات يك ماركسيست فلسفه مارك را تبيين كند. اشكالي هم ندارد كه فردي مباني اسلامي را تبيين كند اما اگر به نام اسلام صحبت از ماركسيست شود يا به نام نظام اسلامي، نظام سرمايهداري را تبيين كنيم اين خطرناكترين اتفاقي است كه در جامعه پيش ميآيد.
وي افزود: ما بايد صادق باشيم و در عين صداقت، صراحت داشته باشيم؛ چراكه اين امر موجب پيشرفت است و اين همان موضوعي است كه از آن به عنوان آزادي نقد و بيان حمايت ميكنيم و اين را از بركات انقلاب اسلامي ميدانيم.
وي خاطرنشان كرد: مشكل جايي است كه اين مرزها به التقاط يا به نفاق كشيده شود كه اين بايد اصلاح شود. ما بايد به سمت شفافيت رويم؛ چراكه با شفافيت تحملمان بالا ميرود و بر اين مبنا ميتوانيم تحمل نقادي را از افزايش دهيم.
سخنگوي دولت تصريح كرد: اين نعمت بزرگي است كه در يك جامعه دولت كاركرد خودش را در محك معيارهاي مشترك به داوري ديگران ببيند و از نگاه افكار عمومي و ارزيابي عملكرد خود بپردازد از اين موضوع هم بايد استقبال كرد.
وي رسانه ملي را كارگزار گفتمان و تفكر نظام دانست و افزود: رسانه ملي بايد افكار عمومي را در جهت گفتمان نظام و انقلاب مديريت كند و اگر ضعفي وجود داشته باشد در ابتداي امر ميتواند متوجه اين نهاد باشد.
وي افزود: ما از احزاب هم به يك گونه انتظار نقادي دولت را داريم. رقيب را بايد تحمل و با او با انصاف و مروت رفتار كنيم به خصوص كسي كه در حاكميت قرار دارد، بيش از ديگران بايد سينهاي گشاده داشته باشد؛ چراكه شرح صدر لازمه موفقيت در كار است.
سخنگوي دولت با بيان اينكه " هرگاه به فضاي انتخابات نزديك ميشويم اين مرزها را تندتر و حادتر ميبينيم" گفت: اين آفتي است كه در منظر مباني ارزشي بايد حل شود، ولي نسبت به اين دولت بايد بگويم پرونده رقابتها هرگز بسته نشد و فضاي اطلاعرساني ما تحت تاثير شتاب باز رقابتهاي سياسي است. هماكنون نيز اين موضوع حادتر شده است.
الهام تاكيد كرد: همه ما بايد از خداي بزرگ بخواهيم كه به ما ضمن دادن شرح صدر، انصاف در ارتباط و تعامل با يكديگر را نيز عطا بفرمايد.
نظرات كاربران:
سلام
شما كه به آن دو ماده اعتراض داريد، اصلاً آنها را خوانده ايد؟ اصولاً اين دو ماده امكان تعدد زوجات را محدودتر مي كند تا گسترده تر. چرا بي مطالعه حرفي مي زنيد. اصلاً اين دو ماده اجازه ي تعدد زوجات را به دادگاه موكول مي كندو اين بسيار محدود كننده تر از اجازه از رن اول است.
پنجشنبه 28 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]