تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821299078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام آمادگي معاونت سينمايي براي انعقاد تفاهم نامه با سازمان اوقاف


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اعلام آمادگي معاونت سينمايي براي انعقاد تفاهم نامه با سازمان اوقاف
گروه هنر: «محمدرضا جعفري جلوه» معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي نشستي با مسئولان سازمان اوقاف اعلام آمادگي اين معاونت براي عقد تفاهم نامه مشترك با سازمان اوقاف را اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست سينماگران و مديران سينماي كشور با مسئولان سازمان اوقاف و امور خيريه با هدف بررسي زمينه هاي همكاري مشترك ميان سازمان اوقاف و اهالي سينما و ضرورت طرح موضوع وقف در آثار هنري روز چهارشنبه 27 شهريور ماه ساعت 18 در هتل ارم برگزارشد.

در اين نشست كه با حضور حجت الاسلام و المسلمين «حيدر مصلحي» نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه و «محمدرضا جعفري جلوه» معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از سينماگران برپا شد، ابتدا «منوچهر محمدي» تهيه كننده سينما به سخنراني پرداخت و گفت: وضعيت فعلي سينماي ايران با توجه به مجموعه شرايط و مشكلات موجود بالاخص در مقايسه با شرايط سينماي دنيا كه در راستاي اهداف خاصي گسترش مي يابد، شرايط ويژه اي است.

وي ادامه داد: سينما در تعريفي كه در حال حاضر از آن ارائه مي شود، هيچ محدوديتي ندارد و براي رسيدن به مقصود، توان و مجوز به تصوير كشيدن هر موضوعي را دارد در حالي كه سينماي ما براي پيراستگي و آراستگي اخلاقي گام برمي دارد و حريم هاي ممنوعه اي براي آن تعريف شده به همين علت به عنوان سينمايي اخلاق گرا در دنيا شناخته شده است.

محمدي اذعان كرد: هنگامي كه فردي از ايران خارج مي شود در ارتباط با رسانه هاي ديگر كشورها درمي يابد كه رعايت اخلاق در هنر و رسانه هاي ايراني تا چه حد قابل توجه است البته وضعيت فعلي تا ايده آل و شرايط مطلوب از لحاظ فرهنگ و تمدن اسلامي فاصله زيادي دارد كه با تمرين و تلاش و پشتيباني اهالي فرهنگ و رسانه قابل پيمودن است.

اين تهيه كننده ابرازكرد: در بعضي جشنواره ها روي وجه سلامت در سينما تاكيد مي شود اما به لحاظ غناي سوژه اي امكان تحقيق بيشتري وجود دارد زيرا بسياري نكات و موضوعات مغفول مانده كه سبب فاصله سينما با وضعيت آرماني آن شده است كه بخشي به دليل كم كاري سينماگران و بخشي نيز به علت حساسيت موضوع است.

وي در ادامه به تلاش هنرمندان براي كشف و درك موضوعات تاكيدكرد و متذكرشد: در عالم هنر فرد ابتدا بايد عوالم ديگري را درك كرده و سپس مشاهدات و دريافت خود را به زباني عامه فهم ارائه كند شايد به همين علت بسياري بسترها و موضوعات مناسب شناخته و مطرح نشده اند زيرا به سبب تفكر خامي كه از موضوع در جامعه وجود دارد، تلاشي براي كشف و بازكردن آن نيز نشده است.

محمدي اظهاركرد: يكي از موضوعات مغفول مانده مسئله وقف است. در بررسي وقف نامه ها مي بينيم كه توجه به معنا و موضوعات عرفاني بسيار مورد توجه قرار گرفته كه مي تواند سوژه مناسبي براي آثار هنري قرار گيرد.

اين تهيه كننده در پايان گفته هاي خود با اشاره به حضور سينماگران متعهد و علاقمند به طرح مباحث ديني تصريح كرد: موضوعاتي كه ارتباط دين با زندگي و تاثير آن بر زندگي روزمره را مطرح مي كند، كمتر در آثار هنري و سينما مورد توجه قرار گرفته كه اميدواريم از اين پس با به وجود آمدن بستر و امكانات مناسب براي هنرمندان، سينماگران توفيق ساخت آثار ديني را به دست آورند.

سپس «جعفري جلوه» معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد به ايراد سخن پرداخت و گفت: پس از انقلاب اسلامي سينماي ايران به دليل حضور و افكار امام خميني(ره) حيات دوباره يافت و طي فعاليت هاي خود در اين 30 سال دستاوردهايي را به همراه داشته اما در يك آسيب شناسي جدي در عرصه رسانه و فرهنگ و هنر بايد اذعان كرد علي رغم همه تلاش ها و اقدامات مثبت، آن گونه كه بايد و شايد سرنوشت رشد و توسعه همه جانبه فعاليت هاي هنري و رسانه اي به يكديگر گره نخورد و اكنون فاصله معناداري با نقطه تلاقي دارد.

وي ادامه داد: متاسفانه فعاليت هاي رسانه اي گاه در جهتي مغاير با نيازهاي كشور حركت مي كند و به نيازهاي كشور كه افكارسازي و رفتارسازي و سوق دادن عزم جمعي براي دستيابي به آينده اي روشن است، توجهي نمي كند.

جعفري جلوه با اشاره به نفوذ سينما يادآورشد: سينما يكي از قدرتمندترين و نافذترين رسانه ها است كه در هر عرصه اي اراده كند، ثمرات مطلوب مانند رفتارسازي در جامعه، تحكيم وحدت عمومي، احياي يك بعد از فرهنگ عمومي و وجه هويت فراموش شده را موجب مي شود به بياني ديگر هنررسانه سينما بيش از اين مي تواند اداي تكليف كند و در راستاي چشم انداز تعريف شده گام بردارد.

وي تشريح كرد: اكنون توجه به رسانه و هنر سينما در فعاليت هاي شكل دهنده جريان توسعه كشور جدي تر و بيشتر شده به ويژه پس از بيانات مقام معظم رهبري درباره فرهنگ توجه به اين مقوله به لايه هاي ديگر نيز رسوخ كرده و از سطح انديشه به سطح مديريتي در حال گسترش است و پيوست فرهنگي براي تك تك فعاليت ها د رحوزه هاي اقتصاد، صنعت، خدمات، كشاورزي و... ضروري قلمداد مي شود.

معاون سينمايي وزارت ارشاد توضيح داد: لزوم پيوست فرهنگي براي هر طرحي در كشور به علت تاثيري كه بر فرهنگ دارد و وظيفه اي كه فرهنگ براي تكميل آن فعاليت در كشور بر عهده دارد، مشخص و بديهي است. در نتيجه اين بحث در حال تبديل به دستور كاري جدي است به ويژه در وزارت فرهنگ و ارشاد كه اصلي ترين متولي فرهنگ در كشور است.

وي اظهاركرد: معاونت سينمايي خود را موظف ديد كه به رابطه ميان بخشي و موضوعات مطرح در فعاليت هاي اجتماعي بينديشد و در تبيين روابط با ساير دستگاه ها برنامه اي را تدوين كند تا آسيب هاي موجود را مطرح و كيفيت طرح هاي ميان بخشي را مشخص كند به همين منظور كتابي با عنوان «طرحي براي اكنون» در مسير سينماي ملي تهيه شد تا براي طيف وسيعي از دستگاه هاي موثر در فرهنگ ارسال شده و با ارائه ديدگاه هاي ساير صاحب نطران به تكميل طرح خود بپردازيم.

جعفري جلوه عنوان كرد: همه دستگاه ها و نهادهاي كشور مي توانند در سينما ذي نفع باشند زيرا به دليل گستره سينما و ميزان تاثيرگذاري آن هر نهادي از فرهنگ سازي مناسب با اهداف خود مي تواند سود ببرد پس تمامي ذي نفعان مي توانند داراي نقش نيز باشند و در تدوين اين طرح به ما كمك كنند.

وي تاييدكرد: مديريت سينمايي مركزي داراي منابع و سفارش دهنده صرف نيست بلكه نظارت كننده، هدايت كننده و حمايت كننده نيز هست و مي تواند منابعي از ساير دستگاه ها را در اختيار داشته باشد. نگاه ابزاري مثبت نسبت به سينما در دستگاه ها روز به روز در حال رشد است و برخي به خوبي به حساسيت موضوع پي برده و پاي دراين راه گذاشته اند كه يكي از اين دستگاه ها سازمان اوقاف است كه به همكاري با سينماگران تمايل نشان داده است.

جعفري جلوه در پايان تصريح كرد: گسترش فعاليت و تلاش جمعي در امور مختلف خيريه به ويژه وقف نيازمند هنر رسانه است كه اين فهم از سوي مديران سازمان اوقاف قابل اعتنا است و ما از هم اكنون در انتظار فشردن دست اين دوستان هستيم و خود را مهياي انعقاد تفاهم نامه مشترك كرده ايم.
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن