تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804749759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛ديدگاه هاي متفاوت درباره كيفيت آموزش در مدارس


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛ديدگاه هاي متفاوت درباره كيفيت آموزش در مدارس
؛در حالي به بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي جديد نزديك مي شويم كه بعضي از اوليا، فرزندان خود را با تحمل هزينه هاي زياد در مدارس غير انتفاعي ثبت نام كرده اند و بعضي ديگر به دليل ناتواني مالي قادر به ثبت نام فرزند خود در اين گونه مدارس نبوده اند و از اين رو كمي ناراضي به نظر مي رسند.

در حال حاضر بيش از ٥/٣ درصد از ١٨٠ هزار جمعيت دانش آموزان در اين مدارس مشغول تحصيل هستند.

وجود مدارس غير انتفاعي در كنار مدارس دولتي موجب دودلي بعضي از والدين و حتي دانش آموزان شده است به طوري كه عده اي از آن ها عملكرد مدارس دولتي را نسبت به مدارس غير انتفاعي پايين مي دانند.

يك دانش آموز كه در مقطع پيش دانشگاهي تحصيل مي كند مي گويد: امسال تعدادي از همكلاسي هايم به دليل تعاريفي كه از شيوه تدريس در مدارس غير انتفاعي شنيده بودند در اين مدارس ثبت نام كردند تا آمادگي بيشتري را براي كنكور به دست آورند.

«رحماني» مي افزايد: بعضي دانش آموزان به دليل نداشتن تمكن مالي نتوانستند در مدرسه غير انتفاعي ثبت نام كنند.

وي ادامه مي دهد: اگرچه معلمان در مدارس دولتي نيز زحمت مي كشند و تلاش بسياري مي كنند اما تبليغات از يك سو و تصور مردم از سوي ديگر موجب گرايش اغلب دانش آموزان به مدارس غير انتفاعي شده است.

يكي از اوليا نيز اظهار مي دارد: امكانات آموزشي، فعاليت هاي فوق برنامه و جذب معلمان معروف در برخي مدارس غير انتفاعي بيشتر ديده مي شود و اكثر والديني كه توانايي مالي داشته باشند فرزندان خود را در اين مدارس ثبت نام مي كنند.

«روح شناس» مي افزايد: كم بودن تعداد دانش آموزان در مدارس غير انتفاعي اين تصور را به وجود آورده است كه در اين مدارس بر تعليم و تربيت هر دانش آموز نظارت و كنترل بيشتري مي شود.

يك معلم نيز معتقد است: بسياري از مدارس دولتي داراي كيفيت آموزشي بالايي است اما اين كيفيت در مقابل تبليغات مدارس غير انتقاعي رنگ باخته است. بايد تغييراتي در رويكرد آموزشي مدارس دولتي ايجاد شود تا مردم با خيال آسوده به سوي آن ها جذب شوند.

جلالي تأكيد مي كند: مشاركت مردم و تعامل مستمر اوليا و مربيان در مدارس دولتي نيز مي تواند زمينه هاي تعليم و تربيت بهتري را براي دانش آموزان فراهم كند.

يك كارشناس آموزشي سازمان آموزش و پرورش كه مايل به ذكر نام خود نبود نوع خدمات رساني در مدارس دولتي را نسبت به مدارس غير انتفاعي ضعيف دانست و گفت: به طور معمول معلمان خوب براي مدارس غير انتفاعي انتخاب مي شوند كه اين امر بي اعتمادي مردم را نسبت به مدارس دولتي تقويت مي كند. كمبود بودجه و مقايسه روند آموزش در مدارس دولتي با غير انتفاعي موجب گرايش مردم به مدارس غير انتفاعي شده است. هنگامي كه بخش خصوصي تقويت و به آن بيشتر پرداخته شود فاصله آموزشي مدارس دولتي و خصوصي بيشتر خواهد شد. بايد راهكاري ارائه شود تا طبق آن همه دانش آموزان به طور يكسان از امكانات آموزشي بهره مند شوند در غير اين صورت ميان دانش آموزان در اين نوع مدارس شكاف ايجاد مي شود.

وي مي افزايد: سياستي كه اكنون در حال اجراست بيشتر به نفع آموزش و پرورش و براي رفع مشكلات مالي آن است در حالي كه بايد تمام دانش آموزان از برنامه ها و امكانات آموزشي خوب برخوردار شوند.

آموزش دانش آموزان در مدارس دولتي نسبت به مدارس غير انتفاعي كامل نيست و در صورت جبران كمبود بودجه آموزش و پرورش، مي توان انتظار تعليم و تربيت يكسان و يا حداقل نزديك به هم را داشت.

معاون پژوهش و برنامه ريزي سازمان آموزش و پرورش در مقام مقايسه مدارس غير انتفاعي و دولتي مي گويد: شاخص هاي مختلفي براي مقايسه اين دو وجود دارد و ممكن است در بعضي شاخص ها مراكز دولتي و در بعضي ديگر مدارس غير انتفاعي موفق تر باشند.

«جعفر محمدي» عرصه آموزشي و پرورشي در حوزه هاي مختلف را قابل بررسي مي داند و اظهار مي دارد: نتايج امتحانات نهايي، معدل، المپيادها، مسابقات علمي، قبولي در كنكور، فعاليت هاي پرورشي و تربيت بدني، شركت در مسابقات فرهنگي، هنري، علمي، ادبي، رضايتمندي اوليا و مربيان از تغيير رفتار و ميزان نظم پذيري دانش آموزان در مدارس دولتي و غير انتفاعي مي تواند به عنوان شاخص مطرح شود.

وي تصريح مي كند: داشتن انتظار از هر مدرسه اي بايد متناسب با ورودي و داده هاي آن باشد به عنوان مثال اگر دانش آموزي در مدرسه استعدادهاي درخشان تجديد شود بسيار ناخوش آيند است در حالي كه اگر در مدرسه معمولي ٣٠ درصد دانش آموزان نيز تجديد شوند دور از انتظار نيست.

معلمان در مدارس غير انتفاعي به دليل داشتن ساعات فوق برنامه و كلاس هاي تقويتي سعي در فراهم كردن زمينه رشد دانش آموزان را دارند. در مدارس دولتي نيز اوليا بايد فعاليت و آموزش دانش آموزان را پي گيري و به آن توجه كنند همچنين مديران اين مدارس مي توانند از توانمندي خود استفاده و با مدارس غير انتفاعي رقابت كنند.

در مدارس دولتي مي توان با مشاركت اوليا و دانش آموزان كلاس هاي تقويتي و جبراني مانند مدارس غير انتفاعي برگزار و زمينه شكوفايي دانش آموزان را فراهم كرد.

معلمان در مدارس دولتي نيز مي توانند با تلاش مضاعف دانش آموزان را به تحصيل بيشتر و بهتر وادار كنند. تقويت مدارس دولتي بايد از طريق مجموعه آموزش و پرورش و پشتيباني اين دستگاه و مشاركت مردم انجام شود. طرح مدارس سبز و مدارس قابل توجه از جمله طرح هايي است كه اجرا مي شود و اميدواريم اعتباراتي براي كيفيت بخش آموزشي تخصيص داده شود.

به گفته وي مديران قوي، توانمند و فعال يكي از عوامل موفقيت مراكز آموزشي هستند كه مي توانند به عنوان محور اصلي و هدايتگر جريان آموزش و پرورش باشند.

رئيس سازمان آموزش و پرورش هم مي گويد: مدارس غير انتفاعي با هدف طراحي و اجراي فعاليت هاي فوق برنامه متناسب با نياز دانش آموزان و مخاطبان، افزايش دامنه مشاركت مردم و اوليا در امور آموزش و پرورش و ايجاد اشتغال و فراهم كردن توسعه آموزش و پرورش در عرصه هاي جديد تشكيل شد.

«علي باقرزاده» با بيان اين كه موسس مدرسه غير انتفاعي نبايد به دنبال كسب سود و منفعت اقتصادي باشد اظهار مي دارد: در سال هاي گذشته قدم هاي خوبي براي تأسيس مدارس غير انتفاعي برداشته شده است. به طوري كه ٧ درصد از دانش آموزان كشور و بيش از ٥/٣ درصد از دانش آموزان استان تحت پوشش مدارس غير انتفاعي قرار دارند.

آموزش و پرورش موظف است شرايط تحصيل را در مدارس دولتي با كيفيت و رايگان فراهم كند اما در مدارس غير انتفاعي فرصت براي مشاركت مالي فراهم مي شود و مدرسه مي تواند در عرصه هايي كه مدارس دولتي حق ورود به آن را ندارد، فعاليت كند.

براساس قوانين و مقررات، مدارس دولتي حق گرفتن وجه اضافي براي فعاليت هاي خاص در مدارس را ندارند مگر اين كه نهادي مانند انجمن اوليا تصميماتي بگيرد اين در حالي است كه در مدارس غير انتفاعي چنين مواردي ديده نمي شود.

وي با بيان اين كه نمي توان به شكل مطلق كيفيت در مدارس غير انتفاعي را بهتر از مدارس دولتي دانست مي گويد: آموزش و پرورش شرايطي را براي مؤسسان غير انتفاعي فراهم كرده است كه معلمان را خود انتخاب مي كنند همچنين دانش آموزان متوسط و زرنگ، با استعداد و اغلب متمكن در اين مدارس تحصيل مي كنند در نتيجه بالا بودن كيفيت مدارس غير انتفاعي نسبت به مدارس دولتي در جامعه القاء مي شود در حالي كه اين امر عموميت ندارد.

دانش آموزان در مدارس غير انتفاعي هزينه خدمات ارائه شده را پرداخت مي كنند و علاوه بر آن سقف كلاس ها كمتر و تنوع آن ها بيشتر از مدارس دولتي است. كيفيت آموزش و رعايت مسائل تربيتي بعضي از مدارس دولتي به مراتب بالاتر از مدارس غير انتفاعي است همچنين مدارس ابتدايي دولتي در شهر تفاوت چنداني با مدارس ابتدايي غير انتفاعي ندارد. نتايج مسابقات كشوري، آزمون هاي علمي و رتبه هاي برتر كنكور بيانگر موفقيت دانش آموزان مدارس دولتي است و اگر اين شاخص در نظر گرفته شود اين مدارس از مدارس غير انتفاعي كيفيت پايين تري ندارند.

«باقرزاده» اظهار مي دارد: تمام تمركز، فعاليت و طراحي سازمان آموزش و پرورش براي ارتقاي كيفيت آموزش در مدارس دولتي است و در حوزه پرورش، سلامت، ورزش، پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي، آموزش خانواده، كلاس هاي كنكور، المپياد، مسابقات علمي، ارتقاي دانش و صلاحيت تخصصي معلمان برنامه هاي زيادي اجرا مي شود.

وي با اشاره به اين كه آموزش و پرورش برنامه درسي را طبق جدول و محتواي مشخصي تدريس مي كند مي گويد: دانش آموزاني كه در برخي دروس عملكرد خوبي نداشته و نيازمند كلاس هاي اضافه باشند بايد در مدارس دولتي هزينه پرداخت كنند اما در مدارس غير انتفاعي به دليل وجود زمينه مشاركت امكان برگزاري كلاس هاي فوق برنامه وجود دارد.

هنر، موسيقي، سرود، هنرهاي تجسمي، نمايش نامه و ... نيز جزو برنامه هاي درسي نيست و در مدارس دولتي پرداختن به اين گروه نيز مستلزم هزينه است.
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن