تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815386215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت كشتي آزاد به روزهاي اوج


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: جام جم آنلاين: كشتي آزاد به روزهاي اوجش بازگشت، اين نكته را حداقل مي‌توان از نتايج اخير تيم ملي در رقابت‌هاي جهاني استانبول برداشت كرد، نتايجي كه اميد را در دل علاقه‌مندان به كشتي زنده كرد كه آزادكاران ايران همچون فرنگي‌كاران مي‌توانند روزهاي خوشي را براي ورزش ايران در المپيك لندن ترسيم كنند.

تيم ملي كشتي آزاد ايران از رقابت‌هاي جهاني 2007 سير نزولي در پيش گرفته بود و در المپيك 2008 پكن يكي از ضعيف‌ترين نتايج تاريخ خود را با تك نشان برنز مراد محمدي به ثبت رساند، گرچه در سال‌هاي 2009 و 2010 در رده‌هاي سوم و چهارم جهان ايستاد، اما اهل فن بخوبي مي‌دانند كه كسب اين عناوين نتيجه اقتدار تيمي نبود. با اين حال در جهاني استانبول به دليل در پيش بودن بازي‌هاي المپيك كه به گواه كارشناسان بالاترين سطح رقابت‌هاي جهاني محسوب مي‌شود، نتايج غافلگيركننده و در واقع دلگرم‌كننده‌‌‌اي حاصل آمد. در استانبول 3 كشتي‌گير ما به فينال راه يافتند و تيم ايران با 4 مدال و تنها با اختلاف 2 امتياز سكوي قهرماني را به روس‌ها واگذار كرد تا بارقه‌هاي اميد در دل علاقه‌مندان بار ديگر ظاهر شود.
در پس اين موفقيت دلايل بسياري نهفته است. در نگاه اول نكته‌اي كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت اين‌كه جهش كشتي فرنگي در سال‌هاي اخير و با هدايت مربي موفقي به نام محمد بنا كه از او به عنوان معمار موفقيت كشتي فرنگي نام برده مي‌شود، رقابت و انگيزه سالم و بسيار بالايي را بين او و غلامرضا محمدي، سرمربي تيم ملي كشتي آزاد ايجاد كرد. تا اين مربي جوان با بهره‌گيري ‌از همه توان و تجربياتش و استفاده از ديدگاه كارشناسان يك بار ديگر پرچم كشتي آزاد ايران را در رقابت‌هاي جهاني به اهتزاز درآورده و در راه قهرماني روسيه قدرت بلامنازع كشتي جهان را تهديد كند. با وجود اين مسابقات جهاني استانبول همان طور كه پايان راه كشتي آزاد نيست، نبايد پنداشت كه آغاز راه اين رشته است. قطعا كادرفني با كنار هم قراردادن نتايج سال‌هاي گذشته و عملكرد وزن به وزن تيم ملي مي‌تواند به انتخاب‌هايي درست و منطقي‌تر از تيم فعلي دست يابد تا در ميدان بزرگ المپيك بار ديگر كشتي آزاد بزرگي كند. به هر حال صرف نظر از علل و عواملي كه موفقيت در جهاني استانبول را رقم زد، نگاهي مي‌اندازيم به عملكرد 7 آزادكار ايران در اين رقابت‌ها.

شكسته شدن طلسم ناكامي در سبك وزن


آخرين باري كه كشتي آزاد در سبك وزن موفق به كسب مدال در رقابت‌هاي جهاني شد سال 2001 بود، جايي كه بابك نورزاد اولين و البته آخرين مدال جهاني خود را كه نقره بود به دست آورد. در اين ده سال هيچ‌گاه سبك وزن‌هاي ديگري چون تقي داداشي و حسن رحيمي نتوانستند به مدال جهاني دست يابند. نكته جالب توجه از سال 2009 تا امروز اين بود كه غلامرضا محمدي دارنده 4 مدال جهاني در سبك وزن نتوانسته بود در مقام سرمربي تيم ملي اين طلسم را بشكند، اما حسن رحيمي پس از آن‌كه در رقابت‌هاي جام‌جهاني و حتي آسيايي در 2 سال گذشته نتوانست پاسخي به اعتماد مربيان بدهد، سرانجام در استانبول توانست با كسب مدال برنز خودي نشان داده و كمي از فشار انتقاداتي كه متوجه خودش و كادرفني بود، بكاهد. گرچه اين مدال رحيمي اميد را در دل كادرفني تيم ملي زنده كرد، اما قطعا المپيك لندن ميدان ديگري است و بايد تلاش كرد نقاط ضعف اين كشتي‌گير را كه حالا با اين مدال در صف اول مدعيان پوشيدن دوبنده تيم ملي در المپيك است، به حداقل رساند.
حريفان: رحيمي در اين رقابت‌ها تنها مقابل وليكوف، كشتي‌گير با تجربه بلغاري مغلوب شد و در شرايطي حريفاني از روماني، كره شمالي، بلاروس، گرجستان و آمريكا را مغلوب كرد كه كيونگ ايل از كره شمالي دارنده مدال طلاي جهاني 2009 بود.

خلأ مراد محمدي در60 كيلو

تيم ايران پس از چندين سال در رقابت‌هاي جهاني بدون مرادمحمدي كشتي‌گير 4 مداله خود به ميدان رفت و طبيعي بود كه نمي‌شد به اين زودي از مصطفي آقاجاني جوان توقع داشت جا پاي بزرگان اين وزن بگذارد. آقاجاني كه پيش از اين در رقابت‌هاي مختلف توان خود را به رخ كادرفني كشيده بود، مي‌تواند از ناكامي در استانبول به عنوان يك تجربه ارزشمند بهره ببرد تا همچنان صاحب دوبنده تيم ملي باقي بماند.
حريفان: آقاجاني حريف هندي را شكست داد و با مغلوب شدن مقابل ژوماگازیف قهرمان سال 2011 آسيا از قزاقستان حذف شد.

66 كيلو و بيداري تقوي

مدال طلاي مقتدرانه مهدي تقوي، نماينده وزن سوم ايران در جهاني 2009 دانمارك نويد تولد يك ستاره را در كشتي ايران داد. اما اين ستاره نوظهور پس از جهاني دانمارك با افت فاحشي مواجه شد و در جهاني روسيه، بازي‌هاي آسيايي گوانگجو و جام جهاني نتوانست نيمي از توان خود را نشان دهد. با اين حال او همچنان‌كه وعده داده بود در استانبول به خود آمد و با شكست دادن همه حريفان طراز اولش بر مدال طلا بوسه زد. نكته جالب توجه در قهرماني دوباره مهدي تقوي اين‌كه در تك جدال رو در روي آزادكاران ايران و روسيه در اين رقابت‌ها، اين مهدي تقوي بود كه بر حريف روسش غلبه كرد تا ارزش مدال طلايش را دوچندان كند. به هر ترتيب كادرفني تيم ملي و خود تقوي در استانبول به خوبي دريافتند كه كشتي ايران مي‌تواند روي مدال المپيك اين وزن حساب كند.
حريفان: تقوي با برتري مقابل حريفاني از مقدونيه، قرقيزستان، بلاروس، آدام باتريوف روس، لوپز كوبايي و يوميتسو ژاپني بر سكوي نخست ايستاد.

74 كيلو؛ گودرزي يك قدم تا طلا

صادق گودرزي چهره جواني كه در سال 2009 به خوبي جواب اعتماد مربيان تيم ملي را با كسب مدال نقره داد و در جهاني 2010 روسيه هم بر سكوي سوم جهان ايستاد، در استانبول هم به ديدار نهايي راه يافت تا خود را به عنوان يك پاي ثابت كسب مدال براي تيم ايران مطرح كند. با اين حال اين كشتي‌گير مستعد يك قدم تا كسب مدال طلاي جهان و اثبات سيطره‌اش بر وزن 74 كيلو فاصله دارد و دوگانگي در كشتي‌هاي فينال و ماقبل فينال او خود گواه اين مدعاست. به اعتراف كادرفني، گودرزي براي تبديل شدن به كشتي‌گير شماره يك جهان در اين وزن، هيچ چيز كم ندارد و بايد قدر چنين سرمايه‌اي را دانست.
حريفان: گودرزي بر كشتي‌گيران گينه بيسائو،مولداوي، بلاروس، گرجستان و قزاقستان چيره شد و در فينال مغلوب جردن باروس آمريكايي شد تا به مدال نقره قناعت كند.

84 كيلو؛ همچنان اميدوار به آينده

عليرضا گودرزي، كشتي‌گير جواني كه با غلبه بر تمامي رقيبان داخلي‌اش از جمله جمال ميرزايي، احسان لشگري و احسان اميني صاحب دوبنده تيم ملي شد، در اين رقابت‌ها با كسب 3 پيروزي نشان داد كه به لحاظ روحي خيلي خوب خود را براي حضور در نخستين تجربه جهاني آماده كرده بود. گودرزي گرچه در گروه شانس مجدد نيز نتوانست سهميه المپيك كسب كند، اما به هر حال با توجه به وجود چند كشتي‌گير تقريبا همسطح در اين وزن، مي‌توان همچنان به آينده اميدوار بود و اين‌كه پس از سال‌ها طلسم ناكامي در اين وزن هم شكسته شود.
حريفان: كشتي‌گيران ونزوئلا، آلمان و بلغارستان مقابل گودرزي شكست خوردند، اما نماينده ايران در اين وزن مغلوب حريفاني از آذربايجان و آمريكا شد تا هفتم شود.

96 كيلو؛ درخشش يزداني

كسب مدال طلاي رضا يزداني در وزن ششم گرچه در نوع خود غير منتظره مي‌نمود، اما كشتي‌گيري كه براي اولين بار در اين وزن در رقابت‌هاي جهاني روي تشك رفت، پيش از اين در وزن 84 كيلو توان خود را نشان داده بود. يزداني در استانبول مثل هميشه جسور و جنگنده ظاهر شد و با ارائه كشتي‌هاي ديدني بر همه حريفانش غلبه كرد تا به طلاي ارزشمند دست بايد. هرچند به هيچ‌وجه نمي‌خواهيم و نبايد ارزش اين مدال يزداني را زير سوال ببريم، اما هم خود اين كشتي‌گير و هم كادرفني بخوبي از نقش قرعه در كسب اين مدال واقفند. گرچه قرعه هم جزئي از كشتي است و قرار نيست هميشه به ضرر ما باشد، اما به هر حال مدال طلاي اين وزن در حالي عايد ايران شد كه يزداني با بزرگان شاخص اين وزن همچون گاتسالوف روس، تيگي‌اف آذربايجاني و گوگشيليدزه گرجستاني رو در رو نشد و قدر مسلم اين كشتي‌گير توانمند ايران براي درخشش در المپيك لندن بايد حواسش به اين مدعيان صاحب نام هم باشد.
حريفان: پس از استراحت در دور اول، يزداني در دورهاي بعد با غلبه بر حريفاني از اسپانيا، مجارستان، بلاروس، نيجريه و تركيه بر سكوي قهرماني ايستاد.

120 كيلو؛ پاياني بر تجربه

فردين معصومي كشتي‌گير با تجربه و عنوان‌دار ايران در سنگين وزن كه خيلي دير چهره شد، در جهاني استانبول تنها يك دور روي تشك حاضر شد و با شكستي زودهنگام كادرفني را غافلگير كرد. به هر حال با توجه به شرايط سني اين كشتي‌گير، كادرفني تيم ملي بار ديگر دريافت كه بايد در اين وزن به دنبال گمشده و كشتي‌گير جواني باشند كه بتوانند روي او تكيه كنند. هر چند براي المپيك لندن خيلي دير شده است، اما به هر حال جوانگرايي در اين وزن اجتناب ناپذير بوده و در اين زمينه بايد فكري كرد.
رده‌بندي اوزان هفتگانه رقابت‌هاي جهاني كشتي 2011
55 كيلوگرم: 1ـ ويكتور لبدوف (روسيه)2ـ رادوسلاو وليكوف (بلغارستان) 3ـ حسن رحيمي (ايران) و دولت نيازبكوف (قزاقستان)
60 كيلوگرم:
1ـ بسيك كودوخوف (روسيه) 2ـ فرانكلين گومز (پورتوريكو) 3ـ كنيچي يوموتو (ژاپن) و دارن ژوماگازيف (قزاقستان) 22ـ مصطفي آقاجاني (ايران)
66 كيلوگرم:
1ـ مهدي تقوي (ايران) 2ـ تاتسوهيرو ميتسو (ژاپن) 3ـ جبرئيل حسن اف (آذربايجان) و ليوان لوپز آزكوي (كوبا)
74 كيلوگرم:
1ـ جردن باروس (آمريكا) 2ـ صادق گودرزي (ايران) 3ـ اشرف علي‌يف (آذربايجان) و داويت خوتيشويلي (گرجستان)
84 كيلوگرم:
1ـ شريف شريف‌اف (آذربايجان) 2ـ ابراگيم آلداتوف (اكراين)3ـ داتو مارساگيشويلي (گرجستان) و آلبرت ساريتوف (روسيه) 7ـ عليرضا گودرزي (ايران)
96 كيلوگرم:
1ـ رضا يزداني (ايران) 2ـ سرهات بالجي (تركيه)3ـ روسلان شيخ‌اف (بلاروس) و جاكوب وارنر (آمريكا)
120 كيلوگرم:
1ـ الكسي شيماروف (بلاروس) 2ـ بلال ماخوف (روسيه) 3ـ جمال الدين ماگومداف (آذربايجان) و داويت مودزامانشويلي (گرجستان) 18ـ فردين معصومي

رده بندی تیمی:

1ـ روسیه 43 امتیاز
2ـ ایران 41 امتیاز
3ـ آمریكا 38 امتیاز
4ـ آذربایجان 37 امتیاز
5ـ گرجستان 34 امتیاز
6 ـ قزاقستان 29 امتیاز
7ـ ژاپن 23 امتیاز
8 ـ بلاروس 22 امتیاز
9ـ بلغارستان 15 امتیاز
10ـ تركیه 13 امتیاز
اميد توفيقي‌ /‌ گروه ورزش







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن