تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815353647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي روند اجرايي طرح « مسكن مهر » در ايلام ؛ رؤياي يك سرپناه


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: بررسي روند اجرايي طرح « مسكن مهر » در ايلام ؛ رؤياي يك سرپناه
*محمد مرادي- پيراني

امروزه بازار مسكن همچنان در التهاب و سردرگمي به سر مي برد و كمبود و گراني آن، به كابوسي تبديل شده كه سالهاست با

نوسانات شديد، مردم و به ويژه جوانان را از داشتن سرپناهي حتي كوچك، نااميد كرده است، به نحوي كه در اختيار نداشتن مسكن، همچنان از مهمترين دلايل تأخير ازدواج، تشكيل زندگي مشترك زوجهاي جوان و نيز مانع استقلال و تأمين نياز آنها به آرامش پس از ازدواج است.
تهيه مسكن تنها به عنوان چارديواري براي اسكان و شروع و ادامه يك زندگي، امروزه تبديل به ماجرا و داستان بي پايان و مستأصل كننده اي براي هزاران زوج جوان ايراني شده است، زيرا برآوردها حاكي از آن است كه 50 درصد هزينه هاي زندگي صرف تأمين سرپناه مي شود و اين ميزان هزينه به ويژه براي جوانان بسيار طاقت فرسا و حتي كمرشكن و در موارد بسياري غيرممكن است.
اين در حالي است كه طبق اصل 31 قانون اساسي، «داشتن مسكن متناسب با نياز، حق هر فرد و خانواده ايراني بوده و دولت موظف است با رعايت اولويت براي آنها كه نيازمندترند، به خصوص روستانشينان و كارگران، زمينه اجراي اين اصل را فراهم كند.»
با اين حال، متأسفانه با پيش بينيهاي كارشناسان، اين چنين به نظر مي رسد كه التهاب بازار مسكن به دليل ادامه روند سياستهاي اشتباه كاهش قيمت مسكن، سبب مي شود تا در سالهاي آينده نيز شاهد افزايش قيمتها باشيم.
مرتفع سازي يكي از عوامل مؤثري است كه در ظاهر نياز بازار تقاضا را پاسخ خواهد داد، اما عملاً اين چنين نيست، چون زماني كه سازندگان قصد ساخت و ساز بنا در اين مدل را دارند، به دليل نقش بسيار كوچك زمين مورد نياز در كل پروژه، قيمت زمين برايشان مهم نبوده و چنانچه محلي كه قابليت اجراي طرح آنان را داشته باشد، تقريباً به هر قيمتي تهيه خواهند كرد.
اين عمل باعث مي شود كه نرخ زمين در آن محل سير صعودي يابد و خود به عاملي بسيار جدي براي افزايش قيمت زمين تبديل شود كه دامنه آن به افزايش قيمت مسكن و ساختمان كشيده خواهد شد.
تعاونيهاي مهر با توجه به تأكيد رئيس جمهور به عنوان راهبرد دولت نهم در رابطه با حل مشكل مسكن افراد بدون مسكن در استانها و ستاد مسكن به رياست استانداران تشكيل و اين ستاد به دستور استانداران، در فرمانداريهاي تابعه نيز تشكيل شد.
طرح «مسكن مهر» در حالي وارد سومين سال اجراي خود مي شود كه در واقع، حدود كمتر از يك سال تا پايان فعاليت دولت نهم باقي مانده است و وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و تعاون به عنوان متوليان اين برنامه، درصدد هستند تا اين طرح را در اين مدت به نتيجه برسانند.
طرح «مسكن مهر» با استقبال بي نظير قشرهاي مختلف كم درآمد جامعه به خصوص در استان ايلام روبرو شده و بدون شك، با اجرايي شدن اين طرح، نقطه عطفي در خدمات دهي دولت نهم به اقشار ضعيف جامعه رقم خواهد خورد.
با توجه به اين كه استان ايلام بعد از هشت سال دفاع مقدس، محروميتهاي زيادي را يدك كشيده و اكثر قشر جوان و در مرز ازدواج استان با مشكل مسكن روبرو هستند، اين طرح با استقبال كم نظيري در استان روبرو شده و ثبت نام كنندگان در اين طرح بي صبرانه منتظر اقدام عملي و اطلاع رساني دقيق و شفاف در اين خصوص هستند.
براي آگاهي بيشتر از مشكلات، وضعيت و روند اجرايي اين طرح با چند تن از مردم و مسؤولان مربوطه گفتگو كرديم.
علي محمدي كه خود را دانشجوي كارشناسي ارشد معماري معرفي مي كند، در اين خصوص مي گويد: سياستهاي اخير دولت در خصوص واگذاري زمين به صورت اجاره 99 ساله (طرح مهر)، توانسته است روند افزايش قيمت مسكن و زمين در اين استان را مهار كند، اما كاهش نيافته است.
به عقيده وي، دولت تنها بسترساز تأمين مسكن است و مردم بايد خود را در امر ساخت و ساز فعال كنند، زيرا بدون همكاري مردم، نمي توان در اين زمينه حركت رو به رشدي انجام داد.
يك شهروند ايلامي كه خود در زمينه خريد و فروش مسكن فعاليت دارد و جزو اتحاديه مشاورين املاك استان نيز مي باشد، با اشاره به اين كه كمبود زمين در شهر ايلام يكي از اصلي ترين دلايل افزايش قيمت زمين در اين شهر است، مي گويد: گراني مصالح ساختماني، وجود دلالان و واسطه ها و رشد روزافزون جمعيت، از ديگر دلايل افزايش قيمت زمين و مسكن در اين استان است.
وي مي افزايد: به هر ميزان كه دولت با همكاري مردم سعي در رفع مشكلات نمايد و از مردم حمايت كند، بدون شك با قطع دست واسطه ها و سودجويان و مهار قيمت لجام گسيخته زمين و مسكن، در برخي مناطق همانند ايلام، از بروز اين مشكلات جلوگيري خواهد شد.
يكي از شهروندان كه خود را امير معرفي مي كند، مي گويد: شغل آزاد دارم، اما به دليل تورم در بازار مسكن، قادر نيستم سرپناهي براي خود و خانواده ام دست و پا كنم و با اجاره نشيني و مشكلات آن، زندگي خود را مي گذرانم.
وي ادامه مي دهد: با مطرح شدن «مسكن مهر» و زمينهاي اجاره اي 99 ساله، نور اميدي در دلمان روشن شد كه ما هم سرانجام صاحب مسكن مي شويم و در اين طرح ثبت نام كرديم، اما هنوز جوابي به ما نداده اند و در مراجعه به اداره تعاون، مي گويند كه پرونده ها در دست بررسي است.
وي مي افزايد: من خودم اطلاع دقيقي از روند كار ندارم و شنيده ام كه اين واحدهاي مسكوني را در قالب تعاوني به مردم واگذار مي كنند. بهتر است كه مسؤولان در اين مورد اطلاع رساني بيشتري انجام دهند.
يكي ديگر از شهروندان مي گويد: با طرح اين موضوع تا حدودي تورم در بازار مسكن خوابيد، اما طولاني شدن اجراي اين طرح باعث شده، قيمت مسكن رفته رفته به روزهاي اول بازگردد. اميدواريم مسؤولان هر چه سريع تر كار را يكسره كرده و اقشار كم درآمد را از خانه به خانه شدن و اجاره نشيني راحت كنند.
مديركل تعاون استان ايلام در اين خصوص مي گويد: طرح «مسكن مهر» در راستاي حصول به عدالت اجتماعي، تأمين مسكن اقشار كم درآمد جامعه و حذف قيمت زمين از هزينه هاي ساخت و ساز واحدهاي مسكوني از طريق دولت عدالت محور مطرح و در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
مهندس منوچهر تيموري با اشاره به اين كه اين طرح در شهرهاي بالاتر از 12 هزار نفر جمعيت از طريق تعاون و در شهرهاي پايين تر از 12 هزار نفر جمعيت از طريق بنياد مسكن و سازمان مسكن و شهرسازي اجرا مي شود، مي افزايد: در استان ايلام، هفت شهر مشمول اين طرح شده و تاكنون 22 هزار نفر در سه حوزه كارمندي، كارگري و مشاغل آزاد ثبت نام كرده اند كه هم اكنون كار بررسي بيش از 18 هزار نفر از اين افراد از طريق 11 مرجع ذيصلاح صورت گرفته است.
وي با بيان اين كه از اين ميزان، 14 هزار و 500 نفر واجد شرايط اوليه واگذاري شناسايي شده اند، اظهار مي دارد: از اين ميزان براي 9 هزار نفر در قالب 120 تعاوني، زمين مورد نياز تهيه و در اختيار تعاونيها قرار گرفته است.
مهندس تيموري با اشاره به اين كه كار آماده سازي زمين در سه شهر آبدانان، دره شهر و دهلران صورت گرفته و در شهر مهران نيز در دست اقدام است، خاطرنشان مي كند: با توجه به تعداد زياد متقاضيان در شهر ايلام و محدويت زمين در شهر ايوان، تلاشهاي زيادي در خصوص تهيه زمين مورد نياز تعاونيها ي «مسكن مهر» از جمله مصوبه هيأت دولت براي تهيه زمين در شهر ايلام صورت گرفته است كه از طريق استانداري و مسؤولان ذيربط در حال پيگيري است.
مديركل تعاون استان ايلام به عدم ارائه تسهيلات از طريق سيستم بانكي اشاره كرده و مي گويد: با مصوبه اخير هيأت دولت و تأكيد رئيس جمهور، بانك مركزي سهميه هر بانك را در استان ايلام براي ارائه تسهيلات به افراد واجد شرايط اين طرح مشخص و ابلاغ كرده است و بزودي ارائه تسهيلات بانكي به تعاونيهاي «مسكن مهر» توسط بانكهاي عامل آغاز مي شود.
وي با اشاره به اين كه با اقدامهاي انجام شده، استان ايلام يكي از استانهاي پيشرو در اين زمينه است، مي افزايد: اجرايي شدن اين طرح و آغاز عمليات ساخت و ساز، تأثير بسزايي در كاهش قيمت زمين و مسكن در استان ايلام ايجاد كرده، به طوري كه افرادي كه تنها اميد خانه دار شدنشان از طريق «مسكن مهر» بوده است، ديگر به خريد واحدهاي مسكوني از طرق ديگر تمايل نشان نمي دهند.
مهندس تيموري با بيان اين كه مابه التفاوت قيمت تمام شده واحد مسكوني را بايد فرد واجد شرايط پرداخت نمايد، اظهار مي دارد: خريد و فروش اين واحدهاي مسكوني به دليل مالكيت دولت بر زمين آن ممنوع بوده و افرادي كه اقدام به فروش اين واحدهاي مسكوني كنند، نسبت به باطل شدن پرونده واگذاري آنها اقدام خواهد شد.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان ايلام نيز با اشاره به اين كه طرح «مسكن مهر» براي تأمين مسكن افرادي كه بضاعت مالي لازم را براي ساخت مسكن به دليل افزايش قيمت زمين و مسكن ندارند، اجرا مي شود، مي گويد: اين طرح در استان ايلام مورد استقبال مردم قرار گرفته و تاكنون 14 هزار و 500 نفر از افراد واجد شرايط براي برخورداري از «مسكن مهر» شناسايي شده اند.
مهندس حبيب ا... چاغروندي با بيان اين كه در هفت شهر بالاي 12 هزار نفر جمعيت استان، هيچ گونه مشكل اختصاص زمين به تعاونيهاي «مسكن مهر» وجود ندارد، مي افزايد: در شهر ايوان، متأسفانه به دليل نبود زميني كه كاربري مسكوني داشته باشد، امكان تأمين زمين در داخل محدوده اين شهر وجود ندارد كه پيگيريهاي لازم براي حل مشكل تأمين زمين متقاضيان «مسكن مهر» در اين شهر ادامه دارد.
وي با اشاره به اين كه بيشترين مشكل تأمين زمين در قالب «مسكن مهر»، مربوط به شهر ايلام است، تصريح مي كند: با تمام محدوديتهايي كه براي تأمين زمين در اين شهر وجود داشت، تاكنون زمين لازم براي كاركنان ادارات با ظرفيت 900 واحد آماده سازي شده و اميد است كه با برطرف نمودن مشكل زمين در شهر ايلام، بزودي ساير تعاونيهاي «مسكن مهر» نيز از زمين مناسب براي ساخت و ساز بهره مند شوند.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان، اجراي طرح «مسكن مهر» را يك همكاري سه جانبه بين تعاوني، سازمان مسكن و شهرسازي و بانكهاي عامل عنوان و مي افزايد: علي رغم آماده سازي زمين و آغاز كارهاي اجرايي توسط تعداد زيادي از تعاونيهاي «مسكن مهر»، هنوز سيستم بانكي به ارائه تسهيلات مصوب و ابلاغي توسط دولت، اقدام ننموده و از بانكهاي عامل تقاضا مي شود كه براي تحقق هر چه سريع تر طرح «مسكن مهر» و آغاز ساخت و سازها، تسهيلات مورد نياز را در اختيار تعاونيهاي مسكن مهر قرار دهند.
مهندس حبيب ا... چاغروندي با اشاره به تأثير مثبت اجراي طرح «مسكن مهر» در كاهش قيمت زمين و مسكن در كشور بيان مي دارد: آغاز عمليات اجرايي اين طرح، باعث كاهش 15 تا 20 درصدي قيمت مسكن و زمين در نقاط مختلف استان شده است.
به هر حال، تعداد زيادي از مردم اين استان از اقشار مختلف بخصوص زوجهاي جوان رؤياي خانه دار شدن خود را فقط در اجراي اين طرح مي دانند. اميد است كه با اجراي هر چه سريعتر اين طرح در استان و شكسته شدن سكوت بانكها در ارائه تسهيلات بانكي به تعاونيهاي «مسكن مهر» و اطلاع رساني دقيق و شفاف، شاهد خانه دار شدن تمام مردم ايران اسلامي باشيم.
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن