تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817708474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اشك ها و لبخندها زير چتر نوع دوستي جشن رمضان نماد نوع دوستي و اكرام نيازمندان(بخش پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: اشك ها و لبخندها زير چتر نوع دوستي جشن رمضان نماد نوع دوستي و اكرام نيازمندان(بخش پاياني)
حسن آقايي
جشن رمضان و مناسبت هاي ديگر محفلي بزرگ براي گردهمايي نيكوكاران را فراهم مي آورد. مردم غيرتمند و با عاطفه كشورمان نيز جلوه هايي از كمك و ياري رساندن به نيازمندان را به نمايش مي گذارند. اما در حاشيه اين گونه حركت هاي ارزش مدار بايد مراقب تقويت روحيه نيازمندان بود. به عبارت ديگر نبايد تنها به بهبود وضعيت مالي آنان بسنده كرد بلكه بايد به نيازهاي روحي و عاطفي آنان و غرور معنوي آنها توجه داشت و خلاهاي اين گونه اي را پر كند.
طي مناسبت هاي مختلف سال از جمله ماه مبارك رمضان بسياري از افراد جامعه، دستگاه هاي مسئول كمك هاي نقدي و غيرنقدي خود را فراروي نيازمندان، تهيدستان، ايتام و بي خانمانان آبرومند قرار مي دهند و نمايي از شور عاطفه و احساس نوع دوستي را به نمايش مي گذارند اما اين گروه از افراد جامعه كه به دليل فقر و تنگدستي كمتر مجال حضور در عرصه هاي اجتماعي و فرهنگي يافته اند نيازمند حمايت معنوي و عاطفي نيز هستند كه بايد به آن به نحو مطلوب توجه داشت.
حمايت مادي و معنوي مكمل يك كار خير
اي يار آشنايي دانستم از كجايي
پيغام وصل جانان پيوند روح دارد
پيشتر در اين سري گزارش پيرامون لزوم و تأثيرگذاري ابراز مهرباني رودررو و همنشيني و همگويي با افراد و خانواده هاي ناتوان در خودگرداني امرار معاش و رتق و فتق زندگي و بچه هاي محروم از وجود پدر يا مادر- به رغم ارائه كمك هاي مادي- اشاره اي گذرا شد. واقعيت اين است كه گذران زندگاني به مثابه سكه اي دورو است. يك رو ماديات، رويه ديگر معنويات است. بديهي است كه كاستي هر سويه، تأثير خاص خود دارد. به عبارت ديگر تغذيه- پوشاك، مسكن و امثالهم به عنوان ضرورت هاي حياتي و روح، فكر، شجاعت، فرهنگ و عدالت كه از مجموعه مفاهيم معنويات مكمل يكديگر و كامل كننده پرورش روحيه انساني، اعتماد به نفس و طراوت بخش روان و حتي جسم هستند. مثلا كودك يتيم كه درد بي پدري را با جان خود درآميخته است، طبعاً روحيه اي پژمرده خواهد داشت و همين عارضه تكاپوهاي جسمي و رشد رواني را مي تواند دچار مشكل كند. حمايت مادي را مي توان تازه كردن و يا دست كم ترميم كم و كاستي هاي روزمره نيازمندان خواند ليكن كمك به رشد و تعميق موارد معنوي به ايتام، مساكين و... حس و هوا و سرافرازي ديگر را در ضميرشان بارور مي كند. احساس معنويت و عزت وجود را نهادينه مي كند.
«مرتضي جلالي» به اتفاق دوست و همكلاس دبيرستاني خود به جشن رمضان آمده است. هنگام خروج از تالار، نظرشان را درباره برگزاري اين رسم معنوي مي پرسم. «جلالي» مي گويد: اين برنامه يك حركت خداپسندانه و انساني است. ويژگي آن اين كه مردم خير و نيكوكار مي بينند و مي دانند كمك ها چطور خرج مي شود و به چه كساني مي رسد.»
دوست او كه خود را «نادر» معرفي مي كند، مي گويد: «اما يك نكته در اين كمك كردن ها نبايد ناديده گرفته شود و آن رسيدگي و سركشي به حال و وضع افراد و خانواده هاي كمك شده است. مي خواهم بگويم مسايل ديگر هم لازم است به قول امروزي ها مديريت شود. پاي درددل آنان بنشينند. بعضي مسايل است كه شايد خيلي از همين قبيل افراد پيش هركس نمي گويند. آن نيكوكار كه كمك مي كند زماني نيز بگذارد به خانواده ها به خصوص بروبچه ها و نوجوان ها دلداري بدهد. با آنها صحبت كند. روحيه به آن ها بدهد. اين به نظرم براي منش و آينده شان لازم است.»
«خانم الف» كه تحت پوشش كميته امداد و داراي سه فرزند يتيم است براي تأمين مسكن خانواده خود اقدام مي كند. سرانجام يك واحد مسكوني مناسب امكانات و وسع مالي را مي يابد. مراحل بازديد و قيمت آن طي و يك فرصت زماني براي نقل و انتقال سند و تحويل خانه تعيين مي شود. حال او دغدغه خاطري دارد و آن كمبود سه ميليون تومان است تا بتواند صاحب خانه شود. چگونه و از چه كسي اين مبلغ كمبود را تأمين كند؟ اين سؤال او را مستأصل كرده است. زيرا جداي از تسهيلات وام حمايتي و برآورد و شمارش دوباره استطاعت مالي، وجه ديگري ندارد. اين افكار پريشان چند مدتي ذهن و روح اش را مشغول مي كند. يك روز در مترو راهي محل سكني خود مي شود. در بين جمعيت زياد، ناگهان خانم «د» يكي از همسايگان سابق اش را مي بيند. مشتاقانه از ميان جمعيت، جلو مي رود... صحبت ها گل مي اندازد. «خانم الف» ضمن شرح موقعيت زندگيش، ماوقع مشكل تأمين مسكن و سه ميليون تومان كسري خود را تعريف مي كند. خانم همسايه متأثر مي شود. او را دلداري مي دهد و با اصرار او را به خانه اش دعوت مي كند. آنجا بيشتر از وضعيت زندگيش مي گويد و اين كه همسرش صاحب كارخانه اي شده و اوضاع كسب و درآمدش روبه راه است. در همان موقع همسرش به منزل مي آيد... «خانم-د» مشكل دوست و همسايه قديمي شان را با همسرش در ميان مي گذارد. او براساس اظهار همسر و به اعتبار شناخت همسايگي سابق شان، سه ميليون تومان وجه نقد به خانمش مي دهد و او هم بلافاصله به «خانم- الف» مي دهد. لحظاتي مات آن زوج و اين سخاوت شان مي شود... در هاله اي از هيجان آن كمك غيرمنتظره صادقانه تشكر و دعا و خداحافظي مي كند.
او در اولين فرصت با فروشنده واحد مسكوني و مسئول دفتر ثبت اسناد تماس مي گيرد و از رفع مشكل كمبود پول خبر مي دهد. زماني براي حضور در دفترخانه و پرداخت الباقي قيمت مسكن مورد قولنامه و نقل و انتقال سند تعيين مي شود. خانم «الف» به دفترخانه مي رود. چند نفري خانم و آقا مراجعه كننده مشغول گفت و گو هستند. «خانم- الف» يك راست نزد مسئول دفترخانه مي رود. مسئول دفترخانه پيشتر از وضعيت زندگي خانوادگي و معيشتي وي مطلع بوده است. فروشنده واحد مسكوني وارد مي شود. مسئول دفترخانه او را كنار ميزش روي صندلي مي نشاند. مدتي گفت و گو مي كنند، فروشنده برمي خيزد و نگاهي به اطراف مي اندازد. مي گويد، هر چه رضاي خداست قبول. مسئول دفترخانه روي به «خانم -الف» مي كند و مي گويد: دوميليون تومان بدهيد. فروشنده تخفيف دادند. «خانم- الف» خواست بگويد پول... كه مسئول دفترخانه پيشدستي مي كند: «مسئله به رضايت تمام شده است. «خانم- الف» دوميليون تومان روي ميز مي گذارد... پيش خود مي گويد يك ميليون تومان مانده را مي برد به خانم و همسر همسايه سابقش مي دهد. با آسودگي خاطر روي صندلي مي نشيند منتظر مراحل پاياني كارش مي شود. لحظاتي غرق شگفتي چگونگي رفع مشكل گشايي اش مي شود: «... ديدن خانم... پس از مدتها آن بخشندگي، اينجا هم باز لطف...!» در همين حالات است كه كمي آن سوتر متوجه مي شود خانمي با پرسنل دفترخانه و يك مرد درباره كمبود پول و خريد مسكن بحث مي كنند... حساس مي شود كه موضوع ازچه قرار است... خانم «س» مي خواهد به دليل كمبود يك ميليون تومان از خريد يك واحد مسكوني و انجام معامله انصراف بدهد. «خانم- الف» كه خود رنج نداري و كمبود استطاعت مالي را در تاروپود زندگيش تجربه كرده است، دل نگران «خانم-س» مي شود. با مسئول دفترخانه هم مشورت مي كند... نزد «خانم-س» مي رود و مي گويد خانه اش را خريده و نياز به اين پول ندارد. يك ميليون تومان را به او مي دهد: «-مال شما! منصرف از تأمين مسكن نشويد.» همه حاضران در دفترخانه از اين خيرخواهي شگفت زده مي شوند.»
تسهيلات نوسازي
خانه هاي روستايي
تأمين مسكن از اولويت و نيازهاي اوليه بشر بوده و خواهد بود. كميته امداد، جداي ايجاد تسهيلات و پرداخت وام تهيه مسكن افراد تحت حمايت و نيز وام براي وديعه مسكن خانواده هاي بدون سرپناه- كه اين مورد اخير خانواده هايي را كه تحت پوشش كميته نيستند، در برمي گيرد- در اقدامي معطوف به طرح نوسازي و بهسازي واحدهاي مسكوني روستايي تسهيلاتي براي ايمني حياتي هموطنان روستانشين به وجود آورده است.
خانه هايي در روستاها هستند كه به دليل فرسودگي و عدم مقاومت سازي، در برابر حوادث طبيعي، چندان استحكام لازم را ندارند، كميته امداد با ايجاد تسهيلات وام بانكي طولاني مدت و برخورداري از مساعدت هاي يارانه اي دولتي، و مشاركت مؤسسات خيريه وخيرين، زمينه نوسازي و مقاوم سازي خانه هاي روستايي را فراهم كرده است. براساس آمارهاي ارائه شده اداره مسكن وساختمان كميته امداد استان تهران، از آغاز اجراي طرح موصوف تا پايان تيرماه سال جاري، 204 متقاضي به بانك ها معرفي شده اند. طي مدت زمان مذكور همچنين عمليات نوسازي 215 و بهسازي 17 واحد در شهرهاي مزبور صورت گرفته است.
رويكرد هدفمند براي آموزش نيازمندان
«كمك ها و حمايت هاي افراد خير و نيكوكار و دستگاه هاي اداري مسئول اين گونه امور به گونه اي بايد صورت گيرد كه آنان در شرايطي با كمال حفظ آبرو و شخصيت خانوادگي و اجتماعي شان از كمك هاي خيران، بهره مند شوند.»
«رضا نباتي» كارشناس ارشد تعليم و تربيت اسلامي، در ادامه صحبت هاي پيشين خود، با اشاره به اين كه طبق آيات قرآن و روايات معصومان، صدقه باعث رفع بلاياي ناگهاني و فقر انسان مي شود، اقدامات كميته امداد امام خميني«ره»، بهزيستي و ساير مؤسسات خيريه وايتام در تحت پوشش قرار دادن نيازمندان، تأمين جهيزيه، مخارج تحصيل دانش آموزان ودانشجويان را مؤثر مي خواند. وي همچنين استقبال مردم خير از كمك به طرح اكرام براي مشاركت در حمايت از ايتام در نمايشگاه بين المللي قرآن را درخور توجه قلمداد مي كند.
آموزش توانمندسازي نيروي انساني در عرصه هاي مختلف جامعه در ذات خود، سرمايه هر فرد محسوب مي شود. فرآيندهاي متعارف آن، اشتغال، توليد، تحول اقتصادي، نوآوري، اعتماد به نفس و... و در نهايت امر، خودكفايي در موقعيت زندگي فرد وخانواده، جامعه وكشور خواهد بود. رويكرد ضروري و البته پايه اي كميته امداد در آموزش ياري جويان وخانواده هاي تحت پوشش به انواع حرف صناعي وفنون توليدي در وراي صرف كمك هاي گذران روزمرگي و معيشتي- اگرچه همواره مؤثر واقع شده است- يك اقدام ضروري و حياتي است كه مي توان گفت زودتر از اين ها مي بايد در متن و اولويت برنامه هاي حمايتي موصوف به ميدان عمل مي آمد.
اشتغال مددجويان
در چرخه اقتصاد توليدي كشور
«محسن حسن پور» مدير بازارچه جشن رمضان و عضو شوراي كميته استان تهران، با اشاره به آمارهاي اشتغال كميته امداد تا پايان تيرماه سال جاري تعداد طرح هاي ايجاد اشتغال براي مدجويان تحت حمايت در استان تهران را 13هزار و 167 عنوان اعلام مي كند، در عين حال از فراگيري خانواده هاي زير پوشش كميته امداد در بخش هاي صنعتي و توليدي خبر مي دهد. به گفته وي آموزش خانواده هاي تحت پوشش با برخورداري از وام در بخش هاي صنفي، صنعتي، خدماتي، كشاورزي و دامپروري در استان تهران تا تير ماه امسال، 12هزار و 464 مورد بوده است. اين خانواده ها دوره هاي آموزشي خود را با كمك و همكاري وزارت آموزش و پرورش و سازمان فني و حرفه اي گذرانده اند و 6هزار و 278 نفر در شركت ها، كارخانجات و شهرداري مشغول كار شده اند.
وي همچنين مي گويد كه تاكنون 449 نفر با ارائه تسهيلات وام و معرفي به سازمان تأمين اجتماعي بيمه شده اند كه هزينه بيمه- درماني- آنان را كميته امداد تا پايان اجراي طرح مربوطه، مي پردازد.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن