واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
كاربرد لنزها درعكاسي
امروزه لنز تركيبي از چندين عدسي است كه از مهمترين قسمتهاي دوربين محسوب مي شود لنز يكي از عوامل تعيين كننده كيفيت تصوير است و نقش بسيار مهمي بر جنبه هاي زيباشناسانه تصوير دارد. لنزها گستردگي و تنوع چشمگيري دارند كه مي توان آنها را به چند دسته تقسيم كرد:لنزهاي نرمال – وايد – چشم ماهي – تله فوتو – آيينه اي – زوم – ماكرو و لنزهاي اصلاح پرسپكتيو يا PC
لنز نرمال:
لنزيست كه فاصله كانونيش تقريباً با قطر كادر تصويري كه عكسبرداري مي كند برابر است. فاصله كانوني لنز نرمال دوربين هاي با قطع مختلف نيز متفاوت است. زاويه ديد چشم انسان 130 درجه است كه ازاين بين 45 درجه افقي و 26 درجه عمودي را تشخيص مي هد زاويه ديد لنزهاي نرمال نيز 46 درجه است تأثيرات بصري لنز نرمال شباهت زيادي به خواص چشم انسان دارد. چون در يك لنز نرمال تعداد عدسي كرسي به كار رفته نور كمتري را جذب مي كنند.
لنزهاي وايد انگل :
فاصله كانوني آنها از لنز نرمال است با كاهش فاصله كانوني بر وسعت زاويه ديد لنزها افزوده مي شود و با افزايش زاويه ديد درشت نمايي اجزاي صحنه كوچكتر مي شود فاصله كانوني لنزهاي وايد دوربين هاي 135 شامل 35،28،24،20 و ... است.
لنزهاي چشم ماهي نيز جزو لنزهاي وايد محسوب مي شوند، با اين تفاوت كه زاويه ديد گسترده اين لنزها بين 130 تا 180 درجه است. لنزهاي زاويه به سبب وسعت زاويه ديد نسبت به لنزهاي نرمال تصويري وسيعتري ارائه مي دهند. در لنزهاي وايد ضعيف تر مانند لنز وايد 28 فقط خطوط كناري تصوير مقداري اعوجاج مي يابد اما در لنزهاي چشم ماهي تصوير كروي مي شود. كروي شدن خطوط مستقيم در كناره هاي تصوير، هنگامي تشديد مي كشود كه دوربين به موضوع نزديك شود اين خطا در لنزهاي وايد موسوم به آسفريكال به مقدار زيادي اصلاح شده است. هنگامي كه با لنزهاي وايد موسون به آسفريكال به مقدار زيادي اصلاح شده است. هنگامي كه با لنزهاي وايد از زاويه بالا عكسبرداري مي شود حقارت و تحقير اغراق شده در تصوير تداعي مي گردد و با قرارگرفتن دوربين در زاويه پايين ، عظمت و شكوه كاريكاتور گونه موضوع آشكار مي شود. ايجاد حالت خنده آور و ترسناك با اين از (زاويه ) ميسر است نسبت به لنزهاي نرمال اشياي موجود در تصويرهايي كه با لنز وايد عكسبرداري شده اند، كوچكتر و دورتر هستند و عمق ميدان وضوح تصاوير لنزهاي وايد بيشتر است. خارجي ترين عدسي آن حالت كروي دارد.
لنزهاي تله فوتو:
لنزهايي كه فاصله كانوني آنها بيشتر از لنزهاي نرمال است با افزايش فاصله كانوني جثه لنز بزرگتر شده از زاويه ديد كاسته مي شود . اين نوع لنز، نسبت به لنز نرمال فضاي محدودتري از صحنه را عكسبرداري مي كند در نتيجه درشت نماييي تصوير افزايش مي يابد. كه دراين زمينه براي دوربين هاي 135 مي توان به لنزهاي 70،100،135،200 و غيره اشاره كرد . رايج ترين كاربرد لنزهاي تله براي عكسبرداري از فواصل دور است.
پلانهاي تصوير را در هم مي فشارند و ازدحام و تراكم را در تصوير به وجود مي آورند.
لنزهاي زوم:
فاصله كانوني اين لنزها متغير است . مثلاً لنز زوم 105 – 35 مي تواند نقش لنز وايد 35 م.م. نرمال 50 م.م. و تله 105 م.م. و حد فاصل اين فاصله هاي كانوني را به عهده گيرد. بيشتر در عكاسي مستند و خبري كاربرد دارد. لنزهاي زوم به شكل تك حلقه اي و دو حلقه اي ساخته مي شوند. تغيير زوايه ديد، پرسپكتيو و ديگر جنبه ها در لنزهاي زوم مشابه لنزها ديگر است.
لنزهاي ماكرو:
لنزهايي كه براي عكسبرداري نماي درشت و از فاصله نزديك به كار برده مي شوند «ماكرو» و اين شيوه عكاسي را ماكروگرافي مي نامند. با اين لنزها امكان عكسبرداري از اشياي ريز و كپي برداري از روي نسخه هاي مختلف فراهم مي شود. لنزهاي ماكرو بيشتر براي دوربين هاي قطع كوچ و بزرگ ساخته مي شود و معمولاً با لوله هاي افزاينده فاصله كانوني همراه هستند. چون هنگام كار با لنزهاي ماكرو فاصله شي دو دوربين بسيار كم است، عمق ميدان وضوح تصوير به شدت كاهش مي يابد پس بايد از ديافراگمهاي بسته سود جست اما اين كار مقدار نور كاهش مي يابد و بايد از سرعت كم شاتر بهره گرفت. اغلب لنزهاي زوم، مجهز به ماكرو هستند فاصله كانوني لنزهاي ماكرو عموماً 50 و 100 م.م. است.
خواص لنزها:
شكل ظاهري : عدسي لنزهاي وايد محدبتر از لنزهاي نرمال است اما عدسي لنزهاي تله تختي از لنزهاي نرمال مي باشد.
مقايسه از لحاظ تأثير بر حالت هاي بصري تصوير لنزها:
1 – زاويه ديد: در عكسبرداري از يك موضوع عناصر تشكيل دهنده تصوير لنز نرمال با تناسب هايي كه با چشم درك شده اند همخواني دارند اما در لنزهاي وايد، ريزتر و در تصوير مربوط به لنز تله درشتتر مي باشند.
2 – تأثير بر عمق ميدان وضوح تصوير : اگر از يك صحنه با سه لنز نرمال، وايد در تله در حالي كه بر روي آنها ديافراگم واحدي تنظيم شده عكسبرداري شود، عمق ميدان تصوير لنز وايد بيشتر از لنز نرمال و عمق ميدان لنز تله كمتراز لنز نرمال خواهد شد.
3 – تأثير لنزها بر پس زمينه تصوير: اگر از موضوعي كه در مقابل منظره اي ايستاده با سه لنز وايد، نرمال و تله به نحوي عكسبرداري شود كه درشتنمايي موضوع در هر سه تصوير يكسان باشد با مقايسه تصويرهاي به دست آمده ديده مي شود كه فضاي زمينه تصوير لنز وايد، نسبت به فضاي زمينه لنز نرمال وسيعتر است و در تصوير لنز تله فضاي زمينه كمتري نسبت به لنز نرمال ديده مي شود. براي انجام بهتر اين تمرين عكسبرداري را با لنز تله آغاز كنيد. فضاي زمينه در لنزهاي نرمال با حالت طبيعي كه با چشم مشاهده مي شود متناسب است آنگاه كه وسعت زمينه ضرورتي ندارد و يا اينكه قصد القاي ازدحام و بهم فشردگي پلانهاي تصوير باشد از لنزهاي تله استفاده مي شود.
4 – تأثير لنزها بر پرسپكتيو: لنزهاي وايد، اعوجاج و در هم ريختگي بيشتري به وجود آورده، فضاي پس زمينه را از پلانهاي اول تصوير دورتر مي كنند لنزهاي وايد در پرسپكتيو صحنه اغراق مي كنند يعني اشياء عناصر نزديك را دشت تر و اجزاي دورتر را ريزتر از حد معمول نشان مي دهند. پرسپكتيو در تصوير لنز وايد اغراق آميز است. اما در تصوير لنز نرمال ،طبيعي به نظر مي رسد و در تصوير لنز تله، پرسپكتيو تخت تر است.
سؤالات فصل دهم
1 – ماكرو و ماكرو گرافي چيست؟
لنزهايي كه براي عكسبرداري نماي درشت و از فاصله نزديك به كاربرده مي شوند ماكرو و اين شيوه عكاسي را ماكروگرافي مي نامند.
2 – لنز چه كاربردي دارد؟
يكي از عوامل تعيين كننده كيفيت تصوير است و نقش بسيار مهمي نيز بر جنبه هاي زيباشناسانه تصوير است.
3 – لنزها را به چند دسته تقسيم مي كنند؟
لنزهاي نرمال – وايد – چشم ماهي – تله فوتو – آيينه اي – زوم – ماكرو – لنزهاي اصلاح پرسپكتيو يا p.c
4 – رايج ترين كاربرد لنزهاي تله براي عكسبرداري از فواصل دور است.
5 – لنزهاي زوم عموماً به دو شكل تك حلقه اي و دو حلقه اي ساخته مي شوند.
6 – لنزهاي ماكرو بيشتر براي دوربين هاي قطع كوچك و بزرگ ساخته مي شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]