تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 15 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809580053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني:دبيرخانه نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم دائمي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني:دبيرخانه نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم دائمي شد
گروه ادب: معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني در نشست «نقد و بررسي نحوه عملكرد مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني در بخش آموزش» در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، از تشكيل دبيرخانه دائمي نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم خبر داد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) «علي مطهري» در اين نشست كه شب گذشته 26 شهريور در سالن شماره يك شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار شد، با اشاره به اهداف و برنامه‌هاي اين مركز در بخش‌هاي مختلف گفت: اهداف و مأموريت‌هاي مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني در چهار محور عمده بوده و در نظر است مجموعه برنامه‌هايي كه در مركز شكل مي‌گيرد به نحوي در ارتباط با اين محورها باشد.

او با بيان محورهاي فعاليت مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: بخش عمده فعاليت‌هاي مركز، سياست‌گذاري فعاليت‌هاي قرآني در كل كشور به‌ويژه مؤسسات قرآني، بخش ديگر هدايت فعاليت‌هاي قرآني و بخش بعدي محور حمايت و در نهايت نظارت بر اين فعاليت‌ها است.

معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني افزود: مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني به‌عنوان يك مجموعه قصد دارد تا از مؤسسات قرآني كه جنبه مردمي دارند حمايت كند و هدف بر اين است با هدفمند كردن فعاليت‌ قرآني مؤسسات و با هدايت و نظارت آن‌ها نقش مؤسسات قرآني را بر اساس عشق و علاقه خاصي در كشور فعاليت مي‌كنند، تقويت كنيم تا اين مؤسسات از ساختار سازماني برخوردار شده تا نهادينه شوند.

مطهري با اشاره به محورها و طرح‌هاي در دست بررسي در مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني گفت: محورهايي كه مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني بيشتر فعاليت خود را بر زمينه آن متمركز كرده، نخست بحث‌هاي آموزشي به‌ويژه برپايي كلاس‌هاي حفظ و مفاهيم است، كه از سال گذشته طرح جامع حفظ و مفاهيم به‌طور سراسري در كشور با مسئوليت حجت‌الاسلام و المسلمين شاهسوني اجرا شده است.

او ادامه داد: آن‌چه در اين قسمت بيش از هرچيز مورد نظر بوده، اين است كه ما بتوانيم از نظر كار آموزشي، فعاليت آموزشي مؤسسات را هدفمند كنيم و در سطحي، طرح‌هاي نو آن را ارائه و استانداردسازي كنيم، ‌به‌صورتي‌كه زحماتي كه مؤسسات مي‌كشند و از كلاس‌هايي كه برگزار مي‌كنند بهره بيشتري ببرند.

او با توجه به كارهاي پژوهشي صورت‌گرفته توسط مركز، هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني بيان كرد: بخش ديگر كارهاي مركز حمايت از كارهاي پژوهشي كاربردي است. ممكن است محققان و پژوهشگراني وجود داشته باشند كه نظرات بسيار خوبي دارند و مي‌توانند در برخي قسمت‌ها با ارائه طرح‌هاي پژوهشي خود در اين زمينه راه‌گشا باشند، اما به دليل اين‌كه از نظر مالي در مضيقه هستند توان اين‌كه ايده و نظر خود ارائه و در اختيار دستگا‌ه‌ها قرار دهند، ندارند، اما مركز با بحث استقرار دبيرخانه شوراي پژوهش اين كار را انجام داده است.

معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني درباره نحوه حمايت از پژوهشگران توضيح داد: نحوه كار به اين ترتيب است كه محقق يا فرد يا سازمان خاصي باشد و مجموعه‌اي از تيمي كار تحقيقي انجام مي‌دهند، ايده خود را به همراه اهداف طرح، نحوه اجراي كار، مزيت كار و اعتباراتي كه كار دارد مشخص، سپس طرح به مركز ارائه ‌شود و در شوراي پژوهشي تركيبي از استادان دانشگاه‌ و حوزه اين طرح بررسي مي‌شود و اگر لازم باشد اصلاحاتي انجام، با محقق، مذاكره و در نهايت اگر قرار شد اين طرح اجرا شود، اعتبار مورد نياز تصويب و بر اساس قراردادي با مركز، كار تحقيقي انجام مي‌شود.

مطهري ادامه داد: براي اين‌كه مركز در ابتدا اين كار را هدفمند كند، 43 عنوان كار تحقيقي را براي سال جاري و سال آينده آماده كرده است، كه محققان مي‌توانند از آن طرح‌ها به‌عنوان طرح‌هايي كه به عنوان كار پژوهشي از سوي مركز اعتبار دارد، استفاده كنند.

او از تشكيل دبيرخانه دائمي نمايشگاه قرآن كريم خبر داد و گفت: بخش ديگر كار مركز تشكيل دبيرخانه دائمي نمايشگاه بين‌المللي قرآن است؛ تا سال گذشته نمايشگاه بين‌المللي قرآن دبيرخانه دائمي نداشت و نزديك نمايشگاه جلساتي برگزار و پس از برگزاري كار متوقف مي‌شد، اما با توجه به‌اين‌كه بحث برگزاري نمايشگاه در سطح بين‌المللي كار بزرگي است و نياز به بررسي، ارزيابي كار كارشناسي دارد و لازم با نخبگان و انديشمندان، تعامل شود و از نقطه‌نظرات آنان استفاده شود، دبيرخانه دائمي در مركز تشكيل شده تا علاوه بر اين‌كه در نزديكي زمان برگزاري نمايشگاه قرآن، كار اجرايي آن را انجام مي‌دهد و باقي كارهاي كارشناسي و استفاده از نظريات و مواردي كه مي‌تواند در تقويت نمايشگاه قرآن از لحاظ كمي و كيفي مؤثر باشد، را دنبال كند.

دبيرخانه نظارت بر ترجمه و نشر متون ديني تشكيل مي‌شود

او تأكيد كرد: از ديگر كارهايي كه در مركز انجام شده صدور مجوز مؤسسات قرآني است. با توجه به اين‌كه بخش مسائل تقويت فرهنگ ديني بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واگذار شده، براي اين‌كه اين كار به نحو صحيح انجام شود و از ظرفيت‌هاي موجود خوب استفاده شود، لازمه آن اين است كه مؤسسات نسبت به اخذ مجوز اقدام كنند، همان‌گونه كه در باقي كارهاي فرهنگي اين كار صورت مي‌گرفته است و در هر صورت براساس موازين خاصي افرادي كه مي‌خواهند يك مؤسسه قرآني تأسيس كنند و به يك معنا خوراك لازم از نظر فكري و اعتقادي براي مردم آماده كنند، نيازمند اين است كه مراحل خاصي را طي و صلاحيت اوليه را داشته باشند.

او با توجه به حمايت مالي مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني از مؤسسات قرآني افزود: بحث ديگري كه در مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وجود دارد حمايت از كارهاي عمراني مؤسسات است، البته شرايطي در اين زمينه مركز دارد اولاً مؤسسات از لحاظ ساختماني بايد به مؤسسه تعلق داشته و از سوي ديگر بايد مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را داشته باشند، در حال حاضر بر اساس روالي كه فعلاً است، اگر مؤسسه‌اي اين شرايط را داشته باشد و 50 درصد ساختمان هم انجام شده باشد چنانچه با اعتبار 30 ميليون‌توماني ساختمان اين مؤسسه كامل شود و مورد بهره‌برداري قرارگيرد، اين اعتبار را مركز در اختيار مؤسسه قرار مي‌دهد.

معاون مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از غني‌سازي كتابخانه‌ها و بانك‌هاي نرم‌افزاري مؤسسات قرآني خبر داد و گفت: از سال گذشته در حدود بيش از 450 مؤسسه از اعتبارات تجهيز كتابخانه‌ها استفاده كردند. البته در سال گذشته كه حتماً بايد مؤسسه داراي مجوز باشد ملاك نبوده و مؤسساتي كه فعال بودند و در زمينه كارهاي قرآني در نوع خود مثمر ثمر بوده‌اند نيز از اين اعتبارات استفاده كرده‌اند. مرحله دوم اين اعتبارات ظرف دو ماه آينده آماده مي‌شود و هدف اين است كه كتابخانه‌هاي مؤسسات و بانك‌هاي نرم‌افزاري را از منابعي كه مفيد است غني كنيم كه مؤسسه بتواند به خوبي وظيفه خود را در اين زمينه انجام دهد.

مطهري با اشاره به فعاليت دبيرخانه نظارت بر ترجمه قرآن كريم و متون ديني و نحوه عملكرد اين دبيرخانه اظهار كرد: كاري كه از پنج ماه پيش آغاز شده كار نظارت بر ترجمه قرآن و متون ديني است. معمولاً در رابطه با ترجمه قرآن و متون ديني مانند ترجمه نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه تاكنون كاري از لحاظ نظارت انجام نمي‌شد و اغلب افراد از اين موضوع شكايت داشتند در ترجمه‌ها اشكالات و سوء برداشت‌هايي وجود دارد، كه اين مي‌تواند در برخي موارد مشكل‌ساز شود؛ زيرا نمي‌تواند پيام متن را به درستي منتقل كند و به همين‌منظور دبيرخانه‌اي براي اين كار در مركز مستقر كارگرو‌ه‌هاي مختلفي دارد و كساني كه بخواهند در زمينه انتشار ترجمه قرآن و متون ديني چه از لحاظ چاپ نخست و چاپ مجدد، حتماً بايد توسط آن شورا بررسي و اگر اشكالاتي دارد برطرف شود.

مطهري در پاسخ به اين پرسش كه نحوه نظارت و ارزشيابي فعاليت‌ها در استان‌ها چگونه است؟ گفت: براي اين‌كه مركز به وظيفه خود عمل كند در ابتداي سال 86 در استان‌ها تشكيلاتي به عنوان «دفتر قرآن و عترت» تشكيل شده كه كل وظايفي كه از طريق مركز به استان‌ها ابلاغ مي‌شود توسط كارشناسان آن دفتر ابلاغ مي‌شود، البته توانايي استان‌ها متفاوت است و افرادي كه به عنوان كارشناس قرآن و عترت در آن استا‌ن‌ها فعاليت مي‌كنند، وظيفه اجراي تصميمات مركز را دارند و دو ناظر داريم كه نخست شخص مدير كل و دوم كارشناس قرآن و عترت در آن استان است.

او در پاسخ به اين پرسش كه شرايط تأسيس مؤسسه قرآني چگونه است؟ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دو نوع مجوز دارد كه يكي مؤسسه تك‌منظوره كه اين مؤسسه در يك محور خاص حركت مي‌كند و در مؤسسات تك‌منظوره يك نفر كه داراي مدرك ليسانس و مرتبط با علوم قرآني باشد، كفايت مي‌كند و اين فرد مي‌تواند به مراكز ارشاد استان مراجعه و فرم لازم را دريافت و مؤسسه را ثبت كند.

اما براي مؤسسات چندمنظوره سه‌نفر داراي ليسانس معارف اسلامي و تجارب كامل و مستند باشند مي‌توانند، به عنوان هيئت مؤسس درخواست تأسيس مؤسسه كنند.

مطهري درباره شوراي آموزشي مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني گفت: در مركز چند شورا كار كارشناسي انجام مي‌دهند. علاوه بر طرح حفظ و مفاهيم، طرح «تدبر در قرآن كريم» از نظر نيروي انساني لازم برنامه‌ريزي شده و شوراي آموزشي هم متشكل از نخبگان و علاقه‌مندان و كساني كه صاحب طرح هستند و هم از لحاظ تجربه و تحصيلات داراي ايده هستند تشكيل و پژوهشگران مي‌توانند طرح خود را در قالب اعتبارات ارائه مي‌دهد و اگر احساس شد اجراي اين طرح مي‌تواند به فعاليت‌هاي قرآني كشور كمك كند قراردادي با محقق بسته مي‌شود.

او درباره نگاه‌هاي در پاسخ به پرسشس درباره نگاه‌هاي فراملي در طرح‌ها گفت: اين مأموريت و وظيفه مركز نيست و مجموعه نهادهايي در كشور مانند حوزه علميه و دانشگا‌ه‌ها هستند كه بايد در زمينه ايده‌ها در جهان عمل كند.

مطهري در پايان گفت: يكي از كارهايي كه ما در زمينه آموزش آغاز كرديم برقراري كلاس‌هاي حفظ و مفاهيم است، اما ما خود به اين موضوع اعتقاد داريم از لحاظ ايجاد تعامل در ابتداي راه هستيم و قدم اول اين است كه مؤسسات براي ما شناخته شوند و ساختار قانونمندي داشته باشند.

پيش‌بيني خوبي نسبت به استقبال از طرح‌هاي قرآني وجود دارد

در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام و المسلمين «عليرضا شاهسوني» مدير طرح جامع حفظ و مفاهيم قرآن كريم درباره اهداف و ويژگي اين طرح گفت: بخش آموزش در قالب طرح‌هاي آموزشي با مؤسسات قرآني فعاليت مي‌كند. در حال حاضر شش طرح در مركز به تصويب رسيده و درحال اجرا است. طرح حفظ كل قرآن همراه با ترجمه و مفاهيم قرآن كريم، در سه‌سال كه سال اول به 8 جزء اختصاص دارد. طرح ديگر، طرح حفظ كل قرآن در شش سال ويژه دانش‌آموزان اول و دوم راهنمايي، سال اول 5 جزء و سال‌هاي بعد هم هرسال 5 جزء و اگر كسي از سال اول راهنمايي وارد طرح شود در پايان مقطع دبيرستان به حفظ كل قرآن همراه با ترجمه نائل مي‌شود. طرح ديگري در زمينه حفظ قرآن است طرح تخصصي حفظ كل قرآن در يك سال با ترجمه و مفاهيم است و افراد در قالب يك طرح يك‌ساله به حفظ قرآن مي‌پردازند.

او ادامه داد: در زمينه ترجمه و مفاهيم قرآن كريم چهار طرح آموزشي معرفي شده كه مجموع اين چهار طرح يك موضوع، اما چون منابع آموزشي متفاوت بوده كدهاي مختلفي تعيين شده است.

او بيان كرد: طرح اول طرح آقاي وكيل، طرح دوم به آقايان محدث، صفار هرندي، علامي در يك كتاب سه‌جلدي است، طرح سوم طرح بشارت و طرح چهارم طرح آقاي نوباوي يكي از نويسندگان ترجمه و مفاهيم در مشهد است و اين طرح در خراسان رضوي، شمالي و جنوبي اجرا مي‌شود.

او با توجه به ديگر طرح‌هاي مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني تصريح كرد: طرح ديگر به تصويب رسيده و ابلاغ نشده طرح قرائت تخصصي قرآن است. در تمام طر‌ح‌ها نحوه تعامل مركز با مؤسسه قرآني به اين شكل است كه مؤسسه قرآني در هر استاني كه است تقاضايي را به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه مي‌كند كه متقاضي برگزاري كلاس‌هاي ترجمه و مفاهيم بوده، طبق سهميه كه مركز براي هراستان تعيين كرده، اداره ارشاد هر استان قراردادي با مؤسسه امضا مي‌كند و براي ما در تهران ارسال مي‌كند و ما مجدداً يك بررسي انجام داده، پس از بررسي و تأييد تفاهم‌نامه امضاي سوم از طريق مركز انجام مي‌شود و قرارداد كه اجراشد، 30 درصد مبلغ در آغاز قرارداد، 50 درصد در ميانه راه و 20 درصد در پايان طرح پرداخت مي‌شود.

شاهسوني، مدير اجرايي طرح ملي آموزش حفظ و مفاهيم قرآن كريم، در پاسخ به اين‌كه تعداد شركت‌كنندگان و استقبال از طرح‌ها چگونه است؟ گفت: طرح از اواخر 86 انعقاد قراردادشده است. در طرح ترجمه و مفاهيم قرآن كريم تاكنون بيش از 2000 كلاس با مؤسسات قرآني قرارداد بسته شده كه طرح ترجمه و مفاهيم را اجرا كنند. در زمينه حفظ قرآن كريم حفظ كل قرآن بيش از هزار كلاس قرارداد بسته شده و طرح‌هاي بعدي مربوط به امسال و سال بعد بوده و هم‌اكنون ما به انعقاد قرارداد با مؤسسات قرآني پرداختيم كه هنوز ميزان همكاري مؤسسات مشخص نشده، اما پيش‌بيني خيلي خوبي نسبت به طرح‌هاي جديد داريم.

حجت‌الاسلام شاهسوني در پاسخ به اين‌كه آيا مراكز دولتي هم مي‌توانند از اين حمايت‌ها برخوردار شوند؟ گفت: طرف قرارداد مركز مؤسسات مردمي هستند و از اين‌كه با مؤسساتي زيرمجموعه فعاليت‌هاي دولتي عمل كنند، محدوديت داريم.

حجت‌الاسلام شاهسوني در پايان درباره تعامل سازمان‌هاي قرآني در يك نهاد گفت: ما در كشور كمبود فعاليت‌هاي قرآني داريم و الحمدالله شوراي عالي انقلاب فرهنگي با نظر مسئولان كشور تصميم گرفتنند شوراي عالي قرآن را تأسيس كنند و مقداري از مقدمات كار انجام شد و ان‌شاء‌الله شوراي عالي قرآن تشكيل و نابساماني‌ها را در فعاليت قرآني بهبود بخشد.

يادآوري مي‌شود اين نشست به همت بخش آموزش شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزارشد.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن