تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813468414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي ايسكانيوز با اهالي موسيقي درباره اجراي كنسرت در خارج از كشور؛ اجراي كنسرت يكي از راه هاي معرفي موسيقي ايراني به مردم جهان است//خارجي ها اصالت موسيقي را به خوبي تشخيص مي دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گفتگوي ايسكانيوز با اهالي موسيقي درباره اجراي كنسرت در خارج از كشور؛ اجراي كنسرت يكي از راه هاي معرفي موسيقي ايراني به مردم جهان است//خارجي ها اصالت موسيقي را به خوبي تشخيص مي دهند


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: خارجي ها با تفاوت سليقه اي كه با ما دارند اصالت موسيقي را به خوبي تشخيص مي دهند .

گفتگو : راضيه غنجي
به گزارش خبرنگار موسيقي گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"كنسرت موسيقي در خارج از كشور در مقايسه با ايران با محدوديت هاي كمتري برگزار مي شود . چرا كه وجود تجهيزات و امكانات به روز در خارج از كشور و مديريت اجراي يك برنامه در بسياري از كشور هاي اروپايي به گونه اي ست كه هنرمند براي اجراي كنسرت خود با مشكلات و موانع كمتري مواجه مي شود .

گفتگوي ايسكانيوز با اهالي موسيقي در اين خصوص را بخوانيد،

*** داريوش طلايي :اجراي كنسرت در خارج از كشور جنبه تجاري پيدا كرده است

طلايي گفت : متاسفانه امروزه اجراي كنسرت در خارج از كشور جنبه بازاري پيدا كرده است و رابط هايي پيدا شدند كه به اين مسئله با بعد تجاري نگاه مي كنند.
طلايي گفت: از آنجايي كه من خودم از ابتدا در جريان برگزاري اين كنسرت ها در خارج از كشور و معرفي موسيقي ايراني تلاش كرده ام و فعاليت هاي مختلفي در راستاي معرفي موسيقي ايراني درفرانسه همچون تدريس موسيقي ،ضبط صفحه ، اجراي كنسرت و كمك به هنرمندان تا در تئاتر شهر پاريس كنسرت برگزار كنند اما هيچ وقت وارد جريان تجاري نشدم چون اعتقاد به فعاليت فرهنگي داشتم.
وي افزود : اما متاسفانه امروزه اجراي كنسرت جنبه بازاري پيدا كرده است و رابط هايي پيدا شدند كه به اين مسئله با بعد تجاري نگاه مي كنند.
وي با اشاره به اينكه تجهيزات و امكانات در برگزاري يك كنسرت بسيار موثر است خاطرنشان كرد: در خارج از كشور سالن هاي مختلفي براي اجراي كنسرت وجود دارد سالن هاي خيلي خوب ، سالن هاي خوب، سالن هاي متوسط، سالن هاي كوچك اما نكته قابل تامل اين است كه امور مربوط به اين سالن ها براي اجراي كنسرت را افراد متخصص برعهده دارند.
طلايي گفت: در تئاتر شهر پاريس 3 تكنسين صدا وجود دارد 3 نفر مسئول نور هستند 3 نفر امور مربوط به دكور را پيگري مي كنند و همه اين افراد در حوزه هاي كاري خود متخصص و داراي تحصيلات آكادميك هستند.
اين آهنگساز افزود: در آنجا هم پرسنل متخصص دارند ،هم برنامه ريزي مشخص و با هنرمند يك روز قبل از اجرا جلسه مي گذارند و هماهنگي هاي نهايي را انجام مي دهند.
وي ضمن اشاره به برخي ناهماهنگي هايي كه در كشور ما وجود دارد گفت: در ايران ما شاهد بوده ايم كه همه فعاليت ها را يك نفر به تنهايي انجام مي دهد و ديده شده كه 5 دقيقه قبل از كنسرت بايد خواهش كرد كه يك صندلي مناسب براي شما تهيه كنند و اصلا با اين موضوع حرفه ي برخورد نمي شود.
طلايي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه برگزاري كنسرت تا چه در معرفي موسيقي ايراني به جهان موثر است خاطرنشان كرد:شكي نيست كه برگزاري كنسرت در معرفي موسيقي تاثير بسزايي دارد و از آنجايي كه موسيقي مربوط به حوزه فرهنگ مي شود و فرهنگ در همه جاي دنيا بايد حمايت شود موسيقي ما نيز بايد از همه لحاظ حمايت شود تا در نهايت فرهنگ ايراني به خوبي به مردم جهان شناسانده شود.

***كامبيز روشن روان:حضور فعال در عرصه جهاني موسيقي نيازمند برنامه ريزي جامع دولتي است

كامبيز روشن روان گفت: حضور فعال در عرصه جهاني موسيقي نيازمند برنامه ريزي جامع و گسترده فرهنگي دولتي است كه دولت بايد اين برنامه ريزي را انجام دهد و باعث معرفي موسيقي ايراني به جهان شود.
روشن روان گفت: براي برگزاري كنسرت در خارج از كشور ابتدا لازم است يك مدير اجراي موسيقي هماهنگي هاي لازم را انجام دهد مدير موسيقي ممكن است در خارج از كشور يا در ايران زندگي كند چنانچه در ايران زندگي كند بايد در خارج از كشور تشكيلاتي داشته باشد كه پيگير اين امور باشند در غير اين صورت يك دفتر موسيقي كه فعاليتش برگزاري كنسرت هاست انجام كنسرت را به عهده خواهد گرفت.
اين آهنگساز افزود: بايد تمام هماهنگي ها توسط آن دفتر موسيقي صورت بگيرد تا گروه موسيقي ايراني بداند در چه تاريخي ، در چه سالني ، براي چه جمعيتي قرار است اجراي برنامه داشته باشد اين روند براي گروه هايي است كه مي خواهند به صورت مستقل كنسرتي را برگزار كنند اما گروهي كه توسط دولت حمايت مي شود هماهنگي هاي لازم را وزارت ارشاد با رايزن فرهنگي كشور ميزبان انجام خواهد داد و تمام جوانب را مدنظر خواهد داشت.
روشن روان با اشاره به اينكه تجهيزات و امكانات در برگزاري يك كنسرت بسيار موثر است خاطرنشان كرد: در هر جاي دنيا كه صحبت از سالن كنسرت موسيقي مي شود اين سالن از لحاظ صداي موسيقي، استاندارد صوتي مناسبي دارد و تمام امكانات اكوستيكي رعايت شده وفضايي كه در آنجا وجود دارد فضايي مناسب براي اجراي موسيقي است بنابراين نوازنده ها حتي بدون داشتن ميكروفن مي توانند با خيال راحت روي صحنه به اجرا برنامه بپردازند و صداي سازشان هم به اندازه كافي به همه برسد.
اين عضو شوراي عالي و مدير عامل خانه موسيقي افزود: زماني كه موسيقي در اين سالن ها ضبط مي شود به دليل اينكه افرادي كه صدابرداري اين كنسرت ها را انجام مي دهند متخصص اند وداراي تحصيلات آكادميك در زمينه صدابرداري سر صحنه موسيقي هستند صدا به گونه اي ضبط مي شود كه گويي شما موسيقي را در يك استديو ضبط حرفه اي ضبط كرده ايد و كمتر تصور مي كنيد كه آن صداي ضبط شده در يك برنامه زنده موسيقي است.
وي با تاكيد بر اينكه اگر موسيقي خوب ايراني با هر نوعي در خارج اجرا شود با استقبال مواجه مي شود تصريح كرد: از آنجايي كه ايراني ها كنسرت هاي موسيقي گوناگون را ديده اند زماني كه گروهي مي خواهد در خارج كنسرت دهد مردم با شناختي كه از قبل از گروه ها پيدا كرده اند براي حضور در آن كنسرت دست به انتخاب مي زنند .
روشن روان در ادامه گفت: به همين دليل گروه هايي كه با كيفيت ضعيف در خارج به اجراي برنامه مي پردازند با اقبال كمتري مواجه مي شوند.
اين آهنگساز با اشاره به راههاي موثر در معرفي موسيقي ايراني به خارج از كشور گفت:اجراي كنسرت يكي از راهاي معرفي موسيقي ايراني به مردم جهان است راه هاي ديگري وجود دارد كه شايد موثر تر هم باشد و آن حضور در مجامع بين المللي موسيقي است شركت در جشنواره هاي موسيقي و مراكز رسمي و بين المللي موسيقي كه كارشان معرفي موسيقي هاي خوب به دنياست ما متاسفانه اين حضور ها را نداريم .
وي افزود: ما هيچ گونه حضور برنامه ريزي شده، سازنده ، مدوني در مراكز آكادميك دنيا نداريم .
وي تاكيد كرد:مخاطب موسيقي ما نه تنها نبايد ايراني ها بلكه بايد همه مردم جهان باشند ، مردم بسياري در گوشه كنار جهان مشتاق شنيدن موسيقي بكر و بديع هستند و موسيقي ما انقدر حرف براي گفتن دارد كه مي تواند افراد زيادي را جذب خود كند.

*** عليرضا قرباني : برگزاري كنسرت در خارج از كشور محدوديت كمتري دارد

عليرضا قرباني خواننده در خصوص چگونگي برگزاري كنسرت در خارج از كشور گفت: برگزاري كنسرت در خارج از كشور با ايران قابل قياس نيست،من چند ماه گذشته كه در يك جشنواره بين المللي در نروژ شركت كرده بودم برگزاري اين كنسرت در حالي بود كه از سه ماه پيش همه اقدامات لازم صورت گرفته بود، بليت ها رزرو شده بود و هتلي كه قرار بود در آن اقامت داشته باشيم و همه اموري كه قبل از برگزاري كنسرت انجام مي شود به صورت كامل مهيا بود.
خواننده تيتراژ مجموعه تلويزيوني «مدار صفر درجه » با اشاره به اينكه مسيرها براي برگزاري كنسرت در خارج از كشور آسان تر طي مي شود خاطرنشان كرد: در ايران وزارت ارشاد بايد شعر را تاييد كند، اماكن اين اجازه را بدهد كه كنسرتي برگزار شود، اما در خارج از كشور زماني كه سالني اعلام مي كند كه مي خواهد كنسرت برگزار كند يعني همه ابعاد را خودش پذيرفته و هماهنگي ها را انجام مي دهد.
اين خواننده با اشاره به هماهنگي سازمان هاي مختلف در خارج از كشور براي اجراي يك كنسرت خاطر نشان كرد: همه ارگان ها و سازمان ها با هم هماهنگ هستند و مشكلي براي اجرا وجود ندارد.
وي درخصوص مشكلاتي كه براي اجراي كنسرت در ايران وجود دارد گفت: مشكل صدا،نور،دكور، كم بودن صندلي ها و مشكلات رفت و آمد استرس بسياري را براي كسي كه مي خواهد كنسرت برگزار كند به وجود مي آورد و همين عوامل در اجرا تاثير گذار است .
قرباني با بيان اينكه در ده سال اخير استقبال از كنسرت هاي ايراني در خارج از كشور بسيار خوب بوده تصريح كرد: استقبال از اين كنسرت ها دو وجه دارد، يكي استقبال ايراني هايي كه در خارج زندگي مي كنند و كنسرت ايراني آن ها را به فضاي وطنشان نزديك مي كند و ياد و خاطره هايشان را زنده مي كند، وجه ديگري خارجي هايي كه در آنجا زندگي مي كنند و خوشبختانه ميزان مخاطبان اين كنسرت ها در 10 سال اخير افزايش يافته است.
خواننده تيتراژ مجموعه تلويزيوني «شب دهم » افزود: چند سال گذشته يك كنسرت جدي و با تفكر را در سوئد برگزار كرديم خارجي هاي برگزار كننده و مخاطب همگي اذعان داشتند كه تصورشان نسبت به موسيقي ايراني دگرگون شد و قابليت هاي موسيقي ايراني را شناختند.
قرباني با بيان اينكه برگزاري كنسرت مهم ترين راه معرفي موسيقي ايراني به جهان است گفت: شركت در جشنواره هاي بين المللي بهترين و مهمترين راه معرفي موسيقي ايراني است.
وي با بيان اينكه به نسبت جمعيت ميزان شناخت و آشنايي خارجي ها از موسيقي ايراني بسيار ضعيف است اظهار داشت:ما با اين ايده آل كه بايد موسيقي مان جهاني شود فاصله داريم زيرا براي رسيدن به اين ايده آل بايد شرايط مهيا شود.
قرباني با اشاره به اين كه در اكثر كشور هاي دنيا فروشگاهي با عنوان world music وجود دارد و آثار موسيقي جهاني در آنجا معرفي مي شود و به فروش مي رسد ،تاكيد كرد: برگزاري كنسرت و تهيه و انتشار آثار موسيقيايي به معرفي موسيقي ايراني كمك بسزايي مي كند

***كيوان ساكت: خارجي ها با اسامي محدودي در موسيقي ايراني آشنا هستند

كيوان ساكت گفت: خارجي ها فقط با وجه كوچكي از موسيقي ايراني آشنايي دارند و با اسامي محدودي در اين هنر آشنا هستند و اين آشنايي به چند اسم محدود مي شود.
ساكت در خصوص چگونگي برگزاري كنسرت و خارج از كشور و انواع اين كنسرت ها گفت: بخشي از كنسرت ها با حمايت ارگان هاي دولتي و بخشي ديگر توسط برگزار كننده هاي خصوصي و غير دولتي برگزار مي شود.
اين نوازنده سه تار به ايسكانيوز افزود: كنسرت هاي دولتي با برنامه اي از پيش تعيين شده برگزار مي شود و اغلب مخاطب هاي محدودي دارد و عده اي خاص در اين كنسرت ها شركت مي كنند.
ساكت در خصوص برگزاري كنسرت هاي خصوصي نيز گفت: استقبال از اين كنسرت ها بستگي به اسم و آوازه هنرمنداني دارد كه كنسرت برگزار مي كنند.
ساكت در خصوص استقبال ايراني هاي مقيم خارج و خارجي ها خاطر نشان كرد: ايراني هايي كه خارج از كشور زندگي مي كنند به دليل دلتنگي هايي كه در خارج از كشور براي هر كس كه از وطنش دور است به وجود مي آيد مشتاقند صداي ساز و آواز ايراني را بشنوند و به اين وسيله خاطراتشان تازه مي شود و همين مساله باعث شده استقبال خوبي از كنسرت ها شود.
اين آهنگساز با اشاره به استقبالي كه از كنسرت هاي خارج از كشور مي شود گفت: همين استقبال ها باعث شده هنرمنداني كه براي اجراي كنسرت در خارج از كشور برنامه ريزي مي كنند دقت كافي در اجراها نداشته باشند.
وي افزود:من چندين اجرايي را كه ديدم اين طور نشان مي داد كه هنرمندان ما فقط مي خواهند وظيفه اي را از سرشان باز كنند و اثري از عشق و صفا و انگيزه اي كه بايد در يك اجراي موسيقي ايراني باشد وجود ندارد، توجه به ظرائف موسيقي ايراني بسيار مهم است چراكه اين نوع از موسيقي ريشه در تاريخ چند هزار ساله ايراني دارد و تمام ايراني ها با اين موسيقي پيوستگي خاصي دارند.
اين آهنگساز افزود: متاسفانه هنرمندان با شتاب دست به خلق يك اثري هنري مي زنند و اين روند توليد سريع باعث مي شود از كيفيت آثارشان كاسته شود.
ساكت تصريح كرد: خارجي ها بيشتر با اسامي كه شهرت بيشتري دارند آشنا هستند، هر چند ممكن است كسي كه شهرت بيشتري دارد موسيقي موجهي نداشته باشد اما با او به علت شهرتش آشنا مي شوند و الزاما همان موسيقي را مي شناسند اين در حاليست كه اشكال ديگري از موسيقي در كشور وجود دارد و توسط هنرمندان ديگري ارائه مي شود اما خارجي ها با آن آشنا نيستند.

***بهراد توكلي: خارجي ها اصالت موسيقي را به خوبي تشخيص مي دهند

بهراد توكلي گفت: خارجي ها با تفاوت سليقه اي كه با ما دارند اصالت موسيقي را به خوبي تشخيص مي دهند.
بهراد توكلي درخصوص چگونگي برگزاري كنسرت در خارج از كشور گفت: برخي كنسرت ها از طرف دولت و رايزني هاي فرهنگي برگزار مي شود كه عموما مركز موسيقي تصميم مي گيرد چه گروهي را براي اجرا به خارج از كشور بفرستد و از چند گروه خاص استفاده مي شود.
وي ادامه داد: اجراهاي ديگر كه توسط اسپانسرهاي خصوصي برگزار مي شود خود گروه ها ارتباطاتي را برقرار مي كنند و توسط اسپانسرهاي خصوصي دعوت مي شوند تا كنسرتي را در يك كشور برگزار كنند.
توكلي به ايسكانيوز افزود: در اجراهاي دولتي كه اكثرا مناسبتي است مثل سال تولد مولانا در مقر يونسكو و يا هفته فرهنگي ايران در كشورهاي مختلف اين برنامه ها عمدتا سفارشي است و گروه ها خود براي اين اجراها آماده مي كنند.
وي با بيان اينكه در كشورهاي خارجي به موسيقي توجه ويژه اي مي شود و امكانات و تجهيزات خاصي براي اجراي يك كنسرت در نظرگرفته مي شود خاطرنشان كرد: متاسفانه در ايران سالن اجراي موسيقي نداريم حتي تالار وحدت نيز براي اجراي اپرا طراحي شده و اگر بهترين صدا بردار هم در اين تالار فعاليت كند باز هم صداي مطلوب را نخواهيم داشت.
توكلي گفت:من اجرايي در يكي از شهرهاي چين داشتم در آن شهر حدود 250 تا 300 سالن فقط براي كنسرت وجود دارد كه براي كنسرت طراحي شده است و امكانات گسترده اي در آنجا مشاهده مي شد كه متولي اش شهرداري آن شهر است.
توكلي با تاكيد بر اينكه در سال هاي بعد از انقلاب حركتي براي ايجاد سالن نداشتيم تصريح كرد: دليل اين بي توجهي نيز اين است كه سرمايه گذاري درستي براي موسيقي نمي شود زيرا تكليلف موسيقي در كشور هنوز مشخص نشده است.
اين نوازنده سه تار درخصوص استقبال ايراني هاي مقيم خارج و خارجي ها از كنسرت هاي ايراني گفت: استقبال ايراني هاي مقيم خارج بسيار خوب است زيرا در يك فضاي فرهنگي متفاوت با فرهنگ خود زندگي مي كنند و در اين كنسرت ها نوعي بازنگري در فرهنگ خود مي كنند.
مدير گروه همنوازان مهر افزود: از آنجايي كه سليقه پسند اروپايي ها با ايراني ها متفاوت است بسياري از گروه ها با توجه به سليقه اروپايي ها دست به تهيه موسيقي بر مبناي سليقه آنها مي زنند و زماني كه وارد كشور مي شوند همان برنامه را ارائه مي كنند و اين آسيب جدي به موسيقي وارد كرده است.
توكلي با بيان اينكه با پذيرش اين نكته كه سليقه خارجي ها با ما متفاوت است اما آنها اصالت موسيقي را به خوبي تشخيص مي دهند گفت: اگر يك موسيقي با كيفيت خوب در كشورشان اجرا شود تاثير خود را به خوبي خواهد گذاشت اما در چند سال اخير كيفيت اجراها پايين آمده است و استقبال هم كم شده است.
وي گفت: اجرايي در مقر يونسكو به مناسبت سال مولانا با حضور كشورهايي كه مولانا را از آن خود مي دانند داشتيم كه با موفقيت انجام شد و بعد از اجرا سفير تركيه در يونسكو به سفير ايران در يونسكو گفت شما با اين اجرا مولانا را از آن خود كرديد.

*** خشايار اعتمادي: تبليغات در كشور ميزبان براي كنسرت حرف اول را مي زند

خشايار اعتمادي گفت: تبليغات براي گروهي كه قرار است در خارج از كشور كنسرت برگزار كنند بسيار مهم است بدون تبليغات مردم متوجه نخواهند شد كه كنسرتي در كشورشان برگزار خواهد شود.
خشايار اعتمادي به ايسكانيوز گفت: اهالي موسيقي براي اجراي كنسرت در خارج از كشور بايد تنها به اين نينديشند كه كنسرتي را در خارج برگزار كنند بلكه توجه به اين نكته ضروريست كه اجراي هر برنامه موسيقي در خارج به عنوان نماينده هنر داخل كشور است پس بايد هم با كيفيت خوب و هم تبليغات مناسب برگزار شود.
وي با اشاره به مهم برشمردن اطلاع رساني و تبليغات براي اجراي كنسرت در خارج از كشور گفت: تبليغات براي گروهي كه قرار است در خارج از كشور كنسرت برگزار كنند بسيار مهم است بدون تبليغات مردم متوجه نخواهند شد كه قرار است كنسرتي در كشورشان برگزار شود.
اين خواننده موسيقي پاپ كشورمان با اشاره به اينكه تجهيزات و امكانات در برگزاري يك كنسرت بسيار موثر است خاطرنشان كرد: ما در كشورمان مشكل تجهيزات نداريم و افرادي كه در اين حوزه سرمايه گذاري كرده اند سيستم هاي صدابرداري به روزي را براي موسيقي زنده وارد كشور كرده اند اما مسئله مهم مكان است.
وي با بيان اين نكته كه ما در ايران براي اجراي كنسرت موسيقي مشكل مكان داريم تصريح كرد:تالار وحدت كه براي اپرا طراحي شده است و از آنجايي كه موسيقي پاپ مخاطبان زيادي دارد اصلا مناسب اجراي موسيقي پاپ نيست، سالن وزارت كشور نيز كه نقطه مشترك بيان بسياري از كارشناسان موسيقي است كه سالن موجهي براي اجرا موسيقي نيست با اين حساب مشكلات تكنولوژي ما در مقايسه با مشكل مكان خيلي قابل اشاره نيست.
اعتمادي در خصوص استقبال ايراني هاي مقيم خارج از موسيقي ايراني گفت: موسيقي سنتي جز داشته هاي ماست واز هنرهاي منحصر به فرد كشورمان محسوب مي شود و اگر هنري متعلق به كشوري باشد با يك عرق ملي به آن نگاه مي شود و مردم سعي مي كنند حامي آن باشند.
اين خواننده در پاسخ به سوال خبرنگار ايسكانيوز مبني بر اينكه خارجي ها چقدر با موسيقي پاپ كشور ما آشنا هستند گفت:به اذعان بسياري از كارشناسان موسيقي ،موسيقي پاپي كه در داخل ايران ضبط و ساخته مي شود بسيار موجه تر ، دوست داشتني تر و پر مغز تر از موسيقي هايي است كه همكاران ما در خارج ضبط مي كنند./120
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن