تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820638280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت ديپلماسى هوشمندانه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يادداشت ديپلماسى هوشمندانه
عليرضا دلخوش
در حال حاضر جمهورى اسلامى ايران به عنوان يكى از خبرسازترين كشورها در سطح بين المللى مطرح مى باشدو امروز پيام هاى جمهورى اسلامى ايران برگرفته از آرمان هاى انقلاب اسلامى، مخاطبان فرامنطقه اى و جهانى بيشترى يافته است.
در اين خواسته ها، به جاى موضوعات صرفاً روزمره و عادى، ايده هايى نظير «اصلاح ساختار نظام جهانى»، «لزوم برقرارى عدالت در تعاملات كشورها» و «حق توسعه برابر براى تمامى ملت ها» مطرح مى باشد و اين موضوع باعث شده است تا تحركات سياسى مقامات كشورمان در كانون توجهات جهانى قرار گيرد.نمونه قابل لمس و بارز اين تبلور سياسى جمهورى اسلامى ايران، موضوع فناورى هسته اى است. اين مسئله كه تاكنون در انحصار كشورهاى صنعتى و اعضاى دائم شوراى امنيت بود، در حال حاضر با موج آفرينى جمهورى اسلامى ايران به يك خواسته جهانى تمامى كشورهاى در حال توسعه تبديل شده است.
حركت مستقلانه و قدرتمند جمهورى اسلامى ايران در اين رابطه سبب شده است تا علاوه بر شكسته شدن هيمنه ساختگى برخى تابوهاى بين المللى نظير قطعنامه هاى سياسى شوراى امنيت و تحريم هاى اقتصادى، كشورهاى منطقه از تركيه تا عربستان سعودى و از مالزى تا سودان و حتى كشورهاى كوچك حاشيه خليج فارس، به فكر دستيابى به فناورى صلح آميز هسته اى و استفاده از اين فناورى در صنعت و توسعه اقتصادى خود بيفتند؛ چيزى كه تاكنون در سبد خواسته هاى هيچ كدام از اين كشورها يافت نمى شد.اين حركت جمهورى اسلامى ايران و طرح ايده هاى جهانى براى نظام بين المللى، جايگاه سياسى تحركات بين المللى مقامات كشورمان را از ديگر كشورهاى جهان متمايز نموده است و به همين دليل بيانات مقام معظم رهبرى و سخنرانى هاى رئيس جمهورى كشورمان با فاصله اندكى در صدر اخبار رسانه هاى بين المللى قرار مى گيرد. اكنون مخاطب سخنان مقامات سياسى كشورمان در سرتاسر جهان، نه تنها دولتمردان بلكه طيف وسيعى از ملل اروپايى و امريكايى، آسيايى و آفريقايى مى باشند.
نمونه روشن اين گستردگى مخاطبان سخنان مقامات كشورمان، حضور موفق و مؤثر رئيس جمهور كشورمان در شصت و دومين اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل و نيز سخنرانى ايشان در دانشگاه كلمبياى امريكا بود كه على رغم تمامى برنامه هاى تبليغى و روانى هدفمند، نهايتاً همه به موفقيت جمهورى اسلامى ايران در اين برنامه ها اقرار نمودند تا جايى كه جان بولتون، نماينده سابق امريكا در سازمان ملل تصريح كرد كه «برنده اصلى سخنرانى رئيس جمهوردر دانشگاه كلمبيا، ايران بود.»
اين اقبال جهانى و مردمى به پيام هاى جمهورى اسلامى ايران به عنوان يك فرصت تاريخى براى سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران شايسته بهره بردارى گسترده و برنامه ريزى دقيق مى باشد.طى روزهاى آتى، شصت و سومين اجلاس سران مجمع عمومى سازمان ملل آغاز خواهد شد.
اين اجلاس در حالى برگزار مى گردد كه تحولات كم سابقه اى در نظام بين المللى صورت پذيرفته و يا در آستانه شكل گيرى است.
برخورد سخت افزارى روسيه با نفوذ امريكا و ناتو در منطقه با ماجراى گرجستان در آگوست ۲۰۰۸ كليد خورده است و به نظر نمى رسد دامنه پس لرزه هاى اين حادثه در كوتاه مدت از بين برود. شناسايى سياسى استقلال اوستياى جنوبى و آبخازيا توسط روسيه و اعطاى كمك يك ميليارد دلارى امريكا به گرجستان، دو نشانه معنى دار از دامنه دار بودن اين موضوع مى باشد.بر هم خوردن ثبات نسبى و امنيت محدود موجود در افغانستان در روزهاى اخير به قدرى نگرانى هاى امريكا را افزايش داده كه كاخ سفيد در يك اقدام عجيب، اعزام هشت هزار نفر از نيروهاى نظامى مستقر درعراق به افغانستان را در دستور كار خود قرار داده است. اين موضوع به خودى خود نشان از استيصال امريكا در مديريت مسئله افغانستان مى باشد.اوضاع عراق و به بن بست رسيدن موضوع موافقتنامه امنيتى امريكا با عراق نيز خود داستانى جدا دارد كه ذكر آن در اين مجال نمى گنجد.شكل گيرى موج جديدى از مقاومت هاى سياسى كشورهاى امريكاى لاتين عليه امريكا كه طى آن يك جنگ ديپلماتيك تمام عيار ميان كشورهاى ونزوئلا، برزيل، بوليوى، اكوادور از سويى و امريكا از سوى ديگر آغاز گرديده است قطعاً خبر مسرت بخشى براى بوش و تيم همكاران وى در كاخ سفيد نمى باشد.
مقاومت هاى جمهورى اسلامى ايران در برابر بى عدالتى هاى شوراى امنيت در صدور قطعنامه هاى كاملاً سياسى عليه كشورمان فصل جديدى از نگرش هاى سياسى به عملكرد سازمان ملل را رقم زده است.اكنون با وجود اين همه تبعيض و دوگانگى در برخورد سازمان ملل، جمهورى اسلامى ايران با پايدارى و مقاومت مدبرانه و اصولى، بر آن است تا عزم خود را در پيگيرى حقوق حقه خود نشان دهد.
تفاوت فضاى برگزارى اجلاس سال جارى مجمع عمومى با اجلاس سال هاى گذشته نيز دقيقاً، تحولات پيش گفته اى است كه مى طلبد تا ديپلماسى هوشمندانه جمهورى اسلامى ايران با يارى گرفتن و حسن استفاده از اين تحولات، نظام بين المللى را به بازنگرى در رويه نادرست خود فراخواند و اين همان هدف سال ۱۳۸۷ ايران در اصلاح ساختار نظام بين المللى مى باشد.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن