تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816273097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - آژانس از ايران پاسخ خواست


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سياست - آژانس از ايران پاسخ خواست
سياست - آژانس از ايران پاسخ خواست

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اينكه هيچ نشانه جديدي دال بر تخلف ايران در عمل به تعهدات بين‌المللي خود نيافته، مدعي است ايران در پاسخ به سوالات در خصوص فعاليت‌هاي تحقيقاتي تسليحات هسته‌اي‌اش تعلل كرده و به‌طور تدريجي ولي با جديت توانايي خود براي توليد مواد حساسي كه مي‌تواند در ساخت بمب مورد استفاده قرار گيرد را افزايش داده است. اين در حالي است كه در گزارش شش صفحه‌اي آژانس موارد محدودي از اشاره به همكاري ايران با بازرسان هسته‌اي به چشم مي‌خورد روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز به نقل از يك مقام عالي‌رتبه آمريكايي گزارش داد: ايران در پاسخ به سوالات ما همكاري نكرده است و به نظر مي‌رسد كه به نقطه پايان رسيده باشيم. به گزارش اين روزنامه آمريكايي در بخشي از جمع‌بندي‌‌هاي البرادعي به‌طور غافلگيركننده‌اي به كمك كارشناسان خارجي به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اشاره شده است. يك مقام سازمان ملل كه به شرط فاش‌نشدن نامش حاضر به گفت‌وگو است اين نكته را خاطرنشان مي‌كند كه منشا اين كمك خارجي شبكه سياه هسته‌اي عبدالقديرخان بوده است. تحليلگران با اشاره به اين نكته كه گزارش البرداعي در نشست هفته آينده شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بررسي خواهد شد يادآور مي‌شوند كه اين گزارش زمينه افزايش فشارهاي غرب و اسرائيل بر ايران را پديد مي‌آورد كه به دنبال تصويب چهارمين قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران هستند با اين حال برخي كارشناسان نيز پيش‌بيني مي‌كنند اين گزارش براي غلبه بر مخالفت روسيه و چين با تحريم ايران به اندازه كافي تند نيست. روسيه و چين به عنوان دو عضو تاثيرگذار شوراي امنيت روابط تجاري نزديكي با ايران دارند و با وجود آنكه تاكنون به هيچ‌يك از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران راي منفي نداده‌اند همواره از راي وتوي خود به عنوان اهرم فشاري بر غرب براي عقب‌نشيني از مواضع تند خود عليه جمهوري اسلامي استفاده كرده‌اند. پيتر كرين،‌ تحليلگر هسته‌اي در واشنگتن مي‌گويد: هميشه اعمال دور تازه‌اي از تحريم‌ها دشوار بوده است وي مي‌افزايد:‌ گزارش تازه البرادعي نكات تازه‌اي ندارد كه بتوان با استناد به آنها تا پيش از پايان سال جاري ميلادي موافقت روسيه و چين با تحريم ايران را جلب كرد.

بهره‌برداري غرب
اين در حالي است كه واشنگتن به سرعت درصدد بهره‌برداري از اين گزارش برآمده و ادعا كرد جمهوري اسلامي ضمن شكست در پاسخ به سوالات ما در مقابل درخواست جامعه بين‌المللي مقاوت كرده است. گرگوري شوتي، نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «مخالفت ايران با حل سوالات در حالي ادامه دارد كه اين كشور به گسترش فعاليت‌هايي كه مي‌تواند به توليد سلاح هسته‌اي منجر شود، ادامه مي‌دهد. از سويي ديگر دانا پرينو، سخنگوي كاخ سفيد گفت: ما به همراه متحدان‌مان روي اينكه اقدامات بعدي چه خواهد بود، كار مي‌كنيم. گوردون جاندرو، ديگر سخنگوي كاخ سفيد نيز مدعي شد اين گزارش بار ديگر نشان مي‌دهد كه ايران از همكاري با جامعه بين‌المللي خودداري مي‌كند. وي افزود: از ايران مي‌خواهيم فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفراوري اورانيوم را به حال تعليق درآورد يا با اجراي تحريم‌هاي بيشتر شوراي امنيت مواجه شود. در همين حال وزارت امور خارجه انگليس نيز در موضع‌گيري مشابه ايران را به اعمال تحريم‌هاي بيشتر تهديد كرد. با اين وجود روزنامه فايننشنال‌تايمز با اشاره به تنش‌هاي اخير بين روسيه و آمريكا بر سر بحران گرجستان اين‌گونه تحليل كرد كه اين تنش‌ها اعمال هرگونه تحريم جديد پيش از ترك كاخ سفيد توسط جورج بوش را دشوار مي‌كند. روزنامه اينترنشنال هرالدتريبون نيز، در گزارشي به آمريكا و متحدانش پيشنهاد كرده كه در مقابل تلاش براي تحريم ايران، شكيبايي به خرج دهند.
اين در حالي است كه فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان نيز در ديدار اخير خود با منوچهر متكي همتاي ايراني خود خواستار توقف فعاليت‌هاي غني‌سازي در ايران شد. خبرگزاري دويچه‌وله به نقل از وي گزارش داد: تهران بايد به بازي كردن با زمان پايان داده و اعتماد از دست رفته را بازسازي كند.
اشتاين ماير ادامه داد: پيشنهاد ما روي ميز است و اميدواريم ايران پيشنهاد سازنده‌اي به آن ارائه كند. قدرت‌هاي جهاني در ماه ژوئن نسخه به روز شده مشوق‌هاي سياسي و اقتصادي در مقابل موافقت تهران با تعليق غني‌سازي را به مقامات ايراني ارائه دادند، اما پاسخ جمهوري اسلامي به اين بسته همچنان مبهم است. بنابر گفته اشتاين ماير در صورتي كه تهران به اين بسته پاسخ مثبت ندهد، اقدامات مضاعف شوراي امنيت پيش‌رو خواهد بود.
اين در حالي است كه چين در موضع‌گيري جداگانه بدون اشاره به امكان گسترش تحريم‌ها، خواستار همكاري تهران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شد. خبرگزاري رويترز به نقل از جيانگ‌يو، سخنگوي وزارت امور خارجه چين گزارش داد: «اميدواريم ايران به همكاري ادامه دهد تا مسائل باقي‌مانده هرچه زودتر حل شوند.» وي افزود: «تنش راه‌حل اين مشكلات نيست.»
گزارش مثبت است
با وجود موضع‌گيري قدرت‌هاي غربي، علي‌اصغر سلطانيه معتقد است: گزارش اخير البرادعي حاوي يك پيام مثبت براي جامعه جهاني است و تاكيد مي‌كند كه نه‌تنها انحرافي در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران وجود ندارد، بلكه تمامي برنامه‌ها تحت نظارت بازرسان است.
ايسنا، به نقل از نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش داد: طبيعتا البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش شش صحنه‌اي خود بسياري از حقايق و نكات مثبت را مطرح كرد.
وي با تاكيد بر اينكه ايران همواره اعلام كرده است از حق غيرقابل انكارش نمي‌گذرد، گفت: ايران همواره از انرژي هسته‌اي براي اهداف مسالمت‌آميز و تامين نياز ملت ايران در زمينه انرژي برق استفاده كرده و فعاليت‌هايش در نهايت شفافيت قرار دارد.
وي ادامه داد: از اين رو هيچ دليلي براي بلوكه كردن يا توقف فعاليت‌هاي ايران در حق طبيعي‌اش كه به موجب معاهده NPT به آن داده شده و در اساسنامه آژانس نيز آمده وجود ندارد. همچنين بايد توجه داشت كه تصميمات شوراي حكام و شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص پرونده هسته‌اي ايران به استناد هيچ توجيه قانوني نيست.
سلطانيه در خصوص آنچه اتهام البرادعي به ايران مبني بر عدم‌همكاري شفاف با آژانس و اينكه آژانس به دليل اين نوع همكاري نتوانسته مطمئن شود كه برنامه هسته‌اي ايران مسالمت‌آميز است خوانده مي‌شود اظهار كرد: البرادعي چنين حرفي نزده است و تنها اين اشاره را در سخنانش داشته كه آژانس هنوز نمي‌تواند وجود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرعلني و ممنوعه در ايران را اعلام كند. نماينده ايران در آژانس گفت: اما مسئله مهم اين است كه تمام مواد و فعاليت هسته‌اي ايران اكنون تحت نظارت آژانس و نظارت بازرسان و دوربين‌هاي آنهاست و مديركل آژانس هم تاكيد كرده است كه اين فعاليت‌ها مربوط به اهداف مسالمت‌آميز است، اما درخصوص اتهامات گذشته ما نمي‌توانيم فراتر از احكام صادره در يادداشت تفاهم بين ايران و آژانس حركت كنيم.
وي ادامه داد: از اين رو ايران هيچ اعمال فشار سياسي را براي نقض محتواي اين يادداشت تفاهم يا حق قانوني‌اش در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي از جمله غني‌سازي در چارچوب معاهده منع تكثير سلاح هسته‌اي نخواهد پذيرفت. سلطانيه در پايان اتخاذ هرگونه اقدام شديد عليه ايران در طول جلسات 22 ماه جاري شوراي حكام و كنفرانس كه بيست و نهم همين ماه انجام مي‌شود را بعيد دانست و تاكيد كرد: ايران كشورهاي جهان را به تاكيدات البرادعي در خصوص عدم‌دستيابي به مدركي در راستاي وجود هرگونه انحراف در مواد و فعاليت هسته‌اي به سوي اهداف نظامي ارجاع مي‌دهد، اما انتظار مي‌رود كه برخي كشورهاي شناخته شده براي رسيدن به اهداف‌شان از برگه مطالعات ادعايي استفاده كنند.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن