تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820571540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - مديركل به گزارش خود ادامه مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سياست - مديركل به گزارش خود ادامه مي‌دهد


سياست - مديركل به گزارش خود ادامه مي‌دهد

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش شش صفحه‌اي خود درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را منتشر كرد.
به گزارش مهر، متن كامل گزارش محمد البرادعي‌، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه ظهر روز دوشنبه به وقت وين منتشر شد ، به شرح زير است:
1- در 26 ماه مه سال 2008 مدير كل درباره انجام توافق پادمان‌هاي ان‌پي‌تي و بندهاي مربوط به قطعنامه‌هاي 1747 و 1803 در جمهوري اسلامي ايران (GOV/2008/15) به شوراي حكام گزارش داد.
اين گزارش تحولات مربوطه را از آن تاريخ مورد پوشش قرار مي‌دهد.
A. فعاليت‌هاي غني‌سازي در حال انجام :
2. از زمان گزارش قبلي مدير كل، ايران به راه‌اندازي سه هزار دستگاه خود در فاز نخست IR-1 تاسيسات FEP ادامه داده است. به‌علاوه ايران به كار نصب در چهار واحد ديگر ادامه مي‌دهد. در 30 اوت سال 2008 پنج ماشين (IR-1) آبشار 164 از واحد A26 به وسيله گاز UF6 تغذيه مي‌شده است و يك آبشار ديگر از همان واحد بدون گاز مذكور كار مي‌كرده است. نصب 12 آبشار باقيمانده در آن واحد ادامه دارد (GOV/2008/15, para2). مواد در FEP و همينطور نصب تمامي آبشارهاي راه اندازي شده و تحت نظارت آژانس باقي است. از 30 اوت سال 2008 ، 5930 كيلوگرم گاز UF6 به آبشارهاي در حال كار تغذيه شده بود كه اين آبشارها از 12 دسامبر سال 2007 در حال كار بوده‌اند و اين آخرين «راستي‌آزمايي فهرست موجودي» (PIV) مي‌باشد كه از سوي آژانس در FEP صورت گرفته است. همچنين مقدار كل گاز UF6 به آبشارها از آغاز عمليات آنها در فوريه 2007 به ميزان هفت هزار و 600 كيلوگرم مي‌باشد. بر اساس ثبت روزانه اين فعاليت‌ها، ايران از 30 اوت سال 2008 تقريبا قريب به 480 كيلوگرم گاز UF6 با درجه پايين‌تر توليد كرده است.
3- در نيروگاه غني‌سازي سوخت ( PFEP ) از 16 مي ‌تا 25 آگوست 2008 ايران تقريبا 30 كيلوگرم UF6 را به داخل 10 ماشين آبشار IR-2 ، و يك سانتريفيوژ IR-1 ، IR-2 و IR-3 تزريق كرد. 139 سانتريفيوژ ديگر در 162 آبشار IR-2 در خلأ بودند اما UF6 به آنها تزريق نشده بود. تمام مواد هسته‌اي در PFEP همانند مناطق آبشار تحت بازرسي و نظارت آژانس باقي مانده‌اند.
4- نتايج آزمايش نمونه‌هاي ميداني جمع‌آوري شده در FEP و PFEP تا تاريخ 2 و سوابق عملياتي براي FEP3 از زمان آخرين گزارش مديركل آژانس بر اين نكته اشاره دارند كه تاسيسات به شكلي كه ايران اعلام كرده فعال هستند ( براي مثال كمتر از 5 درصد غني‌سازي U-235 ) . از مارس 2007، 17 بازرسي اعلام نشده از در FEP انجام شد.
B. فعاليت‌هاي بازفراوري :
5- نظارت آژانس بر استفاده و ساخت سلول‌هاي داغ در راكتور تحقيقاتي تهران (TRR)، موليبدنيوم، آيودين و توليد راديو ايزوتوپ (MIX) تاسيسات و راكتور تحقيقات هسته‌اي ايران ( IR-40 ) ادامه داد. اين نظارت از طريق بازرسي و تاييد اطلاعات طراحي (DIV) ممكن است. در اين نظارت‌ها و بازرسي‌ها هيچ نشانه‌اي از انجام فعاليت‌هاي بازسازنده مرتبط به با اين تاسيسات مشاهده نشد. ايران اعلام كرده هيچ فعاليت بازفراوري مرتبط با فعاليت‌هاي تحقيقات و توسعه در اين كشور وجود ندارد و آژانس تنها مي‌تواند با رعايت پروتكل الحاقي از سوي ايران اين مطلب را در مورد سه تاسيسات ثابت كند.
6- در 14 آگوست 2008 ايران پرسشنامه‌هاي اطلاعات طراحي به روز شده (DIQ ) را ارائه كرد . اين پرسشنامه‌ها براي تاسيسات مركب و آزمايشگاه چند منظوره جابربن‌حيان كه هر دو در مركز تحقيقات هسته‌اي تهران قرار دارند ، ارائه شدند. پرسش نامه‌هاي به روز شده براي تاسيسات اطلاعاتي را از برنامه‌هاي ايران براي توليد اورانيومي كه در حد پايين غني‌سازي شده بودند ارائه مي‌كردند. اين اورانيوم در آزمايشگاه جابربن‌حيان براي توليد موليبدنيوم براي مقاصد پزشكي استفاده مي‌شد. اين ماده از طريق تابش اهداف بر TRR و جدايي آنها در تاسيسات مركب به‌دست مي‌آمد.
C. راكتور آب سنگين:
7- در تاريخ 13 آگوست 2008 آژانس يك PIV را در نيروگاه توليد سوخت ( FMP ) هدايت كرد، نتيجه اين كار در درازمدت مشخص مي‌شود و هيچ تغيير محسوسي در ساختار FMP از زمان آخرين بازرسي آژانس از آن در مي ‌2008 تا كنون مشاهده نشده است. (GOV/2008/15, para. 8)
8- در تاريخ 27 آگوست 2008 ايران يك DIV را در IR-40 انجام داد و توجه كرد كه ساخت تاسيسات درحال پيگيري است. با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي آژانس بر نظارت خود بر نيروگاه توليد آب سنگين ادامه داد كه تصاوير حكايت از فعال بودن اين تاسيسات داشتند.
نتايج نمونه‌هاي جمع آوري شده تا تاريخ پنجم آوريل 2008 براي FEP و براي PFEP تا تاريخ 20 آوريل 2008 در دسترس هستند. اين نمونه‌ها ذراتي از اورانيومي كه در درجه پايين غني‌سازي شده بودند ، اورانيوم طبيعي و اورانيوم تهي شده ( كمتر از چهار دهم U-235 غني شده ) را نشان داد. اين نشان از غني‌سازي اورانيوم در سطح 9/4 درصد اورانيوم 235 داشت.
D. موارد اجرايي ديگر:
D.1 تبديل اورانيوم
9. مانند 3 آگوست 2008، تقريبا 28 تن اورانيوم به شكل UF6 در تاسيسات تبديل اورانيوم از هشت مارس 2008، تاريخ آخرينPIV انجام شده توسط آژانس توليد شده است.
با اضافه شدن اين مقدار، از مارس 2004 تاكنون تمام اورانيوم توليد شده به شكل UF6 در تاسيسات UCF به 342 تن مي‌رسد كه همگي تحت مراقبت و نظارت آژانس انجام گرفته است.
D.2. طراحي اطلاعات
10. بنا به گزارش‌هاي قبلي ارائه شده به شوراي حكام (GOV/2007/22, paras 12–14) كه در 30 مارس 2007 ارائه شد، آژانس از ايران مجددا مي‌خواهد تا تصميم خود براي تعليق اجرايي كردن متن اصلاح شده قسمت بخش عمومي تدابير متمم «كد 1/3» مورد بازنگري قرار دهد.
11. آژانس در دسامبر 2007 اطلاعات طرح اوليه نيروگاه هسته‌اي را كه ايران در دارخوين خواهد ساخت، درخواست كرد.
D.3. موارد ديگر
12.در 2 آوريل 2008، آژانس از ايران خواست به منظور شفاف‌سازي، دسترسي به مكان‌هاي اضافي و علاوه بر آن براي توليد سانتريفيوژها، تحقيق و توسعه براي غني‌سازي اورانيوم غني شده، و همچنين معادن اورانيوم و كارخانه‌هاي اورانيوم به درخواست‌هاي زير پاسخ دهد.
13. در 3 سپتامبر 2008، آژانس از نيروگاه بوشهر بازرسي كرد. تمامي سوخت‌هاي ارسالي روسيه براي استفاده در نيروگاه با تحت مهر و موم آژانس بود.
E.ابعاد احتمالي فعاليت‌هاي نظامي:
در اين باره مسائلي در آخرين گزارش دبير كل به شوراي حكام (GOV/2008/15, para. 14) وجود دارد كه برخي نگراني‌ها درباره ابعاد احتمالي نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران را افزايش مي‌دهد.
چنانكه در گزارش دبيركل به منظور شفاف‌سازي درباره فعاليت‌هاي ايران آمده، لازم است ايران به آژانس اجازه دهد مطالعات ادعايي و اطلاعات چگونگي دستيابي به اوراق فلز اورانيوم را بيشتر بررسي كند.
ايران همچنين چگونگي تامين وR&D فعاليت‌هاي نظامي موسسات و شركت‌هاي مرتبط با مواد هسته‌اي و توليد تجهيزات و اجزاي هسته‌اي را شفاف‌سازي كند.
15. چنانكه در مجموعه‌اي از نشست‌هاي ماه آوريل و مي‌2008 مطرح شد، آژانس درباره اين مسائل با ايران گفت‌وگو كرد و شفاف‌سازي بيشتر مرتبط با برنامه هسته‌اي را خواستار شد.
ايران به درخواست‌هاي 14 و 23 ماه مي‌2008 كه اتهاماتي را در ارتباط با پروژه نمك سبز، آزمايش مواد انفجاري سطح بالا و پروژه‌هاي موشكي ايران مطرح كرده در 117 صفحه پاسخ داده است. اطلاعاتي به ايران درباره جزئيات مطرح شده ارائه شد و از تهران خواسته شد تا درباره مسائل شفاف‌سازي كند.
آژانس پيشنهاد داد كه با كارشناسان ايراني درباره محتواي گزارش‌هاي مهندسي بحث كند. اين گزارش‌ها مربوط به جزئيات تحقيقات مدل‌سازي مرتبط با تاثيرات پارامتر‌هاي مختلف فيزيكي بر بدنه ورود از زمان آغاز كار پرتاب موشك تا لحظه پرتاب بود.
اين بحث با هدف مشخص كردن اين موضوع كه آيا اين تحقيقات مرتبط با فعاليت‌هاي مربوط به هسته‌اي بوده يا همانگونه كه خود ايران اعلام كرده فقط مربوط به فعاليت‌هاي نظامي متعارف بود، انجام مي‌شد. علاوه بر اين آژانس خواستار دسترسي به سه كارگاه شد.
ايران تكرار و تاكيد كرد كه تمامي اتهامات بر اساس اسناد جعلي و اطلاعات ساختگي است و بر كاستي‌ها در شكل و فرمت دلالت دارد و اين كشور تكرار كرد كه نسخه‌هاي الكترونيكي اسناد به آن كشور نشان داده شده و تهران نسخه‌هايي كه بتواند ثابت كند كه جعل و تقلبي صورت گرفته دريافت ننموده است.
اين كشور همچنين نگراني خود را از حل برخي از اين مسائل كه نيازمند دسترسي آژانس به اطلاعات حساس مربوط به فعاليت‌هاي بحث انگيز نظامي و موشكي آن كشور مي‌باشد، اعلام كرده است.
16. پس از ارزيابي‌هاي بيشتر پاسخ ايران، آژانس در يك سري نشست‌هايي در تهران از 7 تا 8 و 18 تا 29 اوت موضوع‌هايي را كه نياز به اطلاعات اضافي درخصوص آنها مي‌باشد روشن كرده است. در حالي كه آژانس از اينكه در موضعي نيست كه نسخه‌هايي از اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را ارائه كند، ابراز تاسف مي‌كند(!)، اما اين نهاد تاكيد دارد كه اسناد به اندازه كافي مشروح هستند كه جدي گرفته شوند، به ويژه در رابطه با اين حقيقت كه همانطور كه ايران اعتراف كرده برخي از اطلاعات موجود در آن به طور واقعي دقيق هستند.
آژانس ايران را تشويق مي‌كند به عنوان موضوع شفاف‌سازي ترديدهايي را كه درخصوص ماهيت فعاليت‌هاي آن كشور وجود دارد و طبيعتا مسائل مهمي را در باره صلح‌آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌اي ايران مطرح مي‌كند، بر طرف كند.
آژانس همچنين تمايل خود را براي گفت‌وگو در خصوص مداليته‌ها اعلام مي‌كند، روندي كه مي‌تواند ايران را قادر سازد تا به طور دقيق نشان دهد كه فعاليت‌هاي مورد اشاره در اوراق به فعاليت‌هاي هسته‌اي مرتبط نيستند. همچنين ايران با اين روند مي‌تواند از اطلاعات حساس خود در زمينه فعاليت‌هاي مرتبط با نظامي حفاظت كند.
17. براي پايان دادن به اين موضوع و رسيدن به اين مرحله آژانس طي نشست‌هاي خود [در تهران] يك سري پيشنهاد ملموس و عملي براي بررسي مطالعات ادعايي ارائه داد كه در زير نمونه‌هاي از اين پيشنهاد مي‌آيد.
a. در كل در رابطه با مطالعات ادعايي آژانس از ايران خواست تا اجزاي اوراق را روشن و مشخص سازد.
b. در رابطه با پروژه نمك سبز، با توجه به حل برخي از تناقض‌هاي مشخص شده از سوي آژانس در تاييد سند ارائه شده از سوي ايران، آژانس درخواست دسترسي به اصل نامه‌ها و قرار دادهايي كه ايران وجود آن را اعلام كرده- و نسخه‌هايي از برخي از اسنادي كه ايران براي آژانس فراهم كرده - را دارد.
آژانس همچنين درخواست دسترسي به افرادي را كرده كه در اوراق نامي آنها برده شده است.
c) در رابطه با مطالعات ادعايي در آزمايش‌هاي انفجاري قوي، آژانس از ايران درخواست كرده است تا اطلاعات و اسناد اضافي را فراهم كند و در راستاي تاكيد بر صحت بيانيه خود اجازه دسترسي به افراد را بدهد. اين كار در راستاي تاييد بيانيه‌هاي آن درباره استفاده نظامي متعارف و صلح‌آميز آنكه مرتبط با چاشني‌هاي انفجاري EBW بود انجام مي‌شود. (GOV/2008/15, para. 20)
d) در خصوص اوراقي كه آزمايش مرتبط با شروع متقارن نيم‌كره‌اي نشان مي‌داد خرج منفجر شده قوي موردي مناسب براي انفجار داخلي در يك نوع دستگاه هسته‌اي است، تهران اعلام كرد كه چنين فعاليتي در ايران انجام نشده است. از زمان آخرين گزارش مدير‌كل، آژانس اطلاعاتي به‌دست آورده كه آزمايش‌هاي اشاره شده در اين اوراق ممكن است با همكاري يك طرف خارجي انجام شده باشد.
18- آژانس معتقد است كه ايران مي‌تواند، به عنوان يك اصل شفاف‌سازي، آژانس را در ارزشيابي مطالعات ادعايي ياري دهد. ايران مي‌تواند اين كار را از طريق فراهم كردن دسترسي آژانس به مدارك، اطلاعات و پرسنل مرتبط با اين كار انجام دهد، همانگونه كه ايران اعلام كرده كه اين فعاليت‌ها به مورد هسته‌اي مرتبط نبوده‌اند.
19. همانگونه كه در گزارش مدير‌كل به شوراي حكام در فوريه 2008 (19GOV/2008/4.Para) آمده، ايران گفته است كه نمي‌تواند توضيحات اضافي درباره شرايط مرتبط با دستيابي به سند مربوط به فلز اورانيوم ارائه دهد و تكرار مي‌كند كه اين سند به همراه مستندات P-1 دريافت شده است و از سوي ايران درخواست نشده بود.
20. آژانس هنوز منتظر پاسخ‌هايي براي تعدادي از سوالات مربوط به تهيه است كه ممكن است در بين ساير موارد در زمينه نقش برخي شركت‌هاي مربوطه و كارمندان آنها در تهيه موارد براي برنامه هسته‌اي ايران و فعاليت‌هاي فني مربوطه در حمايت از آن برنامه، ابهاماتي را برطرف كند.
در زمينه توليد اجزاي هسته‌اي مربوطه از سوي شركت‌هاي مربوط به صنايع دفاعي، پاسخ ايران در 23 مي‌ سال 2008 ارائه شد. ايران از پرداختن بيشتر به اين موضوعات خودداري كرده زيرا به عقيده آن به اين موضوعات بايد به عنوان يك موضوع پادماني عادي و تنها پس از آن پرداخته شود كه موضوع مطالعات ادعايي حل شده باشد.
21. همانطور كه در گزارش قبلي مدير‌كل آمده، آژانس هم اكنون هيچ اطلاعاتي – جدا از سند فلز اورانيوم درباره طراحي يا ساخت واقعي اجزاي ماده هسته‌اي براي يك سلاح هسته‌اي يا اجزاي مطمئن كليدي ديگر از جمله آغازكنندگان يا درباره مطالعات فيزيك هسته‌اي از سوي ايران ندارد(GOV/2008/15, para. 24). آژانس همچنين استفاده واقعي از ماده هسته‌اي در ارتباط با مطالعات ادعايي را كشف نكرده است.
با اين وجود تا زماني كه ايران به عنوان يك اقدام شفاف‌سازي و مطابق با تعهدات خود تحت قطعنامه 1803 ( 2008) شوراي امنيت و ديگر قطعنامه‌هاي مربوطه براي حل مسائل باقيمانده به شكلي واقعي متعهد نشود، آژانس در موقعيت پيشرفت در راستي‌آزمايي خود از نبود ماده هسته‌اي اعلام نشده و فعاليت‌ها در ايران نخواهد بود. تنها از طريق حل سريع اين مسائل باقيمانده مي‌توان ترديدهاي در حال ظهور درباره ماهيت صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران را از بين برد(!)
شوراي امنيت در قطعنامه 1803 ( 2008) با عمل تحت فصل هفتم منشور سازمان‌ملل متحد بار ديگر تعهد ايران را تاييد كرد، تعهد به اينكه بدون تاخير بيشتر، گام‌هاي مورد نياز شوراي حكام در قطعنامه GOV/2006/14 آنكه براي اعتماد‌سازي در زمينه هدف صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي آن و براي حل مسائل باقيمانده ضروري است،‌بردارد. همان‌طوركه در قطعنامه شوراي حكام آمده، اين گام‌ها شامل اقدام‌هاي شفاف‌سازي است كه مدير‌كل هم آنها را درخواست كرده و فراتر از نياز‌هاي رسمي توافق پادماني و پروتكل الحاقي ايران توسعه مي‌يابد. GOV/2008/38
خلاصه
22. آژانس توانسته به راستي‌آزمايي درباره عدم‌انحراف ماده هسته‌اي اعلام شده در ايران ادامه دهد. ايران دسترسي به ماده هسته‌اي اعلام شده را براي آژانس فراهم كرده و گزارش‌هاي موردنياز پاسخگو درباره ماده هسته‌اي در رابطه با ماده هسته‌اي اعلام شده و فعاليت‌ها را فراهم كرده است. با اين وجود، ايران متن تعديل شده بخش عمومي ترتيبات كد 1/3 در زمينه ارائه زود اطلاعات در زمينه طراحي را اجرا نكرده است.
23. آژانس نتوانسته پيشرفت قابل توجهي را در زمينه مطالعات ادعايي و ديگر مسائل كليدي باقيمانده همراه كه برخي نگراني‌هاي جدي نسبت به آنها وجود دارد، ايجاد كند. براي ايجاد پيشرفت از سوي آژانس يك گام اوليه مهم در رابطه با مطالعات ادعايي اين است كه ايران تا حدي بيشتر شفاف‌سازي كند.
ايران بايد اطلاعات واقعي را در حمايت از بيانيه‌هاي خود براي آژانس تهيه كند و دسترسي به سند و اشخاص مربوطه را در اين زمينه فراهم كند تا زماني‌كه ايران چنين شفاف‌سازي را انجام ندهد و پروتكل الحاقي را اجرا نكند آژانس نخواهد توانست اطمينان معتبري را درباره نبود ماده و فعاليت هسته‌اي اعلام نشده در ايران بدهد.
24. برخلاف تصميمات شوراي امنيت، ايران فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي را تعليق نكرده و به فعاليت PFEP و FEP و نصب آبشارهاي جديد و فعاليت سانتريفيوژ‌هاي نسل جديد براي اهداف آزمايش ادامه داده است. ايران همچنين به ساخت IR–40 ادامه داده است.
25. مدير‌كل از ايران مي‌خواهد همه اقدامات موردنياز براي اعتمادسازي در زمينه ماهيت صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي خود را در سريع‌ترين زمان ممكن انجام دهد.
26. مدير‌كل به گزارش خود به شكلي مناسب ادامه خواهد داد.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن