تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820510311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتنقش بانك‌ها در استفاده بهينه از دستگاه‌هاي پايانه فروش(p.o.s)


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: يادداشتنقش بانك‌ها در استفاده بهينه از دستگاه‌هاي پايانه فروش(p.o.s)
عليرضاكشاورزبا پيشرفت و توسعه فن‌آوري اطلاعات و گسترش بازارهاي پولي و بانكي و مالي اين وضعيت علاوه بر تسهيل در امور جاري مشتريان، موجب وفاداري آنان به بانك‌هاي طرف معامله خود شده و...
اين به‌ نوبه خود باعث ايجاد و جايگزيني روش‌هاي قديمي و سنتي، به جاي روش‌هاي جديد در بانك‌ها شده، به‌طوري‌كه بانكداري سنتي را به‌صورت بانكداري الكترونيك متحول و دگرگون كرده است. با رشد و افزايش روز به روز تعداد معاملات و حجم مبادلات و نياز بازارهاي مالي و پولي، حضور بانك‌ها جهت نقل و انتقال وجوه و تامين منابع و مبالغ ريالي و ارزي موجب گرديده بانكداري بين‌المللي و حتي داخلي به سوي بانكداري الكترونيكي سوق داده شده و تمام امور مربوطه بادقت و سرعت زياد و به صورت ماشيني انجام پذيرد.پيش‌زمينه اين فن‌آوري و بانكداري الكترونيكي بسترسازي‌هايي همچون تجهيز بانك‌ها به ابزار و تجهيزات لازم و آموزش پرسنل و حتي مشتريان براي استفاده از اين امكانات موجود براي تسهيل در امور و فرهنگ‌سازي به‌منظور آگاه كردن عموم مردم است.
با آغاز به‌كارگيري بانك‌ها از بانكداري نوين، بانك‌ها به‌مرور مجهز به دستگاه‌هاي ATM و Pinpad و POS و... شدند و بر طبق اخبار موجود بانك سپه اولين بانك ايراني بوده كه موفق به نصب دستگاه عابربانك و صدور كارت الكترونيكي در سيستم بانكي شده و بانك ملي اولين بانكي بوده كه دستگاه POS را در فروشگاه‌ها و مراكز خريد نصب كرده است.
در حال حاضر در سيستم بانكداري دولتي، بانك صادرات در ميان بانك‌هاي تجاري و بانك كشاورزي در ميان بانك‌هاي تخصصي و بانك اقتصاد نوين در بين بانك‌هاي خصوصي بيشترين دستگاه پايانه فروش يا به اصطلاح p.o.s يا point of sale را دارا هستند. راه‌اندازي دستگاه‌هاي POS به‌گونه‌اي است كه با نصب دستگاه‌هاي مورد اشاره در مراكز خريد و فروشگاه‌ها، از طريق خطوط تلفن ارتباط بين حساب معرفي شده از طرف فروشگاه پذيرنده و دستگاه POS منصوبه، توسط مودم با سوئيچ كارت‌بانك‌ها برقرار مي‌شود و دستگاه POS به عنوان واسط موجب مي‌‌شود كه مشتري به هنگام مراجعه به فروشگاه جهت خريد بتواند با استفاده از انواع كارت‌هاي الكترونيكي صادره بانك‌هاي عضو شبكه شتاب با طيب‌خاطر و ضريب اطمينان بالا با كشيدن كارت بر دستگاه و ورود رمز و مبلغ خريد اقدام به خريد يا اخذ موجودي حساب صاحب كارت بنمايد.
دستگاه‌هاي POS مزاياي بسياري براي كل سيستم بانكي و مشتريان بانك‌ها و بازارهاي پولي و مالي كشور دارد از جمله :
1 -كاهش مراجعه حضوري مشتريان به شعب بانك‌ها به‌منظور دريافت وجه نق و همچنين واريز وجه به حساب‌هاي متمركز
2 - استهلاك كمتر دستگاه‌هاي ATM بانك‌ها به علت مراجعه كمتر مشتريان براي دريافت وجه نقد 3 - كاهش فرسودگي اسكناس هاي منتشره به علت دست به دست شدن اسكناس و در نتيجه حفظ سرمايه ملي 4 - كاهش حجم مبادلات ايران‌چك و ساير چك‌هاي صادره مسافرتي بانك‌ها و در نتيجه كاهش حجم عمليات اتاق پاياپاي اسناد بانكي 5- عدم خروج پول نقد از سيستم بانكي و از حساب‌هاي مشتريان و رسوب در دست مردم 6 - ارتقاي سطح بهداشت عمومي و كاهش بيماري‌هاي مسري به علت تماس با مسكوكات و اسكناس 7-كاهش ترافيك و آلودگي‌هاي صوتي و كاهش مصرف بنزين و استهلاك وسايل نقليه به‌خصوص در شهرهاي بزرگ8- ارتقاي سطح آگاهي مشتريان و عموم مردم 9- افزايش اشتغال و ايجاد فرصت‌هاي شغلي و ايجاد درآمد و توليد ثروت در جامعه .
به‌طور كلي با نصب دستگاه هاي POS در فروشگاه‌ها، مشتريان بانك‌ها مي‌تواند بدون دغدغه حمل پول نقد، با مراجعه به فروشگاه‌ها اقدام به خريد اقلام مورد نياز خود كنند و بانك‌ها با اين سرمايه‌گذاري مانع از خروج منابع از بانك و حتي انتقال وجه به حساب‌هاي نزد خود و تجهيز منابع، در سيستم داخلي مي‌شوند. در مقابل اين خدمات بانك‌ها هزينه‌هاي زيادي را صرف خريد و اجاره و پشتيباني دستگاه‌هاي مورد اشاره مي‌كند و مدتي است كه بانك‌ها به‌منظور توسعه فرهنگ بانكداري الكترونيك و ترغيب مردم براي استفاده از كارت‌هاي الكترونيكي و استفاده از دستگاه‌هاي ATM و POS و به‌خصوص دستگاه‌هاي پايانه فروش اقدام به برگزاري جشنواره‌هاي متنوعي با پرداخت جوايز ارزنده‌اي براي صاحبان كارت و همچنين پذيرندگان پايانه‌هاي فروش كرده‌اند. توضيح اينكه نحوه تسويه عمليات مربوط به دستگاه‌هاي POS به‌گونه‌اي است كه تسويه عمليات مذكور همراه با تسويه مبادلات صورت گرفته تمامي ATMها و Pinpad‌هاي سيستم بانكي و سامانه حواله بين بانكي (سحاب)و پرداخت اقساط تسهيلات از طريق خود پردازها و اينترنت و تلفن بانك و كيوسك‌ها مي‌باشد و اين تسويه‌ها به‌طور كلي شامل تمامي تراكنش‌هاي شتابي صورت گرفته در سيستم بوده و ماحصل كل عمليات روزانه، پس از رفع مغايرت‌هاي قبلي شبكه شتاب مي‌باشد كه در نهايت از طريق سيستم RTGS به حساب‌هاي بانك‌هاي عضو نزد بانك مركزي واريز يا برداشت مي‌‌شود.
سخن آخر در صورتي‌كه بانك مركزي در وضعيت فعلي در مورد دستگاه‌هاي POS تدابيري در قانونمند كردن و ضابطه‌مند كردن نصب آنها در فروشگاه‌ها اتخاذ نمايد شرايط استفاده از دستگاه‌ها بهينه‌تر خواهد شد به‌گونه‌اي كه در حال حاضر در تعدادي از مراكز خريد تنوع دستگاه‌هاي مورد اشاره به‌حدي است كه باعث سردرگمي مشتريان در استفاده از ابزارهاي مذكور شده و در بعضي از نقاط حالت عكس وجود دارد و مشتريان به علت نبود دستگاه‌هاي پايانه فروش و همراه نداشتن پول نقد مايوس از فروشگاه خارج مي‌شوند.
كارشناس بانكي
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن