تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814716123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتظار ايران از آژانس پس از انتشار گزارش البرادعيبازرسي‌ها و اجراي پادمان عادي شود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: انتظار ايران از آژانس پس از انتشار گزارش البرادعيبازرسي‌ها و اجراي پادمان عادي شود
نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اين كه گزارش شش صفحه‌اي مديركل آژانس نشان دهنده اين واقعيت است كه آژانس همچنان قادر است به راستي آزمايي خود از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران ادامه دهد، گفت:


اين واقعيت پيام مثبت و مهمي است كه خلاف اظهارات آمريكا مبني بر اين كه ايران بر سر راستي آزمايي فعاليت‌هاي هسته‌اي خود مانع ايجاد مي‌كند را به اثبات مي‌رساند.
علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: اين گزارش تصريح مي‌كند كه ايران دسترسي به مواد و تاسيسات هسته‌اي را بدون هيچ‌گونه مانعي فراهم كرده است.
وي گفت: البرادعي اعلام كرده است كه تمام مواد هسته‌اي ايران حسابرسي شده است؛ اين پيامي است كه آژانس بارها آن را تكرار كرده است و اگر بررسي موضوع هسته‌اي ايران ده‌ها سال ديگر نيز ادامه پيدا كند اين پاسخ صريح تغيير پيدا نمي‌كند.
نماينده ايران در آژانس اظهاركرد: آژانس موظف است اين واقعيت را كه برنامه هسته‌اي ايران انحرافي به سمت سلاح هسته‌اي نداشته است، منعكس كند.
وي ادامه داد: البرادعي در گزارش خود در رابطه با فعاليت‌هاي هسته‌اي از جمله غني‌سازي آخرين اطلاعات اين فعاليت‌ها را مدنظر قرار داده است كه اين اطلاعات حاكي از موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران است، و اين پيشرفت‌ها كاملا تحت نظر آژانس انجام مي‌شود. سلطانيه با اشاره به اينكه در اين گزارش آمده است ايران قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را كه در آن تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي خواسته شده است، اجرا نكرده گفت: اعلام اين مساله مبني بر اين واقعيت است كه دليلي منطقي و حقوقي براي انجام تعليق نيافته است، از اين رو ايران نمي‌تواند از حق غيرقابل انكارش كه در اساسنامه آژانس آمده است بگذرد.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران همچنين به منظور حل و فصل و پايان دادن به بحث‌هاي مختلف در گفتگوهايي فشرده در چارچوب‌هاي فني، سياسي و حقوقي در اوت 2007 مداليته‌اي را با آژانس تنظيم و توافق كرد كه بر اساس آن تنها به سوالاتي كه در مداليته توافق شده است پاسخ دهد؛ خوشبختانه با همكاري ايران و پس از نشست‌هاي تخصصي كليه سوالات (شش مورد) حل و فصل شد و در دو گزارش قبلي مديركل اعلام شد كه كليه يافته‌هاي آژانس با اظهارات ايران تطابق دارد و اين مساله ثابت مي‌كند كه ايران به تعهدات خود در چارچوب ان‌.پي‌.تي عمل كرده است.
وي درباره مطالعات ادعايي نيز اظهار كرد: بحث مطالعات ادعايي كه بر اساس اطلاعات آمريكايي‌ها و مبتني بر اطلاعات يك لپ‌‌تاپ بوده است مطرح شد؛ آژانس موظف بود طبق مداليته اسناد را به طور مكتوب به ايران ارائه دهد، اما متاسفانه آژانس با اعمال فشار آمريكا نتوانست اين مدارك را به ايران ارائه كند؛ اما ايران بر اساس حسن نظر در جلساتي كارشناسي پاسخ‌هاي شفاهي و كتبي خود را در 117 صفحه به اين ادعاها ارائه كرد. وي گفت: ايران مدارك و اسناد ارائه شده را ساختگي و بي‌اساس مي‌داند اين در حالي است كه كليه مداركي كه سازمان اطلاعات جاسوسي آمريكا عليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران تهيه كرده بود، مبني بر اين كه ايران مي‌خواهد فعاليت‌هايي مربوط به تهيه و ساخت سلاح هسته‌اي را انجام دهد بي‌اساس است و در 117 صفحه ارائه شده به آژانس دلايل متعددي مبني بر ساختگي بودن اين اسناد ارائه شده است.وي همچنين اظهارات البرادعي در گزارش تازه منتشر شده‌اش را مبني بر اين كه بايد مدارك به ايران ارائه مي‌شد، تاييد كرد و گفت: البرادعي اصالت اين مدارك را زير سوال برده است و نسبت به عدم تحويل مدارك به صورت مكتوب به ايران ابراز ناخرسندي كرده است.نماينده دائم ايران در آژانس تاكيد كرد: ايران به توافقات خود بر اساس مداليته عمل كرده است و انتظار دارد بازرسي‌ها و اجراي پادمان به صورت عادي درآيد.سلطانيه همچنين از ارائه نامه‌اي به امضاي خود به البرادعي خبر داد و گفت: در نامه‌اي كه هفته گذشته به مديركل آژانس ارائه كردم، به صراحت گفته شده است كه در صورت اجراي پادمان در ايران به صورت عادي و خاتمه دادن به مداليته و مطالعات ادعايي، ايران آمادگي دارد تا چنانچه آژانس سوال ديگري را داشته باشد به آن پاسخ دهد.نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاري اكي ايتاليا، درباره آنچه اتهام البرادعي به ايران مبني بر عدم همكاري شفاف با آژانس خوانده مي شود و اين ادعا كه آژانس به دليل اين نوع همكاري نتوانسته مطمئن شود كه برنامه هسته‌اي ايران مسالمت آميز است ، اظهار كرد: البرادعي چنين حرفي نزده است و تنها اين اشاره را در سخنانش داشته كه آژانس هنوز نمي تواند وجود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي غير علني و ممنوعه در ايران را اعلام كند. قبلا هم مديركل آژانس اشاره كرده است كه هيچ يك از كشورهاي عضو هنوز قادر به كشف يا تاكيد بر مساله عدم وجود مواد يا فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرعلني در آن كشورها نيست؛ به نظر من اين مساله پيچيده و طولاني مدت است و تنها مربوط به ايران نيست. سلطانيه گفت: اما مساله مهم اين است كه تمام مواد و فعاليت هسته‌اي ايران اكنون تحت نظارت آژانس و نظارت بازرسان و دوربين‌هاي آنها است و مديركل آژانس هم تاكيد كرده است كه اين فعاليت‌ها مربوط به اهداف مسالمت آميز است؛ اما درخصوص اتهام‌هاي گذشته ما نمي‌توانيم فراتر از احكام صادره در يادداشت تفاهم بين ايران و آژانس حركت كنيم. وي ادامه داد: از اين رو، ايران هيچ اعمال فشار سياسي را براي نقض محتواي اين يادداشت تفاهم يا حق قانوني‌اش در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي از جمله غني‌سازي در چارچوب معاهده منع تكثير سلاح هسته‌اي را نخواهد پذيرفت.

واكنش آمريكا به گزارش آژانس
دانا پرينو، سخنگوي جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در جمع خبرنگاران و در واكنش به گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در مورد ايران گفت: فكر مي‌كنم كه گزارش آژانس يك بار ديگر تاكيد مي‌كند كه ايران همكاري با جامعه بين‌الملل را رد كرده است.
به گزارش ايرنا، سخنگوي رييس‌جمهور آمريكا در حالي اين اظهارات را بيان كرد كه البرادعي طي گزارشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران براي سيزدهمين بار بر صلح‌آميز بودن اين فعاليت‌ها تاكيد كرد. وي افزود: اين شيوه‌ها توسط ايران انتخاب شده و ما با متحدين خود همكاري مي‌كنيم تا اقدام بعدي را مشخص كنيم. سخنگوي بوش در پاسخ به اين سوال كه آيا روابط روسيه و آمريكا در اقدام شوراي امنيت عليه ايران اثري خواهد داشت؟ گفت: مي‌دانم كه اوضاع كمي‌پيچيده تر از گذشته است اما از دفتر وزير خارجه اطلاعات جديدي براي شما ندارم.اين در حالي است كه جمهوري خلق چين به دنبال انتشار گزارش مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‌درباره برنامه هسته‌اي ايران تاكيد كرد: تحريم راهكار حل موضوع هسته‌اي ايران نيست. به گزارش خبرگزاري‌ها، جيانگ يو، سخنگوي وزارت امور خارجه چين كه با خبرنگاران سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: گمان نمي‌كنم تحريم‌ها راه برون‌رفت از اين مساله باشد. راهكار نهايي موضوع هسته‌اي ايران از طريق مذاكرات و گفت‌وگو است. سخنگوي وزارت امور خارجه چين تاكيد كرد: ما اميدواريم ايران و آژانس به همكاري‌ها براي حل هر چه سريع‌تر موضوع‌هاي باقي‌مانده ادامه دهند. وي افزود: تنش‌ راهكار حل اين موضوع نيست.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن