تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816586807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛ورود بيماران خاص به دنياي ورزش


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛ورود بيماران خاص به دنياي ورزش
؛ وقتي تصميم مي گيرم در مورد ورزش بيماران خاص گزارشي تهيه كنم لحظه اي به فكر مي روم كه چقدر در اين خصوص اطلاع دارم.

همه مي دانيم كه ورزش از بروز بيماري ها پيش گيري مي كند، بهترين راه براي درمان اغلب بيماري هاست و سالم ترين تفريح و عاملي براي ايجاد روحيه شاد است ولي تصور اين كه بيماران تالاسمي، هموفيلي، MS، كليوي بتوانند از اين موهبت بهره ببرند كمي سخت بود. نوشتن از چيزي كه خودت هم اطلاعات كمي در موردش داري هميشه سخت است ولي اين اطلاعات را با پرسيدن و دانستن جبران كرديم شما هم بخوانيد تا بدانيد ورزش چه تاثير اعجاب انگيزي در اين بيماران دارد.

براي قدم اول سراغ چند شهروند رفتيم تا بدانيم ورزش بيماران خاص چقدر در استان ما شناخته شده است.

منيژه علي پور مي گويد: بيماري هاي خاص؟! منظورتان بيماري قلبي است؟ وقتي در مورد بيماري ها توضيح مي دهيم مي افزايد: نه نمي دانم. ما كه سالم هستيم خيلي حوصله اي براي ورزش نداريم آن ها چطور مي توانند!

سعادت مي گويد: متاسفانه هيچ اطلاعاتي در مورد ورزش بيماران خاص ندارم.

ماهرخ بهنيا مي گويد: انجمن بيماران خاص در بجنورد وجود دارد. ٥ بيماري MS، تالاسمي، هموفيلي، پيوند كليه، ديابت را تحت پوشش قرار مي دهند و سعي مي كنند داروها و اطلاعات جديد را در مورد بيماري ها در اختيارشان قرار دهند.

وي مي افزايد: اگر ناتواني جسمي نداشته باشند خيلي هم به ورزشكاران كمك مي كند مثلا بيماران MS ورزش برايشان مفيد نيست.

او ادامه مي دهد: فكر نمي كنم در استان ما برنامه ريزي منسجم و خاصي براي ورزش اين قشر در نظر گرفته شده باشد.

شاهين عطاران مي گويد: نمي دانم كه بيماران خاص مي توانند ورزش كنند يا خير ولي يقين دارم كه حداقل ورزش سبك در حفظ روحيه آن ها بسيار موثر است.قصد داشتيم با چند تن از بيماران خاص هم گفت وگويي داشته باشيم كه متاسفانه اين امكان فراهم نشد.

با كمي پرس وجو متوجه شديم در استان ما هيئت ورزشي بيماران خاص نيز تشكيل شده در نتيجه گفت وگويي با كارشناس اين هيئت داشتيم.

«فرشاد» مي گويد: از وقتي كه هيئت ورزشي در استان فعال شد ما فرمي را تهيه كرديم كه بيماران آن را تكميل كنند كه مثلا قبل از بيماري در چه رشته اي فعاليت مي كردند و اين كه راجع به وضعيت جسماني شان سوالاتي پرسيديم تا در جريان مشكلاتشان قرار بگيريم.

او مي افزايد: به عنوان مثال اين ورزشكاران نمي توانند در مسابقات شركت كنند و بقيه رشته ها را هم با توجه به مشكلات جسمي شان به آن ها توصيه مي كنيم.

او ادامه مي دهد: بعضي از ورزشكارانمان كه فلج هستند به آن ها شطرنج را معرفي مي كنيم. براي بيماران MS شنا و شطرنج توصيه مي شود و اگر محدوديت حركت دست نداشته باشند مي توانند تنيس روي ميز را هم انجام دهند.

براي بيماران هموفيلي شنا و شطرنج و بيماران ديابتي محدوديت ندارند فقط در رشته دو نمي توانند شركت كنند. بيماراني كه پيوند كليه داشته اند در رشته هاي تنيس روي ميز، تيراندازي، دارت و شطرنج به راحتي مي توانند كار كنند.

او اظهار مي دارد: صد درصد روي فعاليت ورزشكاران بيماران خاص نظارت داريم و براي هر كدام از بيماران خانم و آقا مسئول گذاشتيم تا مشكلي براي ورزشكاران به وجود نيايد.

همچنين رئيس هيئت ورزش هاي بيماران خاص مي گويد: هيئت ورزش بيماران خاص از خردادماه سال جاري فعاليت خود را شروع كرد و اولين جلسه را با استاندار داشتيم و قول تامين زمين و سالن چند منظوره براي بيماران خاص داده شد.

خطيب مي افزايد: رسيدگي به ورزش بيماران خاص امر خيري است كه از تمام هم استاني ها مي خواهيم كمكمان كنند چندين بار اطلاع رساني كرديم تا از همه استقبال كنيم.

وي بيان مي كند: بستر را آماده كرده ايم، مربي ها را به خدمت گرفته ايم و تمام هيئت هاي ورزشي قول كمك و حمايت از ما را داده اند و حتي اعلام آمادگي كرده اند تا ورزشكاران ما را رايگان تمرين دهند.

او اظهار مي دارد: در حال حاضر با همكاري اداره كل تربيت بدني امكانات و بستر لازم ايجاد شده و فقط از روزنامه ها مي خواهيم بيماران را با هيئت آشنا كنند تا بتوانيم ورزشكاران را تحت پوشش قرار دهيم.

خطيب عنوان مي كند: دفتر هيئت را داير كرديم تا بيماران خاص بتوانند با رشته هاي مورد نظر به خوبي آشنا شده و با حداكثر بهره وري ورزش كنند.

او ادامه مي دهد: براي آن ها دفترچه هاي ورزش آماده كرديم كه مشخصات بيمار، وزن و وضعيت جسماني به ما داده مي شود كه با كمك دكتر دولت آبادي، دكتر شهرياري و خانم فرشاد كارشناس پزشكي مشكلات جسماني شان را مورد مطالعه قرار داده و تمرينات لازم را به آن ها توصيه مي كنيم.

او اظهار مي دارد: از پزشكان و كارشناسان هم دراين خصوص استقبال مي كنيم چرا كه بيماران ما فعاليت هاي ورزشي شان بايد تحت نظر پزشك باشد. البته اين امر بسيار هزينه بر است ولي با ياري مسئولان اميدواريم بتوانيم بر مشكلات غلبه كنيم.

خطيب مي گويد: هنوز اول راه هستيم و هفت خانم و ٥ آقا با بيماري هاي MS، هموفيلي، پيوند كليه به ما مراجعه داشتند كه در رشته هاي دارت، شطرنج، پينگ پنگ و تيراندازي با كمان فعاليت خواهند كرد.

وي خاطرنشان مي كند: استان هاي ديگر نيز در ابتداي امر با استقبال كم مواجه بودند ولي اكنون استاني مانند خراسان رضوي در پي امكانات بيشتري براي ورزشكارانش است و ما اميدواريم با شناساندن اين ورزش به اين جايگاه دست يابيم.

او اضافه مي كند: در حال حاضر كارشناس بيماران خاص داريم كه اطلاعات علمي بسياري را دارند و در اختيار بيماران قرار مي دهند ضمن اين كه ٤ مهرماه آقاي مقامي مدرس فدراسيون قرار است به بجنورد سفر كند و براي مربيان استان كلاس آموزش توجيهي برگزار كند.

وي ادامه مي دهد: متاسفانه در حال حاضر استان ما مربيان تعليم ديده خاص اين رشته را ندارد ولي درصدد هستيم كلاس هاي مربي گري را برگزار كنيم چرا كه اگر مربي توجيه شده نداشته باشيم پيشرفتي هم نخواهيم داشت. پس صد درصد كلاس مربي گري را برگزار مي كنيم.

خطيب تصريح مي كند: همين تعداد كم مراجعه كننده، در حال حاضر از نظر روحي خيلي وضعيت بهتري نسبت به قبل از مراجعه و انجام فعاليت ورزشي شان دارند حتي وضعيت جسمي شان نيز بهتر شده و بعضي اوقات فراموش مي كنند مريض هستند آن ها از اين كه وارد اجتماع شده اند بسيار راضي اند.

او مي افزايد: متأسفانه در ماه رمضان چون ساعات تمرين بعد از افطار شده و وسيله اياب و ذهاب آماده نيست تمرينات قطع شده تا بعد از ماه رمضان فعاليت ورزشي بيماران را به طور جدي آغاز كنيم.

وي بيان مي كند: قرار است به عنوان اولين حركت جدي ورزشي مان بعد از ماه رمضان مسابقه ٢ جانبه با تيم هاي گرگان، مشهد و بجنورد برگزار كنيم تا ورزشكاران ما در مسابقات شركت كنند و با فضاي آن آشنا شوند.

«خطيب» عنوان مي كند: چند بيمار خاص كه قهرماني هايي نيز دارند در خراسان رضوي مشغول فعاليت هستند كه چون اصالتا متعلق به خراسان شمالي هستند از آن ها دعوت كرديم كه در استان خودمان اقامت كنند.

او بيان مي كند: استقبال خانم ها بسيار بهتر از آقايان بوده و در حال حاضر بيماران MS هفته اي يك روز در رشته يوگا فعاليت مي كنند كه موجب آرامش جسم و روح آن ها مي شود.

«خطيب» مي گويد: ما قصدمان اين است ورزشكاران استانمان را در مسابقات كشوري و جهاني ببينيم و هدف اول ما رواج ورزش عمومي است كه اميدواريم تمام بيماران بدانند با يك ساعت فعاليت ورزشي مناسب و علمي مي توانند تأثير مثبتي بر جسم خود بگذارند.

براي اطلاعات بيشتر در مورد بيماران خاص سراغ دنياي بزرگ اينترنت رفتيم و مطالب جذاب زير را براي شما انتخاب كرديم.

تاريخچه تأسيس فدراسيون ورزش هاي بيماران خاص: اين رشته در دي ماه سال ١٣٧٧ با مجوز سازمان تربيت بدني به پيشنهاد «فاطمه هاشمي» رياست بنياد امور بيماري هاي خاص و با هدف ايجاد بسترهاي مناسب براي حضور مستمر بيماران خاص در عرصه هاي مختلف اجتماعي و تقويت اميد به زندگي و فرداهاي بهتر و تحمل آلام و سختي هاي ناشي از بيماري سخت و صعب العلاج به ويژه ارائه خدمات ورزشي به ورزشكاران مبتلا به بيماري هاي خاص شامل بيماري هاي نارسايي مزمن كليه، پيوند اعضا شامل (پيوند كليه، قلب، ريه و كبد) تالاسمي، هموفيلي، ديابتي، MS و سرطان ابتدا تحت پوشش معاونت فرهنگي سازمان تربيت بدني و سپس فدراسيون ورزش هاي همگاني تأسيس شد و پس از حدود ٧ سال كار و تلاش گسترده در داخل كشور و حضور موفق در عرصه هاي بين المللي ورزشي به ويژه در گروه بيماران پيوند عضو شده، سرانجام با پي گيري ها و درخواست مكرر جامعه ورزشي بيماران خاص كشور انجمن ورزشي بيماران خاص در چهاردهم ارديبهشت ماه سال ١٣٨٤ تحت نظر مركز توسعه ورزش هاي همگاني و تفريحي سازمان تربيت بدني به فدراسيون ورزشي آماتوري تحت عنوان «فدراسيون ورزش هاي بيماران خاص» تبديل شد.

و در پايان يكي از بيماري ها را مورد بررسي قرار داديم تا نحوه فعاليت ورزشي را در آن مورد ارزيابي قرار دهيم. ورزش بيماران هموفيلي شركت در فعاليت ورزشي تأثير ارزشمندي در زندگي روزمره افراد دارد.

فعاليت هاي ورزشي علاوه بر تقويت بنيه جسمي تأثير به سزايي در ارتقاي روحيه و كاهش مشكلات روحي و رواني افراد داشته و اين نقش به خصوص در بيماران هموفيلي بسيار چشمگير و قابل ملاحظه مي باشد.

بيمار هموفيلي به رغم آن چه طي ساليان گذشته در خصوص تحرك نداشتن و احتياط هاي بيش از حد لزوم به او آموخته اند در مي يابد كه مي تواند با پرداختن به ورزش هاي سبك و ورزش هايي كه خطرپذيري كمتري (با توجه به شرايط جسمي بيمار) براي او دارند به ديگران نشان دهد كه آن چنان كه آنان فكر مي كنند عاطل و باطل نيست. بر اساس يافته هاي جراحان ارتوپد و فيزيوتراپيست ها ثابت شده است كه بيمار هموفيلي داراي مفاصل و عضلات قوي، در مقابل صدمات ناشي از فعاليت هاي روزمره مقاوم تر بوده و كمتر دچار خونريزي هاي خود به خود مفاصل و عضلات مي شود.

بهترين سن براي شروع ورزش سنين نوجواني و سال هاي آغازين فعاليت هاي اجتماعي است.

بر اساس تحقيقات و گزارش فدراسيون جهاني هموفيلي كليه ورزش ها به ٣ دسته تقسيم مي شوند و دسته بندي آن ها به لحاظ ميزان فشار ريسك خطر و شرايط جسمي بيماران هموفيلي مي باشد.

١) ورزش هاي سبك ٢) ورزش هاي متوسط، ورزش هاي سنگين.

ورزش هاي متوسط و سنگين به لحاظ وارد آمدن فشار و صدمه جهت اين بيماران توصيه نمي شود. مانند فوتبال، كوهنوردي، صخره نوردي، كاراته و ورزش هاي رزمي، واليبال، بسكتبال، كشتي، اسب دواني، اسكيت بورد، اسكيت ورزش هايي در اين سطح. ورزش هاي سبك كه مورد تأييد و با نظر پزشك معالج و فيزيوتراپيست هر فرد با توجه به شرايط جسمي او مي تواند انتخاب شود به اين ترتيب است:

١) شنا به عنوان رشته اي كه نقش عمده اي در تقويت جسم و روح افراد هموفيلي مي تواند داشته باشد.

٢) گلف، تنيس روي ميز، تنيس خاكي، دوچرخه سواري، دوهاي سبك و پياده روي سريع.

فعاليت ورزشي باعث مي شود بيمار نياز به فاكتور كمتري داشته باشد. فرد بعد از مدتي آمادگي جسماني پيدا مي كند و عضلاتش قوي مي شود و نياز به فاكتور كمتري دارد. رگ ها استحكام بيشتري پيدا مي كند و شكنندگي كمتري خواهد داشت.

شنا بهترين ورزش براي بيماران هموفيلي است. پروتكل فدراسيون جهاني هموفيلي تعدادي از ورزش هاي مناسب را به ٣ دسته سبز- زرد و قرمز معرفي كرده اند. شنا اولين ورزش سبز است و با كمترين آسيب و بيشترين نفع، ورزش هايي مثل كاراته و بوكس تجويز نمي شود زيرا براي بيمار كشنده است.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن