تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816022831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگهداری از گکو های پلنگی به عنوان حیوان خانگی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: 12973297071.jpg]


گکوهای پلنگی (Eublepharis macularius) ، بیش از ۳۰ سال است که در ایالات متحده آمریکا پرورش داده میشوند و یکی از محبوب ترین خزندگان خانگی به حساب می آیند. این سوسمار های مقاوم، در طرح ها و رنگهای متفاوتی یافت میشوند. این گونه جزو بهترین ها برای نگهداری در خانه محسوب میشود. مارمولکی را تصور کنید که میتواند از خود صدا تولید کرده و چشمانش را به راحتی با زبانش شست و شو دهد. براستی که آنها نمادی از دایناسور های کوچک هستند.



فراهمی


گکوهای پلنگی پرورشی را امروزه میتوان در پت شاپ ها، نمایشگاه های خزندگان و در سراسر اینترنت پیدا کرد. خیلی از پرورش دهندگان وبسایت هایی دارند که در آنها میتوان مطالبی درباره ی نحوه ی نگهداری آنها مطالعه کرد و در صورت تمایل یکی از آنها را انتخاب و سفارش داد. قیمت این گکوها در صورت سلامت بین ۲۰ تا ۳۰۰۰ دلار است. بازار بزرگی برای کلکسیون دار های طرح خاص این گکو ها در سراسر دنیا وجود دارد.


اندازه

تازه متولد شده ها اندازه ای در حدود ۹ تا ۱۲ سانت دارند. ماده های بالغ معمولا بین ۲۱ تا ۲۴ سانت و نر ها بین ۲۴ تا ۳۰ سانت هستند. بعضی از نرهای گونه های بزرگ تقریبا به اندازه ی ۱ فوت میرسند.


طول عمر


گکو های پلنگی در مقایسه با بسیاری از خزندگان از طول عمر زیادی برخوردارند. به طور میانگین، شما میتوانید از حیوان خود طول عمری بین ۶ تا ۱۰ سال را انتظار داشته باشید، ولی با این حال بسیاری از نر ها بین ۱۰ تا ۲۰ سال عمر میکنند. حداقل در کلونی من، یک نر ۲۸ ساله وجود دارد که هنوز هم توانایی تکثیر را دارد.


محفظه سازی

یک محفظه ی ۱۰ تا ۲۰ گالنی میتواند براحتی یک یا دو گکوی پلنگی را از زمان تولد تا بلوغ در خود جای دهد. محافظ بزرگتر باعث میشود تا گکو ها از مناطق پنهان شدن و نواحی دمایی گرم خود دور بیفتند. خیلی از افراد از محافظ پلاستیکی استفاده میکنند، هر چند که قدرت دید را کاهش میدهد. هر محفظه ای که انتخاب میکنید، باید حداقل ۳۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد. حتما در بالای محفظه سرپوشی قرار دهید که بتوان روی آن یک سیستم لامپ گرماده نصب کرد، سوراخ های تهویه ای تعبیه نمود و حیوان را از سایر جانوران مهاجم در امان نگهدارد.


یک جعبه برای پنهان شدن حیوان که با بستری از خاک مرطوب و ورمیکولیت پوشیده شده باشد نیز احتیاج است تا حیوان براحتی بتواند پوست بی اندازد. در صورت تمایل به پرورش آنها، اقدامات امنیتی خاصی نیز در این مورد باید انجام دهید.


برای زیباسازی محفظه، میتوانید از گیاهان طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید.


نوردهی و دما


بهترین راه برای گرم کردن گکویتان این است که از بخاری های زیرتانکی استفاده کنید. آنها را براحتی میتوان در پت شاپ ها، داروخانه ها و یا فروشگاههای انلاین پیدا کرد. گرم کردن یک سوی محفظه بهترین کار است که باعث میشود در محفظه گوناگونی دما برای حیوانتان وجود داشته باشد. از آنجا که سنگ های گرماده برای گکو ها خیلی داغ هستند، استفاده از آنها توصیه نمیشود.


برای دید بهتر، میتوان از یک لامپ معمولی و کم وات در بالای محفظه استفاده کرد که ۱۲باید ساعت در روز روشن باشد.


از آنجایی که گکوهای پلنگی موجوداتی شبگرد هستند، احتیاجی به استفاده از لامپهای UV نیست.
گکو های پلنگی زال یا آلبینو، در چندین سال اولیه ی زندگیشان نسبت به نور حساسیت زیادی دارند که به ندرت رفع میشود.


دمای مناسب در جعبه ی پنهان شدن باید همیشه حول و حوش ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد باشد. دمای عادی محفظه ی آنها را میتوان در حدود ۲۲ درجه نگهداشت.


بستر


روزنامه (بدون سرب)، شن نخودی،چمن مصنوعی و کاغذ بسترهای مناسبی هستند. یک گکوی جوان و یا ناتوان ممکن است شن هایی را که به عنوان بستر استفاده شده اند را اشتباهی بخورد که ممکن است به انسداد روده ای بی انجامد.
گکو های پلنگی معمولا یک قسمت از محفظه خود را به “دستشویی” خود اختصاص میدهند، که شما براحتی میتوانید آن ناحیه را بدون ایجاد اختلال در زندگی آنها تمیز کنید.
هرگز از بسترهایی مانند خاک گلدان و یا ماسه هایی که حاوی کود و مواد آفت کش است استفاده نکنید.

تغذیه


حشرات زنده برای جوانترهای لازم هستند، چرا که آنها از سبزیجات تغذیه نمیکنند. بهترین گزینه ها میل ورم ها و جیرجیرک ها هستند، ولی میتوان از واکس ورم ها و سوپر ورم ها هم بصورت هفتگی استفاده کرد. ما از سال ۱۹۷۸ از میل ورم های معمولی (Tenebrio molitor) استفاده کرده ایم و تا کنون به مشکلی از نظر سلامت حیوانمان بر نخورده ایم. از دادن بچه موش به گکو ها پرهیز کنید.


حداقل ۱۲ ساعت قبل از تغذیه ی حیوان، تمامی حشراتی که برای تغذیه استفاده میکنید، ابتدا خود باید با مواد مغذی و مورد نیاز گکو و ویتامین های مکمل تغذیه شوند. این فرایند شکم پرکنی نامیده میشود و امری مهم در سلامت حیوان شما محسوب میشود. شما برای این کار براحتی میتوانید حشرات را در محفظه ای که غذاها قرار دارند به همراه یک سیب زمینی به عنوان منبعی از آب تنها بگذارید و سپس از آنها استفاده کنید.
آغشته کردن حشرات با ویتامین ها و مکمل ها هم یکی دیگر از راههای رساندن مواد مورد نیاز گکو به وی است. حشرات و پودرهای ویتامینه و مکمل را میتواند با هم در کیسه ای قرار داد و سپس آنرا به آرامی تکان داد تا با هم مخلوط شوند. هنگامی که حشرات آغشته به پودر را در محفظه قرار میدهید، مراقب باشید پودرها وارد چشم گکویتان نشود.


راه دیگر قرار دادن ظرفی از ویتامین ها و مکمل های پودر شده در محفظه ی حیوان به مدت تمام وقت است. از آنجایی که حیوان نیازهای بدنی خود را میشناسد، در مواقع لازم به قدر کافی از آنها استفاده خواهد کرد.
مقدار غذایی را که به حیوان باید داد را میتوان از اندازه ی وی تعیین نمود. به ازای هر ۳ سانت طول گکو، ۲ حشره به وی باید داد. حیوان را میتوان هر دو سه روز یکبار تغذیه نمود. بنابراین، یک گکوی بالغ ۲۴ سانتی، در طی یک هفته باید ۲۴ میل ورم در قالب ۳-۴ وعده دریافت کند.
برای گکو ها خوردن پوست انداخته شده ی خودشان امری طبیعیست.


آب


یک ظرف کم عمق حاوی آب تمیز همواره باید در اختیار حیوان قرار داشته باشد. این ظرف باید بگونه ای مستقر شده باشد که با تکانهایی که حیوان به آن وارد میکند بر نگردد. بستر محفظه باید همواره خشک نگه داشته شود، پس حواستان را جمع کنید که آبی از ظرف به روی آن نریزد. اطمینان حاصل کنید که گکوهایتان براحتی میتوانند به ظرف وارد و از آن خارج شوند. ویتامین های افزودنی نباید به آب افزوده شوند.


خلق و خو و در دست گیری


به طور کلی، نباید گکو های پلنگی را در دست گرفت مگر زمانی که آرام باشند و بیش از ۱۸ سانتیمتر طول داشته باشند. وقتی که حیوان به اندازه کافی بزرگ شد، میتوان آن را طی برنامه های ۱۵ دقیقه ای روزانه روی زمین قرار داد و اجازه داد که به میل خود روی دست شما بشیند تا کم کم به شما عادت کنند. این پروسه بین ۵ تا ۷ روز زمان میبرد. هرگز یک گکو را از دم نگیرید چرا که ممکن است آنرا قطع کند. دمهای قطع شده طی دوره ای ۴۰ روزه رشد خواهند کرد.

منبع:میهن پت





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن