تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815505433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايشگاه قرآن؛ همراه روزه‌داران در ماه ضيافت الهي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: نمايشگاه قرآن؛ همراه روزه‌داران در ماه ضيافت الهي


شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم هم‌پاي ماه مبارك رمضان، مردم را در نزديك‌تر شدن به كلام وحي همراهي مي‌كند.

شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم تا پاسي از شب‌هاي ماه مبارك رمضان آماده‌ خدمت‌رساني به روزه‌داران است و در عين حال، جابه‌جاي محوطه مصلاي بزرگ تهران، اين شب‌ها، شاهد خانواده‌هايي است كه اوقات فراغت خود را آن‌جا مي‌گذرانند.

در شب‌هاي قرآني نمايشگاه، بخش‌هاي مختلف، علاوه بر برگزاري نشست‌هاي تخصصي، مسابقه‌هايي را با توجه به مضامين كلام وحي برگزار مي‌كنند و هر شب هديه‌هايي به برندگان اهدا مي‌شود.

از بخش‌هاي مختلف نمايشگاه، بخش ترجمه‌ قرآن‌ كريم به زبان‌هاي خارجي با رويكرد آسيب‌شناسي ترجمه‌هاي قرآن است.

در نگاه اول به غرفه‌ آستان قدس رضوي، قرآن رونمايي‌شده در اين غرفه جلب توجه مي‌كند. اين قرآن به همت رحيم دولتي به زبان انگليسي ترجمه شده، كه استاد دانشگاه آكسفورد است و نزديك به هشت سال براي ترجمه‌ قرآن وقت گذاشته است. اين قرآن كه در قطع 50 در 70 عرضه شده، تك‌نسخه‌اي است كه در دنيا چاپ شده است. همچنين در اين غرفه، قديمي‌ترين ترجمه‌ قرآن به زبان فارسي عرضه شده كه متعلق به قرن چهارم هجري است و از سويي، قرآن‌هاي منسوب به خط ائمه‌ اطهار (ع) در معرض ديد هستند.

20 درصد تخفيف خريد

خريداران آثار فرهنگي قرآني از فروشگاه بخش مؤسسات قرآني از 20درصد تخفيف مي‌توانند بهره‌مند شوند.

همچنين بخش ويژه‌ جوان با كارگاه‌هاي احكام، معرفي سايت و نرم‌افزار، و مسابقه‌ شعر و داستان فعاليتش را دنبال مي‌كند و بخش خانواده كه از بخش‌هاي پررفت‌وآمد نمايشگاه است، با غرفه‌هاي ازدواج، همسرداري، كلبه‌ مهر، تربيت فرزند و... بر اساس آموزه‌هاي كلام وحي، به ارائه‌ مشاوره به جوانان و زوج‌هاي جوان مي‌پردازد.

بخش ناشران، كه به ‌گفته‌ مسئولان نمايشگاه، 200 ناشر را در خود جاي داده است، 40درصد تخفيف به خريداران مي‌دهد كه مورد استقبال بازديد‌كنندگان هم قرار گرفته است.

غرفه‌اي هم براي عرضه‌ بن ‌الكترونيكي تدارك ديده شده كه متقاضيان در ازاي پرداخت 8هزار تومان، 10هزار تومان بن، در ازاي 12هزار تومان، 15هزار تومان بن و با پرداخت 24هزار تومان تا سقف 30‌هزار تومان بن دريافت مي‌كنند.

اما بخش آموزش، به گفته‌ مسئولش، در اين دوره از نمايشگاه اولين‌بار است كه فعاليتش را به صورت مستقل آغاز كرده و هدفش هم معرفي و ارائه‌ روش‌هاي آموزش قرآن مؤسسات مختلفي است كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند و متناسب با اين هدف، فعاليت‌ها و نشست‌هايي را سامان داده است كه با موضوعات آسيب‌شناسي و معرفي روش‌هاي مناسب آموزش قرآن برگزار مي‌شود.

بخش بين‌الملل

بخش بين‌الملل كه 15 شهريورماه افتتاح شد، فعاليت‌ها و دستاورد‌هاي هنري فعالان قرآني كشورهاي ديگر را به نمايش مي‌گذارد و پذيراي حدود 16 كشور از سراسر جهان است؛ عراق، پاكستان، هند، تركيه، آذربايجان، سودان، تونس، الجزاير، انگليس، بحرين، بنگلادش، لبنان، آلباني، مجارستان، بوسني و سوريه از جمله كشورهايي هستند كه فعاليت‌هاي هنري خود را در رابطه با قرآن كريم در آثار تجسمي عرضه كرده‌اند.

در اين دوره از نمايشگاه نسبت به سال گذشته، نمايش فيلم و اجراي نمايش‌ و تئاتر با مضامين قرآني حضور كم‌رنگ‌تري دارد و سيمافيلم به حضورش با ارائه‌ دكورهايي از «مختارنامه» و نيز نمايش بخشي از پشت‌ صحنه‌ي اين فيلم بسنده كرده است.

تدوين چشم‌انداز 20 ساله قرآني كشور

تدوين چشم‌انداز 20ساله‌ قرآني كشور برنامه‌اي است كه سعيد بهمني - مسئول بخش پژوهش نمايشگاه - بر آن تأكيد دارد و يادآور مي‌شود كه مراجعه‌كنندگان در بخش پژوهش مي‌توانند نظرات و چشم‌انداز خود را در يك افق 20ساله درباره‌ فعاليت‌هاي قرآني كشور بيان و به بخش پژوهش ارائه كنند.

مسئولان نمايشگاه همچنين چند ايستگاه افطاري صلواتي تدارك ديده‌اند، كه به روزه‌داران افطاري مي‌دهند و البته صف‌هاي طولاني افطاري صلواتي، جمعي را منصرف مي‌كند.

شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با تنوع موضوعات، توجه به نيازهاي مخاطب امروز و نيز بهره‌گيري از ابزارهاي به‌روز انتقال معاني قرآني و كلام وحي سعي دارد در ماه ضيافت الهي، شهروندان را با مفاهيم قرآني انسي دوچندان دهد.

عكس يادگاري

در غرفه‌ عكاسي بخش خانواده شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن با هدف تحكيم پيوند ميان همسران از خانواده‌هاي بازديدكننده عكس يادگاري گرفته مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري‌ قرآني ايران،‌ غرفه عكاسي بخش خانواده شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم از روز اول ماه رمضان فعاليت خود را در اين بخش آغاز كرده است.

در اين غرفه كه در ورودي بخش تعبيه شده، تنها همسران و خانواده‌ها مي‌توانند حضور يافته و عكس يادگاري با نمايي از نمايشگاه قرآن بگيرند.

به گفته يكي از متصديان غرفه عكاسي، اين اقدام در راستاي تحقق اهداف بخش خانواده مبني بر استحكام پيوند ميان همسران و اعضاي خانواده صورت گرفته است.

تابلويي با 14 هزار قطعه مذهب

تابلوي توحيد با چهارده هزار قطعه چوب تذهيب شده در ابعاد 280×165 سانتيمتر در نمايشگاه قرآن به نمايش درآمد.

به گزارش ستاد خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در اين تابلوي منحصر به فرد كه سوره مبارك توحيد به شكلي خاص تذهيب گرديده از 14 مدل چوب به نيت چهارده معصوم(ع) در رنگ‌هاي مختلف استفاده شده است. حذف زمينه كاري و اتصال حروف به صورت زنجيره‌اي بر روي يكديگر از ويژگي‌هاي اين اثر مي‌باشد.

متن سياه مشق مركزي و كلاف حائل آن، مذهب به كلمه مبارك اميرمؤمنان است كه به صورت معرق و مشبك در دو سطح چينش شده است.

عرضه نفيس‌ترين مصحف

نفيس‌ترين مصحف كلام وحي و تنها نمونه چاپ قرآن مجيد به خط زيباي ريحان،‌ اثر «بهرام سالكي» در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم عرضه مي‌شود.

اين اثر يكي از كم‌نظيرترين نسخ چاپي است كه در نمايشگاه قرآن عرضه مي‌شود.

اين مصحف ارزشمند شامل ويژگي‌هايي چون ترنج و شمسه‌هاي تزئيني، طراحي كتيبه‌هاي متعدد و مجلل براي سرسوره‌ها و نيز سه نوع فهرست با تذهيبات مرصع و فاخر است.

فرصت خوبي براي آشنايي مردم با قرآن

برگزاري نمايشگاه قرآن فرصت بسيار خوبي است تا مردم با ابعاد مختلف اين كتاب آسماني آشنا شده، دستورات آن را سرلوحه زندگي خود قرار دهند.

به گزارش ستاد خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، فرهاد بشارتي بازيگر تئاتر، تلويزيون با حضور در اين نمايشگاه گفت: با اينكه قرآن كتاب آسماني ماست؛ اما هنوز بسياري از جوانان به شناخت كافي از آن نرسيده‌اند و ماه مبارك رمضان فرصت مغتنمي است تا با قرآن انس و الفت بيشتري پيدا كنند.

اين بازيگر در ادامه افزود: اين نمايشگاه فرصتي است تا در اين ماه مبارك هرچه بيشتر به قرآن نزديك شويم و درك عميق‌تري از زواياي پنهان كتاب آسماني‌مان به دست آوريم.

در اين محيط منزه، پاك و روحاني هركس با توجه به علائق خود مي‌تواند با قرآن بيشتر و بهتر مأنوس شود.

بازيگر سريال دنياي شيرين دريا، در پايان‌ با تأكيد برلزوم ساخت آثار تصويري براساس مفاهيم قرآني گفت: قرآن كريم مشحون از داستان‌هاي زيبايي است كه حتي پيام‌هايش را نيز در قالب قصه ارائه كرده است و اگر فيلمنامه‌نويسان بتوانند از قرآن بعنوان يك منبع براي خلق آثارشان بهره گيرند طبيعتاً آثار درخور توجهي خلق مي‌شود و انتقال مفاهيم قرآني با زبان هنر براي جوان امروز تأثير گذارتر خواهد بود.

كتابت قرآن بر روي فلز برنج

جزء سي‌ام قرآن كريم، كتابت شده بر روي فلز برنج در دو صفحه سي و سه خطي در نمايشگاه قرآن به نمايش گذاشته شد.

طراحي و ساخت اين اثر با ابعاد 25/1 × 30/2 سانتي‌متر توسط عليرضا روزي‌طلب و پروانه ابراهيمي انجام شده است.

كتابت اين اثر ارزشمند به خط ثلث بوده و در ابتداي هر سوره علاوه بر كلمه طيبه بسم الله، نام سوره، تعداد آيات و مكي و مدني بودن آن نيز مشخص شده است.

حمايت از برپايي نمايشگاه در شهرستانها

نبايد تمامي امكانات را در اختيار نمايشگاه قرآن در مركز قرار دهيم، بايد طوري برنامه‌ريزي شود تا اينگونه نمايشگاه‌ها در شهرستان‌ها و مراكز استان‌ها نيز برگزار گردد.

به گزارش ستاد خبري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، دكتر محسن پرويز، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن بازديد از بخش‌ها و آشنايي با فعاليت‌هاي قسمت‌هاي مختلف گفت: به نظر من نمايشگاه امسال با استقبال پرشوري از سوي مردم مواجه شده است.

وي با اشاره به تدابيري كه به منظور بزرگداشت سي‌امين سال پيروزي انقلاب در وزارت ارشاد اتخاذ شده است گفت: در وزارت ارشاد براي نكوداشت سي‌امين سال پيروزي انقلاب در معاونت‌هاي مختلف مشغول برنامه‌ريزي هستيم و قرار است در بخش مكتوب فراخوان بدهيم تا در كل كشور آثار داستاني و شعر پيرامون پيروزي انقلاب اسلامي، بررسي و انتخاب شوند.

وي افزود: رويكردمان بيشتر بر روي آثار جوانان است و قرار است آثار ارائه شده در پايان بصورت مجموعه‌اي جمع‌آوري و به برگزيدگان جوايز نفيسي اهداء گردد. البته طرح‌هاي ديگري نيز در حال بررسي است و در نمايشگاه امسال نيز غرفه‌اي با همين عنوان وجود دارد كه حركت مطلوبي در بزرگداشت اين موضوع است. ما نيز از آفرينش آثار مرتبط با ادبيات انقلاب اسلامي با رويكرد بزرگداشت سي‌امين سال پيروزي انقلاب حمايت مي‌كنيم.

معاون فرهنگي وزارت ارشاد اسلامي با تأكيد برلزوم برگزاري هرساله اين نمايشگاه تصريح كرد: سياست‌هاي وزارتخانه براي برگزاري اين نمايشگاه در تهران و تنها در ماه مبارك رمضان محقق مي‌شود و اگر بنا باشد اين نمايشگاه در طول سال تكرار شود بهتر است اين امكانات را در اختيار مراكز استانها و شهرستانها بگذاريم تا بطور عادلانه در سراسر كشور اين فعاليت قرآني انجام شود.

وي در پاسخ به سؤالي درخصوص كم و كيف فعاليت‌هاي صورت گرفته در زمينه قرآن اظهار داشت: هنوز فعاليت در زمينه آشنايي با قرآن كريم، ‌به مقدار كافي انجام نگرفته اما بهتر است به جاي اينكه به كميت آثار و فعاليت‌ها نگاه كنيم به كيفيت آنها نيز توجه داشته باشيم.

وي در پايان با ارزيابي شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم خاطرنشان كرد: فعاليت‌هايي كه امسال در نمايشگاه صورت گرفته بسيار مفيد است و به نظر من كل حوزه دين را در برگرفته است و سعي دارد تا به نوعي مردم را با قرآن مأنوس كند تا ملزم به رعايت دستورات و فرامين قرآن شويم، هرچه اقدامات هنري‌تر و علمي‌تر باشد طبيعتاً تأثيرگذاري‌اش در ميان مخاطب عميق‌تر خواهد بود.




 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن