تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805749868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل گزارش البرادعي درباره برنامه هسته‌اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: متن كامل گزارش البرادعي درباره برنامه هسته‌اي ايران
تهران- خبرگزاري كار ايران
متن كامل گزارش سپتامبر البرادعي درباره برنامه هسته‌اي ايران روز دوشنبه منتشر شد.
به گزارش "ايلنا" آژانس ضمن ابراز تاسف از اينكه در موقعيتي نيست كه بتواند تصوير اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را در اختيار ايران قرار دهد، تاكيد نمود به ويژه با توجه به اين واقعيت كه همانگونه كه ايران اذعان نمود، برخي از اطلاعات مندرج در اسناد در واقع دقيق مي‌باشند، اين اسناد به قدر كفايت جامع و مشروح هستند به نوعي كه ضروري است جدي گرفته شوند.
مشروح اين گزارش به اين شرح است:
اجراي موافقتنامه پادمان NPT و مفاد مربوط به قطعنامه‌هاي 1737 (2006) و 1747 (2007) و 1803 (2008 ) شوراي امنيت در جمهوري اسلامي ايران
گزارش مديركل (آژانس بين‌المللي انرژي اتمي)
1. در 26 مي 2008، مديركل در خصوص اجراي موافقتنامه پادمان معاهده NPT در جمهوري اسلامي ايران و مفاد مربوطه در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) (GOV/2008/15) به شوراي حكام گزارش نمود. اين گزارش دربردارنده پيشرفت‌هاي بعدي پس از اين تاريخ مي‌باشد.
A .فعاليتهاي جاري مرتبط با غني‌سازي
2. از زمان گزارش قبلي مديركل، ايران به فعاليت واحد اصلي سانتريفيوژ 3000 تايي IR-1 در كارخانه غني سازي سوخت ادامه داده است. به علاوه كار نصب بر روي چهار واحد ديگر را نيز ادامه يافته است. در 30 اوت 2008 پنج آبشار 164 تائي ماشين سانتريفيوژ (IR-1) واحد A26 بوسيله گاز UF6 تغذيه شده و ديگر آبشارهاي همان واحد بدون تزريق UF6 در خلاء بودند. نصب 12 آبشار باقيمانده در آن واحد ادامه دارد. (GOV/2008/15, PARA, 2) تمام مواد هسته‌اي در كارخانه غني‌سازي سوخت به علاوه تمام آبشارهاي نصب شده تحت كنترل و نظارت آژانس قرار دارند. از 12 دسامبر، تاريخ آخرين راستي آزمايي موجودي فيزيكي، انجام شده توسط آژانس در كارخانه تا تاريخ 30 اوت 2008, 5930 كيلوگرم UF6 به آبشارهاي درحال كار تزريق شده است. اين مقدار مجموع كل UF6 تزريق شده را به آبشارها از زمان شروع به كار آنها در سال 2007 به 7600 كيلوگرم مي‌رساند. بر اساس سوابق كاري روزانه ايران تا تاريخ 30 اوت 2008، تقريباً 480 كيلوگرم UF6 با غناي پائين توليد نموده است.
3 - در كارخانه نيمه صنعتي غني سازي (PFEP) بين تاريخهاي 16 مي تا 25 اوت 2008، ايران تقريباً 30 كيلو گرم UF6 را به آبشار 10 تايي سانتزيفيوژ IR-2 و آبشارهاي سانتريفوژهاي تكي IR-1 ، IR-2 IR-3 تزريق نموده است. بقيه 139 سانتريفيوژ در آبشار 162 تائي IR-1 در خلاء بوده ولي به آنها UF6 تزريق نمي‌شود. تمام مواد هسته‌اي در كارخانه نيمه صنعتي غني‌سازي (PFEP) و همچنين منطقه آبشارها تحت اقدامات نظارتي و مراقبتي آژانس قرار دارند.
4 - نتايج نمونه‌برداري محيطي گرفته شده در كارخانه‌هاي نيمه صنعتي غني‌سازي (PFEP) و غني سازي (FEP) در تاريخهاي ذكر شده و سوابق كاري (FEP) از زمان آخرين گزارش مديركل نشان ميدهد كه كارخانه ها در حد اعلام شده (كمتر از 5 درصد غنا براي U-235 ) فعاليت مي‌نمايند. از مارس 2007، تعداد 17 بازرسي اعلام نشده در (FEP) انجام شده است.
B. فعاليت‌هاي بازفرآوري
5 - آژانس به نظارت بر استفاده و احداث سلولهاي داغ در راكتور تحقيقاتي تهران (TRR)، توليد راديو ايزوتوپهاي موليبدنيوم، يد و زنون در موسسه (MIX) و راكتور هسته‌اي تحقيقاتي تهران (IR-40) از طريق بازرسيها و راستي‌آزمايي اطلاعات طراحي ادامه مي‌دهد. هيچگونه نشانه‌اي از فعاليتهاي مرتبط با بازفرآوري در حال انجام در اين موسسات وجود نداشته است. ايران بيان نموده است هيچگونه فعاليت تحقيق و توسعه مرتبط با بازفرآوري در ايران وجود ندارد با توجه به عدم اعمال اقدامات مربوط به پروتكل الحاقي، آژانس تنها اين موضوع را مي‌تواند در رابطه با اين سه موسسه تاييد نمايد.
6 - در 14 اوت 2008، ايران پرسشنامه اطلاعات طراحي روز آمد شده (DIQ) را در خصوص موسسه (MIX) و آزمايشگاه‌هاي چند منظوره جابرابن حيان (JHL) كه هر دو در مركز تحقيقات ‌هسته‌اي تهران واقع شده‌اند را ارائه نمود. پرسشنامه اطلاعات طراحي روزآمد شده در خصوص موسسه (MIX)، اطلاعات مربوط به برنامه ايران جهت ساخت اورانيوم با غناي پائين در آزمايشگاه جابرابن حيان را جهت توليد موليبدنيوم براي اهداف پزشكي از طريق پرتودهي اين اهداف در راكتور تحقيقاتي تهران و جداسازي آنها در موسسه (MIX) را ارائه مي‌نمود.
C. پروژه‌هاي مربوط به راكتور آب سنگين
7. در 13 اوت 2008، آژانس يك راستي آزمايي موجودي فيزيكي (PIV) را در كارخانه توليد سوخت (FMP) انجام داد كه نتايج آن هنوز تحت بررسي است. تغيير عمده‌اي در وضعيت ساختماني كارخانه توليد سوخت (FMP) از زمان بازديد قبلي آژانس در مي 2008 ملاحظه نگرديد. (GOV/2008/15 PARA8)
8 - در 27 اوت 2008 آژانس يك راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) را در موسسه تحقيقاتي (IR-40) انجام داد و ملاحظه نمود كه ساخت موسسه مذكور در جريان است. آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي به نظارت بر وضعيت كارخانه توليد آب سنگين كه مشخص است در وضعيت بهره‌برداري مي‌باشد، ادامه داده است.
D. ديگر مسائل اجرايي
.D.1 تبديل اورانيوم
9. از 8 مارس 2008 يعني تاريخي كه آخرين راستي آزمائي فهرست موجودي (PIV ) توسط آژانس انجام شد تا 3 اوت 2008 تقريباً 28 تن اورانيوم به شكل UF6 در تاسيسات تبديل اورانيوم ( UCF ) توليد شده است. اين رقم مجموع حجم اورانيوم به شكل UF6 را كه از مارس 2004 در UCF توليد شده به 342 تن مي رساند كه تمامي آنها تحت كنترل و نظارت آژانس قرار دارند. ايران همچنين در پرسشنامه تجديد نظر شده براي اطلاعات طراحي (DIQ) مربوط به آزمايشگاه جابربن حيان كه در بند 6 اين گزارش مورد اشاره قرار گرفته است، مشخص ساخته است كه عمليات تبديل مرتبط با فعاليتهاي تحقيق و توسعه در آزمايشگاه جابر بن حيان انجام خواهد شد. (رجوع به گزارش GOV/2008/15 ، بند 9 )
D.2. اطلاعات طراحي
10. همانگونه كه در گزارش (, GOV/2008/15بندهاي 14-12 ) به شوراي حكام گزارش شد آژانس در تاريخ 30 مارس 2007 از ايران درخواست نمود كه در تصميم خود براي تعليق اجراي متن اصلاح شده ترتيبات فرعي، كد 1/3 تجديد نظر نمايد. هيچ گونه پيشرفتي در اين مساله حاصل نشده است.
11. آژانس در دسامبر 2007 اطلاعات طراحي اوليه نيروگاه هسته‌اي را كه قرار است در دارخوين احداث شود درخواست نمود ولي اين اطلاعات هنوز دريافت نشده است.
D.3. ديگر مسائل
12. آژانس در آوريل 2008 از ايران درخواست نمود به عنوان يك اقدام شفاف ساز، دسترسي به ديگر محلهاي مربوطه از جمله ساخت سانتريفيوژها، تحقيق و توسعه درباره غني سازي اورانيوم و معدن كاري و آسياب اورانيوم ( GOV/2008/15، بند 13 ) را فراهم نمايد. ايران هنوز با اين درخواست آژانس موافقت نكرده است.
13. آژانس درتاريخ 3 دسامبر 2008 بازرسي از نيروگاه هسته‌اي بوشهر را به انجام رساند. تمامي قطعات سوخت وارد شده از فدراسيون روسيه براي استفاده در نيروگاه از سوي آژانس مهر و موم شده‌اند.
E. ابعاد نظامي احتمالي
14. تعدادي مسائل باقيمانده وجود دارند كه در گزارش قبلي مديركل به شوراي حكام
(GOV/2008/15) مشخص شده‌اند و موجب نگرانيهايي در خصوص ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران مي‌باشند. همانگونه كه در گزارش مديركل مشخص شد، براي اينكه آژانس بتواند به اين نگراني‌ها بپردازد و تضمين معتبر در خصوص عدم وجود مواد و فعاليتهاي هسته‌اي اظهار نشده در ايران ارائه نمايد، ضروري است كه ايران از جمله: اطلاعات و دسترسي لازم را براي حل و فصل رفع سوالات باقيمانده مربوط به مطالعات ادعايي فراهم نموده، اطلاعات بيشتري پيرامون شرايط دستيابي به سند اورانيوم فلزي ارائه دهد، درباره فعاليتهاي خريد و تحقيق و توسعه نهادهاي مرتبط با بخش نظامي كه مي‌تواند به مسائل هسته‌اي ارتباط داشته باشد رفع ابهام نمايد و درباره توليد تجهيزات و قطعات هسته‌اي توسط شركتهاي متعلق به صنايع دفاع رفع ابهام نمايد.
15. همانگونه كه در گزارش GOV/2008/15 ( بندهاي 25-16 ) قيد شد، آژانس طي يك رشته از جلسات در آوريل و مي 2008 گفتگوهايي را با ايران پيرامون اين مسائل برگزار نمود و به دنبال توضيحاتي بيشتر در خصوص ماهيت برنامه هسته‌اي ايران برآمد. ايران پاسخهاي مكتوب خود را در 14 و 23 مي 2008 ارائه داد كه اولين آن مشتمل بر 117 صفحه پاسخ به ادعاهاي مربوط به پروژه نمك سبز، آزمايشهاي انفجاري با قدرت بالا و پروژه موشك با قابليت بازگشت بود. ايران در حالي‌كه صحت برخي اطلاعات مورد اشاره در ضميمه گزارش GOV/2008/15 را تاييد كرد، با تمركز بر نواقص در شكل و چارچوب مدارك، مجدداً بر اظهاراتش مبني بر اينكه ادعاها مبتني بر اسناد جعلي و داده‌هاي ساختگي هستند تاكيد كرد و تاكيد نمود اگرچه نسخه‌هاي نرم‌افزاري اسناد نشان داده شده‌اند لكن ايران كپي اين اسناد را دريافت نداشته تا بتواند ثابت نمايد اين اسناد جعلي و ساختگي هستند. ايران همچنين ابراز نگراني نمود كه حل و فصل برخي از اين مسائل مستلزم دسترسي آژانس به اطلاعات حساس مربوط به فعاليتهاي متعارف نظامي و مرتبط با موشك است.
16. آژانس پس از ارزيابي بيشتر در مورد پاسخهاي ايران در يك رشته از جلسات برگزار شده در تاريخ 8-7 و 20-18 آگوست در تهران، مواردي را كه مستلزم دريافت اطلاعات بيشتري بودند مشخص ساخت. آژانس ضمن ابراز تاسف از اينكه در موقعيتي نيست كه بتواند تصوير اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را در اختيار ايران قرار دهد، تاكيد نمود به ويژه با توجه به اين واقعيت كه همانگونه كه ايران اذعان نمود، برخي از اطلاعات مندرج در اسناد در واقع دقيق مي‌باشند، اين اسناد به قدر كفايت جامع و مشروح هستند به نوعي كه ضروري است جدي گرفته شوند. آژانس همچنين گفتگوهاي قبلي با ايران را خاطرنشان ساخت كه در نتيجه آنها آژانس نتيجه گرفت كه ايران ممكن است اطلاعات بيشتري به ويژه پيرامون آزمايشهاي انفجاري با قدرت بالا و فعاليتهاي مرتبط با موشك در اختيار داشته باشد به نوعي كه بتواند ماهيت مطالعات ادعايي را روشن تر نمايد. آژانس ايران را ترغيب نمود كه به عنوان يك اقدام شفاف ساز، در پرتو تمامي مسائل باقيمانده در خصوص ماهيت منحصراً صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران، محتواي اين ادعاها را به منظور رفع شبهاتي كه طبيعتاً ايجاد مي‌نمايند، مورد بررسي قرار دهد. آژانس همچنين تمايل خود را براي گفتگو درباره شيوه‌هايي ( مداليته‌اي) ابراز داشت كه ايران بر اساس آن بتواند ضمن حفاظت از اطلاعات حساس مرتبط با فعاليتهاي متعارف نظامي خود، به نحو معتبري نشان دهد همانگونه كه اظهار مي‌دارد فعاليتهاي مورد اشاره در اين اسناد مرتبط با مسائل هسته‌اي نيستد.
17. به اين منظور آژانس طي جلساتي پيشنهادهاي مشخصي را براي پرداختن به مطالعات ادعايي مطرح ساخت.
موارد زير نمونه‌هايي از اين پيشنهادها هستند:
A) آژانس به طور كلي در رابطه با مطالعات ادعايي از ايران درخواست نمود عناصري از آن اسناد را كه در واقع صحيح محسوب مي‌كند مشخص و روشن سازد و همچنين جوانب ديگر را كه ساختگي مي‌داند معين سازد.
B) آژانس در رابطه با پروژه ادعايي نمك سبز، از ايران درخواست نمود به نسخ اصلي نامه‌ها و قراردادهايي كه كيميا معدن، كه ايران اذعان نموده است وجود دارد در آنها درگير بوده و ايران به منظور رفع برخي ناهمخواني‌هايي كه آژانس در اسناد مثبته ارائه شده از سوي ايران تشخيص داده بود تصوير بعضي از آنها را به آژانس ارائه نموده، دسترسي يابد. آژانس همچنين درخواست نمود به افرادي كه نام آنها در اين اسناد آمده است دسترسي يابد.
C) آژانس در رابطه با مطالعات ادعايي در زمينه آزمايشهاي انفجاري با قدرت بالا، از ايران خواست براي تاييد بيانيه‌هايش در باره كاربردهاي غيرنظامي و نظامي متعارف كارهايش در زمينه چاشني‌هاي سيم‌هاي ارتباطي انفجاري (GOV/2008/15، بند20) اطلاعات و اسناد بيشتر و دسترسي به افراد را فراهم نمايد.
D) در رابطه با سندي كه آزمايشهاي مربوط به آغاز متقارن يك خرج انفجاري با قدرت بالا به شكل نيمكره هندسي مناسب براي يك وسيله هسته از نوع انفجاري را تشريح مي‌نمايد، ايران اظهار داشت كه چنين فعاليتهايي در ايران وجود نداشته است. آژانس از هنگام گزارشهاي قبلي مديركل به اطلاعاتي دست يافته بود كه نشان مي‌داد آزمايشهاي تشريح شده در اين سند ممكن است در برگيرنده مساعدت كارشناسي خارجي باشد. به ايران جزئيات اين اطلاعات داده شده است و از آن خواسته شده است تا اين موضوع را روشن سازد.
E) بعضي پارامترهاي مهم منعكس شده در مستند سازي مربوط به طراحي دوباره خزانه خرج موشك شهاب 3 موشك با قابليت بازگشت مشابه آن چيزي است كه در مستند سازي اشاره شده در پاراگرافهاي (C) و (D) بالا منعكس شده بود (به عنوان مثال در ابعاد). آژانس به ايران پيشنهاد گفتگوهايي با متخصصان ايراني را درباره محتواي گزارشهاي مهندسي كه به بررسي دقيق مطالعات مدلسازي مربوطه به تاثيرات پارامترهاي مختلف فيزيكي بدنه با قابليت بازگشت از زمان پرتاب موشك تا انفجار خرج را داد. اين گفتگوها با هدف معلوم كردن اين بود كه آيا آن مطالعات مرتبط با فعاليتهاي هسته‌اي بودند يا همانطور كه ايران ادعا مي‌كند تنها مرتبط به فعاليتهاي نظامي متعارف مي‌باشند. علاوه بر آن آژانس درخواست دسترسي به سه كارگاه غير نظامي كه در سند 18 مشخص شده‌اند را نمود.
آژانس بر اين عقيده است كه ايران مي‌تواند به عنوان اقدامي شفاف‌ساز به آژانس در ارزيابي از مطالعات ادعايي با ارايه دسترسي به اسناد، اطلاعات و پرسنل كمك نمايد تا نشان دهد همانطور كه ايران ادعا مي كند اين فعاليتها مربوط به فعاليتهاي هسته‌اي نبوده‌اند. متاسفانه ايران هنوز اطلاعات درخواست شده را ارايه نداده و دسترسي به اسناد، مكانها و اشخاص درخواست شده را فراهم نساخته است.
19 - همانطور كه در گزارش مديركل به شورا در فوريه 2008 (GOV/2008/4, PARA. 19) آمده است ايران گفته است كه قادر نيست هيچ توضيحات بيشتري را در مورد وضعيت مرتبط با دستيابي به سند اورانيوم فلزي ارايه دهد با تاكيد بر اين موضوع كه سند مذكور همراه با مستندات P1 دريافت شده است و ايران آن را درخواست نكرده بوده است.
20 - آژانس هنوز منتظر پاسخ به شماري از سوالات مربوط به خريدها است كه ممكن است به روشن سازي از جمله نقش نهادهاي مرتبط با بخش نظامي و كاركنانشان در خريد اقلامي براي برنامه هسته‌اي ايران و فعاليتهاي مرتبط فني در پشتيباني از آن برنامه بپردازد. در ارتباط با توليد قطعات مرتبط هسته‌اي توسط شركتهاي مرتبط با صنايع دفاعي، پاسخ 23 مي 2008 ايران اطلاعات جديدي را ارايه نداد. بر اين اساس ايران بيش از اين از رسيدگي به اين موارد خودداري كرد چرا كه به عقيده خودش چنين مسائلي بايد به عنوان مسائل عادي پادماني و تنها بعد از اينكه موضوع مطالعات ادعايي حل و فصل شد، مورد بررسي قرار گيرند.
21 - همانطور كه در گزارش قبلي مديركل اشاره شده بود آژانس در حال حاضر هيچ اطلاعاتي - به غير از سند اورانيوم فلزي - در مورد طرح يا ساخت واقعي قطعات مواد هسته‌اي سلاح هسته‌اي يا قطعات كليدي مشخص ديگري يا مطالعات مرتبط با فيزيك هسته‌اي توسط ايران، ندارد (GOV/2008/15, PARA. 24). آژانس همچنين استفاده عملي از مواد هسته‌اي در ارتباط با مطالعات ادعايي را تشخيص نداده است. اگرچه تا زماني كه ايران به عنوان يك اقدام شفاف ساز مطابق با تعهداتش بر اساس قطعنامه 1803 شوراي امنيت و ديگر قطعنامه‌هاي مربوطه براي اقدام با حل و فصل اساسي مسائل باقيمانده اقدام ننمايد. آژانس در موقعيتي نخواهد بود كه در راستي‌آزمايي عدم وجود مواد و فعاليتهاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران پيشرفت نمايد. تنها از طريق حل و فصل سريع اين موضوعات باقيمانده شك و ترديدهاي ناشي از آنها درباره ماهيت منحصراً صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران، به ويژه با توجه به سالها فعاليتهاي هسته‌اي مخفي توسط ايران، مي‌توانند مرتفع شوند.
F . خلاصه
22- آژانس قادر بوده است راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌اي اظهار شده را در ايران ادامه دهد. ايران دسترسي آژانس را به مواد اظهار شده هسته‌اي فراهم نمود و گزارش‌هاي لازم حسابرسي مواد در رابطه با مواد و فعاليتهاي هسته‌اي اظهار شده را در اختيار آژانس قرار داده است. در عين حال ايران متن اصلاح شده ترتيبات فرعي، كد 1/3 در باره ارائه زودهنگام اطلاعات طراحي را به اجرا در نياورده است.
23- آژانس متاسفانه قادر نبوده است هيچ گونه پيشرفت اساسي در خصوص مطالعات ادعايي و ديگر مسائل باقيمانده كليدي مربوطه كه مايه نگراني جدي مي‌باشند، حاصل نمايد. يك گام مهم نخست براي اينكه آژانس در رابطه با مطالعات ادعايي به پيشرفت دست يابد اين است كه ايران در مورد اينكه اطلاعات مندرج در اسناد مربوطه واقعاً تا چه اندازه‌اي صحت دارند رفع ابهام نمايد و مواردي را كه از ديدگاه ايران اين گونه اطلاعات ممكن است تغيير يافته و يا به اهداف ديگر غيرهسته‌اي ارتباط داشته باشند روشن نمايد. ايران نياز دارد كه اطلاعات اساسي را براي تاييد اظهارات خود را به آژانس ارائه نموده و امكان دسترسي به اسناد و اشخاص مربوطه در اين خصوص را فراهم نمايد. چنانچه ايران چنين شفافيتي عرضه ننمايد را ارائه نداده و پروتكل الحاقي را مرحله اجرا درنياود، آژانس قادر نخواهد بود كه تضمين معتبري را در خصوص عدم وجود مواد و فعاليتهاي هسته‌اي اظهار نشده در ايران، ارائه نمايد.
24- ايران برخلاف تصميمات شوراي امنيت، با ادامه عمليات كارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت (PFEP) و كارخانه غني سازي سوخت ( FEP ) و نصب آبشارهاي جديد و عمليات نسل جديد سانتريفيوژها به منظور آزمايش، فعاليتهاي غني‌سازي را تعليق نكرده است. ايران همچنين به ساخت رآكتور هسته‌اي تحقيقاتي ( IR-40 ) ادامه داده است.
25 - مديركل از ايران مصرانه مي‌خواهد كه تمامي اقدامات لازم براي اعتماد سازي در خصوص ماهيت منحصراً صلح آميز برنامه هسته‌اي خود را در اولين زمان ممكن به اجرا درآورد.
26- مديركل به نحو مقتضي به گزارش دهي خود ادامه خواهد داد.

كد خبر: 446359
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن