تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820925712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد در گفت و گو با ايسكانيوز: موزه نشانگر تاريخ و شناسنامه هر جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: مدير مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد در گفت و گو با ايسكانيوز: موزه نشانگر تاريخ و شناسنامه هر جامعه است


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: مدير مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آبادگفت: موزه ها نشانگر تاريخ وشناسنامه هر جامعه است و بدون شناخت هنر و تاريخ يك جامعه، گردشگر از آثار ديگر بهره كافي نخواهد برد .

عشرت شايق روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ميراث باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"،گفت:موزه ها تاثير بسزايي در شناساندن هويت ،فرهنگ وتاريخ يك ملت دارند و ارتقا آنها كمك به حفظ ميراث گذشتگان است همچنين موزه ها در جذب گردشگربسيار موثر است .
وي افزود: مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد با هدف جذب بازديدكننده و با شعار" ما موزه ها را بين مردم خواهيم برد" اقدام به راه اندازي موزه سيار سعدآباد كرد كه اين اقدام با پشت سر گذاشتن پنج نمايشگاه در كشورهاي ديگرتوانسته است سطح بازديد كنندگان سعدآباد را بيش از پنج برابر افزايش دهد وبا استقبال فراواني در جوامع مختلف روبه رو شود.
شايق اعلام كرد:تعداد بازديدكنندگان سال 86 از مجموعه موزه هاي سعدآباد 900هزار و 261نفربوده است
وي ادامه داد: براي بالا بردن آمار بازديدكنندگان موزه و جذب گردشگر بيشتر مي توان با فرهنگ سازي ،انجام تبليغات و اجراي برنامه هاي متنوع زنده و برپايي نمايشگاه در كنار موزه هاي دائمي ،گام هاي موثري در اين زمينه برداشت .
وي در خصوص مشكلات موزه ها گفت: كمبود امكانات رفاهي، پاركينگ، استراحتگاه، پذيرايي، سرويس هاي بهداشتي و عدم بهره گيري از سيستم هاي الكترونيكي در همه سالن ها تنها بخشي از مشكلات هستند.
شايق در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا بودجه و اعتبار كافي در اختيار موزه ها قرار دارد تاكيد كرد: موزه ها در زمينه بودجه و اعتبار نسبت به استانداردهاي جهاني در فقر كامل به سر مي برند و با اين استانداردهافاصله زيادي دارند ، افزايش بودجه مي تواند گام اساسي در راستا ي ارتقاي موزه ها باشد.
وي با اشاره به فاصله موزه هاي ايران با استانداردهاي جهاني گفت : به طور كلي حدود نيمي از استانداردها در موزه هاي مادر و اصلي كشور رعايت مي شود ولي در ساير موزه ها، فاصله با استانداردهاي جهاني موزه داري بيشتر است .
شايق در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه در يك موزه ايده ال چه استانداردهايي رعايت مي شود تصريح كرد: به كارگيري سيستم هاي حفاظتي اتوماتيك و الكترونيك، بهره مندي از سيستم هاي نورپردازي مخصوص براي هر موزه با توجه به نوع نور، شدت و زاويه آن نسبت به اشيا ،ايجاد سيستم هاي راهنماي گويا و چند زبانه براي بازديد كنندگان از شرايط لازم براي يك موزه ايده ال است.
وي افزود: استفاده از دستگاه هاي رطوبت سنج، دما سنج و تنظيم كننده اتوماتيك دماي موزه ها ،استقرار در ساختمان مناسب، انتشار بروشور مخصوص هر موزه به چند زبان اصلي دنيا و آموزش به روز كادر موزه ها از ديگر عوامل و شرايط است كه در اين زمينه مي توان متصور شد .
شايق در خصوص وضعيت كنوني موزه هاي ايران گفت:موزه هاي موجود حداقل در ده سال گذشته تغيير آنچناني نداشته است ،اكثر شيوه هاي اداره موزه هاي ايران شيوه سنتي است، مسايل حفاظتي ،نمايشي، آموزشي، راهنمايي و ... به شيوه هاي قديمي اجرا مي شوند براي مثال سيستم هاي حفاظتي بيشتر موزه ها به صورت حفاظت فيزيكي است و هنوز همه آنها به سيستم حفاظتي الكترونيكي پيشرفته مجهز نشده اند. شيوه هاي نمايش اشيائ در موزه ها از جمله چيدمان ويترين ،نور پردازي ها و غيره از سيستم هاي نيم قرن گذشته تبعيت مي كنند.
وي تصريح كرد:تنظيم رطوبت و دما در موزه ها و داخل سالن ها هنوز به شيوه هاي سنتي است و دستگاه هاي اتوماتيك تنظيم رطوبت و دما در موزه ها موجود نيست .نظافت موزه ها بصورت سنتي و راهنمايي در موزه ها بصورت فيزيكي است كه متاسفانه در برخي مواقع اين كار توسط اشخاصي كه فاقد آموزش هاي لازم هستند صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: اين موارد نشان مي دهد كه شيوه اداره موزه ها در ايران هنوز در حالت سنتي باقي مانده البته در دو سال اخير در اين خصوص اتفاقات مهمي افتاده اما كافي نيست./120
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن