تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801193012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب ماه مبارك رمضان در تاجيكستان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: آداب ماه مبارك رمضان در تاجيكستان
دوشنبه / واحدمركزي خبر / فرهنگي 1387/6/26
مردم تاجيكستان هر سال ماه مبارك رمضان را كه همراه با آيين هاي ويژه اي است گرامي مي دارند .
به گزارش خبرنگار واحدمركزي خبر از دوشنبه؛ تاجيكستان از جمله پنج كشور اسلامي آسياي مركزي است كه پس از استقلال در سال 1991 بازگشت به فرهنگ و آداب و سنتهاي ملي و اسلامي را مورد توجه قرار داده است.
آميزش فرهنگ و تمدن غني تاجيكان با فرهنگ اسلامي و آموزه هاي ديني و احكام دين مبين اسلام باعث شده است كه ماه رمضان در اين ديار ، به ماه دوستي ، محبت ، عشق ، صفا و كمك به همنوعان شهرت يابد.
رمضان عزيزترين ماه خداوند ، ماه مغفرت الهي ، ماه بخشش گناهان ، ماه نزول قرآن و ماه ميهماني خدا به شمار مي ايد و به جا اوردن نماز تراويح از مهمترين اداب و سنتهاي مرسوم در تاجيكستان در اين ماه است.
حضور پرشور در مساجد ، كنار گذاشتن كدورتهاي گذشته ، بخشش يكديگر، آشتي كردن و هديه دادن به خويشاوندان و همسايگان از رسم هاي ديگر تاجيكان در اين ماه خدا است.
نماز تراويح بيست ركعتي است و هر شب در ماه مبارك رمضان در همه مساجد تاجيكستان و يا در خانه ها به صورت گروهي اقامه مي شود .
در بيشتر مساجد تاجيكستان هر شب هنگام بجا آوردن نماز تراويح يك جزء قرآن مجيد قرائت مي شود تا نمازگزاران بتوانند تا پايان ماه مبارك ، قرآن را ختم كنند.
حافظان قرآن مجيد كه وظيفه قرائت آيات قرآن در نماز تراويح را دارند و نماز به امامت آنان برگزار مي شود گاه يك يا دو ماه پيش از ماه رمضان به اصطلاح تاجيكان چله مي نشينند و محفوظات خود را دوره مي كنند.
ماه مبارك رمضان از منظر مسلمانان تاجيك بستر اصلي دينداري ، عبادت و ارتباط با خداست و براين اساس آنان سعي مي كنند با قرائت قرآن ، برگزاري نماز تراويح و سرودن اشعار ويژه ،جلوه هاي ماه مبارك رمضان را حفظ و به كودكان خود و نسل آينده منتقل كنند.
جمله"رمضان مبارك " تا آخر اين ماه بين تاجيكان رد و بدل مي شود و آيين موسوم به "رب من" از معروف ترين و رايج ترين شعائر تاجيكان در اين ماه است كه تا حد زيادي توانسته در 80 سال حاكميت كمونيست كه مخالف هرگونه شعائر ديني بود ، سنت هاي رمضان را حفظ كند.
مراسم "رب من " خواني در گذشته در تمام مناطق فارس زبان آسياي مركزي نظير" بخارا، سمرقند، خجند ، پنجكنت ، اوراتپه ، قشقه دريا ، سرخان ، حصار ، قراتگين ، درواز ، ختلان و بدخشان با تفاوتهاي لهجه اي وجود داشت.
اگرچه اين سنت ديرين اكنون در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان كمتر به چشم
مي آيد اما در روستاها و مناطق كوهستاني آن همچنان پا برجاست.
مراسم رب من خواني بعد از ضيافت افطار برگزار مي شود و كودكان در گروه هاي چند نفره با يك سرگروه كه صداي بهتر دارد در كوچه ها به راه مي افتند و به در خانه ها مي روند.
كودكان پس از تبريك ماه رمضان به صاحب خانه همزمان شروع به همخواني اشعار "رب من" با مضمون حمد و سپاس خدا و طلب بخشش و بركت از درگاه او مي كنند و صاحب خانه نيز به آنها هديه مي دهد.
جامعه شناسان تاجيك معتقدند سرودن و خواندن اشعار رمضاني تلاش سرايندگان و خوانندگان براي حفظ آيين هاي اسلامي و ترويج دين اسلام در شكل مردم پسند در گذشته بوده است.
مردم با سخاوت تاجيكستان در ماه رمضان سفره هاي خود را كه "دسترخوان" گفته مي شود براي پذيرايي از ميهمانان روزه دار خود با انواع خوردني ها اعم از نان ، شيريني ، آجيل و ميوه و غذاهاي گرم پهن مي كنند.
تنوع غذايي در سفره افطاري خانواده تاجيك به حدي است كه هر تازه واردي به شدت تحت تاثير ميهمان نوازي تاجيكان قرار مي گيرد.
خوراكي ها و شيريني هاي محلي موسوم به "نشالا" ، "حلوا كنجدي " و "شيرچاي" ، شوربا و آش پلو معمولا در ضيافت هاي افطار زينت بخش دسترخوان هر مسلمان تاجيك است.
مردم تاجيك قبل از افطار در مساجد قرآن كريم تلاوت مي كنند وبعد از اقامه نماز مغرب به سفرهاي ضيافت افطار مي روند.
افطاري دادن در بين تاجيكان بسيار زياد است و پذيرايي از ميهمانان و اطعام مستمندان در اين ماه الهي سنت حسنه اي است كه تاجيكان آن را از نياكان خود به ارث برده اند.
تاجيكان در ماه رمضان به دادن زكات و دستگيري افراد نيازمند هم اهميت زياد مي دهند و سعي مي كنند فقراي محله خود را دراين ماه كمك كنند.
در طول ماه مبارك رمضان غير از زكات ، برخي از روزه داران ، خيرات خود را در قالب وجوه نقد ، مواد غذايي و پوشاك به مساجد محل اهدا مي كنند و در روز عيد فطر بين نيازمندان با نظارت خطيب مسجد توزيع مي شود.
دراين ميان شب قدر در بين مسلمانان حنفي مذهب و ديگر مسلمانان تاجيكستان از جايگاه بسيار ارزشمندي برخوردار است و هر روزه دار تاجيك در طول ماه مبارك رمضان براي رسيدن اين شب لحظه شماري مي كند.
با نزديك تر شدن شب بيست و هفتم ماه مبارك رمضان كه طبق روايات اهل سنت شب نزول قرآن كريم است معنويت خاصي بر مساجد تاجيكستان حاكم مي شود و روزه داران با صدق و صفاي وصف ناپذير آماده نيايش ويژه مي شوند.
عده اي هم در آستانه اين شب مبارك منازل خود را براي پذيرايي از مهمانان خدا آماده مي كنند تا در شب احيا ميزبان جمعي از خويشان خود باشند.
اين عده خود را آماده پذيرايي از مهماناني مي كنند كه قرار است شب تا صبح به اقامه نماز نافله ، تلاوت قرآن و راز و نياز با پروردگار بپردازند.
در مساجد محلات مختلف شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان در اين ايام جنب و جوش محسوسي به چشم مي خورد و مردم روزه دار هر محل به سهم خود براي تهيه غذاي افطار و سحري شب زنده داران كوشش مي كنند.
افراد خير هر محل هم مواد غذايي لازم براي تهيه سفره افطار و سحري را از چند روز پيش در اختيار مساجد قرار مي دهند تا در ثواب شب قدر سهيم باشند.
مردم اين كشور اسلامي در اين شب با اجتماع در مساجد محل و يا در منازل بزرگان خانواده شب را با ذكر خدا و نيايش پروردگار به صبح مي رسانند و براي قبولي طاعات خود در ماه رمضان دعا مي كنند.
مسلمانان اين ديار هم مانند ساير مسلمانان شب قدر را شب آمرزش گناهان مي دانند و معتقدند كه بنا به وعده خداوند ، در اين شب تمام گناهان افراد اهل توبه بخشيده مي شود.
مردم مسلمان تاجيكستان همچنين عيد فطر از بزرگترين اعياد خود مي دانند و در اين روز به ديدار همديگر شتافته و عيد را تبريك گفته و از خداوند منان طلب قبولي طاعات و عبادات ماه رمضان را مي كنند.
تاجيكستان هفت ميليون و 200 هزار نفر جمعيت دارد كه بيش از 95 درصد از آن را مسلمانان تشكيل مي دهند كه از اين ميزان 5 درصد شيعيان اسماعيلي ، 3 درصد شيعيان اثني عشري و بقيه اهل سنت حنفي مذهب هستند.
طبق قانون اساسي تاجيكستان ،‌ فعاليت هاي ديني در اين كشور آزاد است و اكنون در سه هزار و 215 مسجد در مناطق مختلف آن به طور منظم نماز جمعه و جماعات برگزار مي شود.
286 /257
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن