تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815556692




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - روياي «اسرائيل بزرگ» پايان يافت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جهان - روياي «اسرائيل بزرگ» پايان يافت


جهان - روياي «اسرائيل بزرگ» پايان يافت

ايليا جزايري:ايهود اولمرت نخست‌وزير اسرائيل اعلام كرد كه «خواب اسرائيل بزرگ يهودي» پايان يافته است. اولمرت كه در جلسه روز يك‌شنبه كابينه اسرائيل صحبت مي‌كرد، از شهرك‌نشينان تندروي اسرائيلي كه عليه فلسطيني‌ها حملات وحشيانه انجام مي‌دهند، انتقاد كرد و خواستار برقراري صلح كامل و فوري با فلسطيني‌ها و سوري‌ها شد. نخست‌وزير اسرائيل كه به اتهام فساد مالي از سوي پليس اسرائيل بازجويي مي‌شود و قرار است با انتخاب رئيس جديد حزب كاديما طي روزهاي آينده از سمت خود كناره‌گيري كند گفت: از 40 سال پيش ما با بهانه‌تراشي‌هاي مختلف مي‌خواهيم سياست‌هاي خود را در دوري‌كردن از هر طرحي براي صلح با فلسطيني‌ها بر پايه «دو دولت براي دو ملت» دوري كنيم. اين سياست ما به نفع اسرائيل نبود. جايگزين دو دولت اين است كه يك دولت براي دو ملت وجود داشته باشد. بسياري از فلسطيني‌هاي نااميد از مذاكرات نيز به فكر راه‌حل يك دولت واحد افتاده‌اند. تعدادي در غرب از جمله برخي از دوستان ما در ايالات متحده آمريكا نيز از اين راه‌حل سخن مي‌گويند. اولمرت افزود: «واقع‌بيني را نپذيرفتيم. خواندن نقشه‌ها و طرح‌هايي كه به وضوح به ما مي‌گفت گذشت زمان به نفع ما نيست را نپذيرفتيم. هنگامي كه ايهود باراك (نخست‌وزير سابق و وزير كنوني دفاع اسرائيل) دادن امتيازات به فلسطيني‌ها را در كمپ ديود سال 2000 پيشنهاد داد، به او گفتم در دادن امتيازها مبالغه مي‌كند. من نيز گمان مي‌كردم سرزمين ما بين درياي مديترانه و رود اردن تنها براي ما يهوديان است. زمين را مي‌كنديم و آثار يهودي مي‌يافتيم پس گمان مي‌كرديم كه تنها ما اصحاب حق تاريخي هستيم. اما در پايان و پس از رنج‌ها و ترديدهاي بسيار اكنون اعتقاد دارم كه بايد زمين را بين خود و هر آنكه روي آن ساكن است تقسيم كنيم. يك دولت براي دو ملت نمي‌خواهيم.»

اولمرت در ميان شگفتي وزراي خود بار ديگر ادعا كرد كه اسرائيل قوي‌ترين رژيم منطقه است و هيچ كشور ديگري نمي‌تواند آن را شكست دهد اما گفت كه ترسيم خط مرزي يك مسئله استراتژيك نيست و اسرائيل نبايد در برابر آن اقليتي كه جنگي ابدي براي آن بلندي يا آن كوه مي‌خواهند كوتاه بيايد، چراكه در اين صورت هيچ شريك صلحي براي ما باقي نخواهد ماند. نخست‌وزير اسرائيل تاكيد كرد كه تسويه‌اي كه قصد دارد با رهبري تشكيلات خودگردان تا پيش از پايان دوره فعاليتش به عنوان نخست‌وزير به آن دست يابد، از تاييد اكثريت اسرائيلي‌ها برخوردار است از جمله نسبتي بالا از شهرك‌نشينان. او گفت نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه 18 درصد شهرك‌نشينان در كرانه باختري رود اردن آماده هستند در مقابل دريافت غرامت منازل خود را ترك كنند. از سويي پيشنهاد پرداخت غرامت به شهرك‌نشينان كرانه باختري در كابينه اسرائيل تصويب شد. نقشه راه كه طرحي است آمريكايي براي صلح ميان فلسطيني‌ها و اسرائيل، خواستار خروج كامل اسرائيلي‌ها از كرانه باختري است. حاييم رامون معاون اولمرت كه اين طرح را به كابينه اسرائيل ارائه داد گفت كه دولت اسرائيل بايد به هر خانواده‌اي كه كرانه باختري را ترك مي‌كند، 300 دلار پرداخت كند. اين مصوبه با مخالفت چند وزير از جمله وزراي حزب راستگراي «شاس» و برخي وزراي كاديما از جمله تزيپني ليوني وزير امور خارجه و شائول موفاز وزير حمل و نقل اسرائيل روبه‌رو شد. ليوني و شائول دو گزينه احتمالي جانشين نخست‌وزير اسرائيل هستند. موفاز درباره دليل مخالفت خود با اين طرح گفت كه چنين اقدامي طمع فلسطيني‌ها براي عقب‌نشيني‌هاي بيشتر اسرائيل را برمي‌انگيزد. از سويي ديگر رسانه‌ها اعلام كردند كه اولمرت و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين روز گذشته با يكديگر ديدار كردند. به احتمال زياد اين آخرين تلاش اولمرت براي صلح با فلسطيني‌ها خواهد بود پيش از كناره‌گيري از سمتش. تا لحظه تنظيم گزارش اخبار مربوط به اين ديدار به دست نيامده است با وجود اينكه اولمرت به محض انتخاب رئيس جديد حزب كاديما استعفا خواهد داد، اما مي‌تواند كه براي هفته‌ها يا حتي ماه‌ها تا زمان تشكيل دولت جديد اسرائيل مسووليت‌هاي نخست‌وزير را بردوش كشد.
از سويي اولمرت حمله شهرك‌نشينان اسرائيل به يك روستاي فلسطيني در كرانه باختري رود اردن را به «كشتار» توصيف كرد. ده‌ها شهرك‌نشين مسلح در حالي‌كه گلوله شليك مي‌كردند، شنبه به يك روستاي فلسطيني حمله كردند و به منازل اين روستا صدمه زدند. همچنين سه فلسطيني در اين حمله زخمي شدند. نخست‌وزير اسرائيل افزود: «در دولت اسرائيل كشتارهايي عليه غيريهودي‌ها صورت نمي‌گيرد.» او ادامه داد كه اين پديده‌اي است كه نمي‌توان در برابر آن سكوت كرد و به شديدترين شكل با آن برخورد خواهد شد.
در تحول ديگر و در كنش‌هاي داخلي فلسطين فهي الزعاير سخنگوي جنبش فتح تشكيك حماس در قانوني بودن رياست عباس به تشكيلات خودگردان فلسطين پس از 9 ژانويه آينده را رد كرد و گفت كه رياست عباس قانوني و دموكراتيك است. عباس اعلام كرده است كه تا 2010 در سمت رياست تشكيلات خودگردان باقي خواهد ماند كه اين تصميم با مخالفت حماس روبه‌رو شد.
حماس مي‌گويد كه بر پايه قانون اساسي فلسطين دوره رياست بر تشكيلات خودگردان چهار سال است اما فتح مدعي است براساس قانون انتخابات، انتخابات مجلس قانونگذاري و رياست به‌طور همزمان در 2010 برگزار خواهد شد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن