واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: اصول عكاسي معماري
اقوام مختلف با توجه به فرهنگ و بينش خود براي ساخت و تزيين برخي بناها اهميت بيشتري قايل هستند.مثلاً مسلمانان همواره در ساخت و تزئين مساجد، زيارتگاهها و اماكن مذهبيبا هنرمندي و ظرافت خاصي عمل كرده اند، به گونه اي كه مشابه آن در ديگربناها كمتر يافت مي شود. تنوع اين بناها نيز بسيار چشمگير است كه در هرنقطه و مكاني به شيوه اي خاص بوده است. توده مواد موجود در فضا كه به صورتيك يا چندين حجم تو خالي است ساخته مي شود ، معماري را شكل مي دهد اينفضاهاي توخالي براي فعاليت انسانهاست. به جز مواردي خاص، معماري هنري نيست كه بي دليل اجرا شود . در ساختمان بنا علاوه بر صرف وقت، جنس مواد نيز موضوع مهمي است كه متناسب با شرايط اقليمي و نقشه ساختمان از مصالح گوناگوني استفاده مي شود اولين گام در عكاسي معماري آگاهي از اين عوامل است . عكاس بايد براي كسب اين اطلاعات و بازديد از بنا وقت كافي صرف كند.
تجهيزات مورد نياز
1 – دوربين :ثبت و ضبط
دقيق ترين جزئيات در عكاسي معماري ضروري است و بايد با وسواس تمام تصويرهايي با كيفيت بسيار خوب ارائه كند. در عكاسي معماري بايد خطوط و سطوح عمودي بنا در تصوير كاملاًعمودي باشند. از اصول اوليه عكاسي معماري،كج نبودن خط افق در تصوير،عمود بودن ساختمان و خطوط و سطوح عمودي آن در تصوير است.
2 – سه پايه : عكاساني كه به كيفيت
و وضوح كامل تصوير خود مي انديشند. استفاده از سه پايه عكاسي را بسيار جدي تلقي مي كنند براي اينكه تصوير از بيشترين وضوح برخوردار باشد نبايد در محيط هاي كم نور يا فضاهاي داخلي بدون آنكه دوربين بر روي سه پايه نصب باشد اقدام به عكاسي كرد.
3 – فيلم : فيلم هاي رنگي يا سياه و سفيد با حساسيت زياد و فوق العاده زياد كمتر در عكاسي معماري استفاده مي شود. زيرا فيلم هاي حساسيت زياد با افزايش دانه ها جزئيات تصوير را كاهش مي دهند.
4 – فيلتر : فيلترهاي زرد،نارنجي و قرمز در عكاسي سياه و سفيد براي تشديد كنتراست ابرها و آسمان و كنترل تيرگي آسمان و فيلتر پولاريزه براي از بين بردن انعكاسهاي نامطلوب در شيشه ها و تيره كردن آسمان در عكاسي رنگي بيشتري استفاده را در عكاسي معماري دارد.
نقش نور در عكاسي معماري
هنگامي كه اجسام به تصوير در مي آيد خصوصيات سه بعدي آنها بر روي سطحي دو بعدي نمايان مي شود به كمك سايه روشن هايي كه بر روي جسم مورد نظر تشكيل مي شود مي توان احساس حجم و برجستگي را در تصوير ايجاد كرد. نور در عكاسي معماري اهميت فوق العاده اي دارد. اغلب عكاسان براي عكاسي معماري و منظره ميال به استفاده از نور مايل صبح گاهي يا هنگام عصر هستند چرا كه اين نور كنتراست متعادلي دارد. در عكاسي معماري ايده آل آن است كه نماي اصلي ساختمان و يا قسمتي كه در تصوير مورد توجه اصلي قرار مي گيرد در معرض تابش نور قرار گرفته و در سايه نباشد، نورهاي بسيار ملايم و بدون سايه مانند نور هواي ابري يا مه آلود،احساس برجسته نمايي را در تصوير كاهش مي دهد.
عكسبرداري از بناهاي تاريخي و قديمي در شب هنگام حالت جالبي را براي نشان دادن قدمت آنها به وجود مي آورد. دقت در نورسنجي استفاده از سه پايه و سيم و كلانشور نكات مهم در اين شرايط است توضيح اينكه بر روي دكمه شاتر محل ويژه اي براي نصب سيم دكلانشور پيش بيني شده است . با نصب اين سيم در محل مخصوص و هنگام فشردن آن به خصوص دراستفاده از سرعتهاي كم شاتر دوربين دچار كمترين لرزش شده و از وضوح تصوير كاسته نمي شود. عكاسي از بناهاي معماري در وضعيت ضدنور تصويري را مي سازد كه فقط كلياتي از ساختمان ديده مي شود در حالت ضد نور چون منبع نور پشت بنا و رو به عكاس است موضوع كاملاً تيره ديده مي شود و حالتي مرموز به خود مي گيرد.
عكسبرداري از جزئيات ساختمان
علاوه به نماي كلي جزئيات قابل توجه بنا از قبيل نقش و نگارها، نقاشي، كاشي كاريها و تزئينات روي ديوارها موضوع هاي خوبي براي عكاسي معماري تلقي مي شود استفاده از نورمايل به ويژه براي عكسبرداري از نقوش برجسته و كنده كاري شده و همچنين درهاي حجاري شده براي تأكيد بر برجستگيها و نقوش آنها ايده آل است. لنزهاي وايد در فواصل نزديك ابعاد و تناسب هاي سطوح نزديك را درشت تر كرده و آنهارا دچار دگرگوني مي كند و سطوح دورتر را كوچكتر از فاصله دور يا عكسبرداري از جزئيات بنا با درشت نمايي بيشتر مناسبتر است اين لنزها زاويه ديد بسته تري دارد و فضاي كمتري را به تصوير مي كشد.
حذف زاويه :
اگر در فضاي جلو بنا عوامل زائدي مانند تير چراغ برق ،درخت و غيره وجود داشته باشد مي توان به بنا نزديكتر شد و از لنزهاي وايد استفاده كرد.
قاب كردن بناي معماري:
هنگام عكسبرداري با لنزهاي وايد اغلب فضاي آسمان زيادي در تصوير وجود دارد. برخي از عكاسان ترجيح مي دهند آسمان يكدست و صاف در تصوير نباشد در اين صورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالاي تصوير فضاي خالي آسمان را پر مي كنند. درخت و شاخ و برگ آن نبايد روي ساختمان را بپوشاند اين شيوه را اصطلاحاً قاب كردن نيز مي نامند. چنين نيست كه در عكاسي معماري هميشه از زاويه روبرو آن هم از فاصله اي نسبتاض در كه نماي ساختمان در تصوير گنجانده شود عكسبرداري صورت گيرد.
وجود عامل زنده در بنا:
بناي معماري موجودي زنده نيست بايد دقت كرد كه حضور موجودات زنده در تصوير بيشترين توجه را به خود جلب مي كند در مورد حالت و محل قرار رفتن آنها دقت كنيد كه فضاي كمي را اشغال كند و لطمه اي به كل تصوير زند. عكسبرداري از فضاهاي داخلي ساختمان جزو عكاسي معماري است كه از اصول كلي عكسبرداري معماري پيروي مي كند.
سوالات
1 – اولين گام در عكاسي معماري آگاهي از چه عواملي است ؟
هدف – فضا – جنس مواد
2 – تجهيزات مورد نياز عكاسي معماري چيست؟
دوربين سه پايه – فيلم – فيلتر
3 – اصول اوليه عكاسي معماري چيست؟
كج نبودن خط افق در تصوير، عمود بودن كامل ساختمان و خطوط و سطوح عمودي آن در تصوير است.
4 – لنزها در تصويرنهايي چه تأثيراتي را ايجاد مي كنند؟
لنزهاي وايد در فواصل نزديك ابعاد و تناسبهاي سطحو نزديك را درشت تر كرده و سطوح دورتر را كوچكتر نمايان ساخته و فضاي گسترده تري را به تصوير مي كشد لنزهاي تله براي عكسبرداري از فاصله دور يا از جزئيات بنا با درشت نمايي بيشتر مناسب تر است اين لنزها زوايه ديد بسته تري دارند و فضاي كمتري را به تصوير مي كشند.
به نقل از وب سایت شبکه آموزش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]