تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835100574
آیت الله سید محمد هادی میلانی
واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: ولادت و خاندان
در شامگاه هفتم محرم سال 1313 ق. در نجف در خانوادهای اهل علم و معنویت كودكی پا به عرصه هستی نهاد كه او را «محمد هادی» نامیدند.
اجداد او همه از سادات حسینی شهر مدینه منوره و از فرزندان امام علی بن الحسین ـ علیه السلام ـ [1] بودند كه به جهت شرافت علمی و معنوی از بزرگان مدینه به شمار میرفتند محله قدیمی «بنی هاشم» محل سكونت این خاندان بود و همواره بزرگانی از قبیلههای عرب و دانشوران اسلامی بدآنجا رفت و آمد داشتهاند.
هجرت آنان در اواخر قرن یازدهم ق. از مدینه به آذربایجان ایران در پی دعوتی بود كه از جانب شیعیان این دیار انجام گرفت. به دنبال این دعوت سید حسین (جد محمد هادی) و برادرش علی اكبر كه هر دو از جوانان فرزانه مدینه بودند به همراه زایرین خانه خدا وارد آذربایجان شدند و در منطقه «اسكوچای» اقامت گزیدند و سید حسین هم چنان در میلان[2] باقی ماند و از همان جا ازدواج كرد وی تا آخر عمر در میان دوستداران اهل بیت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در منطقه آذربایجان به تبلیغ و ترویج احكام اسلام پرداخت با رحلت سید حسین فرزندان وی و بعدها نوادگانش این رسالت عظیم را در منطقه آذربایجان دنبال كردند.[3]
نیای مادری آیه الله میلانی آیه الله شیخ محمد حسین مامقانی[4] (متوفی به سال 1223 ق.) شاگردان شیخ مرتضی انصاری و شیخ مهدی آل كاشف الغطا است كه خود از فقهای بزرگ اوایل قرن چهاردهم ق. به شمار میرفت و در دوران زندگی به زهد و پارسایی شهرت داشت.
دوران تحصیل
اولین مكتب تربیتی سید محمد هادی دامان مادری از خاندان علم و فضیلت و پدر فرزانه و عالم وی بود. اساتید علوم مقدماتی وی بزرگانی چون آقا میرزا ابراهیم همدانی و آخوند ملا محسن تبریزی، و در دروس سطح نیز استادانی چون آقا شیخ ابراهیم سالیانی و آقا سید جعفر اردبیلی و حاج شیخ میرزا علی ایروانی و آقا شیخ غلامعلی قمی و آقا شیخ ابو القاسم مامقانی (دائی) او بودند. او هم چنین از محضر اساتید بزرگی چون آیه الله ابو الحسن اصفهانی، آیه الله نائینی و آیه الله آقا ضیاء الدین عراقی بهرههای وافر برده و پایههای علمی خود را در فقه و اصول استحكام بخشیده و در طول 23 سال حضور در دروس و محافل علمی این بزرگان توانسته بود بر آراء و نظرات قویترین اساتید مسلط گردد. وی در علوم عقلی نیز مهارت فراوان داشت و چندین سال ازعمر خود را در محضر اساتید فلسفه گذرانده و در این خصوص از شاگردان شیخ محمد حسین اصفهانی به شمار میرفت.[5]
آقای میلانی از جمله علومی كه دیگر در آن تبحر یافت و به استادی رسید، دانش تفسیر و علوم قرانی بود كه از ایام تحصیل خود در نجف این دانش را نزد استاد بزرگ شیخ محمد جواد بلاغی فرا گرفته بود و بعدها نیز همواره با اساتید تفسیر به ویژه با مفسر بزرگ علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان مباحثه و مناظره داشت. وی تفسیر را در كنار فقه و اصول تدریس میكرد و محصلین علوم دینی را با قرآن، این منبع جوشان فیض الهی آشنا میساخت. و این روش را كه نشانهای از عشق ایشان به قرآن بود همواره در زندگیش حفظ كرده بود.
ایشان هشت سال نیز در علوم حدیث با آیه الله شیخ علی قمی مباحثه و مذاكره داشت و نسخه كتاب وسایل الشیعه خود را با نسخهای كه به خط شیخ حر عاملی بود، مقابله كرده است.[6]
تدریس
رسیدن به مقام اجتهاد، تحمل رنجهای طاقت فرسایی را میطلبد. طالبان علوم اسلامی برای دست یافتن بدین منزلت علمی، راههای بسیار سخت و دشواری را طی میكنند. رنج سفرهای سخت را به جان میخرند. و سالیان دراز از عمر خود را در محضر بزرگان دانش و معارف به تحصیل علوم مختلفی چون: ادبیات عرب (تجزیه و تركیب، معانی و بیان و بدیع) منطق، حدیث شناسی، رجال، علوم قرآن، اصول و فقه و ... صرف میكنند. و در این میان پای بندی به معنویات خود عامل در رسیدن به این مقام و منزلت است چنان چه آیه الله میلانی بارها میگفت:
«استادم مرحوم نایینی میفرمود: نماز شب شرط اجتهاد نیست و لكن بیدخالت هم نیست»[7]
جلسات درس ایشان در حوزه بزرگ نجف بسیار با شكوه و به امتیازاتی چون داشتن دقت عقلی و عرفی ایشان در تبیین مسائل، و تسلط به مبانی فقهی و اصولی شهرت داشت. آیه الله میلانی هیجده سال در كربلا اقامت داشت و در این مدت شاگردان فراوانی را تربیت كرده است. بزرگانی چون آیات و حجج اسلام: حاج شیخ حسین وحید خراسانی، سید ابراهیم علم الهدی سبزواری، سید عباس صدر، حاج سید حسین شمس، حاج شیخ محمد رضا مهدوی دامغانی، شیخ محمد تقی جعفری، مهدی نوقانی، محمود كلباسی، كاظم مدیر شانه چی، سید نور الدین میلانی، سید محمد شیرازی، شیخ محمد تقی عندلیب سبزواری، سید محمد باقر حجت طباطبایی، محمد علی علمی، سید ابراهیم مهاجریان طبسی از شاگردان بر جسته ایشان هستند كه بعضی اجازه روایتی از ایشان نیز داشتهاند.
آثار علمی
آن چه امروزه از آنها به عنوان آثار ایشان نام میبریم، یاد داشتهای پراكنده و تقریرات درسهای پربار ایشان است كه به همت شاگردان پركار و فرزندان گرامیش جمع آوری شده و پس از تنظیم در عناوین و موضوعات مختلف به چاپ رسیده است و عبارتند از:
1. محاضرات فی الفقه الامامیه: در ده جلد است كه در موضوعات مختلف فقهی به بحث و بررسی عمیق پرداخته است كه نمایانگر وسعت فكری ایشان در زمینههای مختلف فقهی است.
2. قادتنا كیف نعرفهم؟: در 9 مجلد به زندگانی چهارده معصوم ـ علیهم السلام ـ و فضایل آنها با استفاده از مدارك شیعه و سنّی پرداخته است.
3. تفسیر سوره جمعه و تغابن
4. مختصر الاحكام
5. مناسك حج
6. حاشیه بر قسمتی از عروه الوثقی
7. نخبه المسائل: رساله عملیه ایشان در احكام اسلامی
8. ده پرسش: با پاورقیهای آقای سید محمد علی میلانی، در مباحث مختلف تفسیری
9. حاشیه المكاسب
10. قواعد فقهیه و اصولیه
11. رسالهای در بیعه و مسائل بانكی
12. كتابی استدلالی در مزارعه و مساقات
13. كتابی استدلالی در اجاره
14. شرح استدلالی مباحثی از كتاب الصلوه «شرایع»
15. رسالهای در منجزات مریض.
شخصیت جهانی
در طول مرجعیت آیه الله میلانی به ویژه در سالهای اقامتش در مشهد مقدس شخصیتهای بزرگ از كشورهای مختلف اسلامی به دیدار ایشان شتافتهاند شخصیت جهانی این فقیه بزرگ موجب گردیده بود كه علمای شیعه و بزرگان اهل تسنن نیز برای گفتگو و مشاوره در مسائل مهم مذهبی رهسپار ایران شده و از نزدیك از نظرات ایشان آگاهی یابند.
در سال 1380 ق. 1339 ش. بوی از دار التقریب بین المذاهب الاسلامی در قاهره شیخ محمد تقی از جامع الازهر با آیه الله میلانی دیدار كرد و لوحی نیز كه در آن فتوای علامه شیخ محمود شلتوت در رابطه با جواز عمل به مذهب تشیع نوشته شده بود تقدیم ایشان نمود.[8]
دكتر شیخ محمد ضحّام با جمعی از اساتید علوم اسلامی جامع الازهر و شیخ خلیل حصیری قاری قران به همراه سفیر وقت مصر در ایران در سال 1350 ق. از مشهد دیدن كرده و در این سفر به دیدار آیه الله میلانی نیز نایل آمدند.
در سال 1382 ق. شیخ علامه شیخ محمد جواد مغنیه ضمن سفر به مشهد با آیه الله میلانی نیز ملاقاتی داشت.
در سال 1382 كاردار سفارت روسیه (ویكتور اسیولینكوف) به نیابت از آقا ضیاء الدین خان، رئیس اداره دینیه مسلمانان آسیای میانه و قزاقستان با آیه الله میلانی ملاقات كرد و ضمن دعوت ازایشان برای دیدار از كشورهای اسلامی واقع در آسیای میانه، نظر شرع مقدس را در مورد خدمت در ادارات روسیه كه مشروط بر قبول مدام كمونیسم بود خواستار شده است.
علامه شیخ محمد جواد الشری در سال 1381 ق. به زیارت مرقد مطهر امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ نایل شد و در ضمن با آیه الله میلانی نیز دیدار كرد در این ملاقات علامه الشری از وضعیت شیعیان و مسلمانان كشورهای اسلامی به ویژه شیعیان آمریكا گزارشی تقدیم آیه الله میلانی كرد.
در نهضت اسلامی ایران
انقلاب اسلامی ایران بزرگترین حركتی است كه علی رغم توطئههای استكبار و استعمارگران به رهبری امام خمینی شكل گرفت و در بهمن سال 1357 با پایان بخشیدن به حكومت 2500 ساله شاهنشاهی به پیروزی خود رسید، و از آن پس نیز همواره چون آذرخشی بر پیكر استعمار فرود آمد.
این انقلاب شكوهمند به آسانی به دست نیامد. بلكه از جرقه اولیه آن در سال 1341 تا به ثمر نشستن در سال 57 ملت ایران عزیزان بسیاری را تقدیم اسلام عزیز نمود و در این میان فرزانگان و بزرگان نیز در مسیر به بار نشستن خون شهدا، آسایش و آرامش را بر خود حرام كرده و مردانه در مقابل نظام ستم شاهی قامت بستند آیه الله میلانی از جمله این رادمردان خط مقدم مبارزه بود كه در شكل گیری نهضت بزرگ نقش بسیار مؤثر و اساسی داشت. وی كه در آن سالها از مراجع بزرگ تشیع بود، با پیامها، نامهها و اعلامیههایی كه خطاب به دولت وقت و ملت ایران صادر میكرد، در هدایت و حركتهای مردمی علیه رژیم شاه نقش عمدهای به عهده داشت در این مختصر به نقش ایشان در شكل گیری انقلاب اسلامی اشاره میشود.
ایشان در برابر لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی به شدت مقابله كرد، در این خصوص در قسمتی از نامه ایشان آمده است:
... وظیفه خود میدانم با استمداد حضرت بقیه الله ـ ارواحنا فداه ـ برای سومین بار صریحاً اعلام بدارم تصویب نامه دولت شما در مورد انجمنهای ایالتی و ولایتی با عدم رعایت شرط اسلام در انتخاب شوندگان، و تبدیل قسم قرآن مجید، به قسم به كتاب آسمانی، ملت مسلمان ایران و خاصه علمای اعلام را بینهایت خشمگین ساخته است ... تذكر میدهم، به حكم موزاین شرعی و احترام به افكار و معتقدات ملت مسلمان ایران لازم است هر چه زودتر تصویب نامه مزبور را لغو و برای اطلاع عموم اعلام نماید.[9]
هم چنین در قسمتی از نامه دیگر ایشان كه در نوزده سال 41 ش. انتشار یافته میخوانیم:
هم اكنون جمعی از علما و رجال متدین و استادان و دانشجویان دانشگاههای مملكت در زندان به سر میبرند. از هر طرف ابتلا و فقر و گرسنگی ملت ما را تهدید میكند. بیكاری و فساد و تجاوز عمال حكومت به حقوق انسانی افراد، نقطهای را خالی نگذاشته. تنها چیزی كه مورد توجه نیست حقوق ملت و مصالح آنهاست! معلوم نیست تا كی مهلت پیدا كنند و عاقبت كار به كجا برسید.!
پس از هجوم وحشیانه مزدوران یهودی به مدرسه فیضیه آیه الله میلانی در پیامی پرده از چهره كریه حاكمان وقت ایران برداشت، او در ضمن پیام خود چنین نوشت:
... ما از حمله و یورش چنگیزانه، به ساحت حوزه علمیه قم گذشتیم! از حبس و زجر رجال دینی و ملی گذشتیم! از حمله به دانشگاه و مراكز علمی ملت و سلب هر نوع آزادی فردی و اجتماعی چشم پوشیدیم! از دزدی و فساد و تباهی و تجاوز به مردمان صالح و تقویت دزدان و خیانتكاران گذشتیم! از برادر كشیهایی كه در نقاط مملكت ترتیب دادهاند، صرف نظر كردیم! این ننگ را كجا ببریم كه مملكت اسلامی ما را دارند پایگاه اسرائیل و صهیونیست میكنند، و نیز افرادی را كه با آنها هم دستاند، در رأس كارها قرار میدهند ...[10]
آیه الله میلانی در سفری به تهران، ماهیت نهضت علماء و مردم را چنین بیان میكند.
... من در این مسافرت به جدّ خود حضرت سید الشهداء ـ علیه السلام ـ تأسی كرده از جوار امن ثامن الحجج ـ علیه السلام ـ به تهران آمدم. تا به دنیا اعلام كنم این قیام و نهضت به هیچ وجه صورت ارتجاعی ندارد بلكه نهضتی است كه ملتی مسلمان برای مقابله حكومتهای جابرانه، با پیشوایی مقامات عالیه روحانی تعقیب میكند. هدف ملت مسلمان ایران این است كه بیش از این به مصالح دنیایی و دینی آنان تجاوز نشود. باید حكومت مردم را به مردم سپرد و حق مردم را باید به خودشان واگذار كرد.
ارادت به امام خمینی
اخلاص و ارادت آیه الله میلانی به امام خمینی بر كسی پوشیده نبود چنان چه در نامهاش خطاب به امام خمینی در دوران تبعید امام در تركیه میگوید: «خوشا به سعادت آن سرزمین كه حضرت عالی در آن تشریف دارید» اما در كنار این آن چه بیشتر جالب توجه است ایشان اخلاص و ارادتش با انگیزه و جهت دار بوده و به جهت مصالح مسلمین از ایشان همواره پشتیبانی كرده است. در این خصوص به خاطره شهید سعیدی گوش میسپاریم:
... روزی آیه الله میلانی هنگامی كه نزدشان نام امام خمینی برده شد فرمودند: ـ سلام الله علیه ـ ... پس عدهای به آیه الله اعتراض كردند. ایشان فرمودند: ساكت باشید فلانی! این جا مسئله تقلید در بین نیست كه گفته شود فلانی اعلم است یا من؟ این جا بحث رهبری است و چنین نیست كه هر مجتهدی لیاقت رهبری داشته باشد، لیاقت رهبری را تنها فقیه سیاستمداری داراست كه عالم به زمان خویش باشد و در راه خدا از ملامت ملامتگران هراس نداشته باشد و اكنون این مشخصات در كسی جز آیه الله خمینی نیست ...[11]
خدمات ماندگار
آیه الله میلانی با همه اشتغالات خود در مسند مرجعیت و زعامت حوزه هیچ گاه از مشكلات مردم غافل نشده است: به بعضی از تلاشهای ایشان تنها اشاره مختصری میشود.
1. او پس از زلزله سال 1347 ش. در جنوب خراسان (منطقه كاخك) مردم را برای بازسازی و كمك به آوارگان بسیج كرد و بارها طلاب را جهت كمك به مردم به این شهر اعزام داشت. میگویند برای مردم بیخانمان خانهها ساخت و حتی سند به آنها نوشت.
2. در بازسازی مسجد هامبورگ آلمان نقش بسیار مؤثری را ایفا كرد و در اعزام آیه الله شهید بهشتی به آن جا تلاش زیادی كرد. ایشان علاوه بر كمك به مسجد امام علی هامبورگ به مسلمانان و اندیشمندان اروپا كمك میكرد تا در نشر اسلام جدی باشند.
3. بازسازی مدارس علمی مشهد و مدرسه حقانی قم و كمك به ایجاد چندین مدرسه دینی در شهرستانها و دهها كار خیر برای مسلمانان ایران و سایر كشورهای اسلامی.
وفات
جمعه هفدهم مرداد سال 1354 هجری شمسی این اسوه فضیلت و پاكی چشم از جهان فانی فرو بست و به خانه بقاء شتافت و روح بلندش به عالم ملكوت پیوست. و پیكر مطهرش در روز شنبه هیجده مرداد پس از یك تشییع بینظیر، و با حضور شخصیتهای بزرگ علمی و مذهبی (داخل و خارج) كشور و هزاران مؤمن عزادار در جوار مرقد مطهر امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ به خاك سپرده شد.
[1] . مقدمه محاضرات فی الفقه الامامیه (زكوه)، سید فاضل حسینی، ج 1، ص 6.
[2] . میلان از آباد بخش اسكو در نزدیك شهرستان تبریز قرار دارد این روستا از پر جمعیتترین و از جمله روستاهای آباد اسكوچای یا دره اسكو میباشد.
[3] . سید حسین اولاد زیادی داشت كه بزرگترین آن سید اسد الله در سلك علماء بود پس از سید اسد الله، علی اكبر فرزندش و پس از علی اكبر نیز سید مرتضی فرزند وی و بالاخره سید احمد فرزند سید مرتضی از بزرگان و دانشورانی بودند كه نزدیك 3 قرن زعامت امور دینی را در منطقه آذربایجان عهده دار بودند.
[4] . مامقان از توابع شهرستان تبریز در طول تاریخ خاستگاه دانشوران فرزانهای بوده است.
[5] . مكتب تفكیك، ویژه نامه بنیاد تاریخ و فرهنگ معاصر، شماره 1، ص 208.
[6] . حیات آیه الله السید میلانی، خطی، عربی.
[7] . مجله حوزه، شماره 13، ص 20.
[8] . لوح فتوای مشهور علامه شلتوت به آستانه مقدسه رضوی تسلیم گردید.
[9] . اسناد انقلاب اسلامی، مركز اسناد انقلاب اسلامی، ص 32.
[10] . اسناد انقلاب اسلامی، ص 194.
[11] . آیه الله میلانی، مرجع بیدار، سعید عباس زاده، ص 133.
منبع:اندیشه قم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]
-
گوناگون
پربازدیدترینها