تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 2 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823727663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش البرادعي باز هم دو پهلو بود


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گزارش البرادعي باز هم دو پهلو بود
گروه ديپلماسي: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي سيزدهمين گزارش خود را در مورد برنامه هسته اي جمهوري اسلا مي منتشر كرد.
تازه ترين گزارش محمد البرادعي به 35 كشور عضو شوراي حكامآژانس، مانند گزارش هاي پيشين او لحن دو پهلو دارد به گونه اي كه ضمن اعتراف به همكاري ايران با آژانس از ابهامات و پرسش هايي سخن گفته است كه بازرسان هنوز نتوانسته اند به پاسخ روشني در مورد آن دست پيداكنند.
محمد البرادعي در گزارش شش صفحه اي خود تاييد كرده كه آژانس قادر بوده دست به تداوم راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران ادامه دهد.
در اين گزارش هم چنين تاكيد شده است كه ايران دسترسي آژانس را به مواد اعلام شده هسته اي فراهم ساخته و گزارش هاي لازم حسابرسي مواد هسته اي مرتبط با مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام شده را به آژانس ارايه داده است.
گزارش البرادعي مي گويد: آژانس قادر بوده است به تداوم راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران ادامه دهد. ايران دسترسي آژانس را به مواد اعلام شده هسته اي فراهم ساخته و گزارش هاي لازم حسابرسي مواد هسته اي مرتبط با مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام شده را به آژانس ارايه داده است. با اين حال ايران متن اصلاح شده بخش عمومي ترتيبات فرعي كد 3/1 در زمينه ارايه زودهنگام اطلاعات طرح را به اجرا در نياورده است.
در اين گزارش مي افزايد كه ايران فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را تعليق نكرده است و به فعاليت درPFEP وFEP و نصب آبشارهاي جديد سانتريفيوژها براي اهداف آزمايشي ادامه داده است.
گزارش همچنين مي گويد آژانس در بررسي حل مطالعات ادعايي مربوط به جنبه نظامي برنامه اتمي ايران هيچگونه پيشرفتي نداشته است.
محمد البرادعي، مدير كل آژانس در گزارش روز گذشته خود كه به بررسي ماهيت برنامه هسته اي ايران اختصاص داشت، گفت: «متاسفانه قادر نشده تا در زمينه مطالعات ادعايي و ساير مسائل باقي مانده در پرونده اتمي ايران كه نگراني هايي جدي را برانگيخته، به پيشرفت واقعي دست يابد.»
آژانس مي گويد كه «ايران در راستاي همكاري خود بايد اطلاعات لازم را براي آژانس فراهم كند و به افراد و اسناد مرتبط با برنامه اتمي خود را اجازه دسترسي دهد.»
قرار است گزارش جديد برادعي بعد از طرح شوراي حكام آژانس در هفته آينده در اختيار شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.
محمد البرادعي در گزارش خود از ايران خواسته است تا در اولين فرصت ممكن نسبت به اعتماد سازي در زمينه ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي خود اقدام كند.
اين گزارش مي گويد كه «بر خلاف تصميمات شوراي امنيت، ايران فعاليت هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم را متوقف نكرده است.»
يك مقام نزديك به آژانس كه نام او فاش نشده به خبرگزاري ها در وين گفته است كه «ما به نقطه بن بست رسيده ايم» و از ايران خواست تا تمام اطلاعات لازم براي راستي آزمايي ماهيت برنامه اتمي خود را منتشر كند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي كه خواستار افشاي تمام جزئيات برنامه اتمي ايران است پيشتر مدعي شده بود، به برخي از اسناد دست يافته است كه نشان مي دهد جمهوري اسلامي مطالعاتي در زمينه استفاده از سانتريفيوژهاي پيشرفته براي غني سازي سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روي كلاهك هاي هسته اي كه بر روي موشك سوار مي شوند، انجام داده است.
گزارش تازه محمد البرادعي پس از آن منتشر مي شود كه بازرسان ارشد آژانس به سرپرستي اولي هاينونن، معاون مدير كل، در ماه اوت نشست هاي مختلفي را با مقام هاي دست اندركار برنامه اتمي ايران برگزار كردند .
گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گويد كه ايران تعداد سانتريفيوژها براي غني سازي اورانيوم را به سه هزار و 820 دستگاه افزايش داده كه در مقايسه با ماه مه 520 دستگاه بيشتر است. رقم اعلام شده جديد دو هزار سانتريفيوژ بيش از زماني است كه نصب اين دستگاه ها در ايران آغاز شد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين گفته كه ايران 480 كيلوگرم اورانيوم با غلظت پايين انبار كرده است.
اين درحالي است كه نماينده ايران در آژانس معتقد است گزارش مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران بار ديگر بر صلح آميز بودن فعاليت هاي ايران صحه گذاشته است.
علي اصغر سلطانيه در گفت وگو با فارس در ارزيابي خود از گزارش محمد البرادعي مديركل آژانس گفت: بر اساس اين گزارش مديركل آژانس به جامعه بين الملل اعلام كرد كه كماكان قادر است به فعاليت هاي راستي آزمايي خود در ايران بدون هيچ گونه مانعي ادامه دهد و كليه مواد هسته اي را حسابرسي كرده و پس از بررسي هاي متعدد، هيچگونه شواهدي مبني بر انحراف مواد و فعاليت هاي هسته اي به اهداف نظامي يافته نشده است.
وي اضافه كرد: در اين گزارش ضمن ارائه آخرين وضعيت فعاليت هاي هسته اي ايران از جمله غني سازي و فعاليت هاي تبديل اورانيوم در اصفهان و ديگر فعاليت ها، به صراحت اعلام كرده است كه كليه اين فعاليت ها و مواد زير نظارت كامل آژانس است و ضمنا هيچگونه فعاليت هاي بازفرآوري در ايران وجود ندارد.
سلطانيه اظهار داشت: در رابطه با مطالعات ادعايي و ادعاهاي بي اساس آمريكا همانگونه كه در گزارش آمده است ايران اعلام نموده كه اگرچه آژانس مدارك لازم را به دليل فشار سياسي و دخالت آمريكا تحويل نداد ولي ايران به منظور اثبات شفافيت و حسن نظر بر اساس مطالب نشان داده شده در 117 صفحه طي جلساتي كه با متخصصين آژانس به طور مستند ثابت كرد كه اين ادعاها ساختگي و بي اساس است.
وي گفت: نكته قابل توجه اين است كه ايران مطابق برنامه كار (مداليته) و چارچوبي كه با آژانس به توافق رسيده بود كاملا همكاري كرده است و خوشبختانه همانگونه كه قبلا آقاي البرادعي اعلام كرد تمام 6 مساله باقي مانده حل و فصل شد و مطابق برنامه كار نيز با ارائه پاسخ هاي ايران عملا برنامه كار كاملا اجرا شده و لذا بايد پادمان به صورت روتين درآيد.
سلطانيه تاكيد كرد: بديهي است توقعات و انتظارات فراتر از مداليته و تعهدات پادماني ايران غيرقابل قبول است، در عين حال ايران كماكان به همكاري خود با آژانس در چارچوب تعهدات قانوني خود ادامه خواهد داد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان صدور قطعنامه در شوراي حكام يا شوراي امنيت عليه ايران وجود دارد؟ گفت: اين گزارش نشان مي دهد كه ايران در رابطه با فعاليت هاي معمول كماكان به همكاري خود با آژانس ادامه مي دهد، بديهي است هر اقدامي از اين نوع تاثير منفي در رابطه با فضاي موجود خواهد داشت.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن