تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816414534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقررات جديد نرخ سود بانكها


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: مقررات جديد نرخ سود بانكها
بانك مركزي مقررات جديد و طيف معيني از نرخ سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري را به شبكه بانكي كشور ابلاغ كرد .


بانك مركزي مقررات جديد و طيف معيني از نرخ سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري را به شبكه بانكي كشور ابلاغ كرد .
بر اساس اين بخشنامه و با توجه به لزوم ايجاد شرايط رقابتي در ميان بانكها و مؤسسات اعتباري اعم از خصوصي و دولتي سقف پرداخت سود علي الحساب به سپرده هاي سرمايه گذاري بر اساس سود قابل تحصيل بانك يا مؤسسه قابل افزايش است.
متن كامل اين بخشنامه به شرح زير است: جهت اطلاع كليه مديران عامل بانكهاي دولتي،‌ غيردولتي، شركت دولتي پست بانك، موسسات اعتباري توسعه و سينا و موسسات داراي مجوز تبديل و تطبيق، بند دوم ماده 17 بسته سياستي نظارتي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران براي سال 1387 مقرر مي دارد پرداخت سود علي الحساب صرفاً در مواردي كه بانك نسبت به محاسبه سود قابل وصول و پيش بيني عمليات و اقدامات اعتباري و سرمايه گذاري خود اقدام و ميزان سودي كه با حداكثر اطمينان محاسبه و به بانك مركزي ارائه و تاييد آن بانك را اخذ كند، مجاز است.
در اجراي بند فوق، و با توجه به ارزيابي عمومي از شرايط اقتصادي كشور و وضعيت ترازنامه هاي بانكها و مؤسسات اعتباري و به منظور كاهش ارجاعات موردي، بانك مركزي، مقررات و طيف معيني از نرخ سود علي الحساب سپرده‌ هاي سرمايه ‌گذاري قابل اعلام به عموم را به شبكه بانكي كشور ( اعم از بانكهاي دولتي، غيردولتي ومؤسسات مالي و اعتباري) با هدف ايجاد و گسترش شرايط رقابتي ، به شرح ذيل جهت اجرا ابلاغ مي‌كند:
1- با توجه به لزوم ايجاد شرايط رقابتي در ميان بانكها و مؤسسات اعتباري، مفاد بخشنامه‌ حاضر در خصوص عموم بانكهاي خصوصي و دولتي و مؤسسات اعتباري و همچنين مؤسساتي كه مجوز تبديل و تطبيق از بانك مركزي اخذ نموده‌‌اند به صورت يكسان حكمفرماست.
2- شبكه بانكي كشور(توضيح داده شده در مقدمه بخشنامه) ملزم هستند با توجه به انواع عمليات اعتباري خود سود قابل تحصيل بانك يا مؤسسه اعتباري (گردش عمليات شامل درآمد و هزينه) را بر اساس بررسي هاي كارشناسي و ترازنامه اي ناشي از گردش كل عمليات (با لحاظ وضعيت منابع و مصارف مورد انتظار) محاسبه و پيش‌بيني نمايند.
نرخ سود علي ‌الحساب انواع سپرده هاي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بر مبناي برآورد فوق و مستخرج از برآوردهاي سودآوريِ بانك يا مؤسسه اعتباري و طبق مقررات و ضوابط اين دستورالعمل بايد تعيين شود.
3- گزارش برآورد سودآوري بانك‌ها و مؤسسات بايد بر اساس اصول و ضوابط و استانداردهاي مالي و حسابداري و منطبق بر اطلاعات كامل و دقيق مؤسسه و مستند به عملكرد گذشته و پيش‌بيني‌آينده و ارقام مستخرجه از دفتر كل بانك يا مؤسسه با ثبت صحيح ذخائر مطالبات مشكوك الوصول، معوق و سررسيد گذشته، بر اساس مقررات باشد.
4- گزارش فوق بايد در هيأت مديره بانك يا مؤسسه مورد بررسي قرار گرفته و پس از اصلاحات لازم به تصويب هيأت مديره برسد. يك نسخه از اين گزارش به همراه كليه مستندات مربوط به مديريت‌ كل نظارت بر بانك‌ها ومؤسسات اعتباري بانك مركزي ارسال، و يك نسخه از آن گزارش، با همة مستندات مربوط به همراه اعلام وصول بانك مركزي، در دبيرخانه هيأت مديره نگهداري شود و قابل ارائـه باشد.
5- سود قابل پيش‌بيني براي سپرده‌گذاران معادل سود حاصل از تسهيلات اعطائي بعلاوه سود اوراق مشاركت و وجه التزام دريافتي بابت تسهيلات پس از كسر حق‌ الوكالة بانك يا مؤسسه (بابت هزينه هاي مرتبط) و به نسبت منابع حاصل از سپرده ها و منابع داخلي بانك يا مؤسسه، محاسبه خواهد شد.
6- نرخ سود علي الحساب قابل اعلام به عموم حداقل يك واحد درصد كمتر از رقم محاسبه شده در بند 5 فوق خواهد بود. اين رقم براي مؤسساتي كه نسبت كفايت سرمايه آنها از 6 درصد كمتر باشد، بايد حداقل يك و نيم درصد كمتر از رقم محاسبه شده در بند 5 فوق باشد.
7- اقدامات بانك يا مؤسسه اعتباري درباره اعلام رسمي نرخ سود علي‌الحساب سپرده‌ها به عموم و انجام تبليغات مربوط با توجه به موارد ذيل قابل اجرا خواهد بود:
1-7- چنـانچه نـرخ سـود علي‌الحساب موضوع بند 6 فوق، مساوي يا كمتر از جـدول بند 4-7 زير باشد، و 72 ساعت پس از تحويل مصوبه‌ي هيأت مديره به بانك مركزي، مورد ايراد بانك مركزي قرار نگيرد، هيأت مديرة بانك يا مؤسسه مجاز است نسبت به اعلام رسمي آن سود علي‌الحساب اقدام و فعاليت‌هاي تبليغاتي لازم را انجام دهد.
2-7 - چنانچه نرخ سود علي‌الحساب موضوع بند 6 فوق، بيشتر از ارقام مندرج در جدول بند 4-7 زير باشد و هيأت مديرة بانك يا مؤسسه پيش‌بيني سودآوري بالاتري نمايد و تأكيد داشته باشد كه سود قابل تحصيل بانك يا مؤسسه پس از كسر حق‌الوكاله بانك و كسر حاشيه ريسك بند 6 فوق، بيش از جدول بند 4-7 زير است، موضوع را با ذكر دلايل و مستندات همراه با گزارش‌هاي كارشناسي به مديريت كل نظارت بر بانكها و مؤسسات اعتباري بانك مركزي ارائـه و در صورت اخذ تأييد كتبي بانك مركزي مجاز خواهد بود نسبت به اعلام نرخ‌ها اقدام كند.
3-7 - چنانچه نرخ سود علي‌الحساب موضوع بند 6 فوق، كمتر از ارقام مندرج در جدول بند 4-7 زير باشد، بانك يا مؤسسه مجاز نيست بيش از ميزان محاسبه شده بند 5 فوق سود علي‌الحساب براي سپرده‌گذاران خود اعلام نمايد.
4-7- جدول نرخ‌ هاي سود علي الحساب سپرده‌ هاي سرمايه ‌گذاري:
سپرده كوتاه مدت عادي( حداقل 3 ماه) حداكثر 9 درصد .
سپرده‌هاي با سررسيد يك ‌ساله حداكثر 15 درصد.
سپرده‌هاي با سررسيد دو‌ساله حداكثر 16 درصد.
سپرده‌هاي با سررسيد سه‌‌ ساله حداكثر 17 درصد.
سپرده‌هاي با سررسيد چهار ‌ساله حداكثر 18 درصد.
سپرده‌هاي با سررسيد پنج ساله و بيشتر حداكثر 19 درصد.
8- در مورد سود علي‌الحساب "سپرده‌هاي ويژه" ، هـر بانك يا مؤسسه بايد مشخصات سپرده ويژه موردنظـر و ويژگي‌هاي خاصّ آن سپرده و پيش‌بيني سودآوري طرح يا فعاليتي كه درنظر دارد از محلّ آن سپرده‌گيري انجام شود، با اسناد و مدارك و مستندات مربوط همراه با مصوبه هيأت مديره بانك يا مؤسسه به مديريت كل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بانك مركزي ارائه نمايد تا پس از بررسي‌هاي لازم در بانك مركزي به صورت موردي براي "سپرده ويژه" مورد نظر مجوز لازم صادر ‌گردد، مجوز مربوط به سپرده ويژه، علاوه بر تعيين نرخ سود علي‌الحساب، شامل شرايط و ويژگي‌هاي آن سپرده‌گذاري نيز خواهد بود.
9- پس از اتمام سال مالي و تصويب صورتهاي مالي حسابرسي شده در مجمع عمومي، در صورت فزوني نرخ سود قطعي بر نرخ سود علي الحساب، مابه التفاوت نرخ سود علي الحساب و نرخ سود قطعي بايد در حداقل زمان ممكن به مشتريان اعلام و پرداخت شود.
10- مفاد اين بخشنامه جهت سپرده هايي كه از تاريخ اول آبان ماه 1387 دريافت ميشود، لازم الاجرا بوده و بانكها و مؤسسات اعتباري و موسساتي كه مجوز تبديل و تطبيق از بانك مركزي اخذ نموده اند موظفند كليه اقدامات و همچنين نصب پلاكاردها و تبليغات خود را بر آن اساس تنظيم كنند.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن