تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816444375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليد محتواي ديني با نگاهي نو در فضاي مجازي به تخصص توليد‌كنندگان بستگي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: توليد محتواي ديني با نگاهي نو در فضاي مجازي به تخصص توليد‌كنندگان بستگي دارد
گروه وبلاگ و IT: نداشتن انگيزه و تخصص كافي از سوي توليد كنندگان براي تفكر، تأمل، صرف هزينه و وقت كافي روي محتواهاي توليد شده و در زمينه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنند از عوامل تكرار در محتواي ديني است.
ماندگاري هميشگي مطالب و محتوا همواره اهميت داشته و از ميان محتواها، محتواي ديني و قرآني و در نتيجه ماندگاري آن به دليل پيوند دين با فرهنگ و زندگي مردم از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است.

توجه به محتوا و مفاهيم قرآني در دنياي مجازي از اهدافي است كه به بالا رفتن بار محتواي ويلاگ‌ها و سايت‌ها منجر مي‌شود تا مخاطبان را از فراگيري مطالب لازم در اين عرصه ‌بهره‌مند كند.

همچنين نياز به حضور پررنگ مراجع و علما صرف وجود امكانات فني باعث نمي‌شود كه هر كسي وارد عرصه آموزش دين در فضاي مجازي شده و محتواي الكترونيك در زمينه ديني و مذهبي توليد كند.

در اين گزارش با استفاده از كارشناسان مختلف قرآني ابعاد مختلف اين سؤال كه «ارزيابي از توليد محتواي متكثر با قرائت‌هاي متفاوت ديني با توجه به ويژگي‌هاي فضاي مجازي چيست؟» بررسي مي‌‌شود.

عده‌اي از كارشناسان ديني بر اين باورند كه توليد محتواي ديني متاكثر در فضاي مجازي با توجه به ويژگي فرادسترسي آن و گونه‌هاي مختلف مخاطبان موجب خواهد شد تا بعضا تفسيرهاي نادرستي از مفاهيم ديني در اين فضا توليد شده و در نهايت به توليد محتواي ناصحيح بيانجامد.

اين در حالي است كه از سوي ديگر با توجه به جريان آزاد اطلاعات در فضاي سايبر و به وجود آمدن فضاي گفتماني بين مخالفان و موافقان امكان رسيدن به محتواي ديني با نگاهي نو نيز فراهم مي‌شود.

گزارش زير با استفاده از كارشناسان ديني متعدد به بررسي اين دو نگاه و نيز علت تكراري شدن محتواي ديني در فضاي مجازي خواهد پرداخت.

«ابوالفضل درخشنده» بلاگر و نويسنده‌ي حوزه ادبيات دفاع مقدس با رد قرائت‌هاي متكثر ديني در فضاي مجازي ابراز داشت: اگر تابع اصول باشيم قرائت‌ها برخواسته از همان اصول قرار خواهد گرفت بنابراين اختلاف محتوايي به وجود نخواهد آمد.

«حسن عسكري»، بلاگر روحاني، نيز ادامه عنوان كرد: اگر محتواي ديني را از قرآن و عترت بگيريم، قطعاً استاندارد توليد محتواي دين رعايت مي‌شود، چون آن‌ها منابع اصيل دين هستند و براي همگان حجت هستند و گرفتن دين از غير قرآن و عترت نتيجه‌اش چيزي جز گمراه كردن خود و ديگران نيست.

وي ادامه داد: اگر قرائت‌هاي متكثر از دين به اين معنا باشد كه هر كس هر نوع برداشتي مي‌تواند از دين داشته باشد، قطعاً اين نوع تفكر، تفكر انحرافي است كه باعث بدبختي همه مي‌شود.

روحاني افزود: درفضاي مجازي نيز چنين است و نبايد كاربران هر چيزي را كه برداشت خودشان است به ديگران با عنوان دين تحويل دهند، چنين حركت‌هايي اصلاً به صلاح مردم نيست و مطمئناً به انحراف رفتن است بنابراين بايد متخصصين دين و كساني كه سال‌ها در عرصه شناخت منابع ديني درس خوانده‌اند و صاحب‌نظراند به ميدان بيايند و با راه انداختن سايت يا وبلاگ در فضاي مجازي هم راهنمايي و ارشاد كنند تا هر كسي از هر دري نگويد و به اسم اسلام و دين تمام نشود.

«حرمت‌الله خانگل‌زاده»، وبلاگ‌نويس روحاني «شيعه مذهب برتر» در اين باره بيان كرد: آن‌قدر ناگفته‌هاي ديني داريم كه هر چقدر گفته شوند باز هم كم خواهد بود. پس با تكثر در گفته‌هاي ديني هم‌عقيده هستم.

وي تصريح كرد: اما در مورد قرائت‌هاي مختلف ديني اين‌گونه نيست. ما اگر نگاهي به كتاب‌هاي ديني از صدر اسلام تا به حال داشته باشيم، متوجه مي‌شويم كه تمام اين كتب در رشته مورد نظر خودشان تنها يك پيام دارند. اما با توجه به موقعيت زمان و مكان نوع بيان تفاوت مي‌كنند، كه اين با اختلاف در قرائت فرق مي‌كند.

خانگل‌زاده يادآور شد: در فضاي مجازي نيز چنين است. يعني حرف و گفتار فرقي با هم نمي‌كنند بلكه با توجه به فضاي دنياي مجازي نوع بيان فرق خواهد كرد و در اصل مفهوم دقيقاً مانند آن‌ چيزي است كه علما‌ي ما در كتاب‌هاي خودشان آورده‌اند.

«سيدتقي كمالي»، مدير گروه مطالعاتي توسعه رسانه ديني(حاميم) با اشاره به اينكه نگاه به توليدات محتواي ديني بيش از آنكه از جنبه كميت مدنظر قرار گيرد بايد از جنبه كيفيت بررسي شود، گفت: ما به مطالب ديني ارزنده، مستند و مطابق با متغيرهاي نوع مخاطب اعم از سن، جنسيت، تحصيلات و غيره نيازمنديم.

وي ادامه داد: قرائت ديني فقط بنابر نظريه‌هاي اجتهادي قابل طرح و محدود به ضوابط اجتهادي است و نمي‌توان از هر منظري به قرائت از دين پرداخت كه آشفتگي را پديد مي‌آورد.

وي تصريح كرد: قرائت از دين بايد بنابر روش بوده، اساس داشته‌باشد و عقلايي باشد و مهم‌تر مبتني بر ذات اراده الهي باشد زيرا سرتاسر قرآن دستور به عبادت و طاعت از خدا براي پيروي از اوست بر خلاف پيروان دين مسيحيت كه قرائت ديني را به صورت فراگير جايز مي‌دانند كه اين مسئله به دليل ضعف در اسناد و منابع محدود اين دين است.

««فاطمه موسوي»، مدير محتوايي پايگاه وبلاگ‌نويسان ارزشي، يادآور شد: به نظر مي‌رسد اكثريت محتواي ديني توليد شده از حيث كميت جواب‌گوي نيازهاي مخاطبان نبوده و از نظر كيفي هم مطابق با ذائقه آنها نيست. از طرفي منابع موجود به خوبي معرفي نشده‌است، بنابراين درصد كمي از مخاطبان از آنها استفاده مي‌كنند.

موسوي در ادمه بحث توليد محتواي ديني در فضاي مجازي گفت: با توجه به ويژگي‌هاي فضاي مجازي قرائت‌هاي مختلف از مفاهيم ديني تا آنجايي‌كه به‌صورت تخصصي ميان دانشمندان و كارشناسان ديني مطرح است نبايد در فضاي عمومي اينترنت وارد شود.

او علت اين مسئله را اين‌گونه توضيح داد: چون اينترنت يك رسانه عمومي است و مخاطبان در سطوح علمي مختلف از آن بهره‌برداري مي‌كنند و همه‌شان هم اهل تحقيق و تفحص نيستند تا صواب و ناصواب را از هم تشخيص دهند، بنابراين اين مباحث در حوزه متخصصان باقي مي‌ماند ولي برآيند آن مي‌تواند در فضاي مجازي مطرح شود.

وي افزود: قرائت‌هاي مختلف از مفاهيم ديني نه در ماهيت بلكه در مصاديق بروز و ظهور پيدا مي‌كند و اگر همين برداشت‌ها به رسانه عمومي راه يابد موجب سردرگمي مخاطبان خواهدشد. همان‌گونه كه در حوزه سياست و اقتصاد اين اشتباه صورت گرفته‌است.‌

موسوي تصريح كرد: علت توليد تكراري محتواي ديني و قرآني در فضاي مجازي اين است كه توليدكنندگان با هم هماهنگ نيستند و شايد يك موضوع خاصي شايد صدها مقاله يافت شود ولي در موضوعات ديگر كه آن هم مورد نياز مخاطب است آثار كمتري پيدا شود.

وي تأكيد كرد: آثار ارائه شده هم در ماهيت و هم در قالب يكسان ارائه مي‌شود درحالي‌كه مي‌بايست در قالب تغييرات لازم براساس مقتضيات زمان داده شود.

«مسعود آب آور»، وبلاگ‌نويس ديني، درباره توليد محتواي متكثر با قرائت‌هاي متفاوت ديني با توجه به ويژگي‌هاي فضاي مجازي بيان داشت: اگر بتوانيم نور قرآن كريم و نور اسلام را متوجه فطرت انسان‌ها كنيم بهترين راه و موثرترين كار را در اين عرصه انجام داديم.

وي ادامه داد: با اين نگاه و اين روش اگر با هر قشري از اقشار در جامعه جهاني با زبان متناسب با فرهنگ و آداب خودشان درباره دين و كتاب آسماني قرآن صحبت كنيم، اسلام به همگان عرضه خواهد شد.

وي تأكيد كرد: بايد از امكانات موجود و قابل استفاده در فضاي مجازي استفاده كنيم، در اين صورت بهترين نتيجه گرفته خواهد شد و نور اسلام و خدا كه همه فطرت‌هاي پاك انساني به دنبال آن هستند، معرفي و عرضه خواهد شد.

حجت‌الاسلام «قاسم مير شكاري»، بلاگر «منبري در فضاي مجازي» نيز با تأكيد بر اين‌كه كارهاي موازي در توليد محتواي ديني و قرآني در فضاي مجازي هم محاسن و معايبي دارد، درباره نواقص آن اظهار كرد: از جمله عيوب اين موضوع ضايع شدن سرمايه‌ها در موضوعات مشابه و غافل ماندن از موضوعاتي است كه بايد به آنها پرداخته مي‌شد.

وي همچنين به محاسن اين مقوله اشاره و اضافه كرد: هر وبلاگ يا وب‌سايت مخاطبان خاص خود را دارد و ممكن است اقبال و گرايشي كه به وبلاگ‌ها مي‌شود به سايت‌ها نشود.

او درباره ديگر محاسن موازي‌كاري در فضاي مجازي گفت: با لينك و پيوند دادن مخاطبان به سايت‌هاي معتبر و اصلي مي‌توان واسطه‌اي شد براي اين‌كه افراد به سرچشمه منابع رهنمون شوند.

حجت الاسلام «مهدي جليلي»، متعلم كارشناسي ارشد حوزه و وبلاگ‌نويس «يادداشت‌هاي روحاني» نداشتن انگيزه كافي از سوي كاربران و توليدكننگان براي تفكر، تأمل، صرف هزينه و وقت كافي روي محتواهاي توليد شده را از دلايل تكرار توليد محتواي ديني و قرآني در فضاي مجازي دانست.

وي اضافه كرد: نداشتن تخصص كافي از سوي توليد كنندگان در زمينه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنند نيز از ديگر عوامل تكرار در محتواي ديني است.

اين متعلم كارشناسي ارشد حوزه عوامل ديگري را كه به تكرار در توليد محتواي ديني كمك مي‌كند اينگونه ارزيابي و اظهار كرد: عدم حمايت مادي و معنوي از كاربران و توليد كنندگان محتواي ديني، سهل الوصول بودن برداشت از محتواهاي قبلي و نبود قانوني براي كنترل كپي رايت از ديگر عوامل تكرار در اين حوزه است.

ادامه دارد...
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن