تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812749147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك :مردم براي انتخاب دولت اصلح تلاش كنند


واضح آرشیو وب فارسی:موج: رئيس مركز تحقيقات استراتژيك :مردم براي انتخاب دولت اصلح تلاش كنند
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد سياسي حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني گفت : دولت نهم در سه سال گذشته نتوانست به‌خوبي از فرصت‌هاي طلايي كه براي نظام و كشور در شرايط خاصي ايجاد شده بود استفاده‌ كند.
به گزارش موج ، نماينده‌ مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي، در ديدار با جمعي از اعضاي حزب اعتدال و توسعه، با اشاره به سه فرصت طلايي پيش آمده براي كشور در سه سال فعاليت دولت نهم گفت: «اين سوال مطرح است كه آيا در اين سه سال از فرصت‌هاي مناسب پيش آمده براي كشور استفاده درستي كرديم يا نه».
وي افزود: «در اين سه سال فرصت‌هايي براي نظام ايجاد شد كه تقريبا بي‌سابقه يا كم‌سابقه بود. در سه سال گذشت قيمت نفت به مرزي رسيد كه شايد برخي حتي تصور ‌آن را نيز نمي‌كردند».
دكتر روحاني با يادآوري اين‌كه در سال 83 در يك مصاحبه مطبوعاتي در جمع خبرنگاران و سفراي كشورهاي غربي در ايران، رسيدن قيمت نفت به 100 دلار را پيش‌بيني و اعلام كرده بود، خاطرنشان كرد: «در آن زمان ديپلمات‌هاي خارجي از اين موضوع اظهار تعجب كردند و آن را باور نداشتند با اين حال نفت با قيمت بيش از 130 دلار نيز فروخته شد. آيا اين فرصت براي ما استثنايي نبود؟ درآمد عظيم نفت براي ايران استثنايي نبود؟ اين درآمد به چه مصرفي رسيد و به كجا رفت؟»
وي با بيان اينكه پيش از اين دولت‌ها آرزو داشتند كه نفت ايران به 20 دلار برسد، گفت: «در اواخر عمر دولت صدام كه نفت در مقطع كوتاهي به 25 دلاررسيده بود، دولتمردان مي‌گفتند كه اگر همين قيمت ثابت بماند همه اهداف تحقق پيدا مي‌كند».
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: «برخي مي‌گويند كه عملكرد دولت بايد با برنامه مقايسه شود اين در حالي است كه برنامه بر مبناي نفت 20 دلاري تنظيم شده نه نفت 120 دلاري. عليرغم اين باز هم وقتي عملكرد دولت را با برنامه مقايسه مي‌كنيم مي‌بينيم كه تا چه اندازه برنامه عقب است».
عضو مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه افزايش قيمت نفت يك فرصت طلايي براي ما بود، گفت: «مگر ديگران چه كردند! چرا بايد عربستان سعودي در اين تزايد قيمت نفت امروزه 870 ميليارددلار ذخيره ارزي داشته باشد و چرا كويت 350 ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد در حاليكه وضعيت ذخاير ارزي ما اين‌گونه است».
وي افزود: «ظاهرا عده‌اي مكلفند هر ماه به سراغ حساب ذخيره ارزي بروند و هرچه در آن است را جارو كنند. اينان مسئول جاروزدن حساب ذخيره ارزي شده‌اند».
دكتر روحاني با طرح اين سوال كه در مدت سه سال گذشته چه اقدام مثبتي براي استفاده از درآمد سرشار نفت در كشور انجام شده است؟ تصريح كرد: «در اين مدت به جز خريد پرتقال، سيب و انگور و موز از خارج و واردات آن به داخل چه پروژه بزرگ و چه كار سرنوشت‌سازي انجام شد»؟ او ادامه داد: «بنابراين ما در اين مدت يك فرصت طلايي بزرگ و باورنكردني، يعني فرصت نفت 120 دلاري را به سادگي از دست داديم».
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دومين فرصت استثنائي براي كشور، يعني انقلاب اقتصادي با ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و تصويب قانون اجرايي آن در مجلس تاكيد كرد: «براساس ابلاغيه سياست‌هاي اين اصل قرار بود يك انقلاب اقتصادي با تبديل اقتصاد دولتي به اقتصاد مردمي و خصوصي صورت گيرد و تحول عظيمي در اقتصاد رخ دهد. اما اكنون كدام تحول عظيم در اقتصاد رخ داده است و چه بر سر ابلاغيه اصل 44 كه از سوي نخبگان كشور تهيه و توسط مجمع تشخيص تصويب و به تاييد مقام معظم رهبري رسيده، آمد»؟
دكتر روحاني اظهار داشت: «اقتصاد دولتي را به اقتصاد شبه دولتي تبديل كرديم در حالي كه قرار بود به مردم واگذار شود. آيا تبديل اقتصاد به اقتصاد شبه دولتي و تبديل دوباره آن به اقتصاد دولتي دور باطل نيست؟ آيا دولت در مدت مسئوليت خود از فرصت طلايي اصل 44 استفاده كرده است»؟
وي با اشاره به سخنراني مهم رهبر معظم انقلاب در جمع كارگزاران نظام در اين ارتباط گفت: «آيا نمي‌توانستيم اصل 44 را با دقت بيشتر و بهتري اجرا كنيم تا اين دوري كه دور باطل است، صورت نگيرد و به نقطه شروع باز نگردد. آيا از فرصت ايجاد شده ابلاغيه اصل 44 و تلاش‌هايي كه براي آن صورت گرفته بود استفاده شد؟ اين دومين فرصت طلايي بود كه در سه سال گذشته از دست كشور رفت».
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت‌ملي درباره سومين فرصت طلايي از دست رفته كشور گفت: «دشمن در اين سه سال بيش از هر زمان ديگري گرفتار شده است. از ابتداي انقلاب كه اواخر دوران رياست جمهوري كارتر بود تا ريگان، بوش پدر، كلينتون و بوش پسر، هيچ‌گاه آمريكا تا اين حد گرفتار نبوده است. فشارهاي داخلي، فشارهاي خارجي، كشته شدن نظاميان در عراق و افغانستان، گرفتاري در لبنان و فلسطين و مشكلات داخلي در دو -سه سال گذشته باعث شده است تا دشمن سخت گرفتار شود».
وي در ادامه افزود: «ما مي‌توانستيم از فرصت طلايي ضعف دشمن در صحنه بين‌المللي و منطقه استفاده كنيم؛ اما چه استفاده‌اي شد؟ به جاي تثبيت منافع ‌ملي و تحكيم امنيت‌ ملي به جلسه‌اي رفتيم با تابلو «خليج دول عربية» و سپس مثل هميشه قطعنامه‌ عليه جزاير سه‌گانه ايراني دريافت كرديم».
عضو جامعه روحانيت مبارز، با طرح دوباره اين سوال كه در اين سه سال چه بهره‌اي از فرصت ضعف دشمن نصيب ايران شد، خاطرنشان كرد: «وضعيت بانكي و مالي ايران امروز چگونه است؟ اعتبارات اسنادي با چه شرايطي و با پرداخت چند درصد سود گشايش مي‌شود»؟
وي ادامه داد: «واردات مواد مورد استفاده در كارخانجات ما با ايجاد واسطه‌هاي خارجي، 20 تا 30 درصد گران‌تر تمام مي‌شود اين هزينه‌هايي است كه به دليل اتخاذ سياست‌هاي نادرست از جيب مردم پرداخت مي‌شود».
روحاني تصريح كرد: «آيا ما نمي‌توانستيم از فرصت‌هاي طلايي به نفع عزت مردم ايران استفاده كنيم؟ آيا اكنون ايرانيان در خارج از كشور، حتي در كشورهاي اطراف احساس عزت مي‌كنند و با آن‌ها رفتار شايسته‌ مي‌شود»؟
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: «آيا وضع اقتصادي مردم بهتر شده‌است؟ چرا جيب مردم خالي و عزت آنان به حراج گذاشته شد؟ به چه دليل؟ آيا دربرابر همه اين مشكلات كار بزرگي انجام ‌شد‌ه است»؟
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك گفت: «سخنان و شعار‌هاي محاسبه نشده و بدون مطالعه و دقت براي ملت و كشور هزينه فراواني داشته است». روحاني با انتقاد از برخورد دولت با نهادهاي كارشناسي و تحقيقاتي كشور نيز گفت: «دولت در اين سه سال فاتحه كار كارشناسي را در اين كشور خوانده و ظاهراً ديگر نيازي به كارشناس وجود ندارد»!
وي ادامه داد: «مهر باطل شد بر هر نهادي كه مجموعه‌اي از كارشناسان در آن فعاليت مي‌كردند، زدند، نفس راحتي كشيدند و گفتند كه مشكل كشور همين بود! سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و شوراي پول اعتبار و بسياري از شوراها بر همين اساس منحل شد».
عضو مجمع تشخيص مصلحت‌ نظام تصريح كرد: «تزريق نقدينگي بي‌حساب، امروز اقتصاد ما را به كجا مي‌برد و آمار به ما چه مي‌گويد؟ آيا فاصله دهك‌هاي پايين و بالا در اين مدت كاهش‌ يافته يا بيشتر شده است»؟
روحاني خاطرنشان كرد: «براساس آمار دولتي، كه در مورد دقت آن نيز ترديد جدي وجود دارد تورم به 23 درصد رسيده است». عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مردم ميزان حقيقي تورم را از وضعيت دخل و خرج خود، به‌خوبي درك مي‌كنند گفت: «با اين حال فرض كنيم كه آمار دولت در مورد تورم دقيق است و بيش از 20 درصد است اما مگر شعار انتخابات اين نبود كه دولت تورم را تك رقمي مي‌كند»؟
وي همچنين به وضعيت اشتغال در كشور اشاره كرد و افزود: «متاسفانه اكنون وضع اشتغال در كشور به شدت تاثر برانگيز است. با مشاهده وضعيت اشتغال در استان‌هاي مختلف كشور اين سوال مطرح مي‌شود كه آمار دولتي مربوط به تك رقمي شدن بيكاري در كجا معنا پيدا مي‌كند؟»
روحاني با بيان اينكه اخيرا فرصت طلايي ديگري نيز براي كشور ايجاد شده است، گفت: «اين فرصت فاصله و چالشي است كه ميان روس‌ها و غربي‌ها ايجاد شده كه اميدواريم دولت بتواند از آن بهره لازم را ببرد و حداقل آنان از كارت ايران براي توافق استفاده نكنند».
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: «اين شرايط مي‌تواند براي ما مطلوب باشد چرا كه روس‌ها و چيني‌ها از غرب فاصله گرفته‌اند و فضاي تنفسي مناسب‌تري به‌وجود آمده است. مباحث مربوط به سپر دفاع موشكي و سايراختلافات موجود مي‌تواند براي ايران فرصت باشد اما آيا ما از اين فرصت‌ها استفاده كرده و يا خواهيم كرد»؟ دكتر روحاني خاطرنشان كرد: «با توجه به اين شرايط، بحث امروز كشور اين است كه آيا امكان آمدن دولتي كه بتواند از فرصت‌ها بهتر استفاده كند وجود دارد؟ آيا امكان به صحنه آمدن مديراني كه بتوانند با هزينه كمتر ما را به اهداف‌ملي برسانند و براي دستيابي به اهداف راه را كوتاه‌تر كنند، وجود دارد؟ در صورت امكان، بار مسئوليت سنگين و مهمي بر دوش همه ما خواهد بود».
وي با بيان اينكه مسائل و نگراني‌هايي در خصوص انتخابات مطرح مي‌شود كه بايد آن‌ها را كنار گذاشت و به انتخاب اصلح توجه كرد،‌ گفت: «با وجود آنكه نمي‌توان اين مباحث را كاملاً بي‌اساس دانست اما به اعتقاد من بايد آن را براي دستيابي به هدف نهايي كنار گذاشت». روحاني به نمونه‌هايي از اين نگراني‌ها اشاره كرد و گفت: «برخي مساله آزاد بودن انتخابات خرداد 88 را مطرح مي‌كنند و مي‌گويند آيا اين انتخابات كاملا آزاد برگزار خواهد شد و شرايطي همچون حمايت دولت، حمايت اركان قدرت و حمايت رسانه ملي براي همه در آن برابر خواهد بود»؟
وي ادامه داد: «اين نگراني‌ها نبايد ما را از ورود به صحنه دلسرد كند بلكه اين مسائل، بار بر دوش ما را سنگين‌تر و لزوم برداشتن گام‌هاي جدي و تلاش بيشتري را براي رفع آن‌ها مي‌‌طلبد».
عضو مجلس خبرگان رهبري، با تاكيد بر اينكه مبناي ما بايد برگزاري انتخابات آزاد باشد، گفت: «ما نمي‌توانيم تنها به دليل طرح بحث آزاد نبودن انتخابات پيش‌رو، خود را از صحنه دور كنيم بلكه اگر مشكلي احساس مي‌شود بايد در جهت رفع آن تلاش شود».
او به نكته ديگري اشاره كرد و افزود: «برخي در خصوص انتخابات اين مساله را عنوان مي‌كنند كه آيا اساساً نظام آمادگي انتقال و يا گردش قدرت را دارد و يا پشت‌پرده تصميم گرفته شده كه فعلاً اين قدرت در گردش نباشد»؟
به گفته روحاني بايد اين بحث نيز كنار گذاشته و به اين مبنا كه تصميم گيرنده اصلي مردم هستند و گردش قدرت به دست آنان خواهد بود، ‌توجه شود.
وي در عين حال با بيان اينكه گاهي گردش قدرت بر زمين صاف و گاهي بر زمين سنگلاخ صورت مي‌گيرد، تاكيد كرد: «گردش قدرت در زمين سنگلاخ به طور طبيعي به تلاش و جديت بيشتري نياز دارد. بنابراين ما نبايد در اين زمينه دچار ترديد، نگراني و نااميدي شويم چرا كه اين نااميدي‌ها تنها رقيب را بي‌دردسر به پيروزي مي‌رساند».
دكتر روحاني همچنين به موضوع پرداخت هزينه سياسي براي حضور در انتخابات اشاره كرد و گفت: «برخي مي‌گويند هزينه حضور آنچنان زياد است كه نمي‌توان در انتخابات فعال بود و همه را از تخريب مي‌ترسانند. اما اين‌گونه مشكلات نيز نبايد ما را مايوس كند. بلكه اين هزينه‌ها بايد به خاطر خدا، آينده كشور و مردم پرداخت شود».
وي خاطرنشان كرد: «سوال ديگري كه براي برخي پيش مي‌آيد اين است كه آيا انتخابات سالم برگزار مي‌شود يا خير؟ در اين ارتباط نيز نبايد بگذاريم كه ترديدها بر ما غالب شود بلكه بايد براي حل مشكلات و ترديدها راه‌حل پيدا كنيم و در اين راه تلاش بيشتري داشته باشيم».
اين عضو جامعه روحانيت مبارز، با تاكيد بر اينكه ياس و نااميدي بزرگترين بلا در صحنه سياسي است، گفت: «اگر مردم در انتخابات بصورت پرشور حضور يابند و آراي گسترده آنان در صحنه باشد هيچ‌ قدرتي نمي‌تواند سلامت انتخاباتي را به خطر اندازد. بنابراين ما بايد بر صندوق آرا نظارت و به آن اعتماد كنيم و با تلاش بيشتر در صحنه حضور يابيم».
روحاني به وظيفه سنگين احزاب و گروه‌ها در انتخابات اشاره كرد و افزود: «اگر انتخابات بهتر را مصلحت‌ملي مي‌دانيم بايد سختي آن را نيز تحمل كنيم. مسير انتخابات 22 خراد 88 ناهموار و پرپيچ و خم است. اگر با اين اراده در صحنه حضور يابيم خداوند نيز در راه انتخاب اصلح ما را ياري خواهد كرد».
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت‌ ملي همچنين با اشاره به سخنان حضرت علي(ع) در مورد حق و حقيقت گفت:‌ «اگر مسيري را حق تشخيص داديم از اينكه مورد ملامت قرار بگيريم نبايد هراسي به خود راه داده و از مسير حق كنار كنار رويم. بلكه بايد با صبر و بردباري بيشتر ناملايمات را به جان خريده و در راه حقيقت گام برداريم. اگر خالصانه تلاش كنيم در اين صورت شكست يا پيروزي در دست خداوند است».
روحاني همچنين در بخش ديگري از سخنانش ضمن تبريك فرارسيدن ماه رمضان گفت: «رمضان ماه از خود جدا شدن و به جمع پيوستن است همه دعاها نيز در اين ماه در مورد جامعه و از خود فاصله گرفتن و به جمع پيوستن است».
وي با اشاره به اهميت وضع معيشت مردم در آموزه‌هاي اسلامي ادامه داد: «در يكي از دعاهاي روزانه اين ماه، كه معمولاً بعد از نمازها مي‌خوانيم؛ هفت بار به طور مستقيم و چند بار به طور غيرمستقيم از مشكل فقر ياد شده است و اين گوياي توجه اسلام به وضعيت معيشت، ‌اقتصاد و زندگي مردم است».
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك، همچنين با بيان اينكه اين ماه ماه تقدير است، ‌تاكيد كرد: «ماه رمضان ماهي است كه خداوند و خودمان براي خود تقدير مي‌كنيم و دعاي شب قدر براي آموزش به اين معنا است كه بخشي از تقدير خود به دست خودمان است. در اين ماه بايد به فكر سرنوشت خود و ساختن تقدير مقدر خود باشيم».
وي تصريح كرد: «ما در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم و نمي‌توانيم مسائل كشور را از ياد ببريم. نمي‌توانيم در حالي كه پيشرفت ديگر كشورها را مي‌بينيم به فكر كشور نباشيم». روحاني گفت: «اكنون مساله اين نيست كه دولت نهم خوب عملكرد يا خير، بلكه مساله اين است كه آيا با توجه به آنچه كه كشور دارد، مي‌توانيم وضعيت بهتري داشته باشيم؟ با توجه به وضع موجود اكنون سخن اين است كه آيا در آينده مي‌توانيم دولت و مديران كارآمدتري را انتخاب كنيم»؟
وي ادامه داد: «در شرايط فعلي اين وظيفه ملي ما است كه فردي را انتخاب كنيم كه تجربه، دانش، تدبير و توان تلاش بيشتري را داشته باشد. وظيفه ما حفظ كارآمدي اين نظام است. بقاي اين انقلاب در گرو و مشروط به ايثار و فداكاري تمام مردم خواهد بود».
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن