تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816345167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست: شناسنامه ژنتيكي براي تمام گونه‌هاي بومي ايران تهيه شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست: شناسنامه ژنتيكي براي تمام گونه‌هاي بومي ايران تهيه شده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: اجتماعي

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست گفت: زيستگاه‌هاي كشور شامل 191 منطقه 4 گانه حفاظت شده، پارك ملي، پناه‌گاه حيات وحش و اثر ملي و طبيعي است كه در خصوص اين زيستگاه‌ها دست به ارتقاء كمي و كيفي زده‌ايم بطوريكه در سال گذشته 19 منطقه جديد با وسعتي نزديك به 900 هزار هكتار اضافه شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ دلاور نجفي روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال هم به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 30 منطقه جديد در قالب همين 4 عنوان به تعداد مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست اضافه خواهيم كرد. علاوه بر اين ، 3 تالاب جديد به عنوان رامسر سايت (عضو كنوانسيون رامسر) معرفي كرده‌ايم.

وي افزود: از جمله اين سه تالاب، تالاب زريوار در استان كردستان، تالاب چاغا خور در استان چهار محال و بختياري و تالاب هله در بوشهر به عنوان عضوي در رامسر سايت، ثبت جهاني شده‌اند.

نجفي افزود: ما در كشور 9 ذخيره‌گاه زيست كره داريم كه در سال گذشته و امسال 3 ذخيره گاه ديگر از جمله ذخيره گاه دنا در كهگيلويه و بويراحمد، تنگ صياد در چهار محال بختياري و تمبوره در خراسان را به يونسكو جهت عنوان زيست كره ثبت معرفي كرديم.

وي افزود: در كنار ارتقاء كمي، ارتقايي كيفي را شامل استفاده از روش‌هاي نوين حفاظت و پايش و ارزيابي همچون استفاده از هواپيما در كنترل معابر با سرنشين و بدون سرنشين را در برنامه‌هايمان مد نظر داريم.

نجفي به برنامه ريزي در خصوص همكاري با جوامع محلي و مردم بومي مناطق تحت مديريت و حفاظت شده اشاره كرد و گفت: در همين راستا با كمك دفتر عمران سازمان ملل طرحي را طراحي كرده‌ايم كه اين موضوع نيز نهايي شده است.

وي در بحث حيات وحش به تحت حمايت قرار گرفتن بسياري از گونه‌ها را اشاره كرد و گفت: در قالب طرح جامع مديريت حيات وحش كشور نزديك به 30 گونه آسيب پذير يا در معرض خطر و انقراض را شناسايي و در حال تدوين برنامه مديريت اين 30 گونه هستيم و در رابطه با بعضي از گونه‌ها كه داراي اهميت براي كشور و بعضا داراي اهميت منطقه‌اي و جهاني هستند علاوه بر برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي اجرايي را آغاز كرده‌ايم.

نجفي در ادامه به برخي از اين گونه‌ها اشاره كرد: يوزپلنگ ايراني، گورخر ايراني ،گوزن زرد ايراني، منال، جبيل و آهو در پستانداران و در گروه خزندگان تمساح پوز كوتاه كه گونه نادر در كشور و در استان سيستان و بلوچستان است و پرندگاني همچون هوبره و ميش مرغ و 2 گونه ماهي كه ويژه و بومي ايران در استان هرمزگان و لرستان هستند مي‌توان اشاره كرد.

نجفي افزود: علاوه بر استان خوزستان يكسري زيستگاه مشابه و داراي شرايط زيست براي اين گونه‌ها از جمله باغ شادي در استان يزد و منطقه‌اي در ايلام، بيجار در كردستان، بابا امان در خراسان شمالي داريم و تعدادي هم قرار است به استان كهگيلويه و بويراحمد منتقل كنيم.

وي افزود: اواخر هفته گذشته در بحث گور خر ايراني، تعداد 15 راس از يك سايت 130 هكتاري به منطقه 1000 هكتاري منتقل كرديم. بنا داريم ظرف دو ماه آينده آنها را به يك منطقه 5000 هزار هكتاري منتقل كنيم.

نجفي در خصوص گونه با اهميت ديگر به يوزپلنگ آسيايي يا ايراني اشاره كرد و گفت: اين گونه در كل آسيا منقرض شده است. حدس ما اين است كه در ايران 70 تا 100 قلاده موجود است؛ همچنين ظرف يك ماه آينده در خراسان شمالي براي نخستين بار سايتي جهت تكثير اين گونه ارزشمند به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي درباره بحث مطالعات و تحقيقات ژنتيكي افزود: سال گذشته افتتاح بانك ژن سازمان حفاظت محيط زيست راداشتيم. انشاءالله امسال تا دهه فجر تعداد بانك ژن مناطق در كشور در استانهايي همچون خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، اصفهان و كهگيلويه و بويراحمد راه‌اندازي خواهيم كرد.

نجفي از تهيه شناسنامه ژنتيكي براي تمام گونه‌هاي بومي ايران و ثبت ملي و جهاني آنها با نام جمهوري اسلامي خبر داد و افزود: ما در رابطه با بحث طبيعت گردي كليه مناطق حفاظت شده را زون‌بندي كرده‌ايم و در حال حاضر براي 70 درصد وسعت مناطق كشور اين مطالعات يا انجام شده و يا در حال انجام است.

نجفي افزود: در همين راستا دستورالعمل چگونگي فعاليت‌هاي طبيعت‌گردي تحت مديريت سازمان تهيه و به استانها ابلاغ شد علاوه بر اينها ما پيگير يك كنوانسيون بين‌المللي طبيعت گردي هستيم و با توجه به انجام صحبت‌هايي با وزراي محيط زيست كشورها و پيشقدم بودن ايران در قضيه قطعا اجلاس اوليه در ايران خواهد بود و در اين صورت مثل كنوانسيون رامسر (كنوانسيون بين‌المللي حفاظت از تالاب‌ها) با يك اسم ايراني معرفي خواهد شد.

وي در خصوص سند چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي افزود: سازمان محيط زيست امسال موفق به تدوين سند ملي محيط زيست كشور شد. سند زماني كه در واقع افق و دورنماي سال 1404 را نشان مي‌دهد هم محيط زيست طبيعت مطلوب را تعريف و هم محيط زيست انساني مطلوب را تعريف مي كند و در حوزه محيط زيست انساني شهر سالم و انسان سالم و در حوزه محيط زيست طبيعي زيستگاه‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌هاي مطلوب را معرفي و تدوين كرده‌ايم.

نجفي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره مشكل تالاب‌هاي استان گفت: عوامل تخريب و كم آبي تالابها متنوع است.

بعضي از اين عوامل همچون حفر چاه در حاشيه تالاب‌ها، برداشت بي‌رويه آب بطور مستقيم از خود تالاب، برداشت آب از حوزه آبريز و جلوگيري از ورود آب به تالاب، احداث بناهاي هيدروليكي از جمله سدها در بالا دست تالاب‌ها از جمله عوامل انساني تخريب به شمار مي‌روند.

وي در ادامه به ديگر عوامل تخريبي و كم آبي اشاره كرد و گفت: ورود سموم، كود كشاورزي، آلودگي‌هاي صنعتي، پساب‌هاي شهري از آفتهاي تخريبي تالاب‌ها هستند. همچنين پديده‌هاي طبيعي هم كه از جمله مهمترين‌ آنها خشكسالي و تبخير است از عوامل مهم تخريبي و آسيب‌رسان محسوب مي‌شوند.

نجفي افزود: با توجه به كمي بارش شديد و نزولات سال گذشته بسياري از تالاب‌هاي كشور با كمبود آب شديد روبرو هستند. بعضي از تالاب‌ها مثل تالاب‌هاي استان فارس، هامون رو به خشكيدگي مي‌روند و همچنين درياچه اروميه به عنوان بزرگترين پهنه آّبي درون سرزميني با بحران مواجه است. در درياچه اروميه حداقل به 15 ميليارد متر مكعب آب نياز داريم.

وي افزود: در حال حاضر حيات زيستمندان درياچه اروميه در حال نابودي است و براي بقيه تالاب‌هاي كشور هم همچنين وضعيتي حكمفرماست و در استان خوزستان تالاب‌هاي بزرگي همچون تالاب شادگان و هورالعظيم با توجه به خشكسالي و عدم ورود آب با بحران خشكي و كاهش سطح رو برو هستند.

نجفي اضافه كرد: با بروز خشكسالي با توجه به عدم ورودي آب، غلظت آلاينده‌ها در آب تالاب‌ها بالا مي‌رود؛ يعني مرگ يك تالاب تنها با خشك شدن آن نيست. يك تالاب مي‌تواند حجم زيادي آب داشته باشد ولي با توجه به ميزان و غلظت آلودگي مرده حساب ‌شود.

وي در پايان در خصوص وجود بيماري آنفولانزاي فوق حاد پرندگان افزود: كشور ايران در بين كشورهاي منطقه از نظر وجود آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان به عنوان كشور پاك شناخته مي‌شود و جاي نگراني نيست؛ ولي با توجه به اينكه در حوزه حيات وحش كشور پرندگان ما از كشورهاي آلوده آمده يا از آنجا عبور مي‌كنند در سه سال گذشته از ورود پرندگان مهاجر آبزي خودداري كرديم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن