تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816266646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لبنان؛ از گفتگوهاي ملي تا آشتي ملي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: لبنان؛ از گفتگوهاي ملي تا آشتي ملي
خبرگزاري فارس: نشست آشتي ملي كه فردا به دعوت رئيس‌جمهور لبنان برگزار مي‌شود از اين نظر كه مي‌تواند با جمع كردن گروههاي لبناني براي مذاكره به دور يك ميز به بحران سياسي در اين كشور پايان دهد، نقطه عطفي در تاريخ اين كشور به حساب مي‌آيد.


به گزارش فارس، لبنان در فاصله برگزاري كنفرانس گفتگوهاي ملي كه در سال 2006 و پيش از آغاز حمله رژيم صهيونيستي به اين كشور برگزار شد، تا 16 سپتامبر سال 2008 (فردا) كه نشست ديگري براي آشتي ملي در اين كشور برگزار خواهد شد، شاهد حوادث امنيتي و درگيريهاي فراوان بود.
اين درگيريها و مشاجرات داخلي و منطقه‌اي كه همچنان و با وجود امضاي توافق دوحه بر لبنان و محافل سياسي اين كشور سايه انداخته، جوي از بي‌اعتمادي را در ميان رهبران سياسي و سران احزاب مختلف در لبنان ايجاد كرده است.
موضوع استراتژي دفاعي لبنان و در پي آن سلاح مقاومت يكي از موارد اصلي اين اختلافات است كه با وجود تصويب برنامه كاري دولت لبنان كه بر وجود و اهميت سلاح مقاومت در مبارزه با اشغالگري دشمن تاكيد دارد، همچنان به عنوان يكي از موضوعات اصلي مورد مناقشه در محافل داخلي لبنان مطرح است.
آن گونه كه پيداست محور مذاكرات فردا در نشست آشتي ملي همان محور مذاكرات گفتگوهاي ملي در دو سال گذشته است، البته در دوره گذشته اين نشست‌ها توافقاتي در برخي موارد حاصل شد، اما حمله رژيم صهيونيستي به لبنان اين نشست را كه به مراحل حساس و مهم خود رسيده بود نيمه‌كاره گذاشت.
در همين راستا "وليد جنبلاط" رئيس حزب سوسياليست ترقي‌خواه لبنان اعلام كرد كه حرف جديدي براي گفتن ندارد و بر همان مواضع پيشين خود باقي خواهد ماند. وي همچنين از رئيس‌جمهور خواسته است براي بررسي دقيقتر و كارشناسي‌تر موضوعات نظامي كه در اين نشست مطرح مي‌شود كميته‌اي از كارشناسان نظامي را تهيه كند.
با بررسي كنفرانس گفتگوهاي ملي در سال 2006 درمي‌يابيم كه اين نشست تنها با حضور شخصيت‌هاي داخلي لبنان برگزار شد، در آن زمان افرادي مانند "فؤاد سنيوره" نخست‌وزير، "ميشل عون" رئيس جريان آزاد ملي، "سيد حسن نصرالله" دبيركل حزب‌الله، "نبيه بري" رئيس پارلمان و "سعد‌الحريري" رئيس جريان المستقبل به همراه افراد مطرح ديگري در سطح سران سياسي اين كشور در اين نشست حضور داشتند.
در جريان نشست 2006 و بر اساس منشوري كه به امضا رسيد تمام گروهها متعهد شدند اصل احترام متقابل را رعايت كرده و بر اساس آزادي آراء و حفظ كرامتهاي انساني افراد در گفتمان‌هاي سياسي يا مطبوعات اين كشور سخن بگويند، البته نبيه بري در آن زمان اعلام كرد كه در مورد استراتژي دفاعي لبنان هنوز بررسي ‌ها نهايي نشده و موضوع به جلسه آينده در 29 ژوئن همان سال (خرداد ماه) موكول شده است.
نشست 29 ژوئن 2006 با رسيدن به توافق در سه محور اساسي گفتگوها به پايان رسيد، موضوع مناسبات با سوريه، سلاح فلسطين و مالكيت مزارع شبعا از موضوعاتي بود كه توافق درباره آنها در اين نشست به دست آمد، اما همچنان دو موضوع ديگر در مورد سلاح مقاومت و تعيين سرنوشت رئيس‌جمهور وقت لبنان در آن زمان به جلسات آينده موكول شد.
تجاوز وحشيانه رژيم صهيونيستي به لبنان و افزايش درگيريهاي داخلي در پي اين حمله ميان گروههاي داخلي، رشته‌ اين نشست‌ها را از هم گسست و سريالي از ناامني داخلي را در اين كشور ايجاد كرد.
در پي حوادث هفتم ماه مي گذشته كه درگيريهاي داخلي لبنان به اوج خود رسيد دخالت تعدادي از كشورهاي منطقه باعث شد گروههاي داخلي لبنان در دوحه پايتخت قطر گرد هم آيند و بعد از نشستي چند روزه توافق دوحه را به امضا برسانند و بعد از مدتها خلأ در منصب رياست‌جمهوري لبنان، ميشل سليمان را به اين سمت انتخاب كنند، اين توافق با اينكه بررسي تعدادي از موضوعات داخلي لبنان را به آينده موكول كرد، اما نقطه عطفي در از سرگيري روند مذاكرات سياسي در اين كشور به شمار مي‌آمد.
نشست آشتي ملي گروههاي لبناني كه به دعوت رئيس جمهور اين كشور فردا آغاز خواهد شد با بررسي يك بند سرنوشت‌ساز همراه خواهد بود، اين نشست با اينكه يك نشست مقدماتي به حساب مي‌آيد اما از اين نظر كه بعد از مدتها موفق مي‌شود گروههاي لبناني را دور يك ميز جمع كند از اهميت خاصي برخوردار است.
البته اين نشست از جنبه‌هايي با نشست پيشين متفاوت است، برخي از گروههاي لبناني از جمله حزب‌الله در جريان تحولاتي كه در لبنان در فاصله اين دو نشست بوجود آمد توانست اين موضوع را به اثبات برساند كه مواضع اين حزب با منافع ملي لبنان گره خورده و از آن جدا نيست، حمله رژيم صهيونيستي به لبنان و دفاع حزب‌الله از كشور يكي از اين موارد است، در سايه همين حوادث بود كه موضوع سلاح مقاومت در برنامه كاري دولت لبنان به تصويب رسيد و بر ضرورت در اختيار داشتن آن براي مقابله با تجاوزات دشمنان تاكيد شد.
تبادل اسراي لبناني كه اخيرا در عمليات رضوان صورت گرفت نيز نمونه‌ ديگري از موفقيت‌هاي اين جنبش در برنامه‌هاي سياسي خود به نفع دولت لبنان بود.
از سوي ديگر برخلاف نشست پيشين افرادي از ساير كشورها نيز در اين نشست حضور مي‌يابند كه عمدتا گروههايي هستند كه نقش اساسي در رسيدن به توافق در دوحه داشتند، "عمرو موسي" دبيركل اتحاديه عرب و يك نماينده از قطر كه به احتمال زياد "شيخ حمد بن جاسم آل ثاني" نخست‌وزير اين كشور باشد از مهم‌ترين افراد خارجي حاضر اين نشست خواهد بود.
اين نشست با سخنراني ميشل سليمان و عمرو موسي آغاز شده و عناوين مذاكرات و بررسي راهكارهاي افزايش شركت‌كنندگان در نشست و تعيين زمان جلسه آينده از مهم‌ترين موضوعات آن خواهد بود، البته زمان جلسه‌ آينده بعد از سفر كاري ميشل سليمان به واشنگتن براي شركت در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواهد بود.
منابع كاخ رياست‌جمهوري لبنان در بيان نحوه دعوت جريانها سياسي به اين نشست تاكيد كردند كه رئيس‌جمهور اصرار ندارد كه شركت‌كنندگان از افراد رده اول جريانهاي سياسي باشند، البته وي شركت اين افراد در نشست را ترجيح مي‌دهد، از سوي ديگر انتظار مي‌رود سيد‌ حسن نصرالله به علت مسايل امنيتي در اين نشست حاضر نشود، احتمالا "محمد رعد" رئيس فراكسيون الوفاء در پارلمان لبنان به نمايندگي از وي در اين نشست حاضر شود.
از سوي ديگر برخي از جريانهاي داخلي و خارجي كه تمايلي به رسيدن به آشتي ملي در لبنان ندارند اين روزها سعي دارند با ناامن كردن فضاي امنيتي و سياسي كشور و فتنه‌انگيزي داخلي مانع از برگزاري اين نشست و رسيدن به توافق در آن شوند.
چهارشنبه هفته گذشته "صالح العريضي" عضو حزب دموكرات پارلمان لبنان بر اثر انفجار خودروي بمب‌گذاري شده در منطقه "عاليه" در جنوب شرق بيروت پايتخت لبنان كشته شد.
صالح العريضي نماينده 50 ساله پارلمان لبنان و نماينده حزب‌ دموكرات به رياست "طلال ارسلان" بود كه طلال ارسلان نيز خود از مخالفان "وليد جنبلاط" رهبر دروزي‌هاي لبنان كه از حمايت غرب برخوردار است،به شمار مي‌رود.
"وليد جنبلاط" پس از اين حادثه به سرعت به نزد خانواده صالح العريضي شتافت و تاكيد كرد: اين حادثه تروريستي "صلح داخلي" لبنان را هدف قرار داده است.
مقامات و گروههاي سياسي لبنان از جمله ميشل سليمان رئيس جمهور و شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب‌الله لبنان ضمن محكوم كردن اين انفجار آن را به علت دستهاي ناپيداي رژيم صهيونيستي در داخل كشور دانستند.
حوادث طرابلس نيز روي ديگري از اين سكه بود،از ژوئن گذشته تاكنون 22 تن در درگيري‌هاي طرابلس كشته شدند. در يك انفجار مهيب نيز در اين شهر، 15 نفر از جمله 10نظامي كشته شدند.
دبيركل حزب‌الله لبنان در اظهارات اخير گفت: هر تلاشي براي مقابله با آشوب شهر طرابلس را تاييد مي‌كنيم و مهم نيست كه چه كسي بر اين آشتي نظارت كند، مهم اين است كه جلوي خونريزي گرفته شود.
درگيري‌هاي طرابلس كه اكثريت ساكنان آن سني هستند، ميان گروه‌هايي از علويان و افراد مسلحي از سني‌ها صورت گرفته است، اين درگيري‌هاي طرابلس بيم آن را به وجود آورده بود كه گروه‌هاي وابسته به سازمان تروريستي القاعده با سوءاستفاده از آنها باعث درگيري‌هاي طايفه‌اي بزرگ‌تر در لبنان شوند.
البته كارشناسان معتقدند با وجود اوضاع نابسامان لبنان نشست فردا كه در كاخ رياست‌جمهوري و در سالن بزرگ 22 نوامبر برگزار مي‌شود بتواند به اهداف اوليه خود دست يابد و راهي را براي ادامه مذاكرات سازنده ميان رهبران جريانهاي سياسي مختلف پيش روي آنان بگذارد.
انتهاي پيام/.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن