تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799284568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

القائات رسانه‌هاي بيگانه در 24 ساعت گذشته؛ افزايش سه برابري فروش سلاح آمريكا به بهانه مهار ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: القائات رسانه‌هاي بيگانه در 24 ساعت گذشته؛ افزايش سه برابري فروش سلاح آمريكا به بهانه مهار ايران
خبرگزاري فارس: روزنامه نيويورك تايمز ادعا كرد فروش جنگ افزار توسط آمريكا در سه سال اخير سه برابر شده و اين دولت به منظور مهار كره شمالي و ايران معاملات گسترده تسليحاتي با هدف تجهيز مجدد نظاميان عراق و افغانستان را آغاز كرده است.


به گزارش خبرگزاري فارس، كتاب «جنگ پنهان با ايران»، افزايش فروش جنگ‌افزار توسط آمريكا به بهانه مهار ايران، خريد سيستم پدافندي روسي اس 300 از سوي ايران، گزارش البرادعي درباره برنامه هسته‌اي ايران، ميانجيگري سوريه بين ايران و غرب، اظهارات باراك اوباما درباره تهديد ايران براي آمريكا، تكرار برخي اتهامات درباره نقش ايران در ناآرامي هاي عراق، همكاري ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين در زمينه انرژي، طرح ايران براي انتقال نفت كشورهاي حاشيه خزر به درياي عمان و نامزدهاي انتخابات آينده رياست جمهوري در ايران، از جمله موضوعات مورد توجه راديو‌هاي بيگانه در شب گذشته بود.
دكتر رونن برگمن مشاور امنيتي و اطلاعاتي اسراييل، تحليلگر، نويسنده و استاد دانشگاه كمبريج كتابي منتشر كرده است. اين كتاب مدعي است ترور و تروريست به صورت يك اسلحه كشنده درآمده است كه هر دو طرف (غرب و دشمنانش) از آن استفاده مي كنند.
روزنامه نيويورك تايمز نيز ادعا كرد فروش جنگ افزار توسط آمريكا در سه سال اخير سه برابر شده است. روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد دولت آمريكا به منظور مهار كره شمالي و ايران معاملات گسترده تسليحاتي با هدف تجهيز مجدد نظاميان عراق و افغانستان را آغاز كرده است.
راديو رژيم صهيونيستي به نقل از روزنامه اسرائيلي جروزالم پست نوشت كرواسي كه موشك‌هاي پدافندي پيشرفته اس 300 روسيه را در اختيار داشته آنها را به ايران فروخته است. بنابر اين گزارش كشتي هايي در يك شهر بندري كرواسي در انتظار انتقال اين موشك‌ها به ايران هستند.
در آستانه انتشار گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي پيرامون فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران يك سخنگوي اين آژانس خانم فلمينگ اعلام كرد پاره‌اي گزارش‌ها كه در آنها ادعا شده مقاديري اورانيوم در سايت هسته‌اي اصفهان ناپديد شده است به آگاهي آژانس نرسيده و به باور آژانس چنين خبري درست نيست.
اين روزها مقارن با سالگرد حمله يازدهم سپتامبر است و در كتاب رونن برگمن تشريح شده كه چگونه ترور و تروريست به صورت يك اسلحه كشنده درآمده است كه هر دوطرف از آن استفاده مي كنند همچنين درباره انفجار تروريستي در آرژانتين صحبت شده است.
اكنون بسياري از تحليلگران معتقدند كه همكاري و سازگاري ميان شيعه ها و سني ها از جمله القاعده محتمل نيست ولي اين نكته در اين كتاب به سئوال كشيده شده و به مواردي از همكاري اين دو فرقه اشاره شده است.
در تاريخ دهم سپتامبر مقاله اي از نويسنده اين كتاب در نيويورك تايمز منتشر شده است كه در آن نوشته شده بود ما شاهد پايان تروريسم انتحاري هستيم. به گفته او ما هفتمين سالگرد يازدهم سپتامبر را برگزار كرديم و جهان دگرگون شده است و سازمان هاي اطلاعاتي غرب و كشورهاي عربي با كمي موفقيت با گروه‌هاي تروريستي القاعده جهاد و ديگران مبارزه كردند ولي اين يك جنگ دائم و بسيار سختي است.
راديوهاي بيگانه همچنين به انتشار گزارش روزنامه نيويورك تايمز اينكه فروش جنگ افزار توسط آمريكا در سه سال اخير سه برابر شده است، پرداختند.

روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد دولت آمريكا به منظور مهار كره شمالي و ايران معاملات گسترده تسليحاتي با هدف تجهيز مجدد نظاميان عراق و افغانستان را آغاز كرده است نيويورك تايمز با اشاره به افزايش تقريبا سه برابري معاملات خارجي تسليحاتي آمريكا مي نويسد ارزش كل اين قراردادها از 12 ميليارد دلار در سال 2005 به 32 ميليارد دلار در سال ميلادي جاري افزايش يافته است. كشورهاي شمال آفريقا، آسيا، آمريكاي لاتين، اروپا و كانادا نيز جزو مشتريان اين تجهيزات به شمار مي روند.
نيويورك تايمز با استناد به اسناد وزارت دفاع آمريكا گزارش مي دهد عراق در دو سال گذشته موافقت نامه هايي را به ارزش بيش از سه ميليارد دلار با ‌آمريكا امضا كرده است. اين در حالي است كه گفته مي شود مقامات بغداد تصميم گرفته اند بيش از هفت ميليارد دلار ديگر نيز تجهيزات نظامي از آمريكا خريداري كنند.
اين روزنامه كه بخش اعظم اين تجديد قواي نظامي در حاشيه خليج فارس را به سبب نگراني كشورهاي منطقه از سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران مي داند مي نويسد امارات متحده عربي در صدد خريد سيستم هاي پدافند ضد موشكي ساخت آمريكا به ارزش 16 ميليارد دلار است.
عربستان سعودي نيز در سالجاري ميلادي با اختصاص دست كم 6 ميليارد دلار براي خريد تسليحات از آمريكا موافقت كرده است. متحدان آسيايي آمريكا نيز پس از آزمايش موشك هاي دوربرد كره شمالي سلاحهاي بيشتري از آمريكا خريداري مي كنند از جمله كره جنوبي كه به تنهايي توافق نامه هاي خريد تسليحاتي به ارزش بيش از 1 ميليارد دلار امضا كرده است.
پاوارد برمن رئيس كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا اگر چه از معاملات اينچنيني از جمله معاملاتي كه به افزايش نيروي دفاعي عراق كمك مي كنند حمايت كرده است اما در عين حال گفته است چنين اقداماتي ممكن است سبب ايجاد مسابقه تسليحاتي و در نتيجه كاهش ثبات در منطقه شود.
از جمله انگيزه‌هاي برجسته كردن ادعاي "تهديد نظامي و هسته‌اي براي كشور‌هاي منطقه" تا كنون سامان دادن به جبهه ضد ايراني در منطقه و جهان براي منزوي كردن تهران بوده است اما از قرار معلوم آمريكا و رسانه‌هاي همسو با سياست‌هاي كاخ سفيد از پيگيري اين رويكرد تبليغي هدف ديگري نيز دارند كه عبارت است از "رونق دادن به فروش سودآور تسليحات نظامي به كشور‌هاي منطقه و جهان" است. هر چند برخي تجربه‌ها از جمله جنگ خليج فارس/ تهاجم صدام حسين به كويت/ ثابت كرد اين تسليحات در مواقع لزوم به هيچ عنوان به كار اين كشور‌ها نخواهد آمد.
البته در اين گزارش به صورت بسيار تلويحي سياست "سازمان دادن به جبهه ضد ايراني عليه تهران" يا "القاء چنين سازماندهي" براي "تفرقه افكني بين ايران و برخي كشور‌هاي دوست و همسايه" پيگيري شده است. ادعاي دولت آمريكا مبني بر اينكه اين كشور به منظور مهار كره شمالي و ايران معاملات گسترده تسليحاتي با هدف تجهيز مجدد نظاميان عراق و افغانستان را آغاز كرده است در اين چارچوب قابل تحليل است.

وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران سرتيپ پاسدار مصطفي محمد نجار اعلام كرد كه از فردا دوشنبه رزمايش جديدي در ايران آغاز خواهد شد.
هنگامي كه در حاشيه هيئت دولت خبرنگاران از وزير دفاع جمهوري اسلامي پرسيدند آيا رژيم ايران سيستم پدافندي روسي اس 300 را دريافت كرده است وزير دفاع ايران تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه ما هر اقدامي را براي تقويت نيروهاي خود انجام مي دهيم.
روزنامه اسرائيلي جروزالم پست در شماره امروز خود نوشته است كرواسي كه موشك هاي پدافندي پيشرفته اس 300 روسيه را در اختيار داشته آنها را به ايران فروخته است. بنابر اين گزارش كشتي هايي در يك شهر بندري كرواسي در انتظار انتقال اين موشك ها به ايران هستند.
به نوشته جروزالم پست مقامات دفاعي اسرائيل هنوز چنين خبري را رسما تاييد نمي كنند ولي مي گويند كه كرواسي در پي فروپاشي اتحاد شوروي موفق به دستيابي به موشك هاي اس 300 شده بود.
مقامات اسرائيلي پيشتر از روسيه درخواست كردند از فروش اينگونه موشك ها به ايران خودداري كند و مقامات روس گفته بودند چنين سيستم هايي هنوز در اختيار ايران قرار نگرفته است.

در آستانه انتشار گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي پيرامون فعاليت هاي هسته اي پنهان جمهوري اسلامي ايران يك سخنگوي اين آژانس خانم فلمينگ اعلام كرد پاره اي گزارش ها كه در آنها ادعا شده مقاديري اورانيوم در سايت هسته اي اصفهان ناپديد شده است به آگاهي آژانس نرسيده و به باور آژانس چنين خبري درست نيست.
خانم مليسا فلمينگ گفت گزارشي كه روزنامه انگليسي ديلي تلگراف آن را ديروز منتشر كرده بود نادرست است زيرا در اصفهان و تاسيسات اتمي آن اورانيوم غني نمي شود بلكه چنين گامي در تاسيسات نطنز صورت مي گيرد.
روزنامه ديلي تلگراف مدعي شده بود كه مقاديري از اورانيوم در تاسيسات غني سازي در اصفهان مفقود شده است. اعلام شد كه گزارش فرداي آقاي محمد البرادعي يك جمع بندي نهايي پيرامون فعاليت هاي هسته اي ايران خواهد بود وديپلمات ها ديروز اعلام كردند كه در اين گزارش تاكيد شده كه ايران به طور تلويحي ظرفيت غني سازي خود را افزايش داده است.

سوريه امروز تاييد كرد كه پيام رسان غرب به جمهوري اسلامي ايران در مسايل مرتبط با پرونده هسته‌اي است. آقاي وليد المعلم وزير خارجه سوريه گفت دولت دمشق رشته تلاش هايي را در اين زمينه آغاز كرده و سوريه با حاكميت پرزيدنت بشار اسد مي كوشد موجب نزديك شدن حكومت اسلامي ايران به غرب شود.
آقاي المعلم گفت پرزيدنت ساركوزي از ما خواست كه از روابط خوبي كه ما سوري ها با سران تهران داريم استفاده كنيم و موجب نزديكي ايران را با غرب و فرانسه فراهم كنيم و ما به درخواست فرانسه پاسخ مثبت داديم و پرزيدنت اسد رشته تلاش هايي را در اين زمينه آغاز كرد و خود وي هم ماه گذشته به تهران رفت. آقاي معلم گفت هدفي كه ما سوري ها دنبال مي كنيم آن است كه بين حكومت اسلامي ايران از يك طرف با غرب از طرف ديگر فضاي اعتماد بوجود آوريم. البته ما قصد ميانجيگري نداريم ما خواهان آن هستيم كه خاورميانه عاري از سلاح اتمي باشد.
آقاي وليد المعلم مي گويد ايراني ها برادران ما به ما چنين فهماندند كه هدف شان از برنامه هاي اتمي شان رسيدن به مقاصد صلح آميز است و نه نظامي و درهر حال سوريه اين تلاش ها را دنبال خواهد كرد رهبران جمهوري اسلامي ماه گذشته هنگامي كه پرزيدنت بشار اسد به تهران رفت قويا تكذيب مي كردند كه آقاي اسد پيام رسان غرب بوده است.
هرچند استفاده از "ميانجيگري" و ظرفيت "ميانجي‌ها" ابزاري براي حل و فصل ديپلماتيك منازعات منطقه‌اي و بين المللي است ولي نبايد از اين موضوع غافل شد كه اين ابزار مي‌تواند براي "تنش‌آفريني ميان كشور‌هاي متحد و همپيمان" هم مورد استفاده قرار گيرد.
به اين ترتيب كه، "در يك فرصت مناسب" از "متحد كشور هدف" درخواست مي‌شود در زمينه‌اي كه مواضع كشور هدف تغيير ناپذير است ميانجيگري كند. با توجه به اينكه كشور متحد فكر مي‌كند با بر عهده گرفتن اين نقش جايگاه منطقه‌اي و بين المللي خود را تقويت نموده يا از انزواي پيشين خارج مي‌شود از اين نقش استقبال مي‌كند، نقشي كه تنها "پاسخ منفي" كشور هدف/ كه متحد ميانجيگر نيز است/ را بدنبال خواهد داشت.
مطلب مهم اينكه، پس از اين پاسخ منفي، رسانه‌ها بيگانه با برجسته كردن آن سعي مي‌كنند زمينه را براي ايجاد "احساس ناكامي، شكست و تحقير در كشور متحد" و "اختلاف افكني بين كشور‌هاي متحد ياد شده" فراهم كنند.
گفتني است، محور تبليغي "نقش آفريني ميانجيگرانه سوريه در زمينه برنامه هسته‌اي ايران" پس از سفر ماه گذشته بشار اسد به پاريس از سوي ساركوزي مطرح شد و پس از آن به صورت جدي در رسانه‌هاي بيگانه برجسته گرديد.
جالب اينكه پس از تاكيد ايران بر مواضع گذشته هسته‌اي در ديدار بشار اسد و احمدي نژاد در تهران، برخي رسانه‌ها با يادآوري اينكه "سوريه نزديكترين متحد عرب ايران است و دو كشور از سال هزار و نهصد و هشتاد ميلادي روابطي نزديك با يكديگر داشته اند" نوشت: "موضع احمدي نژاد، "ناكامي ماموريت بشار اسد" ... را نشان داد".
اين رويكرد تبليغي پيش از اين در قبال كشور روسيه و هم اكنون تركيه نيز پيگيري مي‌شود، كه هشياري ديپلماسي تهران را مي‌طلبد.

سناتور باراك اوباما نامزد حزب دمكرات در رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا در مصاحبه اي با شبكه فاكس نيوز تاكيد كرد كه رژيم جمهوري اسلامي ايران را يك تهديد جدي مي داند سناتور باراك اوباما در بخش ديگري از مصاحبه هايي كه توسط مجري مشهور فاكس نيز آقاي بيل اورايلي با وي انجام شده است در پاسخ به اين پرسش كه دشمن آمريكا چه كسي است گفت همه آنهايي كه ايدئولوژي نادرستي از دين اسلام دارند در شمار دشمنان و تهديد هستند و ايران نيز يك تهديد بزرگ است البته نه مانند شبكه القاعده.
سناتور باراك اوباما در اين مصاحبه كه در شبانه روز اخير از فاكس نيوز پخش شد تاكيد كرد كه دستيابي ايران به سلاح هسته اي غير قابل قبول است و چنين اقدامي موجب تغيير همه معادلات خواهد شد سناتور باراك اوباما گفت من تكرار كرده ام كه گزينه نظامي از نظر من اگر به كاخ سفيد راه يابم به روي ميز گشوده است سناتور اوباما گفت جزئيات بيشتري را در اين باره نمي توانم بيان كنم زيرا به ضرر خواهد بود.

اوو مورالس رئيس جمهوري بوليوي همچنان برنامه هاي سوسياليستي خود را به پيش مي برد هرچند نشانه هايي از آشتي و كنار آمدن وي با جناح راستگراي مخالف برنامه هايش به چشم مي خورد اعتراض ها به برنامه آقاي مورالس كه مي خواهد قانون اساسي كشور را به نفع خود و انتخاب دوباره اش به مقام رياست جمهوري تغيير دهد همچنان ادامه دارد.
آقاي مورالس مي گويد اگر سه ايالت ديگري كه مخالف برنامه هاي او هستند نيز دست به خشونت بزنند در برقراري حكومت نظامي در آنجا ذره اي ترديد نخواهد كرد در اين ايالت ها طرفداران جدايي از كشور در مخالفت با برنامه هاي مورالس اداره هاي دولتي را در اشغال گرفته و ميدان هاي گاز طبيعي را نيز در كنترل گرفته اند مخالفان از رئيس جمهوري بوليوي مي خواهند برنامه برگزاري همه پرسي هفت دسامبر و تغيير قانون اساسي به نفع خود را لغو كند. در همه پرسي نامزدي دوباره آقاي مورالس و افزايش قدرت دولت مركزي به زيان ايالت ها پيشنهاد شده است.
دولت شيلي در اين باره و به منظور مقابله با بحران بوليوي كه ممكن است بر كشورهاي همسايه اثر گذار شود پيشنهاد كرده است رهبران كشورهاي قاره آمريكاي جنوبي روز دوشنبه يك نشست اضطراري برگزار كنند. پيشنهاد ميشل باشله رئيس جمهوري شيلي پس از آن اعلام شد كه سران بوليوي و ونزوئلا در اقدامي هماهنگ سفيران آمريكا را از كشورهاي خود اخراج كردند.

در عراق به رغم افزايش تلاش نيروهاي نظامي و انتظامي براي سركوب تروريست ها عمليات خرابكارانه كم و بيش ادامه دارد دو بمب كنار جاده اي در شمال استان دياله باعث مرگ دست كم پنج پليس شد همزمان، وزير امور خارجه عراق گفته است كشورش با واشنگتن در خصوص خروج تعداد بيشتري از نيروهاي آمريكا به توافق رسيده است.
ارتش آمريكا در عراق امروز با صدور اطلاعيه اي خبر داد كه سركرده يكي از گروه هاي تروريستي ويژه را دستگير كرده به گزارش رسانه هاي عراقي اين سركرده تروريستي وابسته به سپاه قدس جمهوري اسلامي ايران است در بغداد دستگير شده و عامل انفجارهاي ماه اوت سال گذشته در فرودگاه بغداد بوده، خبر دستگيري اين فرد ساعاتي پس از اين منتشر شد كه در بغداد سفارت جمهوري اسلامي اعلام كرد تهران از هيچ يك از گروه هاي تروريستي حمايت نمي كند.
عبدالكريم خلف رئيس پليس استان دياله هم خبر داد كه امروز جوان 18 ساله اي به نام علي سالم را دستگير كردند كه در قتل 50 شهروند عراقي دست داشته اما هوشيار زيباري وزير خارجه عراق كه به ژنو سفر كرده در كنفرانسي خبري اعلام كرد آمريكا و عراق به توافقي نزديك شدند كه زمينه را براي خروج شمار بيشتري از نيروهاي آمريكايي فراهم مي كند البته در شرايطي كه اوضاع امنيتي اين كشور كماكان رو به بهبود داشته باشد.
آقاي زيباري گفت يك پيش نويس فرموله شده نهايي را آماده كردند كه لازم است هرچه سريعتر رهبران عراق و آمريكا درباره آن تصميم نهايي خود را ارائه بدهند آقاي زيباري همچنين ابراز آمادگي كرد براي گفتگوهاي آمريكا و ايران در عراق گفتگوها درباره مسائل امنيتي وضعيت امنيتي عراق و اين را هم اضافه كنم كه امروز اعلام شد وظيفه حفظ امنيت استان واسط هم تا پايان اين ماه به نيروهاي عراقي واگذار خواهد شد.
طالباني چهارشنبه گذشته در ديدار با بوش رئيس جمهور امريكا در واشنگتن گفت: "ايران و سوريه هيچ مشكلي براي اين كشور ندارند". وي خطاب به بوش در كاخ سفيد افزود: "باعث خوشحالي است كه بگويم روابط ما با همسايگان مان يعني تركيه، سوريه، ايران و كشورهاي عرب همسايه به خوبي بهبود يافته است".
همزمان با اظهارات ضد ايراني اين مقام عراقي خبرگزاري يونايتدپرس نيز از "يك گزارش سري" مبني بر "ناخرسندي مسئولان امريكايي از موضع اخير نخست وزير عراق و مناسبات وي با ايران و تصميم آنها براي بركناري يا ترور وي" خبر داد. بر اساس اين گزارش "موضع نوري المالكي/ نخست وزير عراق/ درباره حضور نظاميان امريكا در عراق و همكاري آشكار وي با دولت ايران مسئولان امريكايي را واداشته تا راههاي بركناري وي از قدرت مورد بررسي قرار دهند".
با توجه به اين مطالب به نظر مي‌رسد ادعاي امروز ارتش آمريكا در عراق مبني بر اينكه "سركرده يكي از گروه هاي تروريستي ويژه را دستگير كرده كه وابسته به سپاه قدس جمهوري اسلامي ايران است" واكنشي است به سخنان اخير جلال طالباني/ رئيس جمهور عراق/ و ديگر مقامات عراقي درباره ايران است.

جمهوري اسلامي ايران در اكوادور پالايشگاه مي‌سازد. ايران براي ساختن پالايشگاه و كارخانه پتروشيمي در اكوادور تفاهم نامه اي با اين كشور امضا كرد ونزوئلا نيز يكي از شركاي اين طرح است.
خبرگزاري رويترز در اين مورد نوشته است جمهوري اسلامي ايران كه به دليل برنامه هاي مشكوك هسته اي اش زير فشار بين المللي است مي كوشد حامياني در جهان پيدا بكند و در اين راه به آمريكاي جنوبي و به خصوص رژيم هاي مخالف آمريكا در اين منطقه از جمله ونزوئلا و بوليوي روي ‌آورده است.
اين تفاهم نامه علاوه بر تاسيس پالايشگاه و كارخانه پتروشيمي در اكوادور، آموزش كاركنان صنعت نفت اكوادور توسط ايران و همكاري براي نگهداري از اين تاسيسات را دربر مي گيرد.
ايران چهارمين توليد كننده نفت جهان است اما ظرفيت پالايشگاه هايش قادر به پاسخگويي نياز داخلي به سوخت و بنزين نيست جمهوري اسلامي ايران همچنين قادر به توسعه صادرات گاز ايران نشده است با اينكه ايران دومين ذخاير گاز جهان را دارد.
وزير نفت اكوادور در هنگام امضاي تفاهم نامه همكاري در صنعت نفت اين تفاهم نامه را سياسي دانست به گزارش رويترز وي گفت اين قراردادي سياسي است كه به گسترش روابط بين دو كشور كمك مي كند وي ابراز اميدواري كرد كه اين قرارداد هر چه زودتر به مرحله عمل درآيد و فقط روي كاغذ باقي نماند.

غلامحسين نوذري وزير نفت جمهوري اسلامي ايران خبر از آماده شدن عمليات طراحي و مهندسي خط لوله انتقال نفت نكاء به بندر جاسك خبر داده است احداث آن چهار سال به درازا خواهد كشيد تا به گفته او نفت خام كشورهاي حاشيه درياي خزر را به بازار مصرف نزديكتر كند.
در شرايطي كه ايران با تحريم هاي سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا و آمريكا روبروست ايرانيها نمي‌توانند براي مخارج اين طرح روي سرمايه خارجي حساب بكنند و از طرف ديگر درآمد ايران از نفت سال ها به قدري زياد هست كه نيازي به سرمايه خارجي ندارند اما اشكال جاي ديگري است اشكال كار آن فناوري و آن دانش تكنولوژي است كه براي اين كار لازم است و هيچ شركت خارجي قبول نخواهد كرد كه بيايد در ايران كار بكند.
در حال حاضر ايران بر سر بستر درياي خزر با كشورهاي حاشيه اين درياچه اختلاف نظر دارد ‌البته مي‌دانيد جمهوري اسلامي ايران تا امروز بسيار بسيار هم به روسيه و هم به ديگر جمهوري ها برخلاف منافع ايران امتياز داده است همانطوري كه فرموديد حتي روي بقيه هم اينها به توافق نرسيدند و همانطوري كه مي دانيد اين كشورها هم برخلاف ايران كه امروز خودش را در آغوش روسيه انداخته است اين جمهوري هاي سابق شوروي بسيار نگران هستند از اينكه مجددا گرفتار روس ها بشوند.
تاكنون آمريكا با ايجاد خط لوله انتقال نفت از خاك ايران مخالفت كرده است ‌متاسفانه مي دانيد اين دعواي بين جمهوري اسلامي ايران و آمريكا باعث شده است كه در درازمدت لطمات بسيار بسيار بزرگي به منافع ملت ايران بخورد دربعضي از اين درگيري‌هايي كه آمريكا با جمهوري اسلامي ايران داشته است ضررهايي متوجه ايران شده است.

محمد خاتمي رئيس پيشين جمهوري اسلامي ايران در سخنراني اخير خود كه در غرب ايران در برابر فعالان سياسي و اجتماعي ايراد مي كرد ضمن دفاع از عملكرد اصلاح طلبان سياست هاي دولت احمدي نژاد را مورد انتقاد قرار داد.
محمد خاتمي كه سخنانش از سوي روزنامه كارگزاران نقل شده است تاكيد كرده است كه جبهه اصلاحات بايد از حالت تدافعي بيرون آيد و روش تهاجمي در عرصه سياسي در پيش بگيرد محمد خاتمي در برابر گمانه زني ها درباره نامزدي اش در انتخابات رياست جمهوري آتي گفته است در موقع ديگري تصميم خود را در اين راستا اعلام خواهد كرد.
با وجود اين برخي بر اين نظر هستند كه گفته هاي رئيس جمهوري اسلامي ايران به نوعي نشانه اعلام آمادگي وي براي شركت در مبارزات انتخاباتي آينده است.
من فكر مي كنم اين اولين موضع گيري صريح انتخاباتي آقاي خاتمي بود در قبال انتخابات رياست جمهوري كه قرار است سال آينده برگزار بشود خوب تا الان خبرهايي كه بوده است آقاي خاتمي در محافل غير رسمي و غير خبري اظهارنظرهاي انتخاباتي داشته اند ولي اظهار نظرهاي غير رسمي بوده است كه چندان واجد اينكه ما به صورت جدي با آن--- بخوريم نبود اما اين بار فرقش با دفعات قبل اين هست كه ايشان با صراحت بيشتر سخن گفته اند و هر چند اشاره اي نكرده است به اينكه در نهايت كانديدا خواهد شد يا نه ولي خوب يك سري از سياست ها را تعيين كرده است كه اثرگذار خواهد بود.

در فاصله اي كمتر از نه ماه مانده به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ايران تاكنون هيچ فردي رسما نامزدي خود براي شركت در اين انتخابات را اعلام نكرده ‌است هفته گذشته وزارت كشور بيست و دوي خرداد ماه سال 1388 خورشيدي را روز برگزاري اين انتخابات اعلام كرد.
از جمله كساني كه نامشان اين روزها به عنوان نامزدهاي احتمالي رياست جمهوري در رسانه هاي مختلف به چشم مي خورد محمد خاتمي رئيس جمهور پيشين مهدي كروبي نامزد نهمين دوره رياست جمهوري، حسن روحاني نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي و مذاكره كننده پيشين هسته اي و عبدالله نوري وزير كشور دولت خاتمي هستند.
همچنين در چند روز گذشته مباحثي درباره احتمال كناره گيري كروبي در صورت ورود محمد خاتمي به عرصه انتخابات مطرح شد.
اما تحركات جناح اصلاح طلب وهواداران آنها درمتقاعد ساختن محمد خاتمي براي شركت در انتخابات از ديگر حركت هاي چشمگير اين روزهاست تشكل ها، گروه ها و احزاب مختلفي با راه اندازي يك طومار اينترنتي با عنوان پويش دعوت از خاتمي از كاربران خواسته اند تا اين طومار را امضا كرده و از خاتمي بخواهند كه پا به عرصه انتخابات بگذارد.
در همين باره محمد علي ابطحي مشاور دولت خاتمي و از نزديكان وي در وبلاگ شخصي خود نوشته است بايد بي خيال كانديداتوري آقاي خاتمي شويم.
از سويي ديگر رسانه هاي ايران در هفته هاي گذشته گمانه زني هايي را مبني بر احتمال كانديداتوري حسن روحاني مطرح كردند برخي بحث هايي را مطرح كردند و اين كه از اين‌سو و آن‌سو نام عبدالله نوري به عنوان يكي از نامزدهاي احتمالي به گوش مي رسد دفتر تحكيم وحدت نيز در اردوي اخير كه تمام اعضاي اين سازمان از سراسر كشور در آن حضور داشتند موضوع انتخابات رياست جمهوري را مورد بررسي قرار داده و به گفته احمد زيد آبادي دبير كل اين سازمان تحكيم وحدت به اين نتيجه رسيده است كه ايده آل ترين فردي كه مي شود راجع به او فكر كرد عبدالله نوري است.
سابقه محكوميت به زندان عبدالله نوري قطعا از تاييد صلاحيت وي براي نامزدي در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران از سوي شوراي نگهبان جلوگيري مي‌كند، قطعا گروه‌هاي سياسي كه از وي به عنوان نامزد خود ياد مي‌كنند به اين مطلب واقف هستند، اما با اين حال آنها با طرح وي و پس از آن رد صلاحيت وي سعي دارند برخي گروه‌هاي سياسي و طرفدارانشان را كه به ديگر نامزد‌ها تمايلي ندارند، دچار احساس سرخوردگي و ناكامي كنند.
ضمن اينكه، با برجسته كردن طرح و رد صلاحيت چنين افرادي زمينه براي خروج انتخابات از مسير طبيعيش و در نتيجه باور پذير شدن ادعاي فرمايشي بودن انتخابات يا به تعبير ديگر وجود نداشتن شرايط انتخاب آزاد در ايران و در نتيجه القاء وجود جو خفقان و سركوب فراهم مي‌شود.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از ابلاغ آيين نامه جامع روزنامه نگاران در آينده نزديك از سوي دولت محمود احمدي نژاد خبر داد به گزارش خبرگزاري مهر عليرضا ملكيان شنبه شب گفت كه اين آيين نامه با هماهنگي روزنامه نگاران و اساتيد ارائه شده است و ابراز اميدواري كرد كه هرچه زودتر به اجرا در آيد.
تا آنجايي كه من مطلعم اگر كه اين آيين نامه محصول آن نظام نامه حرفه اي و اخلاق حرفه اي مطبوعات ايران باشد كه پيش نويس اولش را آقاي دكتر معتمدنژاد تهيه كردند و بعد در دولت خاتمي در اختيار انجمن صنفي روزنامه نگاران قرار دادند وساير انجمن هاي حمايتي مطبوعات وساير ان جي اوها براي اظهار نظر اگر اين باشد كه بايد در اختيار افكار عمومي قرار مي دادند پيش از ابلاغ به دستگاه‌هاي اجرايي و اگر چيز جديدي باشد كه ما مطلع نيستم از آن و بخش زيادي از روزنامه نگاران كشور مطلع نيستند و ظاهرا آن چيزي است كه به وسيله معاونت مطبوعاتي با استفاده از كانال هايي كه خودشان در دانشكده علوم ارتباطات دارند تهيه كردند و من چيزي تحت عنوان آيين نامه نديدم تا الان بنابر اين در موردش بايد يك شك و ترديدي داشت.
دوم پيش نويس اش اعلام نشده همه اينها عواملي است كه نشان مي دهد يك سيكل بسته اي در ارتباط با تدوين اين آيين نامه بوده و مديريت شده و در نتيجه به نظر مي رسد فقط زمان ابلاغش را اعلام كردند به واحدهايي كه مثلا بايد مجري اين آيين نامه باشند.
اگر اين آيين نامه بشود مبناي تعامل اينها به رسميت ما نمي شناسيم چنين چيزي را وقتي كه چنين چيزي به رسميت شناخته مي شود كه به وسيله نهادهاي حمايتي و نهادهاي سنديكايي مورد تاييد قرار بگيرد.

هفته گذشته بعد از اعلام نتايج كنكور سراسري دانشگاه ها در ايران شاهد اعتراضات گسترده شماري از كنكوري ها بوديم كه با وجود داشتن رتبه بالا در دانشگاه هاي موردنظرشان قبول نشدند معترضين درمقابل ساختمان سازمان سنجش كشور در تهران و در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
سهميه بومي در مجموعه سياستهاي آموزش عالي ايران بخشي از آن سياستي بوده است كه از سال هاي 60 دنبال شده است و هدفش هم اين بوده است كه به دانش آموزاني كه در استانهاي محروم زندگي مي كنند و دسترسي ندارند به امكانات شهرهاي بزرگ به آنها اين امتياز را بدهد كه بتوانند در كنكور با سهولت بيشتري قبول بشوند اسم اين در جامعه شناسي هست تبعيض مثبت در ايران سهميه ها به دو صورت وجود داشت يكي سهميه هاي بومي بود كه حدود 18 درصد است ظرفيت دانشگاه ها را تشكيل مي داد و يكي هم سهميه هاي مربوط به نهادها و موسسات وابسته به دولت مثل سپاه و بسيج و اينها بودند كه اين در واقع 20 درصد بود كه من اسم اين را مي گذارم تبعيض ايدئولوژيك مي شود و يك تبعيض منفي است ولي هر دوي اينها را در يك قالب اينها ارائه مي كردند امسال به طور ناگهاني و بدون يك بحث گسترده و آماده كردن افكار عمومي يكهو دولت تصميم گرفت كه عجولانه كه اين سهميه ها خيلي بالا برود و يك بخش كوچكي در عمل در ظرفيت دانشگاه ها به سهميه هاي غير بومي يعني افرادي كه متولد آن استانها و آن شهرستان نيستند تعلق بگيرد.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن