تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815500947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گوهاي ملي، راه ورود لبنان به مرحله جديد و با ثبات


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گفت و گوهاي ملي، راه ورود لبنان به مرحله جديد و با ثبات
سياسي. لبنان. گفتگوي ملي
از : حسن فتحعلي
بيروت - سرانجام پس از ماه‌ها انتظار لبناني‌ها براي برگزاري نشست گفت و گوهاي ملي، نخستين نشست را فردا سه شنبه با حضور رييس جمهوري و ‪ ۱۴‬تن از سران اصلي گروه‌هاي سياسي اين كشور در كاخ رياست جمهوري بعبدا برگزار مي كنند.

هر چند موضوع اين گفت و گوها از پيش، بررسي استراتژي دفاعي لبنان در آينده اعلام شده اما نزديك به اكثر محافل و شخصيتهاي سياسي و ملي اذعان مي كنند كه محور اين نشست‌ها به موضوعات ديگري نيز كشيده خواهد شد.

اين گفت وگوها كه بندي از توافقنامه خرداد ماه گذشته سران لبناني در دوحه قطر است در واقع ادامه گفت و گوهايي است كه پيش از جنگ سال ‪۲۰۰۶‬ اسراييل عليه لبنان داير بود اما وقوع آن، بساط اين گفت و گوها را نيز برچيد.

** بررسي استراتژي دفاعي لبنان :
لااقل بر اساس آنچه كه از پيش اعلام شده و انتظار مي‌رود بررسي استراتژي دفاعي لبنان مهمترين موضوع قابل طرح در اين گفت و گوها است .

هرچند بيانيه كاري دولت كنوني كه پيش از تشكيل آن در نشست‌هاي طولاني و مورد اختلاف بين دو گروه ‪ ۸‬و ‪ ۱۴‬مارس تدوين شد تصريح مي‌كند كه لبنان در آينده براي دفاع از خود در برابر تجاوزهاي احتمالي اسراييل و آزادي باقيمانده خاك اشغالي از دست دشمن به مردم، ارتش و مقاومت متوسل خواهد شد اما چگونگي تركيب توانمندي‌هاي اين عوامل همچنان مورد اختلاف است .

سران گروه ‪ ۱۴‬مارس به جز توان مردمي و ارتش كه روي آن بحثي ندارند، معتقدند سلاح حزب الله كه به عنوان بخشي از توان لبنان در مقابله با تجاوزها و تهديدها مورد تاكيد قرار گرفته بايد تحت نظر دولت مورد استفاده قرار گيرد اما گروه ‪ ۸‬مارس با اين موضوع چندان موافق نيست .

از سوي ديگر گروه ‪ ۱۴‬مارس مي‌گويد بايد اختيار جنگ و يا صلح با اسراييل توسط دولت تعيين شودو در مقابل حزب الله اعلام كرده كه اين دولت لبنان نيست كه درباره وقوع جنگ تصميم مي‌گيرد بلكه رژيم صهيونيستي است كه هر آن كه اراده مي‌كند به تجاوز جديد روي مي‌آورد و در نتيجه اقدام حزب الله و مقاومت نقش تدافعي و مقابله با تجاوز را داشته است .

به هر حال مقام‌هاي حزب الله اعلام كرده‌اند بحث و بررسي مساله استراتژي دفاعي ، حزب الله را در تنگنا قرار نخواهد داد زيرا اين استراتژي پرسش‌هاي فراواني را درباره مسووليت همه نيروهاي سياسي لبناني ، دولت ، ارتش و نقش مردم در دفاع از لبنان در برابر تجاوزهاي اسراييل را مطرح و مشخص خواهد كرد نقش برخي از گروه‌هاي سياسي در مقابله با طرح‌هاي اسراييلي چه خواهد بود زيرا همه مي‌دانند كه تهديدهاي دشمن همچنان ادامه دارد.

در همين پيوند برخي منابع مي‌گويند نشست اول (فردا) به بررسي دستور كار و امكان گسترش موضوعات از جمله قانون جديد انتخابات پارلماني و افزايش تعداد مشاركت‌كنندگان در اين نشستها اختصاص خواهد يافت و نشست بعدي به حدود يك ماه بعد موكول خواهد شد.

علت اين موضوع اين است كه در اين مدت ميشل سليمان رييس جمهوري مشغول ديدارهايي در خارج از لبنان از جمله حضور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل ، سفر به واشنگتن به منظور ديدار با جرج بوش رييس جمهوري آمريكا در سي ام شهريور ماه ، حضور در نشست سران كشورهاي فرانكوفون ( فرانسوي زبان ) در كانادا و سفر به عربستان و ايران خواهد بود.

در واقع سليمان در دعوت از طرفهاي لبناني به گفت وگو سرعت به خرج داد تا در ديدارهاي آينده‌اش به خارج از لبنان و به جامعه جهاني بگويد گفت و گوها آغاز شده و مسايل مورد اختلاف بررسي خواهد شد و اين امر، پرونده‌هاي در دست وي در سفرهايش را تقويت مي‌كند.

محافل رسمي منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله اتحاديه عرب و قطر كه ميزبان نشست آشتي جويانه سران لبناني در دوحه بود نيز بر ضرورت تسريع در انجام اين گفت و گوها اصرار داشته اند.

از سوي ديگر به اعتقاد برخي تحليلگران ، براي سليمان مناسب بود كه به سرعت گفت و گوها را آغاز كند زيرا به تعويق انداختن آن ممكن بود كنترل اوضاع را از دست او خارج كند زيرا وي در ماههاي اول كارش از تاثير معنوي بر ديگران برخوردار است .

اما در مقابل برخي از جمله عمر كرامي نخست وزير پيشين لبنان و از چهره‌هاي اهل سنت و موثر در صحنه سياسي اين كشور گفته سليمان در تعيين موعد گفت وگوهاي ملي عجله كرد و بر همين اساس اميد زيادي به مثبت بودن نتايج آن نيست .

كرامي ابراز عقيده كرده : بهتر بود موعد گفت وگوهاي ملي به بعد از انتخابات جديد مجلس لبنان در بهار سال ‪ ۲۰۰۹‬موكول مي‌شد.

با اين حال بايداذعان كرد كه حوادث ناامني از جمله ترور يك عضو ارشد حزب دموكراتيك لبنان و درگيري‌هاي چند ماه گذشته در شمال و برخي نقاط لبنان باعث نشد تا در هوشياري و عزم مقام‌هاي لبناني براي آغاز گفت وگوهاي ملي ترديد ايجاد شود.

اين حركت از حمايت مراجع منطقه‌اي از جمله اتحاديه عرب ، اروپا و سازمان ملل برخوردار شده و امروز عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب و ميگل آنخل موراتينوس وزير خارجه اسپانيا به بيروت مي‌آيند تا چتر حمايتي عربي - اروپايي و بين‌المللي از اين گفت وگوها را مورد تاكيد قرار داده و اعلام كنند اين گفت وگوها نه حاصل تصادف بلكه نتيجه تلاش‌ها و تماسهاي گسترده بين‌المللي ، منطقه‌اي و عربي است كه هنوز هم از دور اوضاع را اداره مي‌كند.

رييس جمهوري لبنان علاوه بر دبيركل اتحاديه عرب از بشار اسد رييس دوره اي اين اتحاديه نيز به عنوان ناظر بر اين گفت و گوها دعوت كرده اما به دليل مسايل مطرح بين وي با گروه ‪ ۱۴‬مارس بعيد به نظر مي‌رسد رييس جمهوري سوريه در اين نشست حضور يابد.

در زمينه موفقيت اين گفت و گوها بايد به موضوع ديدار احتمالي سعدالدين حريري رييس جريان سياسي آينده با سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله نيز اشاره كرد چون بسياري از محافل و اشخاص مهم لبناني معتقدند بدون تحقق پيشرفت در عادي‌سازي روابط دو قدرت برجسته ‪ ۸‬و ‪ ۱۴‬مارس يعني جريان آينده و حزب الله ، سخت است كه طرفهاي داخلي بتوانند به راه حل‌هاي جدي و منطقي در خصوص مسايل مورد اختلاف دست يابند.

در همين زمينه شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله نيز اعلام كرده كه ديدار اين دو شخصيت مي‌تواند به ‪ ۹۰‬درصد مشكلات موجود پايان دهد و باقي مانده مسايل نيز قابل بررسي و حل خواهد بود.

با اينكه رييس جمهوري لبنان فقط از سران گروههاي سياسي موثر از جمله سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله براي حضور در اين نشستها دعوت كرده و سران گروه ‪ ۱۴‬مارس نيز تاكيد بر حضور شخص نصرالله دارند اما حزب الله اعلام كرده اين موضوع به دلايل امنيتي امكان پذير نيست و از سوي اين حزب ، محمد رعد رييس فراكسيون پارلماني حزب الله شركت خواهد كرد.

گفته مي‌شود شركت‌كنندگان در حاشيه گفت وگوهاي فردا با روزنامه نگاران صحبتي نخواهند داشت و تنها يك بيانيه مكتوب از كاخ رياست جمهوري صادر خواهد شد.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن