تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816488938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قطار شهري تبريز; دغدغه ها و مشكلات پيش رو


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: قطار شهري تبريز; دغدغه ها و مشكلات پيش رو
آهنگ رشد بي سابقه جمعيت شهرهاي بزرگ كشور ما از يك سو و فقدان سيستم حمل ونقل و مناسب از سوي ديگر مديريت حمل ونقل شهري را مواجه با مشكلات بي شماري نمودهاست از آن جمله تاخير و طولاني بودن سفرهاي درون شهري اتلاف وقت شهروندان افزايش ميزان مصرف سوخت افزايش آلودگي هوا وجود سيستم هاي نامناسب و غيراقتصادي ازجمله مسافربرهاي شخصي و در نهايت افزايش هزينه سفر مي باشد. سيستم حمل ونقل شهري مناسب شهرها را قادر ميسازد تا در جهت توسعه اجتماعي فرهنگي سياسي و اقتصادي بطور همزمان سازمان يابند.
افزايش كيفيت سيستم حمل ونقل عمومي با وسايل ريلي در شهرها ضمن صرفه جوئي در وقت و عدم آلودگي هوا و كاهش مصرف بنزين صرفه جوئي ارزي را بدنبال خواهد داشت . بر مبناي تحقيقات كارشناسي انجام گرفته در صورت استفاده از حمل ونقل ريلي در كلان شهرهاي كشورمان در هر سفر حدود 30 دقيقه صرفه جوئي وقت مسافران و 70 سنت صرفه جوئي ارزي را به ارمغان خواهد آورد و صدها تن از مواد آلاينده هواي شهرها را خواهد كاست و هزينه هاي درماني و بهداشتي را پائين خواهد آورد.
در شهر تبريز با جمعيت 1 6 ميليون نفر روزانه 2 5 ميليون سفر درون شهري انجام ميگيرد در حال حاضر 30 درصد سفرها با اتوبوس و ميني بوس 30 درصد سفرها با تاكسي و مسافربرهاي شخصي و 40 درصد آن توسط ساير وسائل نقليه ازجمله وسائل نقليه شخصي انجام مي گيرد.
اولين بار در دي ماه سال 1369 موضوع مطالعه و احداث قطار شهري توسط نمايندگان محترم شهر تبريز در مجلس شوراي اسلامي مطرح گرديد و متعاقب پيگيريهاي استاندار وقت مقرر شد احداث قطار شهري تبريز در برنامه كار مسئولين قرار گيرد و طي حكمي از سوي استاندار وقت مسئول مطالعات و مجري قطار شهري تبريز انتخاب و در محل شهرداري تبريز مستقر گرديد اما بدليل عدم امكان استفاده از بودجه شهرداري و نيز عدم وجود منابع ديگر براي تامين هزينه هاي احداث قطار شهري موضوع مسكوت ماند.
در سال 1375 مجددا موضوع احداث قطار شهري قوت گرفته و مذاكراتي توسط استاندار وقت با شركت اشكودا كشور چك اسلواكي انجام و مقرر گرديد كه اطلاعات مربوط به حجم ترافيك خيابان اصلي شهر به نمايندگان شركت مذكور تحويل داده شود كه بررسيهاي لازم كارشناسي را معمول دارند ولي به علت تيره شدن روابط دو كشور مجددا پيگيري طرح قطار شهري به حالت ركود بازگشت .
در سال 1379 شهرداري تبريز مطالعات جامع ترافيكي شهر تبريز را به مشاور سبزينه راه واگذار نمود مشاور مذكور در مطالعات امكان سنجي به اين نتيجه رسيد كه سه كريدور مسافرخيز شهري از ظرفيت قطار شهري برخوردار است .
كه باتوجه به رشد روزافزون سفرهاي درون شهري در تبريز و ضرورت استفاده از سامانه حمل ونقل ريلي در راستاي كاهش مشكلات ترافيكي مطالعات خطوط قطار شهري در سال 1380 آغاز و شبكه قطار شهري تبريز شامل 4 مسير جمعا حدود 80 كيلومتر و 80 ايستگاه به شرح زير طراحي گرديد .
مسير اول به طول 18 كيلومتر با 18 ايستگاه از ميدان ايل گلي آغاز و از طريق بلوارهاي ايل گلي و 29 بهمن خيابان امام خميني خيابان سرگرد محققي باغ ملت (گلستان ) خيابان خيام به كوي لاله ختم مي شود.
مسير دوم به طول 20 كيلومتر و شامل 20 ايستگاه از نزديكي دانشگاه آزاد اسلامي در شرق تبريز آغاز و از طريق ميدان شهيد فهميده خيابان عباسي ششگلان و بازار به قراملك ختم ميگردد مسير سوم به طول 12 2 كيلومتر و شامل 14 ايستگاه از ميدان آذربايجان (حوالي فرودگاه تبريز) آغاز و از طريق بازار تا قراملك و خيابان طالقاني به ورزشگاه 70 هزار نفري واقع در جنوب بزرگراه شهيد كسائي ادامه مي يابد.
مسير چهارم به طول 10 كيلومتر شامل 10 ايستگاه به شكل حلقوي در مركز شهر سه مسير فوق الذكر را به هم ارتباط مي دهد .
بر مبناي مطالعات و برآوردهاي انجام شده توسط مشاوران حمل ونقل در افق طرح قطار شهري تبريز و حومه (20 سال بعد) جمعيت تبريز به 2 5 ميليون نفر خواهد رسيد و روزانه 4 ميليون سفر در حوزه نفوذ شهر تبريز انجام خواهد گرفت از اهداف شبكه خطوط قطار شهري تبريز و حومه كه شامل چهار خط درون شهري و يك خط حومه شهري است كه جابجائي بيش از 40 درصد كل سفرها به صورت حمل ونقل ريلي در افق طرح مي باشد.

با وصف اينكه همه مسئولين شهر تبريز معتقدند كه پروژه قطار شهري تبريز ماندگارترين و عظيم ترين پروژه عمراني طول تاريخ اين شهر است ولي منازعات مسئولين امر آهنگ پيشرفت اين پروژه را بسيار كند كرده است .
محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز و اسكو و آذرشهر در گفتگويي خبر از بلوكه كردن 50 درصد اعتبارات دولتي پروژه قطار شهري تبريز توسط شهرداري داد كه شهردار تبريز نيز در واكنش به اين خبر اظهار نمود كه برابر مصوبات قانوني مقرر شده تا 50 درصد هزينه هاي اجراي پروژه توسط دولت و 50 درصد بقيه نيز توسط شهرداري تبريز براي انجام تملك مسير گشايي و تامين برخي از هزينه هاي اجراي پروژه هزينه شود. و از محل كل اعتبارات در نظر گرفته شده سهم دولت مقرر شده بود هزار و پانصد ميليارد ريال به اين پروژه تزريق شود كه تاكنون تنها 300 ميليارد ريال آن تحقق يافته است . بنابراين شهرداري تبريز به عنوان متولي امور شهري كه از محل عوارض و پرداخت هاي شهروندان اداره مي شود خود را متعهد مي داند تا سهمي برابر با اعتبارات دولتي در اين امر هزينه نمايد.
و بررسي اسناد مالي نشان مي دهد كه از اين ميزان (300 ميليارد ريال ) تا اين تاريخ مبلغ 240 ميليارد ريال به هزينه هاي مربوط به پيمانكاران قطار شهري تبريز پرداخت شده و مابقي 60 ميليارد ريال نيز جزو اسناد بين راهي به شمار مي آيد كه بعد از طي مراحل ذيحسابي و بررسي هاي مالي در وجه پيمانكاران پرداخت خواهد شد. شهردار تبريز همچنين در توضيحات خود نسبت به پيگيري مجدانه در اجراي طرح هاي تملك و آزادسازي ايستگاه هاي قطار شهري و انجام مطالعات خط دو قطار شهري تاكيد نموده و بلوكه كردن اعتبارات دولتي را از پايه و اساس كذب دانسته و اشاره نموده است كه با توجه به موارد حقوقي و با هدف روان سازي و شفاف سازي روند رسيدگي به حسابها و اسناد مالي و تسريع در پرداخت مطالبات پيمانكاران شهرداري تبريز مستقيما و مستقلا از طريق ذيحساب خود اقدام به بررسي و تائيد اسناد مالي مي نمايد.
در تازه ترين اظهارات نيز سخنگوي شوراي شهر تبريز توقف دستگاه هاي حفاري متروي تبريز را ايرادهاي فني عنوان نموده و گفته است . بر خلاف اظهار نظرهاي غيركارشناسي مشكل متروي تبريز فني است و به دليل همين ايرادات فني پروژه در حال حاضر متوقف شده است .
حبيب شيري آذر مي افزايد : متاسفانه در جلسه گذشته شوراي شهر مديرعامل مترو علي رغم دعوت قبلي براي پاره اي از توضيحات در اين خصوص در جلسه حاضر نشده است .
وي تصريح كرد : اين كه عنوان مي شود شهرداري از پرداخت اعتبارات سهم خود و نيز اختصاص اعتبارات دولتي براي پروژه خودداري مي كند . درست نيست و تاكنون شهرداري علاوه بر آن كه به تمام تعهدات خود در قبال مترو عمل نموده از مجموع اعتبار 300 ميليارد ريالي تخصيصي دولت نيز 280 ميليارد ريال آن را هزينه كرده و 20 ميليارد ريال مابقي نيز مربوط به اسناد بين راهي است .
اين در حالي است كه بهرام عبابافي مديرعامل قطار شهري تبريز در يك مصاحبه با خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي با تكذيب توقف عمليات پروژه هاي مربوط به اين سازمان گفت : متاسفانه به جاي حل مشكلات اين پروژه عظيم سخنگوي شوراي شهر و شهردار از روي يكسري اطلاعات كاملا اشتباه مصاحبه هايي داشته اند كه فضا را آلوده كرده و موجب تضعيف روحيه پرسنل اين سازمان شده اند.
وي با اشاره به اينكه در عمليات حفر تونل در ناحيه چهار راه آبرسان به يك لايه سنگي بزرگ برخورد شده است اظهار داشت : با تدبير كارشناسان داخلي و خارجي از اين مشكل عبور كرده و با وجود حجم عظيم لوله هاي آب و برق و فاضلاب و گاز كار به كندي پيش مي رود و اجراي پروژه به هيچ عنوان تعطيل نشده و قريب به اتفاق كارگاه هاي سازمان فعال هستند.
عبابافي گفت : به لطف الهي و همكاري مهندسان متخصص و با كار شبانه روزي در مدت نزديك به سه سال فاز اول طرح از ائل گلي تا دانشگاه به طول 7 كيلومتر به مراحل پاياني خود نزديك است كه در صورت تامين واگنهاي مورد نياز آن از سوي دولت اين مسير به روي شهروندان گشوده خواهد شد.
وي اظهار اميدواري كرد : كه در صورت تامين سالانه 150 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز پروژه تا سال 1390 نخستين خط متروي تبريز به طول 18 كيلومتر به بهره برداري برسد .
مديرعامل قطار شهري تبريز يكي از مشكلات اساسي اين سازمان را عدم همكاري شهرداري در تزريق بودجه تخصيصي دولت و سهم شهرداري به بدنه قطار شهري اعلام كرد و افزود : از اول سال 86 شهرداري ديناري به اين سازمان پرداخت نكرده است و اين در حالي است كه در طول دو سال گذشته ميزان كمكهاي دولت براي طرح مترو در تبريز دو برابر پنج سال گذشته بوده و به يك هزار و 200 ميليارد ريال مي رسد.

وي همچنين با بيان اينكه شهرداري هنوز در خصوص تملك زمين ايستگاههاي مورد احتياج كار اساسي صورت نداده است گفت : در صورت فرصت سوزي شهرداري در عدم تملك زمينها جهت احداث ايستگاهها و در صورت عبور طونلها از ايستگاههاي فوق در ازاي هر ايستگاه 20 ميليارد ريال هزينه اضافي از جيب بيت المال به اين سازمان تحميل خواهد شد .
مديرعامل قطار شهري تبريز همچنين با بيان اينكه شهرداري فقط در حد وظايف يكي از اعضا تركيب شوراي سازمان ميتواند در امورات آن دخالت داشته باشد افزود : شهردار به اركان تعريف شده سازمان احترامي قائل نيست و مي خواهد فراتر از وظايف خود عمل كند.
عبابافي اظهار داشت : كه طبق بند ماده 9 اساسنامه مديرعامل بالاترين مقام اجرايي سازمان است كه عهده دار اجراي مصوبات شوراي سازمان و هيات مديره مي باشد و اداره سازمان اعم از اداري و مالي و استخدامي در حدود آئين نامه هاي مصوب سازمان و بودجه اي كه به تصويب شوراي اسلامي شهر تبريز رسيده باشد با مديرعامل است و شهردار از اين ناراحت است كه عبابافي عين قانون و اساسنامه را اجرا مي كند.
وي در خصوص حسابرسي از اين سازمان گفت : ديوان محاسبات و سازمان بازرسي و حسابرسان دارايي همواره در سيستم ما حضور دارند و دائم زير نظر نهادها و سازمانهاي كنترلي است كه تاكنون مورد خاصي دال بر تخلف مالي از اين سازمان گزارش نشده است و طبق مدارك موجود در ديوان محاسبات و حسابرسان دارايي در 6 ماه گذشته 60 ميليارد تومان توسط سازمان قطار شهري كار انجام شده است كه در شمال غرب كشور اين حجم از عمليات در پروژه هاي عمراني بي سابقه است .
مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز و حومه با ذكر تجارب كاري خود در خصوص احداث خطوط راه آهن و مترو گفت : بدليل خواسته مسئولين و با عشق و علاقه اي كه به محل ولادت خود دارم مسئوليت اين پروژه سنگين و پيچيده را كه در اوايل با ركود مواجه بود قبول كرده ام و از سخنگوي شوراي شهر و شهردار محترم تبريز انتظار دارم كه به جاي مصاحبه هاي حاشيه اي به فكر حل مشكلات قطار شهري باشند تا با بسيج كليه امكانات بر حجم مشكلات فايق آمده و پروژه با سرعت مناسب به پيش برود.
تبريز ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي
محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز :
50 درصد اعتبارات دولتي پروژه قطار شهري تبريز توسط شهرداري بلوكه شده است
شهردار تبريز :
شهرداري مستقيما و مستقلا از طريق ذيحساب خود اقدام به بررسي و تاييد اسناد مالي قطار شهري تبريز مي نمايد
سخنگوي شوراي شهر تبريز :
توقف دستگاه هاي حفاري مترو تبريز بدليل ايرادات فني پروژه است
عبابافي مديرعامل قطار شهري تبريز :
از مشكلات اساسي سازمان عدم همكاري شهرداري در تزريق بودجه تخصيصي دولت به بدنه سازمان و همچنين تعلل در تملك زمين ايستگاه هاي مورد احتياج قطار شهري است
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن