تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815740804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - ماموريت جديد وزارت اقتصاد و بانك مركزي


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: اقتصاد - ماموريت جديد وزارت اقتصاد و بانك مركزي


اقتصاد - ماموريت جديد وزارت اقتصاد و بانك مركزي

با وجودي‌كه جلسه حل اختلاف رئيس كل بانك مركزي و وزير كار و امور اجتماعي كه قرار بود با وساطت معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شود بي‌نتيجه ماند، اما محمد جهرمي از ارائه راهكارهاي جديد دولت براي حل مشكل توليد خبر داد. جهرمي تصميماتي كه در دولت اتخاذ شد را جايگزين مناسبي براي نشست سه‌جانبه كه قرار بود با وساطت معاون اول رئيس‌جمهور و حضور وي و رئيس كل بانك مركزي برگزار شود دانست. او در اين رابطه از ماموريت جديد بانك مركزي و وزارت اقتصاد براي حل مشكل نقدينگي بنگاه‌ها خبر داد و اعلام كرد. مشكل نقدينگي تنها محدود به بنگاه‌هاي زودبازده نيست و ‌همه بنگاه‌هاي اقتصادي با مشكل سرمايه‌ در گردش مواجه هستند. اما وزير كار و امور اجتماعي كه تابه‌حال در دفاع از عملكرد بنگاه‌هاي زودبازده كاركرد اخير نظام بانكي را در ارائه تسهيلات به اين بخش زير سوال مي‌برد پس از آنكه در برابر انتقاد گسترده نسبت به آمارهاي ساختگي و فعاليت اين بنگاه‌ها قرار گرفت ترجيح داد مشكلات مربوط به نقدينگي را به كل بنگاه‌هاي اقتصادي تعميم دهد. از اين رو وزير كار و امور اجتماعي درباره جلسه‌ با رئيس كل بانك مركزي اظهار داشت: تلاش بر اين شد، در جهت حل مشكل بنگاه‌هاي اقتصادي كشور چه در بخش كشاورزي و چه صنايع و معادن اقدام شود و اين مشكل نقدينگي منحصر به بنگاه‌هاي زودبازده نيست، بلكه بنگاه‌هاي موجود نيز با مشكل سرمايه‌ در گردش و نقدينگي روبه‌رو هستند. وزير كار و امور اجتماعي افزود: بسياري از افراد و حتي رسانه‌ها فكر مي‌كردند، مشكل نقدينگي فقط براي بنگاه‌هاي زودبازده و كارآفرين است، در حالي‌كه مشكل اساسي حفظ اشتغال كارگران بنگاه‌هاي موجود كشور است كه تلاش وزارت اقتصاد و بانك مركزي بر اين است كه هرچه سريع‌تر مشكل سرمايه در گردش براي بنگاه‌هاي صنايع و معادن و بخش كشاورزي را حل كنند. جهرمي اظهار اميدواري كرد، تصميم دولت كه بانك مركزي و وزارت اقتصاد را مامور حل مشكل نقدينگي بنگاه‌ها كرده، هرچه سريع‌تر عملي شود و مشكل نقدينگي توليد رفع شود. وي خاطرنشان ساخت: اگر قرار است تسهيلاتي به بنگاه‌هاي زودبازده داده شود، اولويت با بنگاه‌هاي نيمه‌كاره و بنگاه‌هايي است كه با بانك‌ها انعقاد قرارداد كرده يا قرار است تسهيلاتي به آنها داده شود و همچنين برخي بنگاه‌هايي كه اقساطي از تسهيلات را دريافت كرده و بقيه نيز بايد پرداخت شود. وزير كار و امور اجتماعي خاطرنشان ساخت: نظر ما بر اين است كه براي بنگاه‌هاي موجود رقم معيني مشخص نكنند و هرچه بنگاه‌ها توان بازپرداخت اقساط دارند، براي سرمايه‌ در گردش به آنها پرداخت شده و براي تكميل بنگاه‌هاي نيمه‌كاره نيز پرداخت شود.

اختلاف‌نظر‌ها براي حل مشكلات مردم است
همچنين وزير كار و امور اجتماعي با بيان اينكه نامه اخيرش به رئيس‌جمهور درباره مشكلات توليدكنندگان بوده عنوان كرد كه اختلافش با بانك مركزي شخصي نبوده و براي حل مشكلات مردم است. محمد جهرمي درباره نامه اخير خود به رئيس‌جمهور گفت: نامه‌اي كه خدمت رياست محترم جمهور نوشتم موضوع مشكلات توليد‌كنندگان و واحدهاي كشاورزي و صنعتي و همچنين احتمال بيكاري كارگران و واحدهاي موجود است. البته برخي رسانه‌ها و افراد فكر كردند كه موضوع بنگاه‌هاي زودبازده بوده است.
جهرمي درباره جلسه چهارشنبه خود نيز گفت: بيشتر تكيه ما بر اين بود كه بتوانيم مشكلات توليدكنندگان را حل كنيم. در جلسه چهارشنبه گذشته هم هيات دولت اهتمام جدي براي برون رفتن از اين مشكل داشت. جلسات خاصي را هم در نظر گرفت براي حل مشكل به وزارت اقتصاد دارايي و بانك مركزي هم تاكيد شد كه هرچه سريع‌تر مشكل توليدكنندگان و سرمايه در گردش واحدهاي موجود را حل كنند كه اميدوارم با تصميمي كه دولت در هفته گذشته گرفته اين مشكل حل شود. وي با تاييد داشتن اختلافات بنيادي با رئيس بانك مركزي گفت: اين مشكلات هست و اميدوارم حل شود. ما اختلاف شخصي نداريم تكيه بر اين است كه مشكل مردم حل شود من قبل از اين هم نامه‌هاي زيادي را خدمت رئيس‌جمهور درباره موارد خاص يا مشكلات صنعتگران نوشته‌ام.
كارگروه‌هاي استاني بنگاه‌هاي زودبازده سوار بر بانك‌ها
اما با وجودي‌كه جهرمي از پايان اختلاف با بانك مركزي با ارائه راهكارهاي جديد براي حل مشكل توليد خبر داد يكي از نمايندگان مجلس با اعلام اينكه آمارهاي سيستم بانكي به دولت اشتباه بوده، گفت: دولت بايد هرچه سريع‌تر بدهي خود را به بانك‌ها تسويه كند تا آنها تسهيلات عقب‌افتاده را به طرح‌هاي نيمه‌كاره پرداخت كنند. كاظم دلخوش‌اباتري ارائه آمارهاي غلط سيستم بانكي به دولت را زمينه‌ساز برنامه‌ريزي بر پايه آمارهاي نادرست دانست.
او با انتقاد از نيمه‌تمام و ناموفق ماندن طرح بنگاه‌هاي زودبازده اظهار داشت: كارگروه‌هاي استاني بنگاه‌هاي زودبازده بر بانك‌ها سوار هستند. كاظم دلخوش‌اباتري، عضو كميسيون اقتصادي مجلس در رابطه با بازپرداخت بدهي 15 هزار ميليارد توماني دولت به بانك‌‏ها به ايلنا گفت: در حال حاضر مسئله پرداخت وام به سرمايه‌‏گذاران و به خصوص طرح‌‏هاي نيمه‌كاره كه بخشي از وام آنها باقي مانده است، بسيار ضروري و حياتي است. وي افزود: بسياري از طرح‌‏هايي كه با كمك تسهيلات بانك‌‏ها اجرا شده‌‏اند، هنوز به نيمه راه نرسيده و تا 30 الي 40 درصد جلو رفته‌‏اند. به اين ترتيب اگر نقدينگي موردنيازشان را به آنها نرسانيم، طرح‌‏ها شكست خورده و سرمايه‌‏گذاران يا ورشكست شده و راهي زندان مي‌‏شوند يا اقدام به فروش تجهيزات و زمين‌‏هايشان كرده و سرمايه‌‏شان را براي سرمايه‌‏گذاري در نقاط ديگر دنيا از كشور خارج مي‌‏كنند.
آمارهاي سيستم بانكي به دولت اشتباه بود
نماينده مردم صومعه‌‏سرا در مجلس توضيح داد: مشكلات به وجود آمده به دليل نيمه‌‏تمام يا ناموفق ماندن طرح‌‏هاي بنگاه‌هاي زودبازده از ابتدا به دليل ارائه آمارهاي غلط سيستم بانكي به دولت ايجاد شد كه متعاقب آن دولت برنامه‌‏ريزي بر پايه آمارهاي نادرست انجام داد. وي افزود: كارگروه‌هاي استاني نيز سوار بر بانك‌‏ها بودند. در حال حاضر در تمام دنيا بانك‌‏ها مستقل عمل مي‌‏كنند و اگر اين‌طور نباشد فعاليت بانك‌‏ها آسيب مي‌‏بيند. در حال حاضر هرگونه اشتباهي به وجود بيايد، بانك مي‌‏تواند ادعا كند كه مستقل عمل نمي‌‏كند، به همين خاطر دچار مشكل شده است. دلخوش‌اباتري ادامه داد: مجلس هم از ابتدا به‌طور دقيق در جريان آمار تسهيلات اعطايي به بنگاه‌هاي زودبازده نبود و در حال حاضر هم همينطور است. به اين ترتيب نمي‌‏توانيم به درستي از طرح دفاع كنيم. وي در ادامه تصريح كرد: براي حل مشكلات دست‌كم در كوتاه‌مدت دولت بايد هرچه سريع‌‏تر بدهي خود به بانك‌‏ها را تسويه كند، در غير اين صورت سرمايه‌‏گذار بيچاره خواهد شد و سرمايه خود را از كشور خارج خواهد كرد. وي ادامه داد: اگر امروز پول را به سرمايه‌‏گذار نرسانيم، فردا به چند برابر اين پول نياز خواهد داشت تا همان طرح را اجرا كند. از سوي ديگر سرمايه‌‏گذاران براي اجراي طرح‌‏ها براي خود زمان خاصي در نظر مي‌‏گيرند كه اگر زمان آن سر برسد، دچار زيان‌‏هاي سنگين خواهند شد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با ورود 15 هزار ميليارد تومان نقدينگي به جامعه در اثر لايحه دولت كه اگر با ضريب پنج نقدينگي در كشور محاسبه شود در واقع به اندازه 75 هزار ميليارد تومان خواهد بود، فشارهاي تورمي مهلكي به جامعه وارد نخواهد شد؟، گفت: تورم زماني شكل مي‌‏گيرد كه نقدينگي بدون كنترل به جامعه تزريق شود و پول هرجا كه دلش بخواهد برود، اما اگر كنترل شده و در مسير اصلي خود حركت كند، تورمي مقطعي شكل مي‌‏گيرد. عضو كميسيون اقتصادي متذكر شد: به فرض اين هم كه آثار تورمي داشته باشد بايد فوايد و مضرات را در نظر گرفت كه مشخص مي‌‏كند پرداخت وام به ويژه به طرح‌‏هاي نيمه‌كاره بسيار مفيدتر از پرداخت نكردن آن است. دلخوش‌اباتري يادآور شد: طبق فرمايش مقام معظم رهبري بايد اقتصاد كشور را به بخش‌‏هاي خصوصي و تعاوني واگذار كنيم و چاره‌‏اي جز جلب اعتماد آنان نداريم.
وي گفت: در حال حاضر كه بخش‌‏هاي خصوصي و تعاوني نه توانمندي لازم و نه تخصص كافي دارند و از طرفي هم نگراني‌‏هاي متعددي درخصوص ورود به بازارهاي جهاني دارند، بيش از هميشه بايد به آنها كمك كرد. وي خاطرنشان ساخت: اما بايد بگويم مجلس اطلاعات دقيقي در اين زمينه ندارد و حتي ميزان موجودي صندوق ذخيره ارزي براي‌مان روشن نيست.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن