واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: آشنايي با هنرمندان سينماي ايران بازيگر مولف
يكي ديگر از بازيگران مولف و صاحب سبك تئاتر، سينما و تلويزيون ايران كه با شيوه منحصر به فرد و دلنشين بازيگري اش براي خيلي از بازيگران جوانتر يك الگو به حساب مي آيد رضا كيانيان است; هنرمندي كه كميت نقشي كه بازي مي كند برايش اهميتي ندارد و مهم كيفيت كاري است كه ارائه مي دهد. مثل يكي دو سكانس كوتاهي كه در فيلم سلطان(مسعود كيميايي) بازي مي كرد، يا خيلي از كارهاي ديگرش در تلويزيون.
رضا كيانيان متولد خرداد ماه سال 1330 در تهران است. وي فارغ التحصيل رشته تئاتر از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران مي باشد. او از سال 45 بازيگري در تئاتر را آغاز نمود.
از نمايش هايي كه كيانيان در آنها ايفاي نقش كرده مي توان به خرده بورژوا، چهره سيمون ماشا، آنتيگونه، ازدواج آقاي مي سي سي پي و يادگار سال هاي شن نام برد. وي علا وه بر بازيگري در زمينه طراحي صحنه و فيلمنامه نويسي هم فعاليت داشته است. كيانيان اولين فيلم سينمايي اش را در سال 53 بازي كرد.
نام فيلم مسافر به نويسندگي و كارگرداني عباس كيارستمي بود. در سال 68 در فيلم تمام وسوسه هاي زمين به كارگرداني حميد سمندريان به ايفاي نقش پرداخت. در همان سال در فيلم پاتال و آرزوهاي كوچك (مسعود كرامتي) هم حضور داشت.
در سال 70 در فيلم ايليا، نقاش جوان(ابوالحسن داودي) هم بازيگر بود و هم طراح لباس. در سال 71 در فيلم مرد نا تمام ( محرم زينال زاده) بازي كرد. در سال 73 در فيلم درد مشترك(ياسمن ملك نصر) به ايفاي نقش پرداخت. درهمان سال در فيلم به يادماندني كيميا به كارگرداني احمد رضا درويش نقش آفريني كرد كه به خاطر آن كانديداي دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم مرد از سيزدهمين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر شد.
سال 74 را با فيلم مادرم گيسو(سيامك شايقي) پشت سرگذاشت. درسال 75 در فيلم سلطان(مسعود كيميايي) حضور كوتاهي داشت، ولي در همان دقايق كم، حضوري پر رنگ داشت و متمايز از ديگران بود. در آن سال در فيلم سينما سينماست به كارگرداني سيد ضيا» الدين دري هم بازي كرد. او در اين فيلم در كنار بازيگري، طراح صحنه و لباس هم بود.
درسال 76 درفيلم كم نظير آژانس شيشه اي به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا نقش آفريني كرد كه براي آن برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم مرد از شانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر شد. كيانيان در اين فيلم به عنوان بازيگردان هم حضور موثري داشت.
يكسال بعد يعني در سال 77 همكاري با حاتمي كيا را تكرار كرد. دراين سال او در فيلم روبان قرمز هم طراح لباس بود، هم مشاور فيلمنامه و كارگردان و هم در كنار پرويز پرستويي و آزيتا حاجيان به ايفاي نقش پرداخت. درسال 78 در فيلم بوي كافور عطر ياس به كارگرداني بهمن فرمانآرا را بازي كرد. در سال 79 در فيلم هاي چتري براي دو نفر به كارگرداني احمد اميني و سگ كشي به كارگرداني بهرام بيضايي حضور داشت.
در سال 80 در فيلم هاي عروس رومشكان (ناصر غلا مرضايي)، عيسي ميآيد (علي ژكان) و خانه اي روي آب (بهمن فرمانآرا) نقشآفريني كرد. وي براي بازي در فيلم خانه اي روي آب و نقشآفريني متفاوت اش برگزيده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از بيستمين جشنواره بين المللي فيلم فجر و همين طور برنده تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد از ششمين دوره جشن خانه سينما شد.
در سال 81 در فيلم راي باز (مهدي نور بخش) در كنار بازي، به عنوان يكي از نويسندگان فيلمنامه هم فعاليت كرد. در همان سال در فيلم فرش باد به كارگرداني كمال تبريزي هم به عنوان بازيگر و هم بازيگردان حضور داشت. كيانيان به خاطر بازي در اين فيلم كانديداي دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد از هفتمين دوره جشن خانه سينما شد. او در سومين فيلم سال 81 خود باز هم با كمال تبريزي و اين بار در فيلم گاهي به آسمان نگاه كن همكاري كرد.
در اين فيلم هم وي همانند فيلم قبلي هم بازيگر بود هم بازيگردان و براي بازي در آن كانديداي دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از بيست و يكمين جشنواره بين المللي فجر شد. در سال 82 در فيلم زيباي قدمگاه به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور بازي كرد. در سال 83 در فيلم ماهي ها عاشق مي شوند; اولين فيلم بلند سينمايي دكتر علي رفيعي، كارگردان برجسته تئاتر; نقشآفريني كرد كه براي حضور در آن كانديداي دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از بيست و سومين دوره جشنواره فيلم فجر و همين طور كانديداي دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد از نهمين دوره جشنواره خانه سينما شد.
در همان سال وي در فيلم هاي جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا)، يك تكه نان (كمال تبريزي) با يك گريم متفاوت و همين طور يك بوس كوچولو (بهمن فرمانآرا) نيز بازي كرد كه براي حضور در فيلم فرمانآرا برگزيده تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد از دهمين دوره جشنواره خانه سينما شد.
در سال 84 در فيلم هاي كارگران مشغول كارند (ماني حقيقي)، باغ فردوس پنج بعد از ظهر (سيامك شايقي)، زاگرس (محمدعلي نجفي) و اسب (بابك محمدي) نقشآفريني كرد. سال 85 را با فيلم سه زن (منيژه حكمت) پشت سرگذاشت. در سال 86 در فيلم در حال اكران هميشه پاي يك زن در ميان است (كمال تبريزي) و همين طور فيلم هاي خاك آشنا (بهمن فرمانآرا) و صد سال به اين سال ها (سامان مقدم) بازي كرد و در سال جاري هم تاكنون در فيلم هاي هفت و پنج دقيقه (محمدمهدي عسگرپور) و صداها (فرزاد موتمن) حضور داشته است. كيانيان همچنين در تلويزيون هم حضور داشته كه از جمله كارهاي او مي توان به بازي در مجموعه روزگار غريب (كيانوش عياري)، كيف انگليسي (سيد ضيا» الدين دري)، دوران سركشي (كمال تبريزي) و يك مشت پر عقاب اشاره كرد. بيشتر بازي هاي او در سريال هاي تلويزيوني در سال هاي اخير نشان دهنده همان خط مشي ذكر شده در مورد وي درباره اهميت دادن به اثرگذاري و حضور موثر، حتي با يك نقش كوتاه مي باشد.
كيانيان بازيگري است كه علي رغم توانايي بالايش در خيلي از كارهايش اعم از سينمايي يا تلويزيوني، نقش هاي كوتاهي بازي كرده ولي هنر او در اين است كه همان نقش هاي كوتاه را به شكلي ايفا مي كند كه در بين تمام نقش ها، حضور او بيشتر به چشم ميآيد. او همچنين در عرصه نويسندگي هم در حوزه بازيگري، فردي توانمند محسوب مي شود و مقالا ت و كتابهايي در اين زمينه تاليف كرده است. كيانيان قرار است در هفتمين فيلم عباس رافعي در آلمان در كنار بازيگران آلماني نقشآفريني كند. فيلمنامه فيلم را فرهاد توحيدي نوشته، نام موقت فيلم ديوار است و نام آلماني آن را سفري به گذشته انتخاب كرده اند. گفته مي شود تمام صحنه هاي آن در آلمان فيلمبرداري مي شود.
يکشنبه 24 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مردم سالاری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]