تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813142407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موتور گرمايي گاما با قابليت توليد برق از گرما در كشور طراحي ساخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: موتور گرمايي گاما با قابليت توليد برق از گرما در كشور طراحي ساخته شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي

با موفقيت پژوهشگران ايراني در طراحي و ساخت نمونه تجاري موتور گرمايي نوع گاما امكان تبديل انرژي گرمايي به مكانيكي گرما با راندمان بالا و بدون آلودگي محيط زيست فراهم شد.

دكتر عباس علي آبادي، مجري اين طرح برگزيده فن‌آوري كشور با اعلام اين مطلب به خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: موتور گرمايي ساخته شده يك مبدل انرژي است كه انرژي گرمايي را به وسيله گاز عاملي كه در داخل ساختار مكانيكي آن قرار داده شده به انرژي مكانيكي تبديل مي‌كند كه قابل تبديل به برق و ساير انرژي‌ها است.

وي درباره منبع اين انرژي گرمايي قابل تبديل گفت: بيشترين انرژي كه در اختيار بشر قرار داده شده گرما در صورت‌هاي مختلف آن است كه از جمله آن انرژي خورشيدي است. هر اقدام يا فعاليتي كه بر روي زمين يا در طبيعت رخ مي‌دهد و يكي از بارز‌ترين و بيشترين شكل انرژي كه ظاهر مي‌كند انرژي گرمايي است با اين حال تبديل اين نوع انرژي به انواع ديگر دشوار است كه با ساخت موتور گرمايي اين امكان فراهم شده است.

معاون وزير نيرو در ادامه افزود: موتور گرمايي گاما نياز به احتراق يا استفاده از سوخت به خصوصي ندارد و از سوخت‌هاي فسيلي گرفته تا انرژي‌هايي كه به رايگان طبيعت در اختيار ما به صورت گرما قرار مي‌دهد در آن قابل استفاده هستند. مثلا اگر نور خورشيد يا گرماي زمين در حال تبديل شدن به انرژي ديگري باشد، سوخت اين موتور نور خورشيد يا گرماي زمين مي‌شود.

وي در خصوص كاربردهاي اين موتور گرمايي عنوان كرد: توليد انرژي برق، تبديل انرژي حاصل از گرماي احتراق سوخت‌هاي فسيلي به برق، تبديل انرژي گرمايي ناشي از فرآيند ايزوتوپ‌هاي هسته‌اي به برق، استفاده در محركه‌ها مانند خودرو‌ها، كاربرد در شناور‌هاي سطحي و زير سطحي، تامين نيروي مورد نياز فضا پيماها به دليل نبود اكسيژن و انجام نشدن عمل احتراق‌ و‌ استفاده در وسايلي مانند يخچال كه مي‌تواند گرما را از يك منطقه به منطقه ديگر پمپ كند و از همه مهمتر، استفاده از ماشين‌هاي گرمايي غير احتراقي در نيروگاه‌هاي بخاري از جمله كاربردهاي اين موتور محسوب مي‌شوند.

علي آبادي‌ از مزيت‌هاي اين دستگاه را كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي عنوان و خاطر نشان كرد: در اين گونه از موتور‌ها ميزان بازده مكانيكي افزايش مي‌يابد و هم چنين در مقايسه با ماشين‌هاي ديگر مبدل انرژي خورشيدي به مكانيكي به ميزان دو برابر كارآمدتر است.

وي درباره نحوه عملكرد اين موتور به ايسنا گفت: تمام فرآيند تبديل انرژي به عهده يك گاز عامل در داخل يك ساختار مكانيكي است كه اين ساختار موقعيت گاز عامل را در فضاهاي تعريف شده جا به جا مي‌كند و اين تغيير مكان گاز عامل موجب تبديل انرژي مي‌شود.

دكتر علي آبادي، گاما را يكي از صورت‌هاي خاص از موتور‌هاي گرمايي دانست و اشاره كرد: موتورهاي گرمايي براساس ساختار ديناميكي موتور به سه دسته آلفا، بتا و گاما طبقه‌بندي شده‌اند كه نوع گاما از كارآمدترين آنهاست.

انتهاي پيام
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن