تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815674822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسكانيوز از چهره هاي برجسته تئاتر كشور علي نصيريان و ايرج راد : ما نيازمند گروه هاي مستمر و ثابت تئاتري هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزارش ايسكانيوز از چهره هاي برجسته تئاتر كشور علي نصيريان و ايرج راد : ما نيازمند گروه هاي مستمر و ثابت تئاتري هستيم
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: علي نصيريان گفت : تئاتر با گروه تئاتر شكل مي گيرد اگر بخواهيم تئاتر جدي داشته باشيم بايد گروه منسجم تئاتر داشته باشيم تا كار كنند و باعث رشد يكديگر شوند.
به گزارش روز يكشنبه خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، از مراسم تجليل از سه پيش كسوت تئاتر كه شب گذشته در باغ موزه هنرهاي ايراني برگزار شد دكتر مجيد سرسنگي رييس گروه تخصصي نمايشي و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر وسرپرست معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ضمن تبريك ماه رمضان و خوش آمدگويي گفت : خوشحال هستيم كه اولين برنامه از سلسه آيين هاي چهره هاي برجسته كشور را با تجليل از خسرو خورشيدي، ايرج راد و نادعلي همداني كه به دليل بيماري و در بستر هستند و متاسفانه امشب در ميان ما نيستند، برگزار مي كنيم.
وي افزود : گروه تخصصي نمايشي و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر در حوزه هاي پژوهشي و انتشار كتب ، تحقيقات و برگزاري برنامه ها و فعاليت هاي تئاتر و برگزاري دو سالانه تئاتر فعاليت دارد همچنين ديگر فعاليت اين گروه در زمينه انتشار كتاب است.دو كتاب تحقيقي پژوهشي و كتاب مرجع نمايش به زبان انگليسي آماده چاپ است كه فرهنگستان هنر اين كار را انجام خواهد داد.
در ادامه برنامه گروه موسيقي به اجراي موسيقي ايراني پرداخت ، موسيقي كه همواره گوياي ارزش ها و حافظ مقامات عرفاني ما بوده است.
در ادامه تاج بخش فنائيان درخصوص خسرو خورشيدي گفت: وي نابغه اي است كه با دستانش در قالب نقاشي، مجسمه سازي، طراحي صحنه حرفهايي مي زند كه بزرگان ادبيات ايران با كلام گفته اند.
فنائيان افزود : وي تمام عرفان و معرفت دروني خود را با دستانش ظاهر مي كند وقتي طرح صحنه مي زند انگار معجزه اي رخ داده و تنها يك طراحي ساده نيست حتي كارگردان نمي تواند پيش بيني كند كه كار وي چگونه خواهد بود.
وي درباره ي خصوصيات ديگر خورشيدي گفت: خسرو خورشيدي هميشه تازه است، هميشه جوان است و عليرغم سنش از نظر ذهني جوان و پوياست نه تنها از زمان خود عقب نمي ماند بلكه تا دهها سال بعد طراحي هاي او تازه خواهند بود. وي حتي با خود در مسابقه است و سعي مي كند حتي خود را تكرار نكند و هميشه حركتي رو به جلو داشته و اين خصوصيات است كه او را يگانه مي كند.
فنائيان تصريح كرد : خورشيدي بسيار فروتن است و در عين حال قدر خود را مي داند، صبور است و رنج هايي را كه جامعه به وي تحميل مي كند با صبر و تحمل و با لبخندش كه معاني زيادي در آن نهفته است پشت سر مي گذارد.
وي افزود : وي حين كار همچون پدري پشتيبان كار مي كند و نمي گذارد روحيه افراد ضعيف شود و كمك هاي او به كارگردان كارها را چندين مرتبه به جلو مي برد ، حيف كه قدرش آنطور كه بايد دانسته نشده و بي عنايتي هايي كه نسبت به چنين نابغه اي صورت گرفته تاسف آور است.
فنائيان اظهار داشت : برگزاري اين مراسم به نوبه خود خوب است ولي هر روز بايد براي امثال خورشيدي چنين فضايي وجود داشته باشد. وجود چنين فضاهايي آنها را مغرور نمي كند تنها قدرداني است كه ما بايد نسبت به آنها انجام دهيم ، با قدراني از آنها قدر و قيمت خود را به نمايش مي گذاريم. چرا كه خلاقيت آنها هميشه زاينده است آنها قدر خود را با كارهايشان نشان داده اند.
در ادامه برنامه خسرو خورشيدي ضمن تشكر از حضار و فرهنگستان هنر گفت: ده دقيقه صحبت براي من مثل سريال تلويزيوني است . اين بزرگداشت براي من بسيار به يادماندني است و سعي مي كنم بيشتر از گذشته در پيش برد اهدافم كوشا باشم.
وي افزود : صحبت هاي زيادي دارم كه جنبه گله پيدا مي كند . تئاتر بايد براي جوانان امكانات ايجاد كند تا بتوانند اهدف خود را عرضه كنند.
خورشيدي اظهار داشت : امشب، شب تئاتر است اميدوارم فقط تئاتر را در تهران نبينيم و آن را به شهرستان ها هم ببريم.
وي در ادامه از شهردار خواست تا به شهرسازي و به ساخت و ساز و به بي هويتي كه شهر را فرا گرفته است توجه كند و افزود : ما لياقت آن را داريم كه در شهري زيبا زندگي كنيم. ما شهرسازان و معماران بسيار خوبي داريم هنگامي كه به پلان شهرهاي قديم مثل يونان و رم باستان نگاه مي كنيم مي بينيم تئاتر در مركز شهر قرار دارد و بقيه عناصر شهري گرداگرد آن هستند. تهران قديم هم اينگونه بود ولي كن خاموشي كه شهر را فرا گرفته از سال 32 آغاز شد .هر چند در چند سال گذشته كارهاي خوبي در زمينه بازسازي شهر صورت گرفته كه اميدوارم ادامه پيدا كند.
در ادامه ايرج راد ضمن تشكر از فرهنگستان هنر و معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري گفت: خوشحالم كه امشب دو تن از بزرگترين كساني كه در زندگي من تاثير داشته اند دراين مجلس حضور دارند و توانستم از هنر آنها قطره اي بياموزم تا امشب بزرگداشت داشته باشم. آن دو بزرگوار عزت الله انتظامي و علي نصيريان هستند.
وي افزود : زيباترين دوران كاري و پر ارزش ترين دوران زندگي من زماني بود كه در اداره تئاتر در گروه تئاتر مردم بودم و در حد توان خود از آن دو بزرگوار اخلاق هنري، نگاه، انگيزه، انضباط تئاتري آموختم.
راد اظهار داشت : گروه تئاتر مردم در حقيقت يك خانواده بود و هميشه يكي از افتخارات بزرگ مملكت به شمار مي رود .
وي در خصوص همكاري با عزت الله انتظامي و علي نصيريان گفت : اين دو بزرگوار از نظر روحي و اخلاقي در فضايي كه كار مي كرديم آنقدر موثر بودند كه هرگز آن فضا را فراموش نمي كنم و آرزو مي كنم اي كاش همچنان مي توانستم در آن زمان به صورت مستمر باقي بمانم.
راد در ادامه از پيش كسوتان عرصه تئاتر كه امروز در ميان ما نيستند ياد كرد و گفت : كساني بودند كه خدمات شاياني به تئاتر كردند ولي به دليل اين كه امكان ثبت و ضبط آثار و هنر آنها وجود نداشت از تعداد معدودي اسم باقي مانده و بسياري گمنام و ناشناخته باقي مانده اند.من هر يك از اين بزرگداشت ها را بزرگداشت آن بزرگواران مي دانم كه در زمان خود امكان بزرگداشت آنها نبود.
وي در پايان براي بزرگواران، پيشكسوتان حاضر آرزوي طول عمر، براي جوانان كه با كمترين امكانات ممكنه چراغ تئاتر را روشن نگاه داشته اند آرزو پايداري، صبر و استقامت كرد و در نهايت آرزو كرد تا متوليان امكاناتي فراهم كنند تا سرمايه هاي مملكت به بار بنشينند تا بتوانند به صورت گروهي و مستمر به كار تئار بپردازند و ارزش هاي خود را نشان دهند و بتوانند انديشه ساز، تفكر برانگيز و فرهنگ ساز باشند.
در ادامه علي نصيريان پير تئاتر ايران گفت: در اواخر دهه 30 و 40 كه گروه تئاتر درست كرديم گروه تئاتري داشتيم كه فعال بود . اعضاء آن با كاركردنشان در كنار يكديگر رشد مي كردند و در رشد خلاقيت هم موثر بودند درپي آن تئاتر مستمر در سنگلج اجرا كرديم و به دنبال آن وارد سينماي ايران شديم.
وي افزود : تئاتر با گروه تئاتر شكل مي گيرد اگر بخواهيم تئاتر جدي داشته باشيم بايد گروه منسجم تئاتر داشته باشيم تا كار كنند و باعث رشد يكديگر شوند بايد برنامه هاي 5 الي 10 ساله داشته باشيم در صورتي كه امروزه گروه ها را تنها براي بازي براي يك تئاتر تشكيل مي دهند و پس از مدتي به دليل اينكه حمايت نمي شوند از هم مي پاشند.
نصيريان در ادامه از اساتيدي كه در قيد حيات نيستند ياد كرد و گفت: بايد براي افرادي چون جواد خدادادي، داور فرد و افرادي كه در تئاتر مملكت موثر بودند يادبود گرفت.
وي درخصوص ايرج راد گفت: او از نظر اخلاق الگوست . بخت با من يار بود كه ايرج راد نصيب گروه من شد و من به وجودش افتخار مي كنم، انسانيت خيلي مهم است هنگامي كه او با تمام استعدادهاي خود بخشي از وقت خود را براي كمك به صنف مي گذراند اين انسانيت اوست، خورشيدي و راد هر يك درحوزه خود ممتاز هستند.
در ادامه مراسم قطب الدين صادقي در خصوص نادعلي همداني گفت: من اين شانس را داشتم كه در دو مقطع زندگي خود با وي همكار و هم قدم باشم من قبل از اينكه وي را ببينم با يادداشت هاي وي آشنا بودم.
وي افزود : همداني زبانش خوب بود، كتاب بسيار مي خواند و در اصل علامه حوزه خود بود علاوه بر نويسندگي قدرت كار اجرايي نيز داشت و مجلات فرهنگي بسياري توليد كرد. وي پس از انقلاب كه به ايران بازگشت علاوه بر كار مطبوعاتي كار ترجمه را آغاز نمود. در آن زمان كه كپي برداري از كتاب هاي خارجي زياد شده بود ترجمه آثار مادر و اصيل در بيان مفاهيم كلاسيك و والاي هنر براي دانشجويان ما بسيار موثر بود وي توانست فرهنگ تئوري و نظري تئاتر را در راه درست بيندازد كه بسيار مهم است.
صادقي يكي از دلايل آشفتگي كارهاي عملي را ضعف در تئوري و مباني نظري دانست و افزود : يكي از دلايل آشفتگي كارهاي عملي ضعف در اصول تئوري و مباني نظري است كه در همه جا ديده مي شود . فرهنگ نظري تئاتر ايران جاي كار بسيار دارد و مي تواند به بنيان هاي فكري دانشگاهيان كمك كند.
وي اظهار داشت : همداني فعاليت هاي شاياني در ارتقاء اصول تئوري و مباني نظري داشته است. بزرگترين كار وي ترجمه كتاب تاريخ نمايش در جهان است كه در 1700 صفحه ترجمه شده است. وي مرد قلم بود، و هرگز كار سفارشي و تجاري قبول نكرد ،هرگز كار بي ارزشي را قلم نزد . وي در طول 50 سال كار مستمر خود 50 اثر ترجمه كرد.
در ادامه مراسم تجليل از اين سه هنرمند برجسته تئاتر فرزاد همداني فرزند نادعلي همداني به جاي پدر سخن گفت: پدر هرگز اهل اين نبود كه درباره اش صحبت كنند . هميشه سعي مي كرد در پيشبرد پژوهش و تحقيق فعال باشد مخصوصا در اين اواخر كه تلاش داشت هنر درام پردازي را به پايان برساند كه به دليل بيماري موفق نشد و من سعي مي كنم اين ترجمه را به پايان برسانم.
وي افزود : پدر هرگز كار سفارشي انجام نداد كه اين هميشه زبانزد صدا و سيما بود.
همچنين مهندس حيدريان به هنرمندانمان باليد و گفت: خوشحالم كه چنين هنرمنداني در اين مملكت داريم كه در شب مراسم تجليلشان به جاي اينكه از خود سخن بگويند از استادانشان سخن مي گويند و استاد خورشيدي كه از مردم شهر و زيباسازي شهر سخن مي گويد و همواره به فكر مردم است.
در ادامه مراسم لوح سپاس اين بزرگواران توسط احمد مسجد جامعي، عزت الله انتظامي، علي نصيريان، مجيد سرسنگي و حيدريان داده شد و هنرمندان مورد تشويق حاضرين قرار گرفتند.
در ادامه احمد مسجد جامعي درباره تئاتر محلات صحبت كرد و گفت: در باب مديريت شهري فعاليت هاي دو سويه اي را آغاز كرديم كه با فعاليت مردم همراه است و تعامل دو طرفه دارد.
تئاتر محلات تئاتري است كه تماشاگر جزيي از صحنه و بازي است و ما سعي داريم به سمت سالن هايي پيش رويم كه تماشگر و بازيگر در تعامل با هم باشند و اميدواريم در 371 محله تهران بتوانيم اين طرح را اجرا كنيم .
در پايان مجلس مرشد ترابي آخرين بازمانده نسل نقالان ايران زمين به نقالي پرداخت./120
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن