تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814703357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در بزرگداشت چهره‌هاي تئاتري، سرسنگي از برگزاري دو سالانه‌ي تئاتر جهان اسلام در سال آينده خبر داد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در بزرگداشت چهره‌هاي تئاتري، سرسنگي از برگزاري دو سالانه‌ي تئاتر جهان اسلام در سال آينده خبر داد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

قائم مقام شهرداري تهران از برگزاري دوسالانه‌ي تئاتر جهان اسلام در سال 88 خبر داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد سرسنگي رييس گروه نمايش و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر و قائم مقام شهرداري تهران كه شب گذشته شنبه 23 شهريور در مراسم تجليل از چهره‌هاي تئاتري سخن مي‌گفت با اعلام اين خبر افزود: در كنار برگزاري اين دوسالانه تلاش مي‌كنيم برنامه‌هاي پژوهشي گوناگوني را نيز در دستور كار خود قرار دهيم كه نمونه آن انتشار دو تحقيق از پژوهش‌هاي ارزنده و همين‌طور يك كتاب مرجع است كه قرار است توسط انتشارات فرهنگستان چاپ شود.

وي با ابراز خرسندي از برگزاري مراسم تجليل از سه هنرمند و پژوهشگر برجسته تئاتر گفت: اين برنامه نخستين برنامه از سلسله مراسم‌هاي تجليل است كه اميدواريم ادامه پيدا كند و در سال‌هاي آينده نيز از ديگر چهره‌هاي ارزشمند تجليل كنيم.

براساس اين گزارش در بخش ديگري از اين مراسم احمد مسجدجامعي – رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر – با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره تئاتر محله عنوان كرد: اين رويكرد در باب مديريت شهري و با نگاه فعاليت‌هاي شهري و شهروندي آغاز شده است، چراكه معتقديم فعاليت نمايشي فرآيندي كاملا دوسويه است فعاليتي براي مردم نيست بلكه با مردم است و در اين رويكرد فاصله بين مديريت و مردم كاهش پيدا مي‌كند و به فرآيندي دوطرفه تبديل مي‌شود.

وي افزود: تئاتر محلات هم رويكردي دوسويه است كه هنرمند و تماشاگر در دوطرف آن قرار مي‌گيرند به همين دليل در طراحي‌هاي اخيري كه براي سالن‌هاي تئاتري در نظر گرفته‌ايم تلاش مي‌كنيم تا ظرفيت اين گفت‌وگو افزايش يابد و همچون نمايش‌هاي آييني سنتي ايراني تماشاگر جزيي از صحنه و بازي باشد كه خود تأثيرگذار باشد.

وزير سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار اميدواري كرد: تئاتر محله در 371 محله تهران به عنوان گونه‌اي از تئاتر مشاركتي استمرار پيدا كند و در اين معنا گروه تئاتر مردم با حضور آنان شكل بگيرد.

مسجدجامعي با اشاره به وجود فرهنگ‌هاي گوناگون كشور در تهران متذكر شد: اگر در سطح شهر تهران به قطب‌بندي‌هاي جمعيتي توجه كنيم، مي‌توانيم همه‌ هويت‌ها را در تهران ببينيم به ويژه اين‌كه برخي محلات تهران به ساكنان بعضي از شهرهاي خاص اختصاص پيدا كرده كه مي‌تواند بازتاب فرهنگي آن شهر باشد، بنابراين تهران اين ظرفيت را دارد تا با توجه به فرهنگ‌هاي گوناگون سراسر كشور به تئاتر ملي دست پيدا كنند.

او سپس يكي از جنبه‌هاي مهم هنر تئاتر را بحث آموزش دانست و يادآور شد: اين آموزش مي‌تواند از سطوح معمول زندگي روزانه در مهدكودك‌ها آغاز شود و تا تئاتر فاخر ادامه پيدا كند.

مسجدجامعي اضافه كرد: امروزه تئاتر ايران بيشتر براي نخبگان است، درحالي‌كه مي‌توان از طريق هنر تئاتر، آموزش مسايل شهري را به مردم مورد توجه قرار داد و از اين طريق نخبگان تئاتري هم مي‌توانند سر برآورند.

تاجبخش فنائيان كارگردان تئاتر هنگام تجليل از خسرو خورشيدي با اشاره به ويژگي اخلاقي و آثار او گفت: بدون اقرار خسرو خورشيدي نابغه‌اي است كه با دست‌هايش در قالب نقاشي، مجسمه‌سازي و طراحي صحنه حرف‌هاي مي‌زند كه بزرگان ادبيات نمايشي ايران با كلام خود گفته‌اند.او همه معرفت و عرفان دروني‌اش را با پنجه‌هايش ظاهر مي‌كند.

اين استاد دانشگاه سپس ادامه داد: خسرو خورشيدي هميشه تازه، جوان و پوياست گويي هميشه با خودش مسابقه دارد. او بسيار فروتن است و رنج‌هايي را كه جامعه به او تحميل مي‌كند با صبوري تحمل مي‌كند.

فنائيان ادامه داد: آن‌طور كه بايد و شايد در جامعه‌ي ما قدر خسرو خورشيدي و امثال او را نمي‌دانيم و نسبت به اين‌گونه نابغه‌ها بي‌اعتنايي مي‌كنيم، درحالي‌كه برگزاري مراسم‌هاي تجليل و بزرگداشت براي اين چهره‌ها هرگز آنان را مغرور نمي‌كند در واقع با قدرداني از خسرو خورشيدي قدر و قيمت خود را به نمايش مي‌گذاريم زيرا او آن‌قدر قدر و قيمت‌اش را در كارهايش نشان داده كه نياز به تكرار نيست.

خسرو خورشيدي طي سخناني از شهردار تهران خواست تا نسبت به مسئله شهرسازي توجه بيشتري مبذول دارد.

اين هنرمند تئاتر با اشاره به فعاليت‌هايش در حوزه شهرسازي گفت: از آقاي شهردار درخواست مي‌كنم قدري به شهرسازي و ساخت‌وسازها توجه بيشتري داشته باشند تا اين بي‌هويتي از كشور زيباي ما رخت بربندد، ضمن اين‌كه بخش‌هاي قديمي شهرمان را مورد بازنگري قرار دهم.

اين طراح صحنه تئاتر يادآور شد: شهرسازي است كه انسان‌ها را خوشرو و بانشاط مي‌كند، اما اين روزها خاطراتي كه از تهران قديم داريم با اين بي‌توجهي‌ها غمگين شده است درحالي‌كه در شهرمان معماران و شهرسازان بزرگي داريم كه مي‌توانند هويت واقعي اين شهر را به آن برگردانند.

به گفته‌ي وي در تهران قديم تئاتر در مركز شهر بود كه اين تئاترها از سال 32 تا به امروز خاموش شد‌ه‌اند و ما بايد آنان را دوباره بازسازي كنيم.

او همچنين اظهار اميدواري كرد: تئاتر ايران امكانات بيشتري را براي جوانان و دانشجويان فراهم كند تا آن‌ها بتوانند هنرشان را به نمايش بگذارند.

خورشيدي با تأكيد بر لزوم استمرار تئاتر در شهرستان‌ها يادآور شد: تئاتر تنها در تهران نبينيم چراكه مردم ديگر شهرها به اين هنر و هنرمندان آن بسيار علاقه‌مندند و آنان را مورد توجه قرار مي‌دهند.

در ادامه اين مراسم تجليل از ايرج راد صورت گرفت.

راد با ابراز خرسندي از برگزاري اين مراسم از علي نصيريان و عزت‌الله انتظامي به عنوان دو استاد بزرگي ياد كرد كه همواره در زندگي‌اش نقشي سازنده داشته‌اند.

اين بازيگر تئاتر ادامه داد: احساس شوق مي‌كنم كه توانسته‌ام قطره‌اي از هنر والاي آنان را بياموزم و اين بزرگداشت تجليل از تمام بزرگواراني است كه ما از آنان آموخته‌ايم.

وي ادامه داد: زيباترين و پرارزش‌ترين دوران كاري و زندگي‌ام زماني بود كه در گروه تئاتر مردم و در كنار اين دو بزرگوار سال‌ها در اداره تئاتر كار كرديم و در حق توان خود كوشيدم از آنان اخلاق هنري و نگاه تئاتري بياموزم.

او گروه تئاتر مردم را يكي از بزرگ‌ترين افتخارات هنري ايران دانست و گفت: حضور اين دو استاد آن‌چنان اثرگذار بود كه اين گروه را به خانواده‌اي تبديل كرده بود كه كارهاي بسياري را در تهران و شهرستان‌ها با استقبال گسترده‌ي مردم اجرا كردند.

ايرج راد با اشاره به تلاش بسياري از چهره‌هاي گمنام و ناشناخته‌ي تئاتر براي اعتلاي اين هنر يادآور شد: بسياري از تلاشگراني بودند كه رنج‌هاي فراوان كشيدند و هرگز بزرگداشتي براي آنان برگزار نشد و من هر لحظه از اين بزرگداشت‌ها را تجليل از آنان نيز مي‌دانند.

او در ادامه سخنان خود براي اساتيد باسابقه‌ي تئاتر طول عمر و براي جوانان هنرمند و پرشوري كه با كم‌ترين امكانات چراغ تئاتر را روشن نگاه داشته‌اند پايداري آرزو كرد و از مسوولان خواست تا به اين همه نيروي بالقوه توجه بيشتري داشته باشند و امكاناتي را فراهم كنند تا گروه‌هاي تئاتري بتوانند به صورت مستمر در كنار يكديگر باقي بمانند و آثار خود را در ارتباط با مردم به صحنه ببرند و از اين طريق انديشه‌ساز و فرهنگ‌ساز باشند.

ايرج راد در پايان خاطرنشان كرد: اگر در زندگي واقعي خود لحظاتي بازي مي‌كنيم، براي پنهان‌كردن واقعيت است اما هنرمندان روي صحنه و در برابر دوربين براي نشان‌دادن واقعيت‌هاست كه بازي مي‌كنند.

در ادامه اين مراسم علي نصيريان ضمن قدرداني از اقدام فرهنگستان هنر در برگزاري مراسم‌هاي بزرگداشت يادآور شد: اواخر دهه 30 و 40 كه ما گروه تئاتري تشكيل مي‌داديم گروه‌هاي بسياري متمركز شده بودند و با فعاليت مستمر موجب رشد و شناسايي يكديگر شده بودند و با ساخت تالار سنگلج بود كه اين گروه‌ها در آن سالن مستقر شدند.

نصيريان تأكيد كرد: تئاتر با گروه تئاتري رشد مي‌كند، بنابراين بايد كاري كنيم تا گروه‌هاي حرفه‌اي و جدي تئاتر برنامه‌هاي مستمر و رپرتواري داشته باشند نه اين‌كه هربار عده‌اي دور يكديگر جمع شوند و بعد از مدت كوتاهي گروه‌شان از هم بپاشد.

او يادآوري كرد: شايد اين روزها جوانان گروه تئاتري تشكيل دهند اما اين گروه‌ها مدت زيادي دوام ندارند و به زودي از يكديگر مي‌پاشند، درحالي‌كه ما با فعاليت در گروه بود كه اخلاق حرفه‌اي، جديت و انضباط كاري را آموختيم اگر هنرمنداني مانند عزت‌الله انتظامي، جمشيد مشايخي، خسرو شكيبايي، ايرج راد و ... رشد كردند به خاطر حضور در گروه‌هاي تئاتري بود كه اساس كار را به آنان آموخت.

او با اظهار تأسف از گسست ميان نسل‌ها ادامه داد: ديدن برخي از مسايل از سوي جوانان تأسف‌آور است چراكه ما نتوانستيم فرهنگ درست هنري را به نسل بعد از خود منتقل كنيم، اما هنرمنداني مانند ايرج راد از نظر اخلاقي الگوهاي بسيار خوبي هستند و بخت با ما يار بود كه ايرج راد نصيب گروه تئاتر مردم شد و حال ما به وجودش افتخار مي‌كنيم كه بهترين كارها را در گروه ما داشت.

او با تقدير از تلاش‌هاي ايرج راد در خانه تئاتر عنوان كرد: او بخش مهمي از وقت خود را به انجام امور صنفي اختصاص داده است درحالي كه مي‌توانست تمام اين وقت را صرف كار هنري كند.

علي نصيريان با تأكيد بر لزوم توجه به فرهنگ ملي ايران در هنر تئاتر اظهار تأسف كرد: ما ايراني هستيم اما ديگر در كلاس‌هاي تئاتر ما گلستان سعدي و كليله و دمنه تدريس نمي‌شود، نبايد فرهنگ‌مان را رها كنيم گسست نسل‌ها اين اجازه را نداده كه فرهنگ ما به درستي به نسل جوان منتقل شود و حال بايد اين خسارات را جبران كنيم.

به گزارش ايسنا، تجليل از نادعلي همداني به عنوان پژوهشگر برجسته تئاتر از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود كه اين پژوهشگر به دليل بيماري نتوانست در اين مراسم حضور پيدا كند.

قطب‌الدين صادقي كارگردان و استاد تئاتر با ارايه مطالبي درباره شخصيت نادعلي همداني گفت: در آغاز با خواندن يادداشت‌هاي هوشمندانه او در مجله تماشا با نادعلي همداني آشنا شدم و بعدها او را در دانشگاه سوربن ديدم كه از اطلاعات، زبان، سادگي و ديگر ويژگي‌هاي مثبت او شگفت‌زده شدم.

او از تهيه‌كنندگي امين تلويزيون بود و علاوه بر نويسندگي قدرت اجرايي نيز داشت و در سال‌هاي پس از انقلاب نيز در مجلات فرهنگي ايران مطالبي را منتشر مي‌كرد.

صادقي ارزنده‌ترين كارهاي همداني را ترجمه و نگارش آثار او در مطبوعات دانست و گفت: در دوره‌اي كه ترجمه‌هاي تقلبي روبه‌ افزايش بود نادعلي همداني با ترجمه آثار اصيل كاري ستورگ انجام داد. او جزء چهره‌هاي بزرگ فرهنگ ماست كه هرگز در پلان اول نبود بلكه در خلوت خود كارهاي بسيار ارزنده‌اي را انجام داد.

اين استاد دانشگاه يكي از دلايل آشفتگي كارهاي عملي هنري را ضعف تئوريك و پژوهش دانست كه دامن‌گير دانشگاه‌هاي ما و حتا گروه‌هاي جدي است.

صادقي ادامه داد: يكي از كارهاي ارزشمند او و شايد بزرگ‌ترين كار او ترجمه تاريخ نمايش در جهان اثر پلياد است كه در اين اثر 40 پژوهشگر بزرگ از جمله رولان بارت همكاري داشته‌اند و او اين اثر را در هزاروهفتصد صفحه ترجمه كرد و كتابي عاليقدر را به فرهنگ نمايشي ما تقديم كرد.

صادقي همداني را مرد قلم توصيف كرد كه با تلاشي بسيار انساني و فروتنانه كار كرده است و باعث تأسف است كه اين قلم فعلا تعطيل است.

وي در پايان گفت: كم نيستند كساني كه شايستگي دارند اما ميدان عمل به آنان داده نمي‌شود و چه خوب بود اگر به گفته گوته كاش صحنه تئاتر مثل ريسمان بندبازي بود كه هركس تا شايستگي لازم را به دست نياورده بود نمي‌توانست وارد آن عرصه شود.

سپس فرزاد همداني فرزند نادعلي همداني به نمايندگي از پدرش بروي صحنه ظاهر شد و طي سخناني كوتاهي گفت: پدر هرگز به دنبال اين نيست كه نامش بر سر زبان‌ها بيفتد، هميشه تلاش كرده تا در كار پژوهش و ايجاد منابع لازم براي دانشجويان و علاقه‌مندان فعاليت كند به ويژه اين اواخر بيش از هميشه در اين زمينه فعاليت كرده است. البته آخرين كار او هنر درام‌پردازي است كه نيمه‌كاره مانده واميدوارم پيش از اين‌كه توسط من به پايان برسد او خودش بتواند بر اين اثر نظارت كند.

به گزارش ايسنا، حيدريان معاونت هنري فرهنگستان هنر نيز طي سخنان كوتاهي گفت: به داشتن چنين هنرمنداني به خودم مي‌بالم كه وقتي به درجه استادي مي‌رسند و مورد تقدير قرار مي‌گيرند از اساتيدشان قدرداني مي‌كنند.

خسرو خورشيدي به فكر مردم شهر است و به ساختمان‌هاي تهران مي‌انديشد و اين جاي قدرداني بسياري دارد. اقدام ما بسيار ناچيز است و هنرمندان ما بسيار ارزشمندتر از اين‌ها هستند.

براساس اين گزارش اجراي قطعه‌اي موسيقي به سرپرستي فاضل جمشيدي و همچنين اجراي برنامه‌ نقالي توسط مرشد ولي‌الله ترابي از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود.

انتهاي پيام
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن