تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798730473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرمايش زمين با افزايش شمار و شدت طوفانها ارتباط مستقيم دارند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گرمايش زمين با افزايش شمار و شدت طوفانها ارتباط مستقيم دارند
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 87/06/24
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از واشنگتن نوشت دانشمندان و محققان با استناد به نتايج تحقيقاتي كه در ماههاي اخير صورت گرفته است مي گويند بيش از پيش اطمينان حاصل كرده اند كه شمار و شدت طوفانها و گردبادها با پديده گرمايش كره زمين كاملا در ارتباط است.
‌ اژانس فضايي امريكا،‌ ناسا،‌ كه ماهواره هاي ان اصلي ترين منابع اطلاع رساني درباره شرايط اب و هوايي كره زمين به شمار مي روند،‌ به تازگي در پايگاه اينترنتي خود نوشت به علت افزايش دماي هوا در سطح زمين،‌ احتمالا شمار و شدت گردبادها و طوفانهاي حاره اي در اينده افزايش خواهد يافت.
اب و هواي اقيانوس اطلس از ژوئن تا نوامبر سال جاري ميلادي دچار تحولات گسترده اي شده و تا كنون نه طوفان حاره اي شديد در اين منطقه روي داده است.
اخرين طوفان موسوم به آيك كه در مقياس پنجگانه از نظر شدت و قدرت در درجه دوم/ با سرعت يكصد و پنجاه و چهار تا يكصد و هفتاد و هفت كيلومتر در ساعت/ قرار داده شده است شنبه گذشته به امريكا رسيد و بخشهايي از تگزاس را تخريب كرد. بر اساس نتايج مطالعات جديد محققان امريكايي كه تابستان امسال منتشر شد پديده گرم شدن كره زمين و پيامدهاي ان بر دماي اقيانوسها يكي از عوامل مهم در افزايش شمار و شدت طوفانهايي است كه هر ساله در قرن بيستم در اقيانوس اطلس روي داده است.
گريگ هولاند،‌ از مسئولان و كارشناسان مركز تحقيقات جوي امريكا، و پيتر وبستر از كارشناسان موسسه فناوري گرجستان،‌ موفق شده اند از سال هزار و نهصد سه دوره را شناسايي كنند كه در جريان انها، شمار گردبادها و طوفانهاي حاره اي در اقيانوس اطلس هر سال به طور چشمگيري افزايش يافته است.
از سال هزار و نهصد تا هزار و نهصد و سي، شمار طوفانهاي حاره اي در اقيانوس اطلس شش مورد بود اما در دهه بعد به ده مورد رسيد. اين رقم در فاصله سالهاي هزار و نهصد و نود و پنج تا دو هزار و پنج به پانزده افزايش يافت. به گفته محققان امريكايي،‌ اين روند ادامه خواهد يافت و شمار طوفانهاي حاره اي به موازات افزايش دماي متوسط كره زمين كه در قرن بيستم هفت دهم درجه سلسيوس بيشتر شده است، افزايش خواهد يافت.
گريگ هولاند خاطر نشان كرد اين امار و ارقام به خوبي ثابت مي كند كه تغييرات اب و هوايي يك عامل مهم و تعيين كننده در افزايش شمار طوفانهاي حاره اي در اقيانوس اطلس است.
بر اساس نتايج دانشمندان امريكايي كه اوايل سپتامبر در مجله انگليسي نيچر منتشر شد،‌ شمار و شدت طوفانها با بالا رفتن دماي اقيانوسها افزايش مي يابد. دانشمندان و محققان دانشگاه فلوريدا و ويسكانسين امريكاي بر اين عقيده اند كه بالا رفتن دماي سطح اقيانوسها تا يك درجه سلسيوس، شمار و شدت طوفانهاي بسيار قوي نيز سي و يك درصد افزايش مي يابد.
اين گروه از محققان طوفانهاي و گردبادهايي را كه از سال هزار و نهصد و هشتاد و يك تا دو هزار و شش در اسيا و اقيانوس اطلس روي دادند مورد بررسي قرار دادند اما درباره تاثير تشعشعات خورشيدي يا تاثير جريان دريايي گرم ال نينو در اقيانوس ارام تحقيق نكردند
گروه بين دولتي كارشناسان امور اقليمي وابسته به سازمان ملل متحد در چهارمين گزارش خود اعلام كرد پيش بيني مي شود متوسط دماي سطح زمين تا پايان قرن حاضر يك مميز هشت دهم درجه سلسيوس افزايش خواهد يافت. گروه كارشناسي بين دولتي كه در زمينه مقابله با تغييرات اب و هوايي تحقيق مي كند در گزارش اخير خود كه هفدهم نوامبر گذشته منتشر شد تاكيد كرد ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي بايد تا سال دو هزار و پانزده تثبيت شود در غير اين صورت دماي هواي كره زمين افزايش خواهد يافت و پيامد هاي مخرب ان گريبانگير جامعه جهاني خواهد شد. گروه كارشناسي بين دولتي بر ضرورت اقدامات فوري و جدي در جهت كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي تاكيد كرد. بر اساس امار و ارقامي كه سازمان ملل متحد منتشر كرده است، انتشار گازدي اكسيد كربن كه خطرناك ترين گاز گلخانه اي به شمار مي رود و به عقيده دانشمندان عامل اصلي پديده گرمايش زمين است، در كشورهاي صنعتي در فاصله سالهاي دو هزار تا دو هزار و شش بيش
از يازده درصد افزايش يافته است.
كارشناسان امور اب و هوا معتقدند روند گرم شدن سطح اقيانوسها ارامتر و كندتر از روند گرم شدن سطح زمين است اما اثار منفي پديده گرم شدن اقيانوسها به مراتب بيشتر و خطرناكتر است.
163/106
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن