تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819990112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي: عبدالله نوري گزينه مناسبي براي ائتلاف اصلاح طلبان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي: "عبدالله نوري" گزينه مناسبي براي ائتلاف اصلاح طلبان است


تهران- خبرگزاري كار ايران
سخنگوي سازمان‌‏دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوارتحكيم وحدت)گفت: نيروهاي سياسي علاقه‌‏مند به سرنوشت كشور فارغ از مواضع سياسي خود بايد به صورت فعال مساله چگونگي مواجهه با انتخابات رياست‌‏جمهوري را پيگيري‌‏كنند.

عبدالله مومني درگفت‌‏وگو با خبرنگار"ايلنا" با اشاره به تشكيل كميته‌‏اي مركب از جمعي از اعضاي شوراي مركزي، شوراي سياستگذاري و كميته سياسي سازمان دانش‌‏آموختگان ايران به منظور بررسي مساله انتخابات آتي رياست جمهوري، گفت: از دو ماه پيش بحث‌‏هاي متنوعي در مورد فضاي سياسي كشور و انتخابات آتي رياست‌‏جمهوري در اين كميته مطرح شده و مجموعه سازمان دانش‌‏آموختگان ايران در حال بررسي شرايط و امكانات موجود براي ورود به عرصه انتخابات رياست‌‏جمهوري است.
رئيس شوراي ‌‏مركزي سازمان ادوار تحكيم وحدت افزود: در اين رابطه نشستي با حضور شعب، كميته‌‏ها و اركان سازمان درقزوين برگزار شده و تحليل‌‏هاي مختلف دراين زمينه درمجموعه سازمان به بحث گذاشته شده است، همچنين گفت‌‏وگوها و رايزني‌‏هايي نيز با برخي چهره‌‏هاي شاخص جبهه اصلاحات از سوي دبيركل سازمان صورت گرفته است.
سخنگوي سازمان دانش‌‏آموختگان با اشاره به مباحث و جمع بندي‌‏‌‏هاي صورت گرفته درخصوص انتخابات رياست‌‏جمهوري درسازمان گفت: از مجموع بحث‌‏ها و تحليل‌‏ها‌‏يي كه اعضاي سازمان درنشست‌‏ها و جلسات مختلف درون سازمان صورت گرفته جمع بندي اعضا اين بوده كه درانتخابات آينده، اولويت اصلي حركت به سمتي است كه بتواند موازنه قواي موجود را از طريق احياي جنبش اجتماعي تغييردهد و پيشبرد اصلاحات به شيوه‌‏هايي كارآمد را عملي سازد.
وي تاكيد كرد: در واقع آنچه مد نظر قراردارد اصلاح اصلاحات يا اصلاحات دراصلاحات- با توجه به تجربه هشت ساله- از طريق بازتعريف رابطه حاملين اصلاحات با جنبش‌‏هاي اجتماعي است.استفاده ازتوان نيروهاي اجتماعي خواهان اصلاح درفرايند پيشبرد اهداف اصلاحي و فراروي بن بست‌‏ها نيز مد نظر ما قرار دارد.
مومني با اشاره به بحث‌‏هاي صورت گرفته درتشكيلات سازمان دانش‌‏آموختگان درموردكانديداي متناسب با رويكرد سازمان به انتخابات گفت: درموردكانديدايي كه مي‌‏تواند براي عملي كردن اصل استراتژيك احياي جنبش اجتماعي مناسب باشد گفت‌‏وگوهاي فراواني صورت گرفت كه در اين مورد گرايش عمومي سازمان به سمت حمايت ازگزينه "عبدالله نوري" است و اين تلقي مثبت در جمع اعضاي سازمان وجود دارد كه آقاي نوري با توجه به سوابق و پيشينه روشن و قابل دفاعي كه درحركت اصلاحي داشته‌‏اند مي‌‏توانند هم در راه پيشبرد اصلاحات دموكراتيك موفق باشند و هم اعتماد مردمي را به همراه به خود جلب كنند.
وي افزود: بر اساس برنامه‌‏ريزي‌‏هاي صورت گرفته درشوراي مركزي و كميته انتخابات سازمان و به منظورتلاش براي دستيابي به ديدگاه‌‏هاي مشترك و تبادل آراء و تحليل ها، دبيركل و اعضاي شوراي مركزي يك سلسله مذاكرات ،گفت‌‏وگوها و ديدارهايي با شخصيت‌‏هاي تاثيرگذار و همچنين احزاب و جريان‌‏هاي سياسي اصلاح طلب و تحول‌‏خواه برگزارخواهندكرد.
مومني در ادامه اين گفت‌‏وگو انتخابات رياست جمهوري پيش رو را صرفنظر از مشكلات ساختاري موجود به خاطر وضعيت حساسي كه كشور در آن به سر مي‌‏برد، واجد اهميت اساسي دانست و گفت: نيروهاي سياسي علاقه مند به سرنوشت كشور فارغ از هر موضعي كه نسبت به اين انتخابات دارند بايد با آن فعالانه برخورد كنند.
وي با اشاره به اينكه بحث شركت يا عدم شركت در انتخابات بحثي تاكتيكي است كه بنا بر شرايط كشور، نوع برخوردحاكميت و ميزان آزادي انتخابات و اثر بخشي راي مردم بايد نسبت به آن تصميم گرفت، اظهارداشت: مشكلات فعلي‌‏كشور كه مسووليت آن تا حدود زيادي برعهده مديريت اجرايي و مجموعه سياست‌‏ها و تصميمات اتخاذ شده درسه سال گذشته است، موجب شده تا براي حل اين مشكلات، چالش‌‏ها و شرايط بحراني بيش از هر زمان ديگري لزوم انجام تغيير و اصلاح احساس ‌‏شود.
سخنگوي سازمان‌‏دانش آموختگان ايران اسلامي تصريح كرد: از سوي ديگر شيوه‌‏هاي به كار گرفته شده بين سالهاي 76 تا 84 هم منجر به تعميق و نهادينگي اصلاحات نشد و با ناكامي مواجه شد، با اين حال درشرايط كنوني آنچه واجد اولويت اساسي است احياي دوباره جنبش اصلاحات و ساماندهي و مديريت كارآمد آن براي انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي است، البته با مختصاتي متفاوت از تجربه8 ساله دوره موسوم به اصلاحات.
مومني با تاكيد بر اينكه يقيناً هشت سال رياست جمهوري آقاي خاتمي به رغم تمام انتقاداتي كه به عملكرد ايشان و مجموعه‌‏شان وارد است و به رغم همه ضعف‌‏ها و سستي‌‏ها، دستاوردهاي مثبتي براي كشور داشته و از اين رو قياس دولت آقاي خاتمي با دولت فعلي قياس مع الفارغ است، گفت: اينكه عده اي رياست جمهوري دوباره آقاي خاتمي را مطرح مي‌‏كنند به نظر مي‌‏رسد با توجه به تجارب گذشته نه تنها گرهي از كار فروبسته دموكراسي در ايران نمي‌‏گشايد، بلكه به نوعي هدر دادن باقي مانده سرمايه اعتبار و احترام آقاي خاتمي است.
وي تاكيدكرد: خاتمي شخصيت ارزشمندي براي كشور است و ايشان مسلما خودشان بيش از همه نسبت به تنگناهاي موجود آگاهي دارند و اخباري هم كه جسته و گريخته از پيرامون ايشان به گوش مي‌‏رسد حاكي از مخالفت شخص آقاي خاتمي با كانديداتوري است كه البته ظاهراً ناشي از تجربه، درك و شناخت ايشان از ساخت قدرت و تحليلي است كه از شرايط اجتماعي و سياسي دارند.
مومني افزود: صرف شكست و كنار زدن دولت فعلي يا رئيس جمهور شدن خاتمي نمي‌‏تواند كارگشا باشد و بدون يك برنامه عملي مشخص و جنبش اجتماعي حامي اين برنامه اصلاحات واقعي صورت نمي گيرد، برخي دوستان اصلاح طلب در رويكرد كنوني برنامه را به فرد تقليل داده‌‏اند و اصلًا مشخص نيست كه چه استراتژي و تاكتيكي براي گذر از موانع اصلاحات دموكراتيك و موانع آن دارند.
سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران در ادامه تصريح كرد: اصلاح طلبان و هر نيروي سياسي براي شركت در يك رقابت سياسي بايد به پايگاه اجتماعي و خاستگاه فكري خود رجوع كند و بر اساس ديدگاه آن طيف و طبقه تصميم گيري كند. امروز نخبگان، فرهنگيان، دانشجويان و دانش آموختگان كه بخش قابل توجهي از مخاطبان نيروهاي اصلاحات در سالهاي گذشته را تشكيل مي دادند عملاً شيوه‌‏هاي مرسوم اصلاح طلبان را ناكارآمد مي‌‏دانند و با توجه به برخي بي‌‏عملي‌‏ها و سستي‌‏هايي كه ديده اند به نوعي از روند موجود حاكم در ميان اصلاح طلبان مايوس شده اند، در واقع ميان آنچه مخاطبان اصلاحات از مفهوم اصلاح گري مي فهمند و آنچه مدعيان اصلاحات مي‌‏گويند، فاصله افتاده است.
وي افزود: بر اين اساس جريان اصلاحات اگر مي‌‏خواهد مجدداً وارد قدرت شود بدون پشتوانه يك نيروي اجتماعي قوي كه توان غلبه بر تمامي سدها و موانع ساختاري و فراقانوني را داشته باشد، شانس چنداني نخواهد داشت، درواقع اصلاح طلبان بايد متوجه باشند كه اگر مي‌‏خواهند قدرت را براي اصلاح گري در دست بگيرند چاره‌‏اي جز تحميل خود به شرايط موجود و تحميل خواست‌‏هاي دموكراتيك مردم ندارند و اين حركت نيازمندجلب توجه و اعتماد مخاطبان جريان اصلاحات است تا پيام هاي روشن و شفاف اصلاح طلبان در وضعيت بي‌‏رسانه فعلي از طريق آنان به طور شفاهي به اطلاع توده‌‏هاي مردم برسد.
سخنگوي سازمان دانش آموختگان تاكيد كرد: براي برانگيختن اين جنبش و اشتياق نزد هوارداران اصلاحات راهي جز اجماع و معرفي يك كانديداي صريح اللهجه و خوشنام وجود ندارد.
مومني ادامه داد: احياي مجدد جنبش اصلاحات و پيش بردآن احتياج به چهره جديدي دارد كه از قاطعيت و جذابيت لازم بهره‌‏مند باشد و به نظر مجموعه سازمان دانش آموختگان" عبدالله نوري" چهره‌‏اي است كه واجد شرايط لازم براي ايجاد يك حركت وسيع اجتماعي جهت پيشبرد اصلاحات است.
اين فعال سياسي با بيان اين مطلب كه " عبدالله نوري هم از سابقه مديريت كافي و شناخت از ساختارهاي قدرت و هم از شجاعت و درايت لازم در شرايط حساس فعلي بهره‌‏مند است" تاكيد كرد: در مورد بحث ردصلاحيت ايشان هم از منظر قانوني و حقوقي هيچگونه منعي وجود ندارد اما از آنجايي كه حتي آقاي خاتمي با سابقه هشت ساله رياست جمهوري هم تهديد به رد صلاحيت مي‌‏شود در اين مورد نمي‌‏توان زود قضاوت كرد.
وي با بيان اينكه تصميم براي حضور عبدالله نوري در انتخابات تصميمي واقع بينانه است، اظهار داشت: برخي از تحليل‌‏گران گفته‌‏اندكه عبدالله نوري كانديداي تحريم است و طرح ايشان در واقع پي‌‏گيري پروژه تحريم انتخابات است. در حالي كه طرح آقاي نوري براي حضور در انتخابات به نظر ما تصميمي واقع بينانه و نه حتي آرمانگرايانه است كه بر اساس تحليل شرايط موجود و با انگيزه پيروزي واقعي در يك رقابت سنگين سياسي، مطرح شده است، رقابتي كه الزاماً نبايد زمان و مكان آن را به روز راي گيري محدود كرد، از اين جهت ما آقاي نوري را براي رئيس‌‏جمهور شدن معرفي مي‌‏كنيم و معتقديم در صورت تاييد صلاحيت ايشان اين اتفاق خواهد افتاد.
سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران تصريح كرد: در صورت ردصلاحيت احتمالي نوري در صورت بصيرت، شجاعت و اجماع نيروهاي اصلاح طلب و تحول‌‏خواه مي‌‏توان از فرصت انتخابات براي شكل دادن به جنبش اجتماعي و تغيير موازنه موجود استفاده كرد، از اين رو دراستراتژيي كه قصد پيشبرد آن را داريم هرگونه انگيزه منفعلانه و نيتي كه بازي دادن افكار عمومي محسوب شود، از نظر ما منتفي است و ما به جد معتقديم كه براي اصلاح و به سامان كردن امور كشور بايد اقداماتي جدي و شجاعانه اتخاذ شود و به انتخابات رياست جمهوري آينده نيز در همين بستر نگاه مي‌‏كنيم.
سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران با بيان اين مطلب كه "احتمال كانديداتوري آقاي خاتمي ضعيف است و ايشان تمايلي براي اين كار ندارند" گفت: عبدالله نوري همانگونه كه برخي چهره‌‏هاي شاخص اصلاح طلب هم گفته‌‏اند گزينه مناسبي است كه اصلاح طلبان و تحول خواهان مي‌‏توانند حول وي و برنامه عملي روشني ائتلاف كنند.
رئيس شوراي مركزي سازمان دانش آموختگان در پايان تاكيد كرد: تخريب هيچكدام از كانديداهاي انتخابات يا نامزدهاي مورد نظر اصلاح طلبان به هيچ وجه مدنظر ما نيست و همه گروه‌‏ها را از روي آوردن به تخريب و ايجاد فضاي مسموم تبليغي بر حذر مي‌‏داريم، از سوي ديگر شركت در انتخابات اساسا زماني موضوعيت پيدا مي‌‏كند كه حداقلي از استانداردهاي انتخابات آزاد و عادلانه وجود داشته باشد و گروه‌‏هاي سياسي نيز بايد ازسلامت انتخابات اطمينان پيدا كنند. وايجاد اين اطمينان وظيفه دولت است، اگرچه شكل گيري يك جنبش اجتماعي قوي وگسترده سلامت انتخابات را تضمين مي‌‏كند.
پايان پيام

كد خبر: 445743
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن